Echtscheiding en erna

Sascha
08-01-2015 om 18:56
Vrouw recht op huursubsidie zolang huis te koop staat en man die kosten betaald?
Op dit forum en ook op internet heb ik op bovenstaande vraag helaas nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden.
Mijn ervaring met de belastingtelefoon is slecht, ik krijg weleens een foutief antwoord! Maar ik ga het morgen met deze vraag toch maar een keer proberen. Maar dan wet ik nog niet zeker of het antwoord klopt
Wat is jullie ervaring?
Ons huis staat te koop, vader blijft erin wonen tot het is verkocht en draagt zorg voor hypotheek en alle andere vaste lasten.
Ikzelf wil in een huurwoning gaan wonen en daar zelf alles voor betalen.
De kinderen worden bij mij ingeschreven, dus krijg ik ook kinderalimentatie (geen partneralimentatie).
Volgens de proefberekening krijg ik zowel huursubsidie, alleenstaande ouderkorting (nu onder Kindgebonden budget ondergebracht) en zorgtoeslag.
Maar volgens onze advocaat krijg ik geen huursubsidie zolang het huis niet is verkocht. Als ik ga zoeken op internet, dan lijkt het dat zij ongelijk heeft, maar een goed antwoord kan ik niet vinden en zeker niet na 2013.
Het zou kunnen dat het te maken heeft met fiscaal partnerschap (maar omdat we gescheiden zullen zijn voor 1 maart kunnen we ervoor kiezen dat niet te zijn voor 2015. Geen idee wat hier de voor- of nadelen van zijn trouwens).
Het zou kunnen dat ik per 1 februari al iets heb, zaterdag heb ik hier een onderhandelingsgesprek over, dus dan is het wel handig om te weten of ik huursubsidie krijg.
Wie zit in dezelfde situatie, of heeft in dezelfde situatie gezeten?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Barvaux
08-01-2015 om 19:02
even voor de duidelijkheid
Het gaat om huurtoeslag, misschien kun je dan beter googelen dan op huursubsidie.

engel
08-01-2015 om 19:05
fiscaal partnerschap
Hallo,
Volgens mij heeft het idd met fiscaal partnerschap te maken. Ik was ook gescheiden en mijn ex was al maanden eerder uit de gezamenlijke woning vertrokken. Helaas was mijn ex man erg nalatig om zich uit te schrijven van het adres waar ik tot op heden nog woon. Ik kon hierdoor geen toeslagen aanvragen omdat de belasting je idd nog als fiscaal partners ziet. Zodra je een eigen woning hebt dus ook een ander adres kan dat wel.
Mvg, E

Sascha
08-01-2015 om 19:16
Engel
Dank je voor je reactie!
Jij bent dus in de gezamenlijke woning blijven wonen, maar betreft het een koop- of een huurwoning?
Als ik in onze koopwoning blijf wonen, dan krijg ik natuurlijk geen huurtoeslag (dank je voor de correctie, Barvaux!)
En omdat jij na uitschrijving van jouw ex wel toeslagen ontvangt, en waarschijnlijk dan ook huurtoeslag, betekent dat waarschijnlijk dat jullie samen een huurwoning hadden?

four
08-01-2015 om 19:39
ervoor wel
Of je na de verkoop nog huurtoeslag krijgt hangt af van de eventuele overwaarde van je huis en of je daarmee komt boven het maximale vermogen dat je mag hebben.

Sascha
08-01-2015 om 19:42
Four
Ja, dat klopt. Als het goed is blijf ik er dan ook nog net onder.
Maar het gaat dus om de huidige situatie. Ik ben voor de helft woningeigenaar, en vind uiteenlopende dingen hierover op internet.
De een zegt dat je bij inschrijving op het nieuwe adres geen fiscaal partner meer bent en dan ook huurtoeslag krijgt. De ander zegt weer dat je, zolang je deels woningeigenaar bent, dit dus niet krijgt.

four
08-01-2015 om 19:47
toeslagpartner
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/
Als de echtscheiding ingediend is, en jullie apart wonen dan is je ex geen toeslagpartner meer.

