Echtscheiding en erna

verhuiswagen
10-02-2015 om 15:47
verhuizen na scheiding
Ik zit verwikkeld in een scheiding die lang duurt en nog lang zal duren. Ik heb een eigen winkel aan huis en aangezien ik de hypotheek zelf niet krijg van de bank zal ik moeten gaan verhuizen. Nu heb ik sinds een poosje een hele lieve vriend die goed bij mij, mijn dochters en mijn familie past. Hij woont op een uur rijden van mijn huidige woonplaats en door zijn bedrijf met woon en bedrijfspanden en grond is hij gebonden aan die plaats. Mijn dochters worden 15 en 12 dit voorjaar. Met de vader van mijn dochters hebben we op dit moment mondeling de volgende regeling (het ouderschapsplan is nog steeds niet rond door vertraging bij de rechtbank): maandag tot en met vrijdag zijn ze bij mij, alleen woensdagavond tot donderdagochtend zijn ze bij vader. Vanaf vrijdagavond tot maandagochtend zijn de kinderen bij vader. Vader heeft werkzaamheden die elke dag van 15.00-21.00 uur zijn en contractswijzigingen kunnen niet door de aard van de werkzaamheden (meer kan ik niet vertellen vanwege herkenbaarheid).
Nu werk ik dus aan huis en mijn dochters vallen te pas en te onpas binnen en ze vinden mijn werkzaamheden aan huis heel prettig. Maar als ik een ander pand zoek moet het huur zijn en die kosten zijn zo hoog dan kan ik niet opbrengen. Mijn vriend wil dolgraag dat ik bij hem kom wonen. Hij heeft ruimte genoeg. Alleen de keuken is al groter dan mijn woonkamer, keuken, hal en winkel bij elkaar. In de woonkamer van mijn vriend zou ik mijn zaak voort kunnen zetten, en we zijn plannen aan t maken om een aanbouw aan het huis te maken om daar mijn winkel in te huisvesten. Ruimte en vergunning zijn al aanwezig. Alleen het zou heel fijn zijn als mijn dochters door de week bij mij zouden komen wonen. Ze moeten dan wel naar een andere school, in een nieuw dorp gaan wonen en dit natuurlijk ook willen. Als ze niet willen verhuizen dan is hun vader er niet als ze thuis komen van school, avondeten, sporten, hobby, huiswerk maken en naar bed.
Mijn voorstel is om de kinderen van ma-vrij bij mij te laten wonen en in het weekend en alle schoolvakanties bij vader. Ook eventueel extra vrije schooldagen kunnen ze dan naar vader. Hij heeft namelijk ook dezelfde schoolvakanties vrij. Ik ken en wil ze brengen, en ze kunnen terug met de trein waarbij ik mijn dochters dan ophaal van de trein.
Nu ben ik me aan het inlezen en ik hoor heel verschillende verhalen over of een rechter hier toestemming voor geeft.
Ik moet verhuizen en zoek dus een woon-winkelpand, die zijn er bijna niet en anders erg duur. Gaan verhuizen naar het grote huis van mijn vriend zou DE oplossing zijn. Ik kan mijn zaak voortzetten, heb inkomen en kan voor mijn dochters er zijn.Of, zou er een rechter zijn die akkoord gaat met twee meiden die de hele week in de huidige woonplaats bij vader blijven wonen, terwijl hij er dan niet is? Ook als vader een oppas regelt voor al die dagen? Heeft iemand hier ervaring mee?

verhuiswagen
19-05-2015 om 09:01
Pieter
Ga ik nu doen inderdaad. Het lastige is dat er moeilijk te praten is met mijn ex. Ik drop de boodschap daar dus en dan zal ik vervangende toestemming aan de rechter moeten vragen.
Trouwens mijn ex interesseert t hem geen biet hoe t mij vergaat. Had ik maar geen aangifte bij de politie moeten doen en bij hem weggaan.

vlinder72
19-05-2015 om 09:10
dus
Je kan een woning krijgen in je huidige woonplaats via de woningbouwvereniging en je kan een winkel openen in het pand van je vriend. Dan doe je dat toch. Of heb ik het verkeerd begrepen?
Reistijd is vervelend maar ook geen ramp.

Cat
19-05-2015 om 09:30
kan niet
Wat jij wilt kan niet. Jij wilt echt af, en weg van je ex. Maar je kunt niet weg van je ex, jullie hebben kinderen samen en daar zullen jullie nog een paar jaar samen voor moeten zorgen.
Wil je dat doen op een manier die zo min mogelijk schade toebrengt aan de kinderen zul je echt een manier moeten vinden om samen te werken met ex. Dus dan moet je niet alleen kijken naar hoe je je eigen leven het best vorm kunt gaan geven. Dan spelen zijn belangen ook mee, en al zeker die vd kinderen.
Het lijkt me voor de kinderen helemaal niets, op deze leeftijd het lange reizen steeds.

