Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

verwaarlozing bij vader

hallo allemaal,

ik wil graag mijn situatie met jullie delen, omdat ik me op dit moment zo machteloos voel.
ik ben een moeder van een dochter 9 en zoon van 10.
toen de jongste 3 jaar was ging ik weg bij de vader.
Hij mishandelde me geestelijk en een aantal keren tijdens en na de zwangerschap ook lichamelijk.
Hij blowde en probeerde hiermee te stoppen maar dat ik nooit gelukt, iedere avond gingen er ook een paar biertjes doorheen als ik de luiers verschoonde en borstvoeding gaf.
De hele verzorging lag bij mij.
Nu gaan de kinderen om het weekend naar hem toe en op woensdagmiddag uit school.
In de weekenden dragen de kinderen dezelfde kleren incl ondergoed van vrijdag tm maandagochtend. Hij schaft geen kleding aan, en er wordt sporadisch gewassen.
Haren worden niet gekamd en het eten is standaard pizza of patat
De kinderen slapen in een halfhoogslaper op een heel klein kamertje. een bovenin en mijn dochter onder de halfhoogslaper op 2 matrassen die mijn ex op elkaar heeft gelegd. hierdoor blijft er zeer weinig ruimte over om normaal op te staan.
Verder kwam onlangs aan het licht dat er nog een dochter was van 15 jaar, waarvan hij altijd heeft geweten en nooit de verantwoordelijkheid heeft genomen.
Nu is hij bij de moeder van dit meisje terug, en speelt hij de voortreffelijke vader.
De kinderen gaan met tegenzin naar hun vader die hun geen aandacht geeft, maar enkel met ze wil pronken als het hem uitkomt.
zijn nieuwe vriendin woont ver weg en in de weekenden dat de kinderen moeten ze daar mee naartoe, wat betekent dat ze geen sporten kunnen doen en worden weggehaald uit hun sociale omgeving.
ik voel me machteloos, en heb veel verdriet, omdat ik zie wat het met de kinderen doet.

wie heeft er goede raad?
mediation hebben we in het begin geprobeerd, maar de mediator heeft nu aangegeven niks meer te kunnen betekenen, gezien de koppigheid van vader.

ieder antwoord stel ik op prijs, dan sta ik hier in ieder geval niet alleen in.


Olivia

Olivia

07-06-2019 om 11:11

Lastig

Wat een lastige situatie voor jullie, een paar dingen zou je al wel kunnen doen; de kinderen zelfredzamer maken. Geef ze een rugzakje met schoon ondergoed mee en eventueel een setje reserve kleding. Dan kunnen ze in ieder geval schoon ondergoed aantrekken en dat laat je ze zelf heen en weer mee terug naar huis nemen. (op school kunnen ze ook zelf hun gymkleding aan en uittrekken,dus dat moet prima lukken) haren kammen kunnen ze ook zelf natuurlijk, maar vaak vinden ze het zelf niet zo erg dat hun haren niet gekamd zijn, en anders geef je een borstel mee.
Mijn kinderen zullen geen problemen hebben met pizza en patat, dat is een traktatie! Gelukkig eten ze bij jou wel gezond,dus ook dat is voor die dagen geen ramp lijkt me. (ik snap ook wel dat je dat niet gezond vindt, maar echt heel erg is het natuurlijk ook weer niet, als ze de rest van de week gezond bij jou eten)
Het is wel naar dat hun slaapplekje zo krap is, kan er niet 1 matras aan de onderzijde weg? Dan is er iets meer ruimte? Of dat je oppert dat je ex een echt stapelbed koopt? Dan is er genoeg ruimte in ieder geval.
Wat ook heel naar is, is dat ze daar weinig aandacht krijgen, weet je zeker dat dat zo is? Je bent er natuurlijk niet de hele tijd bij, maar anders kunnen ze misschien zelf ook vragen aan hun vader of ze niet eens ergens heen kunnen gaan met hem?

