Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wat kan ik verwachten? Co-ouderschap? Omgangsregeling

Hallo allemaal,

Ik zit momenteel midden in een scheiding. Het contact verloopt uiterst moeizaam.
Omdat zaken nog niet allemaal formeel zijn vastgelegd, waaronder ook het ouderschapsplan is er veel onduidelijkheid en zit er een behoorlijk gat tussen wat ik wens en hij wenst qua omgang met onze dochter van 2.5 jaar.

Ik heb mijn werktijden aangepast om de dagen incl. kinderopvang altijd goed te regelen. Nu staat hij erop dat hij afspraken wil maken voor ca. 3 maanden en gaat daar helemaal voorbij mijn wensen en ingeregeld leven. Hij wil tevens onze dochter 50% van de tijd zien, terwijl ik dit helemaal niet wil. Dat klinkt egoïstisch wanneer je ons niet kent, maar realiteit is, dat hij nu binnen de afspraken ook al verslonst in zijn verantwoordelijkheden. Denk aan op tijd op school afzetten e.d. Het plan zoals hij het in zijn hoofd heeft is bovendien een aanslag op de rust van onze dochter. Ze zal dan bij zijn ouders, zus, hem en zijn broer worden opgevangen. 
Herkent iemand een dergelijke situatie? Ik heb morgen een gesprek met mijn advocaat, maar ben zo bang dat hij morgen onze dochter van school ophaalt zonder dat ik hier nadrukkelijk achter sta. 

Ik ben bang en voel me vooral heel erg alleen staan op het moment.

Je zegt verschil tussen wat hij wenst en ik wens...
Hoe zie jij het voor je?

Jullie zullen toch met elkaar in gesprek moeten gaan.
Het lijkt erop alsof jij al voor jezelf een regeling hebt gemaakt die jij goed vindt (andere werktijden, kinderopvang regelen), maar ondertussen zijn de gesprekken nog gaande en is er nog geen definitieve regeling.
Een regeling treffen voor 3 maanden lijkt mij niet zo verstandig, tenzij je die 3 maanden gaat gebruiken om een definitieve regeling te treffen, dus dat je in die 3 maanden ook met elkaar in gesprek gaat, waarschijnlijk onder begeleiding. In dat gesprek kun je jouw angsten en jouw beeld op wat er gaat gebeuren voorleggen: kind wordt opgevangen bij zijn ouders, zus, broer en hem en dat schaadt de rust van het kind. Klopt dat beeld wel, deelt hij jouw zorg over de rust van het kind, is het beter of slechter dan kinderopvang, speelt geld een rol (dus dat hij 50/50 wil zodat hij geen alimentatie hoeft te betalen; en dat jij dat niet wil zodat je kinderalimentatie krijgt), hebben jullie andere onderwerpen al geregeld, zoals woning, inboedelverdeling, alimentatie?
Voor nu: waar komt de angst vandaan dat hij je dochter van 2,5 van school haalt? Is dat aangekondigd door hem, is dat zijn voorstel, waar jij het niet mee eens bent?

Wellicht kun je toch kijken of je voor nu voorlopige voorzieningen kunt treffen, waarin je de omgangsregeling tijdelijk kunt regelen, zodat je tijd hebt om alles rond de scheiding definitief te regelen.

Tsjor

Ik sluit mij geheel aan bij de post van Tsjor!

Ik kan me best voorstellen dat jouw ex zich verzet mbt jouw ideeën van hoe jij de omgangsregeling het liefst ziet. Het is nl niet per definitie het beste voor JULLIE dochter en daarnaast geef je hem ook maar weinig ruimte voor overleg. Hoe hij de opvang in zijn tijd regelt is dan ook geheel aan hem, daar heb jij geen inspraak in. En als dit door tantes, oma’s of wie dan ook wordt ingevuld, is dat niet per definitie slechter of onrustiger voor een kind al denk jij van wel. Jullie dochter is pas 2,5 jaar, dus niet eens leerplichtig.

Je zal toch moeten proberen jezelf wat flexibeler op te stellen en ook zijn ideeën ter overweging mee te nemen, want hij heeft net zo goed recht op zijn 50% tijd met jullie dochter als jij. 

Ik begrijp dat van die schooltijden niet, het kind is 2,5 jaar?

Prillewits schreef op 13-02-2023 om 20:03:

Ik begrijp dat van die schooltijden niet, het kind is 2,5 jaar?

Dat kan in België.


En juist opvang door oma of tante is erg fijn. Mijn zoon is inmiddels 10 maar tijdens de vakantieopvang komt hij zeer regelmatig met hoofdpijn thuis. Ik had liever gewild dat oma of tante op hem had gepast dan maar oma kan het niet meer zo'n hele dag en tante werkt zelf.

Daarnaast is 50/50 toch wel een hele mooie verdeling als hij dit wil en kan. Dan krijgt het kind alles mee van beide families.

TO schreef wel dat ex afspraken die er zijn, zoals afzetten op school, verslonst. De vraag is of dit het enige is en of dit met een kind van 2,5 heel erg is? Kunnen jullie dan problemen met school krijgen, bijvoorbeeld?

En kan je meer concrete problemen of zorgen beschrijven?

50-50 is ook de regel in Belgie, dus je zilt vast wel echt concrete problemen en zorgen moeten hebben voor de rechter ervan afwijst. Wat gaat er mis en is dat echt slecht voor jullie kind? En waarom dan?

Als het meer jouw eigen wens is dan een probleem voor jullie dochter: misschien kan je je werkschema weer aanpassen: meer werken als kind nier bij je is en minder als ze er wel is?

Het lijkt erop dat jij ook aan zijn wensen voorbij gaat. Jouw manier is niet de enige goede manier ook al lijk jij dat wel te denken. Je ex heeft evenveel recht op tijd met jullie dochter als jij, dat jij het anders wil doet niet terzake.

In principe hebben jullie beide recht op tijd met jullie dochter en jullie dochter op tijd met jullie. En dragen jullie beiden verantwoordelijkheid voor haar.
Hoe eenieder de opvang regelt tijdens werkdagen, is aan ouders zelf om te bepalen. Je kunt niet voor de ander bepalen dat die zijn familie niet mag inzetten als oppas.

Wel is het zo dat, ook al is een kind niet leerplichtig, school niet facultatief is in de zin van dat je kunt komen en gaan wanneer het uitkomt. Er wordt verwacht dat een kind tijdig gebracht en gehaald wordt en afgemeld wordt wanneer het niet komt. Als dat vaak mis gaat, zal school daar wel over aan de bel trekken en als het goed is de betreffende ouder hierop aanspreken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.