Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Verhuiskosten- en inboedelvergoeding echt zo moeilijk te krijgen bij scheiding (van mijn narcist)?

Ik heb een helse 5 maanden achter de rug. Het begon met uit huis te zijn gezet door mijn jaloerse ex die notabene 8 maanden een affaire had! We zijn 23 jaar samen geweest en ik stond overal grotendeels alleen voor (kind dat tot zijn 7e in zijn broek heeft gepoept en een ASS diagnose heeft, ik was altijd de financiële stabiele factor en heb geen carriere kunnen maken door zijn job hoppen en 3 jaar werkloosheid, heb mijn erfenissen en schenkingen opgemaakt aan het huis, inboedel en vakanties etc etc). Hij heeft toen ook de zorg voor de kinderen van mij overgenomen en leugens verspreid over mijn welzijn. Maw hij gebruikte de kinderen en het huis als speelbal om mij tegen te werken (had gezoend met iemand waarvan ik een jaar lang vals ben beschuldigd van vreemdgaan nadat we hadden besloten te scheiden). Hij heeft mensen een contactverbod opgelegd. Ik was echt bang voor ouderverstoting. Alle pogingen om het huis en de kids weer op te eisen eindigde in geweld. De politie kon niets doen. Heb nooit aangifte gedaan omdat ik bang was voor de gevolgen, en heb gelogen tegen Veilig Thuis over de ernst van de situatie. Nadat hij kwam met een belachelijk hoge taxatiewaarde (hij zit in vastgoed) heb ik het huis opgegeven om een lange vehctscheiding te voorkomen en heb zelf een woning mbv mijn moeders hulp gekocht om weer met de kinderen te kunnen samenwonen. Ik huur het nu van haar maar zodra ik geld heb neem ik het van haar over (ideaal voor de kids want het is op 2 min loopafstand van mijn oude huis).

Nu ik 5 maanden verder ben en verhuisd ben, niet meer in overlevingstand zit, wil ik weer verder met de scheiding doorzetten. In de tussentijd is mijn woning minder waard, is de hypotheekrente gestegen en ben ik blut (maar ik heb wel de kinderen om de week bij me!). Terwijl hij lekker op een roze wolk zit met zijn vriendin (aka de minnares). Oh wat doet het pijn om haar in mijn oude woning te zien (ik weet pas sinds de affaire vanaf eind mei en mijn zoon heeft haar al met tegenzin ontmoet).

Ik zou graag een verhuis- en inboedelvergoeding willen eisen omdat ik veel kosten gemaakt die hij niet hoeft te maken omdat hij het huis eigenhandig heeft opgeëist (veel meubels achtergelaten omdat ze niet passen en ik wilde de kinderkamers intact houden). Ik had het liefst de caravan waar ik tijdelijk in verbleef en onze woning om de week afgewisseld met mijn ex tot we een convenant hadden, maar dat wilde hij niet. Doordat ik door hem heb moeten verhuizen tijdens de scheiding heb ik verbouwd, verhuisd en nieuwe inboedel met een beperkt budget moeten doen. Niet alleen is mijn levenstandaard behoorlijk verslechterd, maar ik zit ook tegen een burnout aan. Als ik mijn advocaat, die me al een vermogen heeft gekost, moet geloven ben ik bijna alles kwijt (erfgenis dat in het huis zit, gemeenschap van goederen) en kan ik alleen partneralimentatie eisen (ben bang dat hij dit niet gaat betalen. Hij komt zelden zijn afspraken na). Ze zegt dat een verhuis- en inboedelvergoeding niet gebruikelijk is. Zelfs niet als ik zo ben onderbedeeld door zijn toedoen! Verder kan ik niets op hem verhalen want hij had zijn zaken tot voor kort nooit goed voor elkaar. Geen pensioen opgebouwd terwijl hij aanspraak kan doen op 14 jaar van mijn partnerpensioen (hij wil partnerpensioen wegstrepen tegen partneralimentatie). In plaats daarvan mag ik meebetalen aan zijn studieschuld. Maar geen idee hoe hoog die is. Evenals de hoogte van zijn spaargeld en inkomen. Hij wil maar niet transparant zijn. Hij verdiend nu 4x zo veel als ik, terwijl ik daar niets van heb gezien en al mijn vermogen aan het gezin en onze woningen heb uitgegeven. Ik heb de laatste 1,5 jaar verhoudingsgewijs zo veel meer betaald aan de gezamenlijke lasten (60% van inkomen tov 11% van zijn inkomen). Het lijkt alsof ik de grote verliezer ben in dit alles terwijl ik mezelf compleet heb weggecijferd voor het gezin en een hoopje ellende ben geworden door al het misbruik (veelal verbaal) van de afgelopen jaren. Wat een onrecht.