Sascha
08-01-2015 om 19:54
toeslagpartner
Nee, dat klopt. Maar omdat ik voor de helft woningeigenaar ben terwijl ik zelf in een huurhuis woon, lijkt het erop dat ik geen huursubsidie kan krijgen.

Sascha
08-01-2015 om 19:56
Klopt dit?
Huurtoeslag wordt alleen gegeven als de aanvrager aan de financiële eisen voldoet, dus slechts een gering vermogen, inkomsten tot een vastgestelde hoogte. Zolang je (veel) vermogen hebt, ook in de vorm van aanspraak op de waarde van een half huis ( hypotheek verrekend) , dan komt die toeslag er niet. Je kunt het natuurlijk wel proberen aan te vragen en het wordt wellicht ook betaald (controle is vaak achteraf), maar dan is het nog steeds een voorschot dat terugbetaald moet worden . Inschrijven op een nieuw adres is als zodanig toegestaan, maar met de huurtoeslag zou ik wachten tot de scheiding en verdeling er door zijn.

engel
08-01-2015 om 19:57
juridisch advies?
Mijn woning is een koophuis en staat te koop. Mijn ex betaald iedere maand de helft mee aan de woonlasten. Ik weet idd niet wat de regel is als je ex in de huidige woning woont en de hele hypotheek betaald. Voor de bank blijf je gezamenlijk verantwoordelijk voor de hypotheek mits de een de ander uitkoopt. Je zou online juridisch advies kunnen vragen. Is gratis en geeft snel duidelijkheid.
Weet iemand wat de grens van het eigen vermogen is?
Mvg, E

four
08-01-2015 om 20:23
nee
Het gaat om je vermogen in box 3. De eigen woning valt niet in box 3, pas als je na twee jaar nog steeds mede-eigenaar bent valt de woning in box 3 en gaat tellen als vermogen.

Sascha
09-01-2015 om 09:55
Vraag is beantwoord door de Belastingdienst
Four, wat jij aangaf door middel van jouw links geeft de Belastingdienst zelf ook aan als reden dat ik recht heb op o.a. huurtoeslag. Zo had ik dat zelf een paar maanden geleden ook begrepen, en bij de proefberekening wordt er ook niet naar gevraagd.
Maar omdat onze advocaat (we hebben er samen één)aangaf dat het niet zo was, sloeg de twijfel toe.
Jammer dat de Belastingdienst dit niet benoemd op hun website onder Huurtoeslag.
Kortom:
- ben je mede-eigenaar van een woning die valt onder box 1 en en die te koop staat,
- is je echtscheidingsverzoek ingediend bij de rechtbank,
- sta je ingeschreven op het adres van de huurwoning,
dan heb je recht op o.a. huurtoeslag.
Four, Engel en Barvaux: dank jullie wel voor jullie reacties!
Betaal je nog mee aan de koopwoning dan mag je 2 jaar lang de rente nog aftrekken. Betaal je er niet aan mee, dan mag alleen jouw ex-partner deze rente aftrekken.

Nien
09-01-2015 om 09:59
Ik heb huursubsidie ontvangen.
De vermogensgrens voor huursubsidie voor 2015 is €21.330,-.
Ik heb een tijdje huursubsidie ontvangen terwijl het huis van mijn ex en mij nog niet was verkocht en ik nog mede eigenaar van het huis was. In ons huis zat geen overwaarde, en met de verdeling van het spaargeld bleef ik onder de vermogensgrens waarvoor de peildatum 1 januari is. Van belang is dus wat je vermogen op 1 januari was. (niet het vermogen van jullie samen maar alleen dat van jou)

Hortensia
09-01-2015 om 11:27
aanvulling
Die 21.330 is voor een eenpersoonshuishouden, bij meer personen ligt het hoger.

Sascha
09-01-2015 om 13:45
Nien en Hortensia
Zelf voldoe ik aan alle eisen, ook als ik eenmaal de overwaarde ontvang.
Nien: Fijn te horen dat jij in dezelfde situatie hebt gezeten en dat jij huurtoeslag ontving.
Ik ben nu helemaal gerustgesteld (geen terugbetalingen t.z.t. tegen absurde rentepercentages aan de belastingdienst).
Dank jullie wel!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.