Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wanhopig bloempje

Dag allemaal. Hier een vrij wanhopig bloempje. Ik zal de situatie kort schetsen.
Mijn ex en ik zijn sinds 1,5 jaar uit elkaar. We hebben 14 jaar geleden samen een woning gekocht. Twee kinderen. Mijn ex heeft, naast deze koopwoning, altijd zijn andere koopwoning aangehouden. Hij is daar 1,5 jr geleden naartoe gegaan en ik ben hier met de kinderen blijven wonen. Ik kan de lasten goed dragen, heb hem geen alimentatie gevraagd en de hypotheek betaal ik al jaren zelf. Dit ging eigenlijk al die tijd goed. Na een woordenwisseling is hij rancuneus en wil dat ik hem per direct uitkoop of het huis verkoop. Nogmaals, ik woon hier met de kinderen hij betaald niets mee en daar vraag ik hem ook niet om. Ik heb aangegeven dat ik wil uitzoeken of ik hem kan uitkopen ( er zit een behoorlijke overwaarde op de woning ) maar hier tijd voor nodig heb. Voor de kinderen is een spoed verkoop van de woning traumatisch gezien de veranderingen die al gaande zijn na het uit elkaar gaan. Er is geen huwelijk geweest of samenlevingscontract. Hij is zijn baan verloren en zegt een burnout te hebben, en ziet dit nu als oplossing voor al zijn problemen. Het voelt als een impulsieve actie met veel boosheid jegens mij. De verstandhouding is tot die tijd redelijk ok geweest al blijft hij aandringen op het weer willen proberen en elke afwijzing ziet als een wereld die instort. 
Hij heeft een koopwoning met lage lasten, ik woon hier met de kinderen maar wil niet op straat komen te staan. Hetgeen ook niet nodig is aangezien ik in redelijkheid tot een oplossing wil komen, maar dit niet over een nacht ijs gaat. Wat kan ik nu het beste doen? Hij wil een mediator inschakelen, en dat vind ik omwille van afspraken ivm de kinderen een goed plan. Heel duidelijk is het echter dat zijn enige doel is dat hij het huis verkocht wil hebben zsm. Mocht hij dit met advocaten voor een rechter willen slepen, hoe sterk sta ik dan? Of hij?  Kan ik op straat komen te staan met kinderen, terwijl de urgentie niet daar is, beiden hebben een woning, en ik meerdere malen heb aangegeven dat uitkopen op den duur wellicht haalbaar is maar ik niet kan toveren. 
Overigens heb ik hem nooit een cent gevraagd terwijl hij wel de verplichting heeft. Hetgeen misschien al enigszins schetst dat dit een bijzondere situatie is. En vermoeiend.. 
Vast dank voor jullie reacties


Wat een lastige situatie. Vooral omdat hij nu zonder baan in een burn-out zit. Het is vast een emotionele rollercoaster waar hij in zit, maar het is toch ook in zijn belang dat jij onderdak hebt mét jullie kinderen. Hij wil het voor zijn kinderen ook goed regelen neem ik aan. Dat je anderhalf jaar in de woning hebt kunnen wonen is een stukje verkapte partner-alimentatie. Misschien is dat al die tijd een constructie die maakt dat jij in het huis kan blijven wonen. Maar zeker als het voor hem financieel onzeker wordt, kan het ook de andere kant opgaan. Bijvoorbeeld als hij zijn lasten niet meer kan opbrengen, komt de bank snel uit bij het huis wat hij nog met jou heeft… dus ja, als het even kan dan zou je financieel los van hem moeten willen komen. Hebben jullie co-ouderschap of een omgangsregeling?

Het is misschien te laat op de avond maar je gaat samen een huis kopen en regelt niets, je krijgt samen kinderen en regelt niets, en nu ga je uit elkaar en schrik je je een hoedje.
En regelt nu ook al niets officieels.

Ik vind het heel zielig voor de kinderen maar zo gaat dat wel vaker met ouders die dachten dat alles wel los zou lopen. Consequentie van jullie (gebrek aan) keuzes eerder. 

Ik zou het wel verkopen en hem zijn helft geven. 

Je kinderen komen sowieso niet op straat te staan want er zijn twee huizen. Dus die kunnen ook bij hun vader wonen. 