Terug naar de hamvraag: wie weet of een verhuis- en inboedelvergoeding echt zo lastig wordt te krijgen? En maak ik hier evt meer kans op gezien de absurde situatie waarin ik terecht ben gekomen? Ik overweeg nml van advocaat te switchen.

Mijn advocaat zegt dat im meer inboedel had moeten eisen, ook al kan ik er weinig mee (had het op marktplaats kunnen zetten maar dat vond mijn ex zonde). Hij heeft me wel een mondelinge toezegging gedaan voor een vergoeding voor de inboedel van de jongens maar die krijg ik alleen als we een 'package deal' hebben.

Hoor graag wat jullie denken en wat jullie ervaringen zijn. Tips zijn zeer welkom! Dank alvast voor het lezen en meedenken. Mijn dank is groot!



Ik vraag me vooral af hoe het kan dat je er nu zo bij zit. Heb je dan maar blindelings overal voor getekend?

Het klinkt heel hard, maar als dat werkelijk zo is, dan kun je daar waarschijnlijk helemaal niks meer aan doen. Als hij 4x zo veel verdient als jou, zou partneralimentatie echt geen probleem moeten zijn. Maar dan moet er niet ergens een document liggen waar jij ondertekend hebt dat je er van af ziet. Als dat wel zo is, ben je echt te laat ben ik bang. 

Blijkbaar heb je je jaar in jaar uit oren aan laten naaien door je inmiddels ex. Ik vraag me af hoeveel daar achteraf nog (financieel) aan recht te zetten valt. 
Misschien 'kost' het je uiteindelijk minder als je er nu gewoon een streep onder zet en besluit je zaken vanaf heden wijzer aan te pakken. Als je daar professionele hulp bij nodig hebt, zou ik die zeker zoeken.

Zoek goed uit waar je nu nog wel recht op hebt en teken vooral niets zonder dat er iemand met verstand van zaken heeft meegekeken.  

Om wat voor bedrag gaat het? Weegt dat op tegen de juridische kosten?

Verder zou ik partneralimentatie niet uitruilen voor partnerpensioen. Jij hebt dat geld nu nodig. Tussen nu en je pensioen kan nog heel veel gebeuren.

GinnyTwijfelvuur schreef op 28-11-2022 om 14:48:

Om wat voor bedrag gaat het? Weegt dat op tegen de juridische kosten?

Verder zou ik partneralimentatie niet uitruilen voor partnerpensioen. Jij hebt dat geld nu nodig. Tussen nu en je pensioen kan nog heel veel gebeuren.

Mee eens.

Begin eens met uit te zoeken waar je recht op hebt qua partneralimentatie. Per maand, per jaar, in totaal (als je het zou kapitaliseren, oftewel nu alles in een keer zou laten uitbetalen).

En vraag bij je pensioenorganisatie ook na wat je partnerpensioen voor waarde heeft voor je ex per maand, per jaar en wat als je het nu zou kapitaliseren.

Dan kan je die met elkaar vergelijken.

Maar ook omdat je zegt dat jij een laag inkomen hebt en je het geld nu nodig hebt, zou ik denken dat je vooral aanspraak moet maken op partneralimentatie. Bovendien denk ik (kan je navragen) dat jij zelf nooit aanspraak kunt maken op het partnerpensioen waar je ex recht op heeft.

En maak vooral niet aanspraak op minder alimentatie dan waar je recht op hebt.

Als je een vonnis hebt met partneralimentatie kan je het gewoon innen, volgens mij evt met behulp van LBIO (of hoe dat heet). Als hij niet betaalt kan je denk ik zelfs loonbeslag laten leggen.

Dus: ga zo snel mogelijk achter partneralimentatie aan. Als hij het niet wil afspreken, dan naar de rechter, zodat je dat krijgt.

Verhuiskosten en zo weet ik niet. Zou ik vragen aan advocaten waarnaar je overweegt over te stappen, als je vraagt naar kosten, vraag je dat meteen.

