Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

vergoeding aanvullende verzekering delen?

De afgelopen vijf jaar heb ik een ruime aanvullende verzekering gehad. Daarop staan ook mijn twee kinderen bijgeschreven. Voor de aanvullende verzekering heb ik in die periode ca 2000 euro premie betaald. Voor de brillen en contactlenzen van mijn kinderen heeft deze aanvullende verzekering ca 950 euro uitgekeerd.
Met mijn ex heb ik co ouderschap. Hij heeft niet meebetaald aan de premie voor de aanvullende verzekering.
Nu wil hij dat ik 475 euro, 50% van de uitgekeerde vergoeding aan hem overmaak.
Ik vind dat niet logisch omdat hij geen premie heeft betaald.
Hij redeneert dat ik de verzekering toch al had voor mezelf en dat ik er veel profijt van heb. Het klopt dat ik af en toe zelf wat kosten declareer op deze verzekering, maar ik betaal altijd nog meer premie dan wat ik in totaal uitgekeerd krijg. En dan reken ik de uitkering voor brillen en contactlenzen voor mijn kinderen mee.
Zie ik iets over het hoofd, waardoor zijn redenering toch logisch zou zijn?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

lieke

lieke

10-01-2018 om 13:28

nee hoor

Ik zou dat niet doen. De kinderen vallen onder jouw verzekering, dan is ook wat je terugkrijgt voor jou, Ik neem aan dat je de hulpmiddelen ook voorgeschoten hebt? En dat jij zelf die verzekering ook gebruikt, staat er los van. Misschien heb je juist wel een hogere aanvullende verzekering vanwege de kinderen genomen dan wat je anders had gedaan.
Je ex moet met wel hele goede argumenten komen.

Specht

Specht

10-01-2018 om 13:45

Andere kant

Ex heeft waarschijnlijk ook een aanvullende verzekering waarvoor hij premie betaald,
of moet anders eigen bijdragen betalen.
Hebben jullie samen die brillen contactlenzen enz betaald?
In dat geval vind ik ex zijn standpunt nietzo heel vreemd.
Misschien het geld niet aan ex geven maar op een Kindrekening zetten?

Bellybellyb

Bellybellyb

10-01-2018 om 13:51 Topicstarter

iets ingewikkelder

Om de situatie helemaal duidelijk te maken:
De hulpmiddelen (brillen en lenzen) hebben we altijd samen betaald.
Mijn ex heeft zelf alleen een basisverzekering, die geen hulpmiddelen vergoed. Het is dus ook niet zo dat als de kinderen op zijn verzekering zouden staan, hij een vergoeding zou krijgen.

Pennestreek

Pennestreek

10-01-2018 om 14:01

Kinderen staan op jouw polis

dus jij krijgt ook de vergoeding. Vind ik, want die vergoedingen krijg je omdat jij een aanvullende verzekering hebt. Anders had hij bij moeten betalen aan de hulpmiddelen, dus geen nadeel, dan ook geen voordeel.

Jo

Jo

10-01-2018 om 14:14

Dat dacht ik al

Wilde niet te snel met mijn reactie komen. Vermoede al dat je ex er pas na 5 jaar achter kwam dat jij hem hebt bedonderd door de bruto kosten van de bril/lenzen voor te leggen en hebt verzwegen dat jij daarvoor een vergoeding kreeg van de verzekering.

Je ex heeft volkomen gelijk.

Ik had zelf ook een goede verzekering met 100% dekking voor ortho voor de kids. Zou toch van de zotte zijn geweest als ik tegen mijn ex had gezegd joh wil jij even voor de helft dokken voor de beugel van je zoon! (Want ik betaal meer premie dan jij)

Eerlijkheid duurt het langst.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-01-2018 om 14:34

Netto kosten delen

Ik heb de aanvullende en de tandartsverzekering ook voor mezelf, maar voor de kinderen maak ik er meer gebruik van (brillen en beugel). Als mijn ex mee zou betalen zou ik natuurljk alleen de resterende kosten na vergoeding vragen. De complete factuur delen riekt naar oplichting, ook al staat er 30 euro per maand aan premie tegenover.

