Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bezorgd

Bezorgd

04-08-2017 om 01:04

Wat kan/moet ik doen? Vader drinkt teveel in gezelschap van de kinderen

12 jaar geleden ben ik gescheiden van D. We hebben 2 dochters (11&16). Uit het huwelijk erna heeft hij een zoon van 10. Vlak voor deze zomervakantie is hij gescheiden van zijn moeder. D.is een narcistische man die verbaal heel sterk is en altijd de fout bij een ander zoekt...iig nooit bij zichzelf. 5 dagen geleden is D. met deze 3 kinderen naar een camping in Spanje vertrokken. Vanavond had ik mijn oudste dochter (stiekem) huilend aan de telefoon omdat haar vader al zijn frustraties op haar botviert. Gisterenavond zijn ze met de auto naar een restaurant aan een boulevard gereden om te eten. 's Middags was hij al begonnen met veel biertjes en in het restaurant is hij nog flink doorgegaan (mam, hij heeft echt niet door hoeveel hij drinkt. Het gaat achter elkaar). De kinderen wilden om 23.00 terug naar de camping maar papa zou nog een irishcoffee nemen en een biertje. Om 0.30 zaten ze er nog en een paar lallende mannen vroegen aan mijn dochter of ze liever had dat haar vader met een chagrijnig hoofd bij haar aan tafel zat. Uiteindelijk is hij met zijn dronken kop achter het stuur gestapt met 3 kinderen in zijn auto en naar de camping terug gereden. D. is een ongeremde drinker (alcoholist) en zal altijd ontkennen dat hij teveel heeft gedronken. Mijn dochter durft hem niet tegen te spreken of hem te wijzen op zijn buitensporig drinkgedrag. Zij is zo bang van hem. Als ik er iets van zou zeggen,moet zij het ontgelden. Ze hebben nog 10 dagen te gaan, waarvan ze er nog zeker 5x gaan uiteten....en dit weer zal gebeuren. Ik vergeef het mezelf nooit als er iets gebeurt. Wat kan ik doen?


Niki73

Niki73

04-08-2017 om 10:31

Vreselijk

Wat een afschuwelijke situatie. Ik heb geen pasklaar advies, helaas. Je oudste kan moeilijk de politie erbij halen, want dan belandt vader voor een nacht in de cel. Of misschien moet het toch wel, zodat hij eens met zijn neus op de feiten gedrukt wordt. Kan de oudste de zorg voor de andere twee eventjes aan?

Ik vrees dat je oudste toch moet zeggen dat ze dit niet meer kan accepteren. Dat hij bij het eten 1 of 2 drankjes kan drinken, dat ze daarna niet meer bij hem in de auto kan stappen omdat het onverantwoord is voor haar en de andere kinderen. Ze kunnen te voet naar een restaurant, maar niet met de auto. Of hij belt een taxi, of ze weigert mee te gaan en de andere kinderen mee te laten gaan. Autorijden met zoveel drank op is simpelweg verboden.

Ik zou in staat zijn de kinderen te gaan halen, maar dat is wel heel extreem en dan heb jij het gedaan.

Kan je dochter ongemerkt bijhouden hoeveel vader zichtbaar drinkt en wat hij doet (zoals dan toch nog autorijden met kinderen in de auto)? Zodat je in een extreem geval wat in handen hebt?

Triva

Triva

04-08-2017 om 10:42

geen risico meer laten nemen

Je oudste moet met de andere twee kinderen afspraken maken mbt luisteren naar haar als ze het niet meer vertrouwt. Vervolgens praten met haar vader met afspraken. Zeg dat hij nog 2 alcoholische drankjes mag nemen en dat ze daarna niet meer met de andere kinderen in zijn auto stapt. Zorg dat ze veilig is op dat moment als ze dat zegt. Dus de andere kinderen buiten en mensen in de buurt. In een restaurant herinnert ze hem aan de afspraak en waarschuwt ze hem als de grens bereikt is. Gaat hij er overheen dan moet ze samen met de andere kinderen opstappen en naar een betrouwbare volwassene stappen. Overleg met haar hoe ze zo iemand vindt.