Kan je vertellen wat je precies op papier getekend hebt of via de mail bevestigd hebt over alle financiële zaken, inboedel etc.? 

Mondelinge afspraken tellen op zich ook, maar als jij of je ex iets ontkent, dan is er geen bewijs, dus papier, mail, whatsapp, sms zijn de dingen die tellen.



ArianneH schreef op 28-11-2022 om 18:05:

[..]


Maar ook omdat je zegt dat jij een lag inkomen hebt en je het geld nu nodig hebt, zou ik denken dat je vooral aanspraak moet maken op partneralimentatie. Bovendien denk ik (kan je navragen) dat jij zelf nooit aanspraak kunt maken op het partnerpensioen waar je ex recht op heeft.

Wat er gebeurt bij het verdelen van pensioenen gaat niet om het partnerpensioen. Dat gaat om je eigen aanspraak op pensioen die je voor de tijd dat je gehuwd was moet delen met je expartner. Daar kun je niet zomaar onderuit, dat is wettelijk vastgelegd dat partners daar recht op hebben.

Curygirl76

Curygirl76

28-11-2022 om 21:52 Topicstarter

Dank jullie wel voor de reacties. Zeer waardevol, ook al is het niet fijn om te horen dat ik waarschijnlijk niet veel kan. Ik zit ook steeds in dubio: probeer ik nog wat te verhalen of zet ik er een streep door. Elk telefoontje of mailtje aan mijn advocaat kost me al minimaal 50 euro! 

Ik weet niet hoeveel partneralimenttie ik zal krijgen omdat hij niet transparant is. Ik weet wel ongeveer wat hij verdiend, maar hij is 1,5 jaar ZZPer dus heeft ook allerlei voordelen de eerste 3 jaren. En hij moet wat opzij leggen voor later omdat hij geen pensioen heeft opgebouwd al die jaren. Ik wordt gewoon gestraft voor het feit dat ijk wel mijn zaken goed op orde had. 
Ik heb volgens mij alleen recht op 5 jaar partneralimentatie. Als ik het laat afkopen met een bedrag is het belastbaar dus dat is niet gunstig. Hij krijgt ca 100k partnerpensioen van mij, maar idd wat jullie zeggen: ik heb het geld nu nodig. Ik heb overigens geen slecht salaris hoor (kom natuurlijk net niet in aanmerking voor de subsidies), maar werk parttime (4 dagen) en verdien gewoon een stuk minder dan hij nu. Ik ben blut omdat ik zo veel geld kwijt ben aan mijn advocaat, de verhuizing, nieuwe inboedel. We hadden geen afspraken. Hij heeft nooit gereageerd op mijn voorstel voor de verdeling van ons inboedel dus heb ik toen hij op vakantie was met de kinderen eindelijk weer in mijn huis gezeten en ingepakt (heb 2 kasten, een fauteuille, een poef en 2 stoelen aan meubels meegenomen). Ik wist dat ik de maand erna geen tijd zou hebben vanwege mijn nieuwe huis. Bovendien was ik vrij en kon ik ongestoord inpakken. Hij was woest toen hij erachter kwam en heeft daarna de sloten vervangen. Dat terwijl hij eigenhandig heeft besloten dat hij in het huis mocht blijven (hij beweert dat ik in maart mijn gezin heb verlaten maar dat is niet zo. Ik heb toen wel de carvan gehuurd maar sliep vaker thuis en alsmik daar sliep kwam ik voor school naar huis om voor de kinderen te zorgen). 

Ik had geen keuze en moest verhuizen. Het was dit of nog maanden in een caravan zitten zonder mijn kinderenn. Door in mijn huis te hebben gezeten tijdens zijn vakantie (waar ik immers gewoon recht op had want betaalde nog mee aan de hypotheek. Heb overigens 65k van mijn erfenis erin gestopt) heb ik wel eindelijk wat regie teruggepakt en dat voelde fijn.

