Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Moederdochter6

Moederdochter6

28-12-2015 om 21:58

Week met opa en oma op vakantie zonder papa of mama

Hoi dames...

Mijn ex schoonouders willen met mijn dochter en haar neefje van mijn ex zijn broer een week naar lego land.
Nu is dat neefje 11 en mijn dochter dan tegen de tijd 7.
Ik vind het wel Erg lastig. .. vind het voor haar weg lang zonder papa of mama.
Maar gun het haar wel... En ook mijn ex schoon ouders...

Bang dat ze heimwee krijgt of terug wilt en dan?!

Nur

Nur

28-12-2015 om 22:04

Leuk

Lijkt me super leuk voor je dochter. Als ze een goede ban met oma en opa heeft en zelf graag wil dan zal het vast wel goed gaan. Mijn kinderen zijn ook al wel eens weggeweest met hun oma, met hun tante en met vrienden van ons (zonder ons erbij dus) en dat ging prima. Het is natuurlijk wel even wennen de eerste keer maar Legoland is natuurlijk heel leuk dus dit zal vast een fantastische ervaring voor haar zijn.

Moederdochter6

Moederdochter6

28-12-2015 om 22:10

Ze ziet d'r opa en oma niet heel vaak.
ZE zegt zelf tegen haar vader dat ze wil...
Maar kan een kind van 6 Dat echt overzIen een week?!

Mischien ligt het aan mijn moedergevoelens...
Vind het doodeng

Noet

Noet

28-12-2015 om 22:13

Leuk

mijn dochter gaat bijna elk jaar met haar stiefopa en oma een week op vakantie. Al vanaf een jaar of 5.

Naar Legoland is gewoon veel te leuk om heimwee te krijgen. Maar dan moet je als moeder ook niet met je kind gaan bellen of op een andere manier contact maken is mijn ervaring.

Als mijn dochter 3 weken met haar vader op vakantie is heb ik contact met vader maar nooit rechtstreeks met dochter (inmiddels 10) want dan gaat het mis.

Heimwee

Als het echt heel veel heimwee oplevert kunnen ze haar dan terugbrengen?
Verder zou ik het gewoon doen. Het is een goede ervaring waarin ze ook weer de kans krijgt een goede band met haar opa en oma op te bouwen.
En heimwee kan ook even een bui zijn. Ik heb hier ook wel kleintjes gehad die per direct naar huis wilden. Na even aandacht, erbij blijven als ze verdrietig of boos zijn, afleiden met een spelletje of in bad gaan met de speeltjes was het ook wel weer over. Geen keus meestal want de ouder was dan elders aan het werk of had een verplichting.
Geef haar vertrouwde kleding/pyama/speeltjes/boekjes, dekentje/kussen/lampje, van thuis mee zodat ze vertrouwd kan slapen. En meldt opa en oma het bij jou gangbare slaapritueel. Want dat is soms het moment dat het even moeilijk is.

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 22:57

tja

Wat heeft ze aan ervaring met logeren? Hoe vaak is ze van huis geweest en hoe vaak met opa en oma? Kan het niet gewoon in Nederland en waarom een hele week?

Misschien tevoren een weekend?

Misschien tevoren een weekend bij opa en oma logeren zodat ze nog meer vertrouwd met hen raakt?
Een week is inderdaad lang voor jou, brrr snap ik, maar voor je kind waarschijnlijk niet.
Ik zou er voor gaan! Opa's en oma's zijn zo kostbaar en voor je dochter is het waarschijnlijk een fantastische ervaring. Zo went ze er aan en wordt het later alleen maar makkelijker.

Limi

Limi

29-12-2015 om 08:35

gewend?

Zijn opa en oma het gewend om langere tijd voor een kind te zorgen? (Nu - niet vroeger toen ze zelf kinderen hadden.)
Is je dochter wel eens voor langere tijd bij hen geweest?
Gaan ze leuk met elkaar om?

Bij ons zouden alle antwoorden nee zijn, dus zou ik het niet goed vinden. Maar als alle antwoorden ja zijn, waarom niet?

Overigens is een week legoland wel erg lang. In 2-3 dagen heb je dat wel gezien daar. Of nog minder, als je geen superlegofan bent.

Als ze gaan rijden is het het natuurlijk ook wel handig als opa en oma weten dat de kinderen onderweg vermaak nodig hebben en kunnen gaan zeuren. Je bent dan wel weer 2 dagen kwijt van die week, maar dan nog vind ik het wel lang voor legoland en omgeving.

wat is tot nu toe de langste logeerpartij geweest?