Paperclip

Paperclip

04-08-2017 om 11:12

Afschuwelijk

Ik zou het ook niet weten, wat een verschrikkelijke situatie. Ik zou denk ik toch zelf naar Spanje rijden en de kinderen ophalen. Maar dat is ook wel drastisch. Heb je contact met ex nummer 2? Die zit toch in dezelfde situatie, samen sta je wellicht sterker. En als je geen contact met haar hebt, misschien is dit dan het moment daarvoor...

Is er iemand van wie je ex wat aanneemt, en die contact met hem op zou kunnen nemen? Die zou ik inschakelen.

Je kunt van een kind van 16 in een buitenland waar ze de taal niet spreekt niet verwachten dat ze naar de politie gaat of andere mensen inschakelt. En ik vind ook niet dat je haar het gevoel moet geven dat zij verantwoordelijk is voor de veiligheid van de andere 2 kinderen. Dat zal ze zich al best voelen, maar haar vader en vervolgens jij en de andere moeder zijn hier de volwassenen. Jullie moeten het oplossen, niet zij. Maar hoe, dat zou ik eigenlijk ook niet weten.

Je kunt je dochter vragen om foto's of filmpjes te maken met haar mobiel, zodat je 'bewijs' hebt om je ex mee om de oren te slaan. Want volgend jaar gaan je kinderen natuurlijk no way mee op vakantie met hem als hij zich zo gedraagt!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-08-2017 om 11:15

Taxi bellen

Of jou bellen zodat jij een taxi kunt regelen. En dan evt. naar de betrouwbare volwassene gaan. Of naar het politiebureau.

Heb je contact met de andere moeder?

Eigenlijk zou ik er naartoe willen gaan.

Niki73

Niki73

04-08-2017 om 11:29

Verantwoordelijkheid

Ja ik ben het er helemaal mee eens dat je een kind van 16 niet zo'n verantwoordelijkheid zou moeten geven, maar dit is een uitzonderlijke situatie!
Ik neem aan dat ze best in het Engels kan vragen of het restaurantpersoneel een taxi kan bellen omdat haar vader te veel gedronken heeft om te rijden (of desnoods de politie, als vader weigert).

Ja, ik vind ook dat ex nr. 2 mag weten wat er speelt, het gaat ook om haar kind.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-08-2017 om 11:37

Dit is niet iets van vandaag of gisteren

Wat een ellendige toestand. Hoe gaat het in Eigen land als je ex samen met jullie kinderen is, qua alcohol en autorijden?

Zijn ze deze zomer met de auto naar Spanje gegaan? Wist je dat? Wist andere ex dat? Is het onderwerp drank en rijden aan de orde geweest?

Heb je contact met andere ex, kunnen jullie samen wat ondernemen?
Misschien kennissen die ook in die regio op vakantie zijn?

Prima dat mensen een taxi suggereren, maar gaat pa die dan ook betalen??

Niki73

Niki73

04-08-2017 om 12:02

Wilgenkatje

Ook dan: als pa niet betaalt, dan haalt de taxichauffeur de politie erbij die dan kan constateren wat er aan de hand is.
Ik vrees dat pa echt met zijn neus op de feiten gedrukt moeten worden: dit kan echt niet. Het is gevaarlijk, het is verboden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-08-2017 om 12:07

Politie

Klopt Niki73. Je hebt gelijk.

Het is gevaarlijk en het is verboden. Oudste kind krijgt nu veel verantwoordelijkheid, het zou niet zo moeten zijn maar het is niet anders! Hoop dat de kinderen één front vormen en hun vader tot rede brengen.

Meer drank: niet instappen.

Lente

Lente

04-08-2017 om 12:13

Misschien kan ze naar de receptie van de camping gaan

Dan kan ze iemand zoeken met wat meer levenservaring dan de jonge meisjes/jongens die daar vaak werken.
In het Engels kan ze de situatie uitleggen. Misschien kunnen zij de politie bellen om advies te vragen. Je dochter kan ook vragen of ze contact opnemen met jou of jij met hen.
En ik zou zeker contact opnemen met de moeder van de jongste.