Andere voorbeelden van verwaarlozing?

Ten eerste, het lijkt me heel erg zwaar wat je allemaal meegemaakt hebt met hem en ik kan me goed voorstellen dat het ook nu heel moeilijk is de zorg voor jullie kinderen te moeten delen.

Maar ik vind je voobeelden niet echt overtuigend:

Je kinderen zijn 9 en 10. Ze kunnen toch een tasje meenemen met ondergoed, toilettasje schone sokken en een setje kleding? Ze kunnen toch hun eigen haren kammen en zichzelf omkleden?

Eens in de twee weekenden een weekend alleen patat en pizza eten is toch niet zo erg? Ervan uitgaande dat je kinderen dat wel lekker vinden? Ik denk dat heel veel gezinnen geregeld zo'n patat-pizza-pannenkoeken weekend hebben, juist om er een feestje van te maken.

Niet normaal op kunnen staan, maar uit je bed moeten kruipen lijkt me ook niet zo erg. Of is je kind benauwd in dat bed? Kan het niet goed slapen?

Dubbelop

Ik had de reactie van Olivia niet gelezen. Mijn reactie voegde daar eigenlijk niets meer aan toe....

2create

2create

07-06-2019 om 13:52 Topicstarter

ingrijpen of loslaten

ik begrijp dat het niet overtuigend klinkt nu ik het zo lees.

Nu zijn ze inderdaad 9 en 10 en kunnen ze heel veel zelf.
echter toen we net uit elkaar waren waren ze 3 en 4, dit was toen erg moeilijk om te zien.

het verdriet zit hem in alles waar hij tekortschiet voor ze, dat zelfs de kinderen aan mij vragen: mama, houdt papa wel van ons?
Hij is niet op de hoogte van wat zijn kinderen beweegt, komt niet op ouderavonden, betaalt niet mee aan sporten pianolessen zwemlessen etc en is ook nooit te vinden bij uitvoeringen hiervan.
wanneer de kinderen een feestje hebben van hun vriendjes wat meestal in het weekend is, dan kunnen ze niet want gaan naar de nieuwe vriendin en nieuwe zus, tenzij ik anderhalf uur heen en terug rij om ze te brengen/halen, wat dus ook geregeld voorkomt.

qua vakanties wacht hij tot de laatste dag om toestemming te geven om naar het buitenland te mogen, wat voor grote stress zorgt.

het voelt na al die jaren alsof hij me nog steeds in de houdgreep heeft en lijkt er alles aan de te doen om het me moeilijk te maken.

Ook het nieuws over zijn andere dochter werd aan de kinderen gepresenteerd als een kerstcadeautje. Ik wist van niets op dit moment.

het blowen en drinken gaat gewoon door en de buren hebben geregeld overlast; harde muziek 's'nachts, drankflessen in de tuin

over de slaapsituatie: mijn zoon heeft last van eczeem en dus is het ook erg belangrijk dat het schoon en stofvrij is. mijn dochter geeft zelf aan dat ze het benauwend vindt en niet fijn onder het bed te slapen. ook dat het bed niet wordt gewassen en dat het niet fris ruikt.

ik merk aan mijn kinderen wel dat ze opzien tegen het weekend en dat ze op dat moment geblokkeerd worden in wat ze willen doen.

ik weet soms niet of ik moet ingrijpen of het moet loslaten.

Olivia

Olivia

07-06-2019 om 14:01

verdrietig

Klinkt inderdaad helemaal niet leuk. Mijn kinderen zien hun vader niet, nu waren ze ouder toen wij gingen scheiden, dus ze hoefden ook niet meer naar hem toe te gaan en interesse in hen is er ook niet.
Bepaalde dingen kan je laten uitzoeken, zoals het meebetalen van clubjes, staat daar iets over in het convenant bijvoorbeeld, of valt dit onder de kinderalimentatie.
Interesse in de kinderen kan je helaas niet afdwingen. Wat gebeurt er als je aangeeft "Pietje kan komende zaterdag niet komen, want hij heeft een verjaardag van een klasgenootje' is het dan drama, of wel okee? Misschien kan je iets op die manier regelen? En is hij zelf 1,5 uur van jou af gaan wonen? Dat lijkt me ook nogal een gedoe zeg.

2create

2create

07-06-2019 om 14:03 Topicstarter

ontroerd

ik merk trouwens dat ik het heel fijn vind reactie te ontvangen, heel erg bedankt.
het is voor het eerst dat ik hierover op een forum zit en nu begrijp ik dat het erg troostend kan zijn.

Afstand nemen

'Qua vakanties wacht hij tot de laatste dag om toestemming te geven om naar het buitenland te mogen, wat voor grote stress zorgt.'

Dat is heel vervelend, maar je hoeft natuurlijk niet perse naar het buitenland. Als je weet dat het elk jaar zo gaat, kun je twee dingen doen:
1. Vertrouw erop dat hij ook deze keer toestemming geeft, ook al doet hij dat pas op de laatste dag. Als hij nog nooit geweigerd heeft, hoef je je er niet druk om te maken, of
2. Plan vakanties lekker in Nederland. Neem het heft in eigen handen voorkom zelf (!) dat jij en je kinderen afhanekelijk zijn van zijn toestemming.

'het voelt na al die jaren alsof hij me nog steeds in de houdgreep heeft en lijkt er alles aan de te doen om het me moeilijk te maken.'

Dat lees ik niet in je verhalen. Jij maakt je druk om van alles, hij trekt zich daar niets van aan. Dat mag, per slot van rekening zijn jullie gescheiden.

'Ook het nieuws over zijn andere dochter werd aan de kinderen gepresenteerd als een kerstcadeautje. Ik wist van niets op dit moment.'

Nou en? Jij hebt daar toch ook niets mee te maken? Blijkbaar is het een kind waar hij eerder ook niets van wist, anders had hij het je wel verteld toen jullie nog samen waren. Kortom: laat los!

2create

2create

07-06-2019 om 14:11 Topicstarter

reactie

in het convenant staat dat dit onderling moet worden besproken, en dan is zijn antwoord gewoon 'nee'.
Als is zeg dat ze niet kunnen komen dat barst de bom.
ik heb het 1 keer gedaan met het gevolg een boze schreeuwende vader aan de deur.
Ik heb de politie moeten bellen omdat ik mij niet veilig voelde.

hij woont zelf in dezelfde woonplaats als ik maar zijn nieuwe vriendin en dochter wonen zo ver weg en daar gaat hij bijna iedere keer naartoe.

Ik heb gelukkig een hele lieve partner waar de kinderen dol op zijn en ze doen heel veel samen. Maar de ontbrekende aandacht van hun eigen vader is schrijnend om te zien.
ze hebben het er regelmatig over dat ze de hele dag binnen zitten, tv kijken en dat pappa niks met ze doet, ze zijn het echt zat.

vanaf welk moment kunnen kinderen zelf bepalen of ze wel of niet gaan, ik ben nog erg onwetend, is dit op een leeftijd van 12 jaar? en wat is jouw ervaring?

Nee

'vanaf welk moment kunnen kinderen zelf bepalen of ze wel of niet gaan, ik ben nog erg onwetend, is dit op een leeftijd van 12 jaar? '

Vanaf het moment dat ze meerderjarig zijn, dus 18. Je stuurt wel heel erg aan op een breuk. Pas maar op dat een rechter daar geen stokje voor steekt, dan wonen ze straks bij hun vader en heb jij de omgangsregeling.