Bellybellyb

Bellybellyb

10-01-2018 om 14:40 Topicstarter

Jammer

Beste Jo,

Jammer dat je zo snel conclusies trekt. De werkelijkheid is anders.
Ik heb mijn ex de eerste jaren gewoon de helft van de tegemoetkoming betaald. Zo deden we dat ook toen het hele gezin nog op één polis stond.
Nu hebben we beiden onze polis, mijn ex een basisverzekering. Ik zelf een uitgebreide extra verzekering.
Ik ben gestopt met het delen van de tegemoetkoming, toen ik me realiseerde dat ik ik deze tegemoetkoming (950 euro) krijg, omdat ik er veel premie (2000) voor betaal. Mijn ex betaalt geen premie voor deze tegemoetkoming.
Ik stel mijn vraag op dit forum, werkelijk alleen maar om te polsen of ik niets over het hoofd zie in mijn beredenering. Ik vrees dat je ook dat niet zult geloven.

V@@s

V@@s

10-01-2018 om 14:52

je ex heeft gelijk

In principe heeft elk kind een eigen polis. Dat de aanvullende verzekering voor de kinderen gratis is omdat jij een aanvullende verzekering heeft doet er niet toe. Je hebt nu kosten bij je ex gedeclareerd die niet gemaakt zijn.

Jo

Jo

10-01-2018 om 15:04

en toen...

Dus jij hebt zonder overleg 5 jaar geleden besloten om mar niet meer te "delen". Je ex stelt 5 jaar lang geen vragen en komt hier plots mee op te proppen. Vreemd

Maar de woorden van Phryne zijn wat duidelijker dan de mijne, het riekt naar oplichting.

Er bestaat geen delen in de vergoeding, wel het delen van de netto nota. Maar je hebt je ex bruto bedragen voorgelegd.

De laatste keer dat ik zelf nog een zorgverzekering had met een brillen vergoeding is ruim 5 jaar geleden. De opticien heeft bij het afrekenen direct de vergoeding van de nota afgetrokken en deze vergoeding rechtstreeks bij de zorgverzekering gedeclareerd. Dus ik betaalde het netto bedrag in de winkel. Uiteraard had ik het bruto bedrag kunnen betalen en zelf mijn nota in kunnen dienen bij de zorgverzekering en deze vergoeding op mijn rekening gestort kunnen krijgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2018 om 15:09

Bellybellyb

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp . Je ex en jij deelden altijd de kosten voor brillen en lenzen. Door jouw aanvullende verzekering krijg je daar een vergoeding voor. Begrijp ik dan goed dat je ex ondanks die vergoeding de helft van het volledige bedrag aan jou betaalde? Of zijn jullie daar mee gestopt zodra jij de aanvullende verzekering had en hij niet?

Jasmijn

Jasmijn

10-01-2018 om 15:14

alles optellen/aftrekken?

Ik zou denk ik alles optellen wat te maken heeft met die verzekering. Jij krijgt een vergoeding omdat je aanvullend verzekerd bent. Ik zou de vergoeding noteren, de kosten van de aanvullende verzekering noteren. Dit optellen. Vervolgens de kosten van de brillen/contactlenzen er af trekken. Het bedrag dat overblijft, dat verdelen. Zo is het toch het meest eerlijke. Je ex betaalt dan ook mee aan de aanvullende verzekering die (ook) voor je kinderen is afgesloten.

Jo

Jo

10-01-2018 om 15:29

@ Jasmijn

Zo iets kun je zeker doen wanneer je dit VAN TE VOREN hebt overlegd met de andere ouder en hier SAMEN een afspraak over maakt.

Dit is duidelijk niet gebeurd anders zou vader niet na 5 jaar de helft van de vergoeding vragen.

bieb63

bieb63

10-01-2018 om 15:34

Simpel

Het sommetjes:
- Jij hebt een AV en je kinderen lopen daar gratis bij mee (kost jou dus niets meer of je wel of geen kinderen hebt w.b.t. de premie). Dus dat is dus 0 euro.

- Je krijgt rekeningen voor brillen e.d. Kosten (ik noem maar even een bedrag voor het sommetje): 1000 euro.

- Je ex betaalt hiervan de helft: dus 500 euro.

- Jij krijgt vergoedt: (ik noem maar even een bedrag voor het sommetjes): 700 euro.

Jij hebt dus totaal betaalt: 1000 euro minus 500 euro minus 700 euro. Per saldo heeft het je opgeleverd: 200 euro! En je man heeft betaalt 500 euro én dan moet hij ook nogmaals een deel van de AV premie betalen..... (nogmaals de premie telt niet mee, want die moet je toch betalen voor jezelf).

En al zou de vergoeding maar 200 euro zijn, dan nog: jij hebt dan betaalt 1000 euro minus 500 euro minus 200 euro is 300 euro. Je ex heeft dus betaalt 500 euro

Je snapt toch zelf wel dat dit niet klopt....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-01-2018 om 16:00

Bieb (o.t.)

Hoe krijg je het voor elkaar? 'Je krijgt vergoedt' en 'jij hebt betaalt'. Een voltooid deelwoord is nooit met dt en iets met het kofschip.
Normaal ben ik niet van de spellingsmaffia maar deze vond ik te gortig worden

goh

Hier vielen de kosten van de beugel en bepaalde medicatie onder de aanvullende verzekering van mijn ex. De kosten ervoor werden direct door de verzekering vergoed. Ik heb er zelf niet aan meebetaald en had er dus baat bij dat mijn ex een aanvullende verzekering had. Ik weet eigenlijk niet of hij die aanvullende verzekering al voor zichzelf heeft. Maar ik had het niet onredelijk gevonden als hij een deel van de premie bij mij in rekening had gebracht.

V@@s

V@@s

10-01-2018 om 17:21

maar toch niet zonder overleg

Dat is wat hier mis gaat. Kosten die er niet waren zijn in rekening gebracht bij ex. Over de aanvullende verzekering is nooit overlegd.

Ik zou er niet over peinzen.

Maggie

Maggie

10-01-2018 om 19:03

Dat doet me denken

Aan de moeder die ik kende die de crèche kosten voor de helft door haar ex liet betalen. Co ouderschap, gelijkwaardige verdeling van dagen en crèche dagen. Alleen kreeg ze driekwart terug van de belastingdienst en dat vertelde ze er ff niet bij. Dus zeg: ze betaalde 400 per maand aan crèche. Kreeg 200 van ex én 300 van de belastingdienst. Kechingggh

Oké, niet volledig te vergelijken met jouw verhaal maar vind jouw verhaal ook niet kloppen. Als jij een AV hebt en daar zelf ook van profiteert had je dat bij aanvang met ex kunnen bespreken. Dan had je heel misschien kunnen afspreken dat hij 1/3 van het facultatieve gedeelte van de premie aan jou betaald. Maar zonder overleg zelf het bedrag wat je van de verzekering terugkrijgt in je zak steken en ex de helft van het aankoopbedrag vragen vind ik absoluut niet netjes. Als een eerdere situatie niet goed was had je die in openheid moeten veranderen en dat lees ik niet in je verhaal terug. Dus nu moet je inderdaad je ex de helft van de vergoedde bedragen betalen, is mijn mening.

Dees

Dees

10-01-2018 om 20:13

Maggie

Helemaal eens met Maggie.

Kom op zeg die aanvullende verzekering voor je kinderen kost je niets. Je krijg waarschijnlijk een groot deel van die bril vergoed via de verzekering en je ex mag ook nog eens een groot deel van de bril vergoeden zodat jij geen tot bijna geen kosten hebt aan die bril, of er misschien zelfs nog wat aan over houdt?