Ik heb nooit wat ondertekend om ergens van af te zien. Ik ben gewoon naief. Had nooit verwacht dat hij vreemd zou gaan want hij was daar zo op tegen. Ik ben klein en tenger, hij is groot en fors. Ik kon niet tegen hem op. Bovendien wilde ik dat de kinderen weer rust hadden vandaar dat ik de carvan had gehuurd. Ik ben gegaslight, bedrogen, en kreeg nog een trap na. Ik wil dit kunnen accepteren en verder gaan. De frustraties en boosheid brengen me nergens...maar denk dat ik gewoon eerst het verzoek tot echtscheiding moet indienen om weer rust te krijgen. De euforie dat ik even voelde na de keuze om te scheiden, was helaas van korte duur. Hoe kan iemand waar je 23 jaar het leven mee hebt gedeeld en 2 kinderen mee hebt zo harteloos zijn? Ik was bereid om zijn minnares te accepteren en haar wegwijs te maken in ons dorp. We hebben notbane urenlang gepraat net na de onthulling. Maar toen ik wilde scheiden en zij hem eindelijk kreeg, ging ze mee in zijn waanzin. Sterker nog, ik denk dat zij de brein is achter zijn waanzin. 

Hij wil nu onderhands een deal met mij sluiten over het wegstrepen van eea tegen elkaar zodat ik niet meer zo veel geld aan mijn advocaat kwijt ben. Ergens wil ik geloven dat zijn intentie goed is, maar bij hem weet je het nooit zeker. Denk ergens ook dat we het maar beter aan de rechter kunnen overlaten. Mijn advocaat noemde een belachelijk hoog bedrag wat ik helemaal niet nodig heb. Ze wilde hoog inzetten. Ik ben bang dat haar belang is om meer uren te kunnen schrijven. Ik vind het zo zuur dat hij nog lekker een paar keer per jaar op vakantie kan, hij in het mooie huis zit met meubels die ik grotendeels van mijn erfenissen heb betaald, terwijl ik amper rond kom momenteel (als ik niet was verhuisd was dit overigens geen issue). 

Ben zo benieuwd of iemand een vergoeding kreeg voor hun verhuizing en inboedel en wat datnhun argument was richting de rechter. 

Curygirl76 schreef op 28-11-2022 om 21:52:

Dank jullie wel voor de reacties. Zeer waardevol, ook al is het niet fijn om te horen dat ik waarschijnlijk niet veel kan. Ik zit ook steeds in dubio: probeer ik nog wat te verhalen of zet ik er een streep door. Elk telefoontje of mailtje aan mijn advocaat kost me al minimaal 50 euro!

Ik weet niet hoeveel partneralimenttie ik zal krijgen omdat hij niet transparant is. Ik weet wel ongeveer wat hij verdiend, maar hij is 1,5 jaar ZZPer dus heeft ook allerlei voordelen de eerste 3 jaren. En hij moet wat opzij leggen voor later omdat hij geen pensioen heeft opgebouwd al die jaren. Ik wordt gewoon gestraft voor het feit dat ijk wel mijn zaken goed op orde had.
Ik heb volgens mij alleen recht op 5 jaar partneralimentatie. Als ik het laat afkopen met een bedrag is het belastbaar dus dat is niet gunstig. Hij krijgt ca 100k partnerpensioen van mij, maar idd wat jullie zeggen: ik heb het geld nu nodig. Ik heb overigens geen slecht salaris hoor (kom natuurlijk net niet in aanmerking voor de subsidies), maar werk parttime (4 dagen) en verdien gewoon een stuk minder dan hij nu. Ik ben blut omdat ik zo veel geld kwijt ben aan mijn advocaat, de verhuizing, nieuwe inboedel. We hadden geen afspraken. Hij heeft nooit gereageerd op mijn voorstel voor de verdeling van ons inboedel dus heb ik toen hij op vakantie was met de kinderen eindelijk weer in mijn huis gezeten en ingepakt (heb 2 kasten, een fauteuille, een poef en 2 stoelen aan meubels meegenomen). Ik wist dat ik de maand erna geen tijd zou hebben vanwege mijn nieuwe huis. Bovendien was ik vrij en kon ik ongestoord inpakken. Hij was woest toen hij erachter kwam en heeft daarna de sloten vervangen. Dat terwijl hij eigenhandig heeft besloten dat hij in het huis mocht blijven (hij beweert dat ik in maart mijn gezin heb verlaten maar dat is niet zo. Ik heb toen wel de carvan gehuurd maar sliep vaker thuis en alsmik daar sliep kwam ik voor school naar huis om voor de kinderen te zorgen).

Ik had geen keuze en moest verhuizen. Het was dit of nog maanden in een caravan zitten zonder mijn kinderenn. Door in mijn huis te hebben gezeten tijdens zijn vakantie (waar ik immers gewoon recht op had want betaalde nog mee aan de hypotheek. Heb overigens 65k van mijn erfenis erin gestopt) heb ik wel eindelijk wat regie teruggepakt en dat voelde fijn.

Ik heb nooit wat ondertekend om ergens van af te zien. Ik ben gewoon naief. Had nooit verwacht dat hij vreemd zou gaan want hij was daar zo op tegen. Ik ben klein en tenger, hij is groot en fors. Ik kon niet tegen hem op. Bovendien wilde ik dat de kinderen weer rust hadden vandaar dat ik de carvan had gehuurd. Ik ben gegaslight, bedrogen, en kreeg nog een trap na. Ik wil dit kunnen accepteren en verder gaan. De frustraties en boosheid brengen me nergens...maar denk dat ik gewoon eerst het verzoek tot echtscheiding moet indienen om weer rust te krijgen. De euforie dat ik even voelde na de keuze om te scheiden, was helaas van korte duur. Hoe kan iemand waar je 23 jaar het leven mee hebt gedeeld en 2 kinderen mee hebt zo harteloos zijn? Ik was bereid om zijn minnares te accepteren en haar wegwijs te maken in ons dorp. We hebben notbane urenlang gepraat net na de onthulling. Maar toen ik wilde scheiden en zij hem eindelijk kreeg, ging ze mee in zijn waanzin. Sterker nog, ik denk dat zij de brein is achter zijn waanzin.

Hij wil nu onderhands een deal met mij sluiten over het wegstrepen van eea tegen elkaar zodat ik niet meer zo veel geld aan mijn advocaat kwijt ben. Ergens wil ik geloven dat zijn intentie goed is, maar bij hem weet je het nooit zeker. Denk ergens ook dat we het maar beter aan de rechter kunnen overlaten. Mijn advocaat noemde een belachelijk hoog bedrag wat ik helemaal niet nodig heb. Ze wilde hoog inzetten. Ik ben bang dat haar belang is om meer uren te kunnen schrijven. Ik vind het zo zuur dat hij nog lekker een paar keer per jaar op vakantie kan, hij in het mooie huis zit met meubels die ik grotendeels van mijn erfenissen heb betaald, terwijl ik amper rond kom momenteel (als ik niet was verhuisd was dit overigens geen issue).

Ben zo benieuwd of iemand een vergoeding kreeg voor hun verhuizing en inboedel en wat datnhun argument was richting de rechter.

Even een reactie op de vetgedrukte tekst.

Hij is niet transparant. En toch wil je geloven dat zijn intentie goed is. Werkelijk?
Dat klinkt naief. Iemand die het goed met jou voor heeft geeft inzage in al zijn inkomsten en vermogen (als jij daar recht op hebt natuurlijk, maar zo vermoed ik).
Dus mijn advies zou zijn: stop met naïef zijn.
En dat je denkt dat zij het brein achter hem is, komt op mij toch ook naïef over. En is verder niet relevant. Kijk en beoordeel hem op zijn gedrag. Of hij het uit zichzelf doet of opgestookt door haar maakt in wezen niet uit, want je weet het niet. Beoordeel hem dus op zijn gedrag.

Ik zou ook je advocaat vragen of je ex al zijn informatie over inkomsten en vermogen moet overleggen. Volgens mij is dat zo, en kan je dat dus ook bij de rechter afdwingen als dat nodig is. Als dat inderdaad kan, dan kan je advocaat nu eisen dat je ex dat overlegt. Pas als je alle financiële informatie hebt, kan je laten uitrekenen waar je rech top hebt. En als dat een 'belachelijk hoog bedrag' zou zijn, dan zou ik daar, als ik jou was, ook gezien al het gedoe en al het geld (erfenis) wat je kwijt bent door het gedoe met hem, niet vanaf zien. Het gaat er toch niet om of je het nodig hebt? Het gaat er toch om dat alles zoveel mogelijk eerlijk verdeeld wordt? Je ex heeft dat geld ook niet nodig, waarom zou hij het dan mogen houden als jij het (deels) prijs geeft?

Al die vrouwen die voor de lieve vrede afzien van geld waar ze recht op hebben. Onbegrijpelijk. Je hoeft niet meer te eisen dan waar je recht op hebt, maar afstand van iets doen? Ik vind het onverstandig. Je weet niet of je het later nog wel heel goed kunt gebruiken. Bijv. voor je pensioen, wat je deels aan je ex kwijtraakt. En ter compensatie van die verhuiskosten waar je het steeds over hebt. Dus keep it simple: vraag waar je recht op hebt en niet minder.

Jouw ex zal niet afstand doen van waar hij recht op heeft voor de lieve vrede, dus waarom jij wel? En als je toch een advocaat nodig hebt om te krijgen waar je recht op hebt, vraag dan gewoon waar je recht op hebt, ook gezien de hoge advocaatkosten, die je alsnog moet betalen.

Het kan ook zijn dat de advocaat veel eis, juist omdat hij niet transparant is, en dat lijkt me dan eigenlijk juist heel slim. Als zij veel vraagt, heeft je ex een belang om aan te tonen dat het te veel is, en zal hij dus inzicht moeten geven in zijn inkomen (en vermogen). Ik vind het strategisch gezien wel slim van je advocate.

Hoe kom je erbij dat je advocate het uit eigenbelang doet? Is er iemand die dat tegen je gezegd heeft? 

Begrijp ik nu goed dat er nog niets ondertekend is over verdelen van inboedel of geldzaken? Dan kan je dus ook nog aanspraak maken op een deel van de inboedel? Dat je dan eerder schreef: "Ex vindt het zonde om het op marktplaats te zetten", is dan weer bijzonder. Het gaat er toch niet om wat hij ervan vindt? Het gaat erom dat jij recht hebt op de helft van de inboedel en wat jij ermee doet is jouw zaak. En als hij het zonde vindt, dan geeft hij jou geld en houdt hij de inboedel. Zo zou je dat moeten doen.

Tot slot, niet onaardig bedoelt, maar je frustratie over wat er allemaal gebeurd is tussen jullie en hoe jij je hebt opgeofferd, je bedrogen bent etc. etc. Ik snap je frustratie, echt, en het is vreselijk wat je meegemaakt hebt en waar je nu doorheen moet, maar ik zou in dit topic je beperken tot de zakelijke aspecten, dus verdeling boedel, partnerpensioen en partneralimentatie en natuurlijk die verhuiskosten als iemand daar meer over weet. Dus ik denk dat het handig is dat je alleen feiten noemt die in verband daarmee relevant zijn. 

Laat de advocaat het goed voor je uitzoeken. Het gaat om behoorlijk wat geld als ik het goed lees. Zorg dat je een goede advocaat hebt voor jou zelf. Geen mediator. Schenkingen blijven vaak buiten de boedel. Dus dat geld krijg je misschien wel terug. Hij heeft waarschijnlijk ook pensioen opgebouwd als zelfstandige, dat heet de FOR.

Even: je schrijft dat je uit huis bent gezet, hij andere sloten op het huis heeft gezet, terwijl je toch nog hypotheek betaalde etc etc. 
Hoe was/is alles dan geregeld? Waren jullie getrouwd, in GvG of op HV? Was het altijd al zijn huis dan? En waarom betaalde jij dan hypotheek en zat er een erfenis van jou in? Ik begrijp er niet zoveel van volgens mij?!

Bijtje82

Bijtje82

29-11-2022 om 01:54

Dat huis zot mij ook dwars. Lijkt mij dat je dan op zijn minst recht hebt op een deel van de overwaarde. En misschien zelfs wel een vergoeding als jij kunt aantonen dat je de hypotheek hebt betaald nadat je uit huis ging. 
Voor zover mij bekend mag je bij samenwonen niet zomaar uit huis worden gezet. 
Denk dat er nog genoeg te halen valt, maar je verhaal is nogal warrig en je raaskalt een hoop. Dat maakt het lastig om een goed advies te geven.

Curygirl76 schreef op 28-11-2022 om 21:52:

Dank jullie wel voor de reacties. Zeer waardevol, ook al is het niet fijn om te horen dat ik waarschijnlijk niet veel kan. Ik zit ook steeds in dubio: probeer ik nog wat te verhalen of zet ik er een streep door. Elk telefoontje of mailtje aan mijn advocaat kost me al minimaal 50 euro!