Olivia

Olivia

07-06-2019 om 14:16

dit heb ik voor je gevonden

Mijn kinderen waren al 16 en 19 bij de scheiding, dus ze konden al makkelijker voor zichzelf opkomen.
Ik heb hier wat info voor je gevonden: https://nieuwestap.nl/rechten-van-het-kind-13-18-jaar-bij-de-scheiding/

Olivia

Dat gaat over situaties waarin de scheiding net is aangevraagd, niet over lopende omgangsregelingen. Je zet TS op het verkeerde been hiermee.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-06-2019 om 14:25

nare situatie

Uit eigen ervaring weet ik dat je weinig kunt beginnen met een ex die verslavingsgedrag heeft en de kinderen (en zichzelf en zijn huis) verwaarloost. De hele wereld roept dat je lós moet laten of dat je vast wel een overbezorgde moeder bent, en ondertussen zie je het hopeloos mis gaan... Ouderschap is heilig, zelfs als het niet goed gaat met de kinderen.

Ik heb geen tips, helaas. Wil je wel sterkte en heel veel geduld wensen met de hele situatie.

Olivia

Olivia

07-06-2019 om 14:26

ik lees het anders

Ok, dan heb ik de info verkeerd begrepen, ik haal eruit dat zodra kinderen 12 jaar zijn ze mogen mee praten over waar ze wonen, maar dat de ouders nog steeds wel beslissen, dus voor TO helaas wel lastig want als pa zijn poot stijf blijft houden dan moeten de kinderen daar toch wekelijks heen of het nu schoon is of niet.
Ik lees nu dat jij dat ondertussen ook al had geschreven in #10, onze berichten kruisden elkaar.

2create

2create

07-06-2019 om 15:06 Topicstarter

reactie

Beste Sally,

hartelijk dank voor jouw lieve bericht.
je ziet het inderdaad mis gaan en staat machteloos.

ik ben niet uit op een breuk tussen de kinderen en de vader, ik denk dat het belangrijk is dat ze hem zien.
Wat ik wel graag zou willen is dat de kinderen niet zo in een stramien worden gehouden, van uit school direct weg uit hun leefomgeving, niet mogen afspreken met vriendjes en vriendinnetjes want dat komt niet uit en vaders wil is wet. Dat begint erg te knagen nu ze zelfstandiger worden, en ze vragen mijn hulp hierin.
met name mijn dochter begint zich hiertegen erg te verzetten en is de nacht voor vrijdag erg gespannen en verdrietig.

2create

2create

07-06-2019 om 15:11 Topicstarter

reactie op knurft

'Nou en? Jij hebt daar toch ook niets mee te maken? Blijkbaar is het een kind waar hij eerder ook niets van wist, anders had hij het je wel verteld toen jullie nog samen waren.'

het meisje is verwekt (blijkt) toen ik een relatie had met de vader.
de moeder van het meisje heeft hem verteld dat ze zwanger was maar hij heeft zijn kop in het zand gestoken tot nu toe.

Dus?

Dan nog heb jij er (nu) toch niets mee te maken?

Andra

Andra

07-06-2019 om 15:25

Zoiets

Wij hebben iets dergelijks aan de hand gehad. Ik denk dat je kinderen moeten proberen zelf tot hun vader door te dringen. Je kunt ze helpen door het gesprek te oefenen, zodat ze weten wat ze kunnen zeggen en hoe ze kunnen reageren. En zelfs als het niet meteen effect heeft, als ze het een paar keer zeggen, zal de boodschap uiteindelijk hopelijk wel doordringen.

2create

2create

07-06-2019 om 15:30 Topicstarter

reactie knurf

in zoverre dat de kinderen met vragen bij mij komen hoe dat zit.
hoe leg je zoiets uit?
ben het met je eens hoor, ik kan er niets aan doen dus loslaten en accepteren.