Niki73
19-05-2015 om 14:20
Andersom?
Kunnen je kinderen niet door de week bij hem zijn (eigen school in vertrouwde woonplaats) en in het weekend, bijv vrijdagavond tot maandagochtend, bij jou in de woonplaats van je vriend? Sorry als je dit al besproken hebt, ik kan me niet meer het hele draadje herinneren.

Verhuiswagen
19-05-2015 om 17:45
Een winkel
Een winkel is op zaterdag open. Dus dan heb ik vrijdagavond en zondag tot na t eten. Meer niet..... En dat als dank voor t huiselijk geweld. De dader krijgt de kinderen t meest....

Verhuiswagen
19-05-2015 om 17:52
Vlinder
Ik kan geen huis krijgen. Juist niet. Dat is t probleem. En ik mag vooral niet de winkel blijven aanhouden in de oude echtelijke woning.
Elke dag een uur heen en terug en dan weer een uur heen en terug en de bijkomende reiskosten lijken mij geen optie

Jippox
19-05-2015 om 18:14
eh
Ik snap dat je liever geen reistijd hebt, maar reistijd van een uur voor je werk is natuurlijk niet direct heel ongebruikelijk.
Ik kan mij voorstellen dat dit werk (een eigen winkel) slecht combineert met het alleenstaand ouderschap. In dat geval zou ik uit gaan kijken naar ander werk.

Verhuiswagen
19-05-2015 om 18:18
Jippox
Zoals ik al eerder schreef; ik heb geen reistijd. Ik word uit mn woon en winkelpand gezet. En mishandelende ex krijgt de kinderen en ex schoonma zit in mn vijver te vissen. En mijn ex krijgt de kinderen. Ik ben ander werk aan het zoeken maar mn winkel stoppen levert nu enorme verliezen op. Laatst aangeboden baan was in Duitsland ergens en dan vijf dagen op de weg....

Jippox
19-05-2015 om 18:34
ja
Ik dacht dat het over de optie winkel bij je nieuwe vriend ging. In dat geval heb je wel reistijd. En die is minder dan die voor een baan in Duitsland. Je zult hoe dan ook keuzes moeten maken die je liever niet zou maken, dat is het gevolg van een scheiding.
Ik snap je gevoel van oneerlijkheid wel. Maar uiteindelijk heb je er zelf voor gekozen om kinderen op de wereld te zetten met deze man. En zolang hij wel een goede ouder is, zul je het ermee moeten doen. Je kunt hem wel weg wensen, maar dat gaat gewoonweg niet gebeuren.
Ik zou kijken naar de feiten (ik moet uit het huis, ik moet een andere plek voor mijn winkel en/of een andere baan, ik heb een ex waarmee ik samen mijn kinderen op moet voeden, het is niet in het belang van mijn kinderen om ver uit elkaar te gaan wonen of om ze van school te laten veranderen) en daar dan het beste van maken. Het is niet anders.
En verder zou ik ook aan de slag met je boosheid. Al dan niet met professionele hulp.

Verhuiswagen
19-05-2015 om 19:57
Reistijd
Ik type op mn iPhone. Misschien dat ik daarom boos overkom. Heb al emdr gehad voor mn trauma vh huiselijk geweld. Maar kinderen naar school brengen kost me vier uur reistijd per dag in t beste geval. En vierhonderd km per dag. Reken maar uit. Ik vraag me trouwens wel af waarom gehuwde ouders wel mogen verhuizen. Is n andere school echt zoooo erg? En dan in t weekend op de vertrouwde plek? En of iemand heeft gedacht aan vervangende toestemming. Ik wens mn ex niet weg. Ik wens n 45-55 regeling ipv 50-50 regeling.

Niki73
20-05-2015 om 16:21
Voel je je echt slecht over die luttele 5%?? Dat snap ik niet. Beter 45% en alles goed geregeld dan 50% en veel ellende.

verhuiswagen
20-05-2015 om 16:34
juist niet
Nee, ik voel me er niet slecht onder.Als vader 5 % tijd zou inleveren dan zijn we er al. Maar je moet het zo zien, als ik de kinderen alleen t weekend heb, dan komen ze pas zaterdag want vrijdagmiddag/avond hebben ze hun sport. En dan zaterdag heb ik een hele drukke dag met mijn winkel. Dan blijft er voor mij alleen zaterdagavond en zondag over. En de vakanties, die de kinderen wel hebben maar ik ga geen weken dicht met mijn winkel. Een winkel die regelmatig dicht is, werkt niet. Snap je? Ik begrijp niet waarom vader zo graag de kinderen door de week heeft en niet weekenden en vakanties. Want hij heeft alles weekenden en schoolvakanties vrij. Dat is het. Spendeer de tijd met je kinderen als er tijd voor hebt, en als je moet werken zijn de kinderen bij de andere ouder. Lijkt me heel logisch.

