Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Brave Hendrik

Brave Hendrik

13-05-2018 om 10:58

Wat is een gezinscoach?

Wij lopen sinds een half jaar bij een psycholoog, die is ingesteld om de communicatie tussen mij en mij ex rond onze scheiding op gang te helpen. Ondanks vele sessies is het nog gelukt om tot een ouderschapsplan te komen. Omdat ik horendol werd van mijn ex heb ik op een gegeven ogenblik mijn koffers gepakt en ben vertrokken, zonder dat er iets geregeld was. Mede vanwege het grote aantal sessies dat wij inmiddels hebben gehad met de pscholoog, heeft onze psycholoog ons gesuggereerd dat wij doorverwezen zouden worden naar een gezinscoach. Omdat mijn ex flink dwingend kan zijn in haar communicatie ben ik kritisch in de hulp die wij inschakelen.
Daarom wil ik graag weten wat een gezinscoach is? Wat doet hij/zij? Ervaringen? Kom je daarmee in bepaalde systemen, waardoor je een stempel krijgt war je nooit meer van af komt? Kunnen we het contact zelf beëindigen, wanneer het niet blijkt te werken?

Jeugdzorgdingetje

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezinscoach

"Een gezinscoach is een hulpverlener, die probleemgezinnen (multi-probleemgezin) bijstaat. De primaire taak van een gezinscoach is overzicht aanbrengen in de hulp die het gezin reeds van andere instanties ontvangt. De gezinscoach handelt in het belang van de kinderen en van de ouders."

https://www.dekinderombudsman.nl/92/ouders-professionals/publicaties/rapport-de-ondertoezichtstelling-bij-omgangsproblemen/?id=162

De effectiviteit laat nogal te wensen over.
De psycholoog vraagt in feite dat je vrijwillig jeugdzorg inschakelt. Maar dat zijn amateurs. Zeker in dit soort gevallen.

De kans dat je het contact niet zelf kunt beëindigen, maar dat het dan van vrijwillig verplicht wordt via een kinderrechter, lijkt me vrij groot.

Misschien kun je toch beter de route advocaat voorstel plan en dan naar de rechter volgen.

Gevolg

Het gevolg is wel dat je ex daar meer last van zal krijgen dan jijzelf terwijl de omgangsproblemen voor jou er niet beter van worden. Dus je doet je exvrouw er ook geen plezier mee.

Je moet ook oppassen dat deze psycholoog je geen zorgmelding bezorgt. Het is een herkenbaar geval. Hulpverlener loopt uit de opties en doet dan een zorgmelding.
Leg de goede man of vrouw uit dat je met een zorgmelding een gezin niet helpt maar vleugellam maakt en in de stress helpt.
En ouders in de stress verbetert het ouderschap over het algemeen niet.

Hoe kom je daar terecht?

Hoe komt het dat je bij een psycholoog een ouderschapsplan moet gaan opstellen? Die zijn daar niet voor opgeleid. En een gezinscoach ook niet. Waarom geen echte professional, zoals een advocaat-mediator?

Tsjor

Brave Hendrik

Brave Hendrik

16-05-2018 om 05:20

Waarom een ouderschapsplan bij de psycholoog

We zijn uiteindelijk bij een psycholoog terecht gekomen omdat dat de enige persoon was waarmee ze uiteindelijk wilde praten. Die was nl gratis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.