2create

2create

07-06-2019 om 15:36 Topicstarter

reactie op andra

bedankt Andra voor je bericht!

ik moedig ook zeker aan bij de kinderen om te durven zeggen wat ze voelen en denken.
het is erg belangrijk dat ze bij zichzelf blijven en wat zij wel en niet fijn vinden.

pijnlijk vind ik als ik hoor: pappa luistert toch niet, hij doet toch alleen maar wat hij zelf wil.

Hoe dat zit?

'In zoverre dat de kinderen met vragen bij mij komen hoe dat zit. hoe leg je zoiets uit?'

Niet. Je verwijst voor dat soort vragen naar hun vader. Ik neem tenminste aan dat je niet bedoeld dat je moet uitleggen hoe kinderen gemaakt worden ☺

2create

2create

07-06-2019 om 16:04 Topicstarter

knurf

ik denk dat je gelijk hebt.
er komen erg veel emoties bij kijken en ik vind het niet makkelijk.
jouw kijk erop is erg verfrissend, dank hiervoor.

2create

2create

07-06-2019 om 16:19 Topicstarter

vraag

ik vraag me af hoe je met het volgende om zou gaan, iets wat nu deze week speelt:

mijn dochter zit op pianoles en eens in het halfjaar is er een concert.
ze werkt hier hard naartoe. het betekent erg veel voor haar.
het aankomende concert valt in het weekend van vader, en nu kan het niet doorgaan, want vader heeft andere plannen.

Andra

Andra

07-06-2019 om 16:30

Pianoconcert

Dan moet dochter ruim van tevoren aangeven dat ze echt naar dat concert wil, dat het heel belangrijk voor haar is. En als pa niet hapt, dan kan ze altijd nog zeggen dat ze dan een weekend wil ruilen.

2create

2create

07-06-2019 om 16:34 Topicstarter

Andra

we hebben het aangegeven op het moment dat de datum duidelijk werd, een maand van tevoren.
vader blijft erbij en een weekend ruilen is geen optie, want het is zijn weekend en daar blijft hij bij.

Schipperen

Veel voorbeelden uit het dagelijkse leven. Het is inderdaad niet gemakkelijk.

'pijnlijk vind ik als ik hoor: pappa luistert toch niet, hij doet toch alleen maar wat hij zelf wil.' En toch zijn het twee verschillende dingen: het eerste is jouw pijn. Je had een andere partner gewild, een andere vader voor de kinderen. Maar daarom ben je denk ik) ook gescheiden. Dat is de oplossing vor jouw pijn.
Het tweede is het verdriet van de kinderen: 'pappa luistert toch niet, hij doet toch alleen maar wat hij zelf wil.' Maar dat is dan ook hun vader. Er is geen andere. Dit is het. En dan is de vraag hoe ze daarmee omgaan. Dat is niet alleen een vraag voor nu, even, maar een vraag voor de rest van hun leven. Je kinderen moeten leren om daarmee om te gaan, dat wil zeggen dat de ervaring van ik zeg wel iets, maar hij luistert niet, die ervaring zet hen voor nieuwe vragen: ga ik het herhalen, maak ik ruzie, accepteer ik het etc.

Een voorbeeld:
'Wat ik wel graag zou willen is dat de kinderen niet zo in een stramien worden gehouden, van uit school direct weg uit hun leefomgeving, niet mogen afspreken met vriendjes en vriendinnetjes want dat komt niet uit en vaders wil is wet. Dat begint erg te knagen nu ze zelfstandiger worden, en ze vragen mijn hulp hierin.' Ik weet niet goed wat voor hulp ze dan vragen. Niet dat jij het voor hen moet oplossen, want dat kan niet. De relatie tussen twee partners is wezenlijk anders dan de relatie ouder-kind. Ze moeten de kans krijgen om te experimenteren, uit te proberen, risico's te nemen of juist te laten. Al naar gelang hun eigen ontwikkeling en karakter. Ze worden inderdaad zelfstandiger en dan gaan ze anders reageren. Ze gaan puberen en dan komt er vaak meer afstand en verzet. Maar ze worden ook jong-volwassenen en ze worden wellicht ooit zelf ouders. In al die leeftijdsfases hebben ze hopelijk nog steeds hun vader, die wellicht niet veel zal veranderen, maar zij zullen wel steeds zoeken naar de beste manier voor hen om ermee om te gaan.

Het probleem voor hen oplossen kun je niet. Het is hun eigen probleem.

Dat wil niet zeggen dat je niets moet doen. Je kunt er met hen over praten als zij dat willen, je kunt hen feedback geven over hun eigen gedrag, vragen stellen: wat zou je willen doen; en waarom doe je dat niet (met respect voor hun eigen keuze).

Een ander voorbeeld: het pianoconcert.
eerste vraag is natuurlijk: wat wil ze zelf? Niet naar vader, wel naar het pianoconcert, denk ik. Dat geeft problemen. Hoe zou ze die willen oplossen? Ondertussen kun je wel een paar suggesties achter de hand houden: nodig vader en vriendin uit om te komen en ga daarna met hen mee; meld je ziek bij vader (oh jee, de social media, houd ze het stil?); gewoon niet gaan (dan maar een schreeuwende vader aan de deur, die vang jij wel op, je kunt vooraf de politie inlichten); naar vader gaan en zelf met het openbaar vervoer terugkomen; het pianoconcert afzeggen; etc.

Een andere gedachte: kan het zijn dat afspraken over omgang gekoppeld zijn aan financiele afspraken over kinderalimentatie bijvoorbeeld? Dat maakt het gesprek extra lastig.

Ook mijn kinderen hebben een fase gehad (puberteit), waarin ze een tijdlang zelfs geen kontakt met hun vader wilden; Achteraf gezien heb ik zo'n beetje het schema gehanteerd: tot 12 jaar gaan de afspraken over omgang voor; tussen 12 en 16 komen de irritaties of erger, maar dan moesten ze dat van mij met vader zelf uitvechten, daar bemoeide ik me niet mee; en vanaf 16 ongeveer beslissen de kinderen zelf. Ze zijn allemaal door de fase heen gegaan van teleurstelling, dat ze hoopten dat hun vader anders was dan hij was. Maar ze hebben daar voor zichzelf ook een eigen evaluatie over gehad: niet alleen de negatieve dingen, ook de positieve dingen, wat kan wel, wat moet ik niet verwachten of wat wil ik niet. Maar toen vader met een hartaanval werd opgenomen in het ziekenhuis waren ze er alledrie. Dat bedoel ik vooral als ik zeg, dat het een levenslange relatie is, waarin elke levensfase een andere optiek biedt.

Tsjor

Weekend

' vader blijft erbij en een weekend ruilen is geen optie, want het is zijn weekend en daar blijft hij bij.' Nou nee, het is het weekend van dochter en vader. Het is eigenlijk haar weekend. Maar dat zal hij niet begrijpen denk ik. Hij kan haar naar het concert brengen en mee luisteren. Maar dat zou dochter eigenlijk zelf met hem moeten regelen.

Tsjor

Ideeën

Qua kleding: tel je zegeningen! Alle kleding is van jou. Alle kleding gaat aan het eind van het weekend weer mee naar huis en wordt door jou gewassen. Je hebt geen discussie over welke kleding die bij vader moet achterblijven. Je hebt geen discussie of vader de aangeschafte kleding mag verrekeningen met de alimentatie. Vooral houden zo! En natuurlijk kleding meegeven.

Qua hygiene en ruimte en andere dingen die vader wellicht zou kunnen veranderen: dat gesprek moeten de kinderen aangaan, eventueel met hulp van een vertrouwenspersoon (een grootouder / coach / leerkracht... in elk geval iemand anders dan jijzelf). Wat je kunt doen is aankondigen dat de kinderen graag een gesprek met vader hebben over hoe de omgang prettiger kan verlopen, en dat ze daarvoor dan en dan zullen langskomen (buiten de reguliere bezoektijden) samen met persoon X. Als vader weigert, stel je voor dat het gesprek aan het begin van het eerstvolgende bezoek plaatsvindt. Als hij zelfs dat weigert, en je hebt dat zwart op wit staan, dan kun je overwegen het bezoek uit te stellen tot het gesprek heeft plaatsgevonden. Juridisch kom je daar wel mee weg (mits dit is wat de kinderen willen). Maar de relatie tussen vader en kinderen wordt er natuurlijk niet beter op.

Qua pianoles: laat dochter aan de docent vragen om vader op te bellen. Misschien dat vader zich genoeg schaamt om een weekend te ruilen. Maar zo niet, dan heeft dochterlief een volwassene in haar leven erbij die kan meeleven met haar probleem van de onredelijke vader die zich totaal niet interesseert in haar, en bovendien iemand die daar vrijer over kan spreken dan jijzelf.

Qua dat vader die zich totaal niet interesseert in de kinderen, loopt te pronken, en dan ook nog eens een voor een ander kind wel (eventjes) goed vader speelt... Dat kun niemand veranderen. Doe je kinderen naar therapie of naar een lotgenotengroep.

Voor jou: ik weet niet of jij je teveel druk maakt, of dat vader opzettelijk de kinderen pest vanwege het effect dat dat op jou heeft. Maar zelf er "tussenuit" stappen, dus zelf niet meer voor de kinderen gaan pleiten bij vader, kan in beide situaties veel helpen.

Fransien

Fransien

07-06-2019 om 17:07

Het kind is 9!

Dochter van 9 kan nog niet helemaal zelfstandig met vader regelen dat zij naar het pianoconcert kan waar ze zo naar toe gewerkt heeft, daar heeft ze nog hulp bij nodig.
Wat ze wel kan is :
- haar vader vertellen dat ze aan het concert wil meedoen
- haar vader plus vriendin plus halfzus uitnodigen voor het concert
- haar vader vertellen dat ze heel hard geoefend heeft voor het concert en er naar toe wil

Als haar vader vindt dat ze niet naar het concert mag omdat het zijn weekend is, dan kun je als moeder ingrijpen en de pianojuf vragen om vader te bellen dat ze gehoord heeft dat dochter niet mag omdat het in het weekend van vader is, of vader wel weet dat dochter zo vreselijk haar best gedaan heeft, juf zo trots is en vader vast ook en vader van harte welkom is. Dan komt het niet van jou als moeder.

Als er geen beweging bij vader is, dan kun je met vader bellen of hij wil ruilen, of je dochter kan ophalen en terugbrengen, of er een andere oplossing mogelijk is.

Mocht dat allemaal niet mogelijk zijn en vader wil voet bij stuk houden, dan kun je nadenken over andere opties.

2create

2create

07-06-2019 om 17:10 Topicstarter

reactie op tsjor

bedankt voor jouw reactie, erg verhelderend ook met name wat je vertelt over de verschillende leeftijdsfasen. Het blijft schipperen, en denk dat je gelijk hebt dat de kinderen het zelf met vader uit moeten vechten.

je hoopt als moeder maar dat je het goed doet en de juiste keuzes maakt.
het klinkt alsof je zelf ook een aardig pakket hebt gehad, wordt het in jouw optiek makkelijker naarmate de kinderen ouder worden?

2create

2create

07-06-2019 om 17:26 Topicstarter

reactie op fransien

beste fransien,

ik heb vader gezegd dat hij ook welkom is om naar het concert te komen, ook had mijn dochter in haar enthousiastme wat vriendinnetjes uitgenodigd om te komen.
ze heeft aangegeven dat ze graag wil gaan naar het concert, maar helaas, hij blijft erbij dat hij andere plannen heeft. dus het is geloof ik pikken en slikken en maar hopen dat het volgende concert in mijn weekend valt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.