Katniss
20-05-2015 om 19:08
Huh?
Hoe kom jij aan 45% als je ze alleen in het weekend hebt? Zelfs met de vrijdag erbij zit je nog maar op 42%. Lijkt mij overigens om het even, alle verdelingen tussen 40 en 60%. Dan gaat het alleen nog maar om subjectief leed, want het maakt maar zo weinig verschil.
Ik denk dat je het idee van winnen en verliezen even los moet laten. De kinderen hebben er recht op om zowel bij hun vader als hun moeder te zijn, en het is de normaalste zaak van de wereld dat die ouders wel eens moeten werken. Je gaat ze toch niet de hele dag knuffelen als ze bij je zijn, die kinderen hebben ook een leven

vlinder72
21-05-2015 om 07:19
afhankelijk
Wat mij opvalt is hoe afhankelijk je bent en gaat blijven. Je zit in een onmogelijke positie met je ex. Je zit in zijn woning met een winkel in zijn pand. Je bent overgeleverd aan zijn grillen en grollen.
En nu wil je direct verhuizen naar het huis van je nieuwe vriend en bij hem in huis een winkel openen. Is dat nou wel verstandig? Realiseer je je wel dat je dan weer volledig afhankelijk bent?
En hoe zitvdat nou met die winkel? Kan je er genoeg mee verdienen om de huur van een pand en een woning te betalen. Als ik je reacties lees lijkt het erop dat je met de winkel een leuk zakcentje verdient maar dat het niet voldoende is om jezelf te kunnen onderhouden.
Heb je gekeken naar andere mogelijkheden? Solliciteren en een baan zoeken? Ervoor zorgen dat je voldoende verdient om zelf ergens iets te huren. Je winkel is blijkbaar ook heel flexibel want je kan het wel zo verplaatsen van lokatie A naar B. Zou je dan niet eerst moeten proberen om zelfstandig te gaan wonen met je kinderen en daarna de winkel te openen bij de woning van je nieuwe vriend. Je zal toch een nieuwe klantenkring moeten opbouwen. Ik ga ervan uit dat je huidige vaste klanten niet een uur gaan reizen om.naar je winkel te komen.
Natuurlijk ga je nu weer boos roepen dat ik er niets van snap. Maar dat doe ik wel. Jij denkt dat jouw je constructie zoals in de openingstopic het beste is voor iedereen. Ik denk dat het het besteis voor je kinderen om in hun huidige woonplaats te blijven wonen. De mogelijkheid te hebben om beide ouders te zien en een zelfstandige, onafhankelijke moeder te hebben.

Pieter
21-05-2015 om 07:51
meedenken
Er kan wel heel erg veel niet en ergens ligt een grens. Als je echt bij je nieuwe vriend wil gaan wonen en daar een winkel wil openen moeten je kinderen dus daar naar school en in het weekend naar je ex. Ik begrijp alleen dat je ex dat niet wil en dat jij daar dan weer boos over bent omdat hij alle weekenden en schoolvakanties vrij is. Tja, veel mannen willen dan toch niet al hun vrije tijd met de kinderen zitten. Ik vind jou wel heel makkelijk maar ik geloof dat ik dat ook niet echt zou willen. Alle dagen dat ik geen werk heb zit ik dan dus ook met de kinderen die ook de hele dag vrij zijn.
Als je kinderen in het weekend bij jou komen dan moeten ze de sport opgeven op vrijdagmiddag/avond. Dan kunnen ze gewoon op hun school blijven en heeft je ex ze ook op de dagen dat hij ze wil. Maandagochtend zal je winkel wel dicht zijn of je houdt hem dan dicht en dan breng je ze naar school en hun tassen bij je ex. Dat jij zaterdag de winkel open hebt en dat je kinderen er dan zijn, ja jammer dan. Misschien kunnen ze gaan sporten op zaterdag in de woonplaats van je nieuwe vriend.
Je ex kan wel niet willen dat jij de woonplaats uit gaat maar als hij ze perse doordeweeks wil dan is er ook geen reden om daar te blijven. Ik zou het doorzetten maar ook naar ander werk zoeken zodat je dat gedoe met die winkel niet meer hebt want het maakt jou wel heel erg afhankelijk.