Ik weet niet hoeveel partneralimenttie ik zal krijgen omdat hij niet transparant is. Ik weet wel ongeveer wat hij verdiend, maar hij is 1,5 jaar ZZPer dus heeft ook allerlei voordelen de eerste 3 jaren. En hij moet wat opzij leggen voor later omdat hij geen pensioen heeft opgebouwd al die jaren. Ik wordt gewoon gestraft voor het feit dat ijk wel mijn zaken goed op orde had.
Ik heb volgens mij alleen recht op 5 jaar partneralimentatie. Als ik het laat afkopen met een bedrag is het belastbaar dus dat is niet gunstig. Hij krijgt ca 100k partnerpensioen van mij, maar idd wat jullie zeggen: ik heb het geld nu nodig. Ik heb overigens geen slecht salaris hoor (kom natuurlijk net niet in aanmerking voor de subsidies), maar werk parttime (4 dagen) en verdien gewoon een stuk minder dan hij nu. Ik ben blut omdat ik zo veel geld kwijt ben aan mijn advocaat, de verhuizing, nieuwe inboedel. We hadden geen afspraken. Hij heeft nooit gereageerd op mijn voorstel voor de verdeling van ons inboedel dus heb ik toen hij op vakantie was met de kinderen eindelijk weer in mijn huis gezeten en ingepakt (heb 2 kasten, een fauteuille, een poef en 2 stoelen aan meubels meegenomen). Ik wist dat ik de maand erna geen tijd zou hebben vanwege mijn nieuwe huis. Bovendien was ik vrij en kon ik ongestoord inpakken. Hij was woest toen hij erachter kwam en heeft daarna de sloten vervangen. Dat terwijl hij eigenhandig heeft besloten dat hij in het huis mocht blijven (hij beweert dat ik in maart mijn gezin heb verlaten maar dat is niet zo. Ik heb toen wel de carvan gehuurd maar sliep vaker thuis en alsmik daar sliep kwam ik voor school naar huis om voor de kinderen te zorgen).

Ik had geen keuze en moest verhuizen. Het was dit of nog maanden in een caravan zitten zonder mijn kinderenn. Door in mijn huis te hebben gezeten tijdens zijn vakantie (waar ik immers gewoon recht op had want betaalde nog mee aan de hypotheek. Heb overigens 65k van mijn erfenis erin gestopt) heb ik wel eindelijk wat regie teruggepakt en dat voelde fijn.

Ik heb nooit wat ondertekend om ergens van af te zien. Ik ben gewoon naief. Had nooit verwacht dat hij vreemd zou gaan want hij was daar zo op tegen. Ik ben klein en tenger, hij is groot en fors. Ik kon niet tegen hem op. Bovendien wilde ik dat de kinderen weer rust hadden vandaar dat ik de carvan had gehuurd. Ik ben gegaslight, bedrogen, en kreeg nog een trap na. Ik wil dit kunnen accepteren en verder gaan. De frustraties en boosheid brengen me nergens...maar denk dat ik gewoon eerst het verzoek tot echtscheiding moet indienen om weer rust te krijgen. De euforie dat ik even voelde na de keuze om te scheiden, was helaas van korte duur. Hoe kan iemand waar je 23 jaar het leven mee hebt gedeeld en 2 kinderen mee hebt zo harteloos zijn? Ik was bereid om zijn minnares te accepteren en haar wegwijs te maken in ons dorp. We hebben notbane urenlang gepraat net na de onthulling. Maar toen ik wilde scheiden en zij hem eindelijk kreeg, ging ze mee in zijn waanzin. Sterker nog, ik denk dat zij de brein is achter zijn waanzin.

Hij wil nu onderhands een deal met mij sluiten over het wegstrepen van eea tegen elkaar zodat ik niet meer zo veel geld aan mijn advocaat kwijt ben. Ergens wil ik geloven dat zijn intentie goed is, maar bij hem weet je het nooit zeker. Denk ergens ook dat we het maar beter aan de rechter kunnen overlaten. Mijn advocaat noemde een belachelijk hoog bedrag wat ik helemaal niet nodig heb. Ze wilde hoog inzetten. Ik ben bang dat haar belang is om meer uren te kunnen schrijven. Ik vind het zo zuur dat hij nog lekker een paar keer per jaar op vakantie kan, hij in het mooie huis zit met meubels die ik grotendeels van mijn erfenissen heb betaald, terwijl ik amper rond kom momenteel (als ik niet was verhuisd was dit overigens geen issue).

Ben zo benieuwd of iemand een vergoeding kreeg voor hun verhuizing en inboedel en wat datnhun argument was richting de rechter.