Bellybellyb

Bellybellyb

10-01-2018 om 20:56 Topicstarter

Bedankt

Die redenatie snap ik niet. De aanvullende verzekering kost mij 400 euro per jaar. Ik kan er ook 0 euro aan betalen, maar dan zijn mijn kinderen ook niet aanvullend verzekerd en is er geen vergoeding voor brillen en lenzen. Dus om nou te zeggen dat ik voor niks vergoeding krijgen en die ten koste van mijn ex in mijn eigen zak stop, dat gaat me te ver.
Maar goed, toch bedankt voor ál jullie reacties. Ze hebben me wel aan het denken gezet. En daar was het me om begonnen. De andere kant van het verhaal is me duidelijker geworden. Het is nu aan mij en mijn ex om hier uit te komen.

Kaori

Kaori

10-01-2018 om 21:05

aanvulende verzekerering

Het waarom van de aanvullende verzekering vind ik ook wel uitmaken.
Als je die alleen hebt vanwege de vergoedingen voor de kinderen, zou je wat mij betreft die kosten mogen verdelen met je ex en dus ook de vergoedingen en de netto betalingen.

Als je kinderen toevallig mee profiteren omdat je die verzekering voor je zelf afsluit dan is alleen het netto bedrag te verdelen dat je voor de kinderen betaalt. En zou ik de vergoeding dus idd delen met mijn ex.

Nu hebben wij gewoon helemaal niet zo'n ingewikkelde regeling, hij betaald mij alimentatie en ik betaal alle kosten. Hij betaalt wel alle kosten die hij bij hem voor dochter maakt. Dus een extra vergoeding wegens hoge kosten beugel, of een buitenlands trainingskamp zijn gewoon niet aan de orde, daar moet ik vanuit de alimentatie en mijn eigen inkomen maar voor sparen en anders kan het gewoon niet.

V@@s

V@@s

10-01-2018 om 21:09

op voorhand

Je kunt inderdaad afspreken met je ex om de kosten van de aanvullende verzekering te delen, maar dan doe je dat op voorhand. Zo te lezen kost de aanvullende verzekering meer dan de brillen van je kinderen. Daar heb je hem dus niet voor. Ik ga er dus van uit dat je die verzekering hebt voor het geval je er zelf gebruik van moet maken. Dat dat niet nodig geweest is en dat je daarom nu meer premie hebt betaald dan dat je er voordeel van gehad hebt kan je ex niet helpen.

bieb63

bieb63

10-01-2018 om 22:33

Excuses phryne........ (ot)

....... ik ben volledig op de hoogte van de spellingsregels. Te snel getypt ( en te verontwaardigd blijkbaar.... . En eerlijk is eerlijk, ik kan me ook storen aan dergelije fouten bij anderen. Zal voortaan beter opletten.

Maggie

Maggie

10-01-2018 om 23:21

T snappen

Net als v@@gs vind ik je gebrek aan openheid echt een punt. Je zegt dat je ‘het’ niet snapt maar snap je dan ook niet dat je onvoldoende open en duidelijk bent geweest naar je ex? En dat maakt het juist zo lastig. Want dan gaat het waarschijnlijk ook wat hem betreft vooral ook daarom; hij weet niet (meer) wat hij aan je heeft....

Triva

Triva

11-01-2018 om 11:55

bieb

'- Jij hebt een AV en je kinderen lopen daar gratis bij mee (kost jou dus niets meer of je wel of geen kinderen hebt w.b.t. de premie). Dus dat is dus 0 euro.'

Dit klopt niet helemaal, je kunt als ouder ook een hogere aanvullende verzekering nemen zodat je daardoor voor de kinderen een betere dekking hebt. Dus als je die AV niet neemt betaal je meer voor brillen en beugels. Dat is hier in ieder geval wel zo. Ik heb jaren een hogere AV gehad voor eventuele beugels. Ik heb daar wel de steunzolen ook uit vergoed gekregen maar het kan best zijn dat ik die steunzolen beter zelf had kunnen betalen. Sterker nog, ik heb het net uitgerekend en de kosten van de steunzolen zijn ongeveer gelijk aan de AV of iets hoger. Dus ik vind jouw conclusie van 0 tekort door de bocht, daar moet je meer informatie voor hebben.

Jasmijn

Jasmijn

11-01-2018 om 12:03

ik vind hem lastig hoor

Kijk normaal gezien verzeker je je om onverwachte kosten te dekken. TS heeft dat gedaan en daar ook kosten voor gemaakt, de onverwachte kosten heeft zij (deels) uitbetaald gekregen.
Ex van TS heeft dat niet gedaan (kan waarschijnlijk ook niet, de kinderen kunnen waarschijnlijk maar via 1 ouder verzekerd kunnen worden) maar ex heeft dan ook geen extra premie iedere maand betaald, dus zou dan ook geen recht hebben op een uitbetaling hiervan.
Het was beter geweest als TS dit vantevoren had overlegd natuurlijk. In dit geval kan ze ook nog een constructie verzinnen waarbij hij een deel van die aanvullende premie toch nog aan haar betaald (of verrekend wordt) en dat hij dan vervolgens nog een klein deel van de uitbetaling krijgt.
Want als ex gewoon nu de helft van de uitbetaling krijgt, is hij goedkoper uit dan TS en dat lijkt me ook niet eerlijk.
Wat anderen ook al schrijven; de kinderen zijn gratis meeverzekerd...tja dat is alléén omdat TS zelf gekozen heeft voor een aanvullende verzekering, en grote kans dat ze niet eens voor zichzelf aanvullend is verzekerd maar voor de kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2018 om 12:07

Triva

Je hebt helemaal gelijk. Héél veel ouders nemen een hoger aanvullend pakket dan ze zelf normaal zouden kiezen. Een ouder is genoeg, de ander kan desgewenst gewoon de basis aanhouden.

bieb63

bieb63

11-01-2018 om 16:51

dat is wel zo

(hogere AV nemen ivm evt vergoedingen voor kinderen), maar dan overleg je dat van te voren. En wat je dan zou moeten doen, is het totaal plaatje verdelen. Op deze manier gaat het niet werken.

Niki73

Niki73

17-01-2018 om 10:32

Ik denk dat je ex gelijk heeft

Ik heb niet alle bijdragen gelezen, maar ik zie het zo:
Jij hebt een aanvullende verzekering voor jezelf. Je kinderen zijn gratis meeverzekerd. Voor de kinderen betaal je dus niets, geen extra premie. Die 2000 euro die je noemt is niet relevant, dan is JOUW premie en jouw "risico" als je dat er niet uit haalt.

Als jij de volledige kosten van brillen en contactlenzen op je neemt, dan is de volledige vergoeding voor jou en kun je de helft van de restkosten op je ex verhalen. Dit lijkt mij in jullie situatie de handigste manier.

Maar jullie betalen elk de helft van de brillen e.d., dus moet je dus ook de helft van de vergoeding aan je ex betalen.
Zoals jij het nu doet, kun jij in theorie zelfs winst maken op medische kosten, dat lijkt me ronduit oneerlijk. Draai het even om: hoe zou je het vinden als de situatie omgekeerd was en je ex dit deed? Leuk?

Als je jouw aanvullende verzekering te duurt vindt, dan staat het je vrij die niet meer af te sluiten. Dan kun je weer gewoon de kosten 50-50 delen. Als je inderdaad de kosten er niet uit haalt, is het waarschijnlijk slimmer die 2000 euro per jaar zelf op een spaarrekening te zetten voor onvoorziene medische kosten. Alle grote risico's zitten immers al in het basispakket.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.