Paddington
21-05-2015 om 08:01
Verhuiswagen
Ik begrijp jouw situatie heel erg goed. Mijn ex ging bij mij weg op een moment dat ik geen inkomen had met de toezegging dat hij ervoor zou zorgen dat ik mij financieel geen zorgen zou hoeven maken. Nu zijn we 3 jaar verder. Hij is na 3 maanden gestopt met het betalen van de vaste lasten. Een jaar later is hij gestopt met het betalen van de hypotheek. Het gevolg is dat ik bij mijn ouders op een kamer woon.
Mijn ex drukt mij financieel volledig in een hoek. Hij probeert op allerlei manieren macht over mij te houden. Elke keer verzint hij weer iets anders om kapot te maken. Tot nu toe is dat niet gelukt. Ondanks dat ik geen hoog inkomen heb, zorg ik voor mezelf en onze dochter als ze bij mij is. Daarnaast ben ik bezig schulden afkomstig uit ons huwelijk weg te werken. Is het eerlijk? Nee, absoluut niet. Mijn ex heeft een inkomen van tussen de 7000 en 8000 netto per maand. Met dat bedrag krijgt hij het voor elkaar om de schulden die er waren, binnen drie jaar met 50.000,- te verhogen.
We zijn nu 3 jaar verder en het wachten is op de volgende rechtszaak.
Dit verhaal even ter illustratie dat ik enigszins begrijp in welke omstandigheden jij zit.
Soms moet je het verlies pakken en kijken wat voor moois je op de ruïnes weer kunt opbouwen. Mijn vriend zegt altijd: het is een nieuw nulpunt, vanaf dat punt kun je weer gaan bouwen. Het leven is niet eerlijk, niet voor jou, niet voor je kinderen. Kijk eens naar wat jij nu kunt doen om het voor je kinderen overzichtelijk te houden. Dat zij niet het gevoel hebben in het diepe gegooid te worden of moeten kiezen tussen de twee mensen die voor hun allebei even belangrijk zijn. Bedenk je daarna eens in dat 60% tot 70% van de tweede huwelijken/relaties met kinderen strandt. Als jij nu ervoor kiest om bij je vriend te gaan wonen en daar je winkel voort te zetten, dan kies je juist voor een hele onzekere situatie.
Ga kijken in de gemeente waar je woont wat voor mogelijkheden er zijn. Ga praten met mensen die je kunnen helpen, een urgentie voor een woning, hulp bij het vinden van ander werk, enzovoort. Bouw een leven op voor jezelf en je kinderen. Dat je een vriend hebt is dan iets geweldigs waar je van kunt genieten, maar maak jezelf niet afhankelijk van hem. Wees je bewust dat die afhankelijkheid die jij had van je ex er nu juist voor gezorgd heeft dat je in deze rottige situatie zit.
Goede tijden worden goede herinneringen, slechte tijden worden goede lessen.

verhuiswagen
11-06-2015 om 15:05
rechter heeft een uitspraak gedaan
Voor iedereen die t interesseert; ik kreeg net de uitspraak van de rechter van de eis die mijn ex daar neer had gelegd dat ik per direct uit de gezamelijke woning moet vertrekken waardoor ik dakloos en inkomensloos werd.
De eis is afgewezen.
Super opgelucht.
De rest wordt nu afgewerkt in de bodemprocedure....

Veer
14-06-2015 om 08:52
Wat fijn voor je!
Gelukkig! Ik hoop dat je een goede oplossing gaat vinden. Je weet nooit vooraf wat wijsheid is. Wat je wel weet
- je winkel moet hier weg. Niet nu meteen dus, maar wel op zo kort mogelijke termijn
- je moet ergens anders gaan wonen. Niet nu meteen, maar wel zo snel mogelijk.
In je eigen woonplaats kun, en wil je, geen winkel en of woning krijgen zeg je. Dus, je moet verhuizen naar een andere woonplaats.
Je vriend heeft voor jou de ideale woon en winkelombinatie. Dat zou heel goed uit kunnen pakken. Maar ja, dat heeft gevolgen voor jouw dagen met de kinderen en voor je ex. Jij bent daar, als ik het goed heb, dit nu zelf, en met dit forum, in aan het vullen/oplossen. Maar het lijkt me dat je kinderen en je ex daar echt invloed op zullen willen. Geen idee wat een rechter zal zeggen.
En vor je winkel, die zal daar toch niet meteen net zo goed draaien als hier?
Maar, ik deel met anderen dat je een risio neemt als je je afhankelijk maakt van woning en winkel bij je vriend. Het lijkt een geschenk uit de hemel, maar wat als het toch fout gaat?
Kortom, het lijkt mij het verstandigst te doen alsof je vriends optie er niet is! Wat zou je dan doen met woning en winkel? En o, geluk, je vriend is er wel en kan met je meedenken en je ondersteunen. ondersteunen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.