Verder lijkt het me goed om als je definitief uit elkaar bent de boel echt (ook financieel) te ontrafelen. Dus zul je de woning moeten overnemen of verkopen en op zoek naar iets anders. Wellicht is hij bereid wat meer tijd te geven als je laat zien concrete  stappen te zetten op weg daarnaartoe? 

Ik zou in elk geval mee gaan naar de mediator. Het is toch alleszins redelijk om te verwachten dat hij ook niet wil dat zijn kinderen meer last hebben van de situatie dan strikt noodzakelijk en tot nu toe het geval was?

Staat de woning die je nu bewoont op naam van jullie beiden, of alleen op zijn naam? Ik kan het uit de openingsposting niet duidelijk opmaken, en het maakt nogal wat uit (en ik heb het dus niet over de vraag wie het meeste heeft betaald, maar over de vraag wie er als eigenaar in het kadaster staat).

Als je naar een mediator gaat, neem dan een mediator die ook echtscheidingsadvocaat is, die weet namelijk ook hoe je dit soort dingen juridisch netjes afhecht. 

O ja, en ga maar alvast werk maken van het uitzoeken van de uitkoopmogelijkheden

Groeten, 

Temet

Ik zou ook snel uitzoeken welke mogelijkheden er zijn om het huis over te nemen, en verder kan hij je niet zomaar dwingen, daar is een uitspraak van de rechter voor nodig en dat geeft je dus even tijd.
Maar het lijkt mij ook dat je na 1,5 jaar wel eens met ontvlechten moet gaan beginnen, dat is voor alle partijen duidelijker.
 Dat jij nu de hypotheek betaalt begrijp ik niet helemaal, die schuld is toch voor de helft van hem en ben jij dus nu zijn hypotheek aan het afbetalen? Hoe doen jullie dat met aftrek? En hoe gaan jullie dat verrekenen?

Overigens, als de woning op jullie beider naam staat dan kan je het proces nog wel eventjes rekken. Maar dan is het wel een onverdeelde eigendom en elk van de eigenaren kan eisen dat die situatie wordt beëindigd. Dus als duidelijk is dat jij hem niet kunt uitkopen, dan zal die woning uiteindelijk worden verkocht, of hij koopt jou uit. 

Ik heb weleens een constructie gezien waarin de vrouw in de woning bleef, de man niet kon uitkopen, maar zijn aandeel in de overwaarde gefaseerd werd weggestreept tegen de kinderalimentatie. Dat is eigenlijk waar je naar toe wilt als je niet kan uitkopen. Maar daar is instemming van beiden voor nodig, en daarvoor moet natuurlijk ook geen enorme wanverhouding bestaan tussen het aandeel in de overwaarde en de kinderalimentatie tot de meerderjarigheid. 

Groeten, 

Temet

Hebben jullie wel iets op papier staan? Bijvoorbeeld een omgangsregeling? Of is er helemaal niks? Dat lijkt me dan zo wie zo niet wenselijk op de langere termijn. Hoe goed je ook nog met elkaar door 1 deur kan op moment van scheiden, dat is geen garantie dat het zo blijft... Ik zou dat zelf toch allemaal wel officieel geregeld willen hebben denk ik.

Ik zou ook een kostenplaatje maken, je betaalt al 1,5 jaar de gehele hypotheek (ik zou dus uitrekenen wat eigenlijk zijn helft was, wat jij nu voor hem hebt betaalt) en ook iets van een fictief bedrag (misschien uitrekenen via wat info op internet) wat hij aan alimentatie niet heeft hoeven betalen van jou. Dat heeft hem veel geld gescheeld, dus is het nu niet zo vriendelijk dat hij dan nu een probleem gaan maken van dat huis, maar goed, beter is het om te ontvlechten natuurlijk. 
Vraag de mediator mee te helpen met nadenken, hoe jullie dit inderdaad moeten oplossen. En ook, als jij hem uit moet kopen, dan kan je de bedragen die je al voor hem uitgespaard hebt, van het uitkoopbedrag aftrekken, misschien? En hem voorrekenen wat hij voor jou de komende jaren niet als alimentatie hoeft te gaan betalen (dit er ook af trekken) en dan zou het overgebleven bedrag het uitkoop bedrag kunnen zijn.
Of dit huis verkopen en een kleiner huis of appartement kopen, misschien is dat de oplossing? Is misschien niet leuk voor de kinderen, maar je moet toch iets....