Als je nog nergens voor getekend hebt, laat in godsnaam dan een berekening maken. Als ZZPer heeft hij echt niet zoveel aftrekken dat zijn inkomen ineens super laag is. Verder dan ZA ( rond de 6,5k) startersaftrek (2.3k) en 14% winstvrijstelling kom je niet. Niks onderhands doen, gewoon de boel netjes laten doorrekenen. 

Je schiet jezelf anders altijd in de voet. 

Ik heb het draadje niet goed gelezen. Maar ik zie dat je zegt dat je een laag inkomen hebt, en je zegt dat elk telefoontje aan je advocaat je 50 euro kost. 

Als je een laag inkomen hebt, waarom kom je dan niet in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand? Of heb ik daar overheen gelezen? 
zie voor de normen www.rechtsbijstand.nl

Zijn jullie nu formeel gescheiden?  
Waren jullie getrouwd?
Is er een convenant?  
Ben jij uitgekocht uit het huis, aangenomen dat de helft van jou was. 

Mijn advies is om te stoppen met die verhuiskosten en inboedel. Concentreer je op de belangrijke zaken!  En daar kun je de inboedel dan ook in meenemen. 

Curygirl76

Curygirl76

30-11-2022 om 09:36 Topicstarter

Dank voor de nieuwe reacties. Jullie hebben gelijk. Ik ga niets onderhands doen en gewoon eisen waar ik recht op heb. Dus ook de inboedel wat ik niet kwijt kan in mijn nieuwe woning (geen idee waar ik het ga laten, maar oke). 
Goede tip om de hyptheekkosten die ik heb gemaakt terwijl hij me uit huis heeft gezet en ik dubbele lasten had te verhalen op hem (en de andere vergoedingen te verdiscontieren met de overwaarde van de woning oid). Ik heb de hypotheek doorbetaald om mijn rechten op het huis niet te verliezen (toen ik eenmaal had besloten dat hij mij mag uitkopen ben ik daarmee gestopt). 

Dank voor het inzicht in de kosten van een startende ZZPer. Handig om te weten. 

Ik heb geen laag inkomen hoor, verdien gewoon modaal. Snap niet waarom sommigen dat denken. Ik verdien wel een stuk minder dan hij nu en ben blut omdat ik bijna alles nieuw moest kopen en verhuisd ben. Zodra ik door hem ben uitgekocht zijn mijn financiele zorgen gelukkig voorbij. Alwel de maandelijkse lasten belachelijk hoog zijn momenteel...maar daar heeft iedereen last van.

Ik had deze post veel eerder moeten plaatsen (en sorry voor mijn warrigheid...). Zit hier al weken over te peinsen...ik ben er nu eindelijk uit! Wat een opluchting...

onderhands? 

Je hebt echt een goede advocaat nodig. Als je mede eigenaar bent van de woning dan valt er niks onderhands te regelen. De woning moet verdeeld worden anders blijf jij mede eigenaar. Het verdelen van de woning kan alleen via een notaris. In de akte van verdeling staat dan ook de overbedeling waar jij recht op hebt en hoe dat betaald gaat worden (bij overdracht en accepteer niks anders). 

Een hypotheek kan wel onderhands verdeeld worden maar geen enkele bank gaat akkoord met het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijk zonder ook daadwerkelijke verdeling van het onderpand. Of te wel. Jij kan niet van de hypotheek af terwijl je nog wel eigenaar bent van de woning. 

Allerbelangrijkste nu is ben je eigenaar van de woning? 

Ik lees dagelijks convenanten en je ex heeft gelijk dat hierin meestal geen verrekening staat van de inboedel. Maar meestal wordt dat ook netjes verdeeld en zijn verdere afspraken niet nodig. Verhuiskosten staan er nooit in. Wel wie de kosten betaald van de advocaat (meestal verdeeld), kosten van de notaris (meestal de blijver) en afspraken over lopende rekeningen, auto's, huisdieren, schulden, pensioen, partneralimentatie en aangifte belastingdienst. 

Heb jij die te hoge taxatiewaarde op papier staan en ben je ermee akkoord gegaan?  Je ex zou zichzelf met die aktie namelijk wel een per ongeluk een grote fout kunnen hebben gemaakt. Probeer namelijk die waarde te houden. Als je ex namelijk de woning overneemt wordt de overbedeling ook gebaseerd op die hoge taxatiewaarde en krijg jij veel meer. Ga dus niet akkoord met nieuwe taxaties want hij had toch al de waarde laten bepalen op het moment dat jullie uit ekkaar gingen. En hou dat vol. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.