Niki73

Niki73

04-08-2017 om 12:19

Trouwens, ook zonder auto

Een bezopen vader kan niet meer adequaat ingrijpen als er iets met de kinderen gebeurt, dus ook zonder auto (lopend naar een restaurant) zou hij niet zoveel mogen drinken. Je kunt gewoon niet goed voor kinderen zorgen als je dronken bent.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-08-2017 om 14:27

Eens Niki

Met een 10- en 11-jarige onder beheer is dronken zijn geen optie.
Vind ik dan....

En ook een 16-jarige zou geen dronken ouder door het verkeer mogen loodsen. Dat is gewoon niet oké.

Mijntje

Mijntje

04-08-2017 om 14:50

Kind belt huilend op. Is ook bang voor de vader. Nee, ik zou de kinderen ophalen, dan ben ik maar de boeman.

Lise

Lise

04-08-2017 om 14:59

ophalen

Ik zou ook neigen naar ophalen.
Maar TO kan alleen haar eigen kinderen ophalen.

Dus sowieso in overleg met moeder van jongste.

De ene 16-jarige is trouwens de andere niet (scheelt ook nog net 16 of bijna 17). Met mijn toen 16-jarige had ik dek ik wel allerlei opties besproken, maar dat kan bij deze anders zijn. Het feit dat ze huilt betekent niet dat ze, als ze weer rustig is, nog allerlei alternatieven wil overwegen.

Als de 16-jarige het gesprek (zich gesteund wetend door moeder) niet met vader aan kan gaan of niet aan durft te gaan dat ze niet mee gaat als hij weer gaat drinken, en vader na zo'n gesprek er niet mee stopt dan is er denk ik geen andere oplossing. Klinkt al te risicovol.

Of als de 16-jarige niet in staat is in een restaurant andere aan te spreken om hulp te vragen voor een taxi, dan is dat dus ook geen optie.

Lise

Lise

04-08-2017 om 15:01

Bezorgd

Ik kan me goed voorstellen dat je er nu druk mee bent, misschien zelfs al onderweg.

Laat je nog weten wat je gedaan hebt en hoe het afgelopen is?

In elk geval sterkte met deze nare situatie.

Bezorgd

Bezorgd

04-08-2017 om 17:42

Nog niet veel wijzer

Bedankt voor alle reacties.Vandaag heb ik via de Raad v. kinderbescherming advies gevraagd bij een instantie. Het nadeel is dat hij in Spanje zit. Zij kunnen in Spanje niets voor mij betekenen. In Nederland had ik allang bij ze gezeten. Wanneer ik de meiden op zou gaan halen, kan hij zijn overmatige alcoholgebruik ontkennen en het op ontvoering gooien. Het advies van instantie was alvorens naar Spanje te rijden een advocaat in handen te nemen. Eigenlijk wil ik het niet laten escaleren in ieders belang. Ik dacht eigenlijk hem telefonisch te benaderen en hem de keuze te laten.....of niet meer drinken wanneer er gereden moet worden....of op dezelfde manier doorgaan...dan ga ik hier naar politie/kinderbescherming en 3de exvrouw. Dan zet hij zijn ouderschap op het spel. Mijn 16jarige dochter heb ik zojuist gesproken om te vertellen dat ik haar vader ga bellen...."mama, dat ga je niet doen! Wil je me dood hebben ofzo?! Ik zit hier nog 2 weken!!! Nu heb ik haar verboden nog met haar broertje en zusje in de auto te stappen als haar vader meer dan 2 biertjes op heeft.(ik hoop dat zij nu de ernst van de zaak inziet)(zij is, erg genoeg, gewend dat haar vader veel drinkt. Maar hij heeft nu voor het eerst geen BO Dat zij ook tegen haar vader zegt dat ze zich eergisteren heel onveilig heeft gevoeld en dat ze met z'n drieen niet meer instappen als hij meer dan 2 biertjes nuttigt. Dat ze dan genoodzaakt is mij te bellen. Vanavond hoop ik haar in alle rust te spreken. Nu moest het snel en stiekem. Vanavond gaan ze niet uiteten. Wat een walchelijke situatie....en ik begrijp haar angst...deze heb ik ook een huwelijk lang gevoeld....en dan is zij nog een kind.

Bezorgd

Hoe dit ook af gaat lopen, als hij na de vakantie niet overtuigend kan laten zien dat dit niet meer gaat gebeuren, kan je wijziging van de omgangsregeling vragen. Ter voorbereiding daarop zou ik zoveel mogelijk zorgen dat bewijs van deze toestanden niet verloren gaat. Appjes en mails bewaren, communicatie ook zoveel mogelijk via app en mail. Misschien is het allemaal niet nodig, maar beter mee dan om verlegen.
Je kan ook samen optrekken met ex nummer 2, de moeder van jongste. Ook zij zal niet blij zijn met een vader die dronken in de auto stapt met zijn kroost.

Je dochter kan trouwens ook zelfstandig een verzoek tot wijziging van de regeling indienen, maar dat zal ze niet willen doen waarschijnlijk. Maar het kan wel.

Kan je dochter ondertussen niet doen alsof ze zich niet zo lekker voelt om te proberen te regelen dat de club niet uit eten gaat? Als ze verder op de camping blijven rondhangen is het risico op narigheid al een stuk kleiner.

Sterkte met deze narigheid gewenst, en groeten,

Temet

overigens

Als vader steeds de oudste als pispaal gebruikt kan ze natuurlijk ook gewoon weigeren nog met hem mee te gaan. Het is nu al te laat, maar voor volgende vakanties. Ze is 16. Als zij weigert te gaan is hij een knappe vent als hij haar meekrijgt - hij kan haar moeilijk in de kofferbak stoppen. En de politie komt haar ook niet ophalen.

Groeten,

Temet

Jan

Jan

04-08-2017 om 19:10

Hebben de kinderen de beschikking over geld?

Want dan kunnen ze zelf eten halen en weigeren met vader uiteten te gaan. Niet goed voor de sfeer, maar wel voor de veiligheid.

wat ik me trouwens afvraag

Is dit de eerste keer dat vader alleen met de kinderen op stap is? Hoe ging het bij vorige gelegenheden? Of was zijn toenmalige partner er toen nog om de boel in de gaten te houden en eventuele brandjes te blussen?

Groeten,

Temet

Ik reed er vanavond nog heen

Maar goed, ik heb dan ook geen ervaring met exen en kinderen van die leeftijd ver van mij vandaan onder andermans hoede.
Maar ik ben wel zo'n moederkloek die acuut in de auto zou stappen om mijn bedreigde bloedjes weer onder mijn veren te stoppen en voorlopig niet meer los te laten.

Lise

Lise

05-08-2017 om 07:55

Ernaartoe

Bezorgd, misschien kan je er wel alvast naartoe gaan zodat je in de buurt bent? Zodat je dochter jou kan bellen als er wat is, jij weer de politie kan bellen als hij teveel gedronken heeft, jij in de buurt bent als er een onverantwoorde situatie ontstaat?

En mochten er gesprekken zijn met of over hem, kan je die opnemen met je mobiel? (niet aankondigen, gewoon doen, dat mag gewoon, Google evt. als je daarover twijfelt, vind je iets van een advocaten kantoor dat dat bevestigt).

Heb je de andere ex al geïnformeerd? Ik zou dat echt wel doen. Ik geloof dat als ik de andere ex was, ik het niet op prijs zou stellen als je dat niet zou doen. Van alles wat er gebeurt en wat je beslist, doet of adviseert aan je dochter heeft nl. ook betrekking op haar kind. Ik zou je dochter ook wel vertellen dat je dat gewoon gaat doen, niet haar toestemming gaat vragen. Dan kan je samen met die ex bepalen wat jullie (ook uit oogpunt van ontvoeringsrisico) wel of niet doen.

Lise

Lise

05-08-2017 om 07:56

dochter

Heb je gisteravond je dochter nog gesproken?

Is het gisteravond goed gegaan?

Bezorgd

Bezorgd

05-08-2017 om 11:30

nog niets verder...

Gisterenavond heb ik mijn dochter gesproken. Wat het nog gecompliceerder maakt, is dat de loyaliteit naar hun vader ook enorm is en ik diegene ben die dreigt hun vakantie te verpesten en een oorlog begint. In haar ogen is er nog niets fout gegaan. Hij valt onder de categorie "tiran". Zij is bang, verward,....ze weet dat dit echt niet kan maar wilt dit hoe dan ook zelf tegen haar vader zeggen. Ik geef haar de kans het zelf te zeggen tot het moment dat ze weer uiteten gaan. Of zij zegt het of ik! Het is natuurlijk ook een puber. Ik heb ook de angst dat als ik haar deze kans niet geef, ik haar vertrouwen beschaam en dat ze mij de rug toekeert. Hier zal hij dan ook met alle liefde zijn steentje aan bijdragen. Ze zei nu al dat ze spijt heeft dat ze me dit verteld heeft. Hij moet hoe dan ook gestopt worden in zijn alcoholgebruik...ik hoop dat zij dit voor elkaar krijgt en anders ga ik hem toch zelf benaderen.....wordt vervolgd

Bezorgd

Bezorgd

05-08-2017 om 11:34

Temet

Vlak voor de zomervakantie is hun vader gescheiden van zijn 3de vrouw...zij was voorheen de BOB.

Bezorgd

Bezorgd

05-08-2017 om 11:42

Jan

De 2 jongsten hebben helemaal niet in de gaten wat er speelt....hebben ook niet door dat vader teveel drinkt. De oudste belast ze daar ook niet mee. Zij is alleen maar bezig de sfeer goed te houden en weet ook dat als ze weigert mee te gaan er weer grote monden worden gegeven....en het weer 24 uur ongezellig is. Gisteravond zei ze....mam, je mag 'm echt niet bellen, het begon net weer een beetje gezellig te worden! Ik heb zo vreselijk met haar te doen.....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-08-2017 om 11:43

Ik zou er naartoe gaan

Als jij in de buurt bent is het voor haar wellicht makkelijker om hulp in te roepen omdat ze weet dat ze dan op jou terug kan vallen.
Ik zou voor de rest even niks doen. Alleen haar laten weten dat ze altijd (ALTIJD) bij jou terecht kan als ze er niet meer uitkomt.

En zijn andere ex bellen ja.

tante Sidonia

tante Sidonia

05-08-2017 om 11:46

en....

heb je zijn andere ex nu gebeld???

Bezorgd

Bezorgd

05-08-2017 om 11:50

Temet

Wanneer ik ex nr.3 inschakel, start ik een oorlog met mijn ex die zijn omvang niet kent. En wie zijn hier weer de dupe van....drie kinderzieltjes!!! Ik moet bij hem zo bedacht zijn, 24 stappen vooruit denken.....

Bezorgd

Bezorgd

05-08-2017 om 12:01

Ginny

De oudste ziet haar vader als iemand die 2 dagen geleden een foutje heeft gemaakt. Zij wilt daar niet weg...zon, zee,strand....Wanneer ik daar naartoe rijd, raakt ze in paniek en zal zij altijd het gevoel hebben dat ze haar vader verraden heeft en ze de vakantie voor iedereen verziekt heeft...dit is niet zo....maar dit krijg je niet uit dit puberhoofdje. Ook weet zij dat dit na de vakantie 'oorlog' betekent. En zal zich tot in de lengte der dagen schuldig voelen. We gaan het eerst op de bovenstaande manier op proberen te lossen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-08-2017 om 12:07

Hoezo?

Hij kan jullie niet verbieden om te praten.
En je hoeft haar niet op te steuken. Kunt hooguit je bezorgdheid met haar delen (zonder je dochter expliciet erbij te betrekken). Zij kent hem toch ook?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.