Liz28

Liz28

11-11-2021 om 17:03 Topicstarter

Dank voor jullie reacties.
De woning staat op beide namen. Ik heb al uitgezocht dat uitkopen erg lastig wordt maar het valt te proberen.
De kinderen heeft hij al verteld dat dit speelt. Niet heel handig want ze zijn beide overstuur geweest vandaag. Het interesseert hem echter volgens mij vrij weinig tot niets. Ik heb aangegeven met hem in gesprek te willen, nog geen reactie. Ik heb een berekening gemaakt van de kosten die hij verplicht is geweest de afgelopen periode. Dit zal dan moeten afgetrokken van de helft vd overwaarde waar hij recht op heeft. Ik weet dat ik geen andere keuze heb dan het huis te verkopen. Maar dit kan niet van de een op andere dag. Als hij dit naar de rechter brengt zijn die kosten ook voor hem en ik heb het idee dat hij zich rijk rekent en niet stil staat bij de hele procedure daar naartoe, en de betalingsplicht van de hypotheek die hij heeft tot nu toe. Ik wil hier naar alle redelijkheid uitkomen, er zijn kinderen bij betrokken. Hij heeft een nieuw vriendinnetje en ik heb het idee dat zij de boel ophitst. Hij heeft tegen de kinderen gezegd dat hij geld nodig heeft zodat hij meer leuke dingen kan doen. Hetgeen al aangeeft hoe hij erin staat. Ik heb wat tijd nodig om
een nieuw plekje te vinden voor de kids en mij. Deze constructie( ik in het huis blijvend met de kinderen en hem geen cent vragend terwijl hij een koophuis heeft ) verliep goed. Totdat hij boos werd om iets en nu haast heeft. Nogmaals ik weet dat hij van het contract af moet ( na adviserend gesprek blijkt dit lastig ivm overwaarde en uitkoop ) Ik wil ook van hem af. Ik heb een gesprek aangevraagd om samen tot een oplossing te komen, vooral voor de toekomst van de kinderen. Ondertussen ben ik aan het reageren op huurwoningen in de omgeving. Advocaten inschakelen heeft naar mijn idee geen nut. Ik weet dat ik het huis
moet verkopen. Ik wil alleen wat tijd omeen plek te vinden voor mij en de kids. De kids bij hem laten wonen is geen optie, hij is manisch depressief en een weekend om de 14 dagen is al lastig voor hem. hij zegt geen geld te hebben, dus een advocaat inschakelen en dit voor de rechter brengen, terwijl ik dit onderling wil oplossen, lijkt me ook vreemd. 

Misschien anders, als het spaak loopt, toch een of twee gesprekken met die mediator? Een derde persoon kan misschien meer bereiken en verduidelijken, dan dat jij dat zelf doet.

Liz28

Liz28

11-11-2021 om 18:27 Topicstarter

Ja eens. Maar dan wel iemand die we beiden ok vinden en onderlegd is. 

Liz28

Liz28

18-11-2021 om 18:30 Topicstarter

Gister mediation sessie gehad. Helaas is hij opgestaan en weg gelopen. Niet de uitkomst die ik had gehoopt. Hij zat er duidelijk maar met 1 doel.. en dat is niet de kinderen

Liz28

Liz28

10-03-2022 om 16:43 Topicstarter

Hi allemaal,
Even een update, dank voor al jullie reacties.
Inmiddels lijkt uitkoop dmv de beheertoets nu positief. Goed nieuws natuurlijk. Het huis heb ik laten taxeren enkele maanden geleden. Ex geeft nu aan een hoger bedrag in gedachten te hebben. Empathie mbt de kids en heb hun veilige basis te willen laten behouden lijkt ver te zoeken. Obv de huidige taxatie zou ik hem uitkopen voor 80k. Ik heb hem een voorstel gestuurd waar hij nu op terugkomt via zijn advocaat. Ik kan iets schuiven qua financiering maar uiteraard moet dit wel schappelijk zijn. Meneer wil hier alles uithalen blijkbaar. Nu wachten op zijn voorstel en dan verder kijken..

Hoi Liz, leuk dat je een update geeft. Ik hoop voor je dat het lukt.
Fijner als jij hem kan uitkopen en jullie financieel helemaal los komen van elkaar.
Hebben jullie nou wel kinderalimentatie afgesproken en vastgelegd? 
Is hij nog steeds burn out en zonder inkomen?
En hij heeft toch een advocaat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.