Voor mijn dochter van bijna 7 zou dit lang zijn, want het maximale aantal nachten weg van ouders staat tot nu toe op 3, meen ik. Ik denk inderdaad dat een kind van 7 dit niet kan overzien. Maar de vraag is of dat heel erg is. Als je echt hele serieuze aanwijzigingen hebt dat het beslist niet goed kan gaan dan is dat een reden om te weigeren, maar anders zou ik het gewoon laten gaan. Want inderdaad, het is wel heel leuk. Heeft ze een goede band met Neef? Want dat zal dan zeker ook helpen.
AnneJ heeft helemaal gelijk als ze zegt dat heimwee ook een bui kan zijn. Dat hebben mijn kinderen meermalen laten zien, en dan kon afleiding vaak goed helpen. Vanwege die buien, die plotseling kunnen opkomen, heb ik nu overigens het uitgangspunt dat mijn kinderen mij mogen bellen als ze uit logeren zijn maar dat dat ze dat niet hoeven, en dat ik hen niet ga bellen.

Kortom: ik zou dochter laten gaan, tenzij op voorhand heel duidelijk is dat het tot mislukken is gedoemd. Het is te leuk om te laten schieten.

Groeten,

Temet

Gewoon doen

En inderdaad geen contact met kind zelf, alleen met opa en oma, geen foto van thuis meegeven en zelf enthousiast zijn voor kind, ook al is het een toneelstukje, vooral niet banadrukken dat je kind zo gaat missen en dat het heeeel spannend is zover weg alleen.

Als je bovenstaande kan en je vertrouwd opa en oma je kind een week toe dan doen! Voor jezelf en voor kind leuk!

Je twijfel

Je twijfel zit meer in dat het zo ver is en je bang bent dat ze jullie gaat missen dan wat anders toch? En dat is nou precies zoals het 'hoort', ook in een niet-gescheiden situatie. Ik zou het erop wagen. Het moet later een pracvhtige herinnering voor je dochter zijn dat ze ondanks dat jullie gescheiden waren, ze toch met de ouders van haar papa op vakantie kon. En de rest komt allemaal goed, dat zijn de gewone mama-zorgen.

Nimbo

Nimbo

29-12-2015 om 19:55

lekker doen

krijgt ze heimwee, moet ze misschien huilen, wordt ze getroost door opa of oma en is ze daarna weer afgeleid door alle andere leuke dingen die ze doen. of misschien moet ze aan je denken als ze eigenlijk moet slapen en misschien heeft ze dan een slechte nacht.
Maar wel een leerzame ervaring rijker. Breng je gevoel en je bezorgdheid niet te veel over en probeer het lekker los te laten.

Moederdochter6

Moederdochter6

29-12-2015 om 22:12

Dank voor jullie reacties.
En ik ga het toezeggen. ..
Wel wil ik afspraken maken over precies welke dagen,
Afspraken maken wat als ze heimwee heeft dat ze wel even mag bellen of juist ff aankijken en daarna bellen ik noem maar wat.

Ze vind het leuk als ze er is.
Haar neefje ziet ze er weinig die band is nooit hecht geweest.
Maar idd ik denk dat het voor die band tussen jou en opa en oma goed is

Amelie

Amelie

29-12-2015 om 23:40

Hangt echt van je kind af

Onze middelste dochter(8) is in de herfstvakantie een week met opa mee geweest, naar familie in het buitenland. Zij wilde dit heel graag en heeft het geweldig gehad. Oudste dochter (10) had ook al een paar keer mee gemogen maar zag het niet zitten, ze was veel te bang dat ze ons zou missen en wilde niet zo lang van huis weg. Bij de middelste had ik er ook alle vertrouwen in dat het helemaal goed zou gaan, zij is open, enthousiast, vindt alles leuk, is zelfstandig en zorgeloos. Bij oudste zou ik me meer zorgen hebben gemaakt als ze zou zijn gegaan. Zij is serieus, gevoelig, sneller bang, onzekerder en aanhankelijker.

Ik zou echt naar je kind kijken en met haar overleggen. Is zij enthousiast dan zou ik het zeker doen! Wij hadden dochter een mobiel meegegeven zodat ze met ons kon whatssappen en Facetimen, dat was erg leuk.

bellen met heimwee - helpt dat (o.t.)

Wordt het dan niet alleen maar heftiger?

...dat ligt er helemaal aan.....

...hoe degene aan de andere kant van de lijn reageert. Stel een kind belt huilend op en zegt 'mama, ik wwil bij jou zijn, ik ben zo verdrietig...'

Dan maakt het nogal uit of de moeder zegt: '...maar er zijn daar zoveel leuke dingen schat....opa en oma zijn bij je.....en over een paar nachtjes zien we elkaar weer....', of dat de moeder zegt: 'ja schat, mama is ook heel verdrietig omdat ze jou mist, dit moeten we maar nooit meer doen, want wij kunnen helemaal niet zonder elkaar, opa en oma zijn niet hetzelfde als mama he....en het duurt ook nog zo lang voor we elkaar weer zien....'

Emine

Ja en nee, soms is het horen van de ouder voldoende om de heimwee nog erger te maken, ongeacht wat er gezegd wordt!

Daarom beter geen contact.

Moederdochter6

Moederdochter6

02-01-2016 om 10:22

Ik denk wel dat het helpt dat we onze dochter bellen.
Ik zou het zelfs raar vinden om me dochter niet te bellen.
Als ze een week bij haar vader is bel ik haar ook op.

Emine: dat lijkt me logisch als je als moeder mee gaat zitten huilen aan de lijn dat het niet bevordelijk is.

Moni

Moni

02-01-2016 om 11:32

Gewoon doen wat je anders ook doet

Het scheelt dat je dochter gewend is zonder papa of zonder mama te zijn.
En als je anders tussendoor belt, zou ik dat nu ook doen. Dat is zij zo gewend.
Ik heb ook altijd gebeld met mijn kinderen als ze ergens logeerden. Dat deed ik nooit vlak voor het slapen gaan.

Relatief

Dat de afstand ver is is relatief. Bij legoland kun je er zijn in ongeveer 8 uur rijden. Dus in uiterste noodsituaties kun je in 1 dag kind ophalen en weer thuis zijn met de auto. En er is een vliegveld in de buurt.

Tsjor

Jamie

Jamie

02-01-2016 om 12:51

tsjor

Doe maar makkelijk, 16uur rijden op een dag lijkt me niet verstandig.

Er is ook een legoland in Duitsland geloof ik.

Moederdochter6

Moederdochter6

02-01-2016 om 14:40

Jamie; ik ga dat is uitzoeken mischien is dat een beter idee en dichterbij.

Tsjor ; en idd in elke noodsituatie haal ik d'r gewoon hoor.
Dan idd maar 8 uur rijden

Limi

Limi

02-01-2016 om 14:53

Duitsland

Is voor ons maar een uurtje minder ver, dus dat scheelt voor jou misschien ook niet veel.

Vorig jaar hebben we trouwens wel 10 of 11 uur gedaan naar Legoland Denemarken; er was echt veel file toen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-01-2016 om 14:59

Duitsland

Volgens Google Maps is (vanuit midden Nederland) Legoland in Duitsland verder rijden dan Legoland Denemarken.

guera

guera

02-01-2016 om 16:17

Van vele factoren afhankelijk

Ik zie het niet zitten als mijn ouders zo'n end gaan rijden met mijn kinderen. Maar goed jouw ouders zijn misschien bereisder en minder oud.
Mijn ouders vinden een dag dierentuin al spannend omdat ze bang zijn de kinderen kwijt te raken. Er zitten zoveel verschillen in mensen en wat ze gewend zijn. Dus hierover een advies geven is nogal lastig. Je intuïtie weet genoeg. Heimwee loopt vast wel los.
Mijn kinderen moeten ook niet gebeld worden. Dan is er niks ad hand.
Maar ook dat verschilt per kind. Sommige kinderen willen heel blij mama bellen en dan lekker kletsen. Die van mij hebben een hekel aan bellen.

Jamie

Het gaat er niet om dat je dat moet doen, maar het gaat erom dat die mogelijkheid er is als het echt heel erg nodig zou zijn.
Ik vind het altijd verbazingwekkend, als je na een vakantie in Denemarken, Duitsland of Tsjechië, terugkomt in Nederland, hoe klein de afstanden hier zijn.
Ik zou me verder niet bemoeien met de lokatie, Legoland in Denemarken of Duitsland, het gaat om iets wat opa en oma graag willen doen, dus daar zou ik me verder buiten houden. Je weet dat je je kind kunt ophalen als het heel erg nodig is.

Tsjor

Sneeuwitje

Sneeuwitje

02-01-2016 om 20:27

doen

Ik zou het wel doen, maar het is kindafhankelijk. Mijn kinderen, bijna 6 en ruim 8 logeren al van jongs af aan bij opa en oma, en in de zomervkantie (als ik nog aan het werk ben) rustig 5 dagen of een week. Makkelijk voor ons, maar vooral ontzettend leuk voor de kinderen. Nu is dat maar een uurtje rijden, maar toch. Vorig jaar, dochter was toen 7, mocht ze met oma en tante naar disneyland voor een paar dagen (3 geloof ik), ze heeft toen uiteindelijk wel een week gelogeerd daar incl. die reis. Ging prima en was hartstikke leuk. Dus als ze een goede band heeft, en je vertrouwt opa en oma, zou ik het doen. Legoland is trouwens erg leuk, wij zijn er geweest toen dochter 4 was, in het voorseizoen. toen was het rustig en hadden we met 2 dagen inerdaad het park wel gezien. Een week lijkt me dan wel vrij lang.

Bellen zou ik ook niet, wekt heimwee alleen maar in de hand en ze zijn toch druk bezig en afgeleid daar.

Veel plezier!!

Sneeuwitje

Moederdochter6

Moederdochter6

02-01-2016 om 22:17

Even voor de duidelijkheid het zijn mijn ex schoonouders
En mijn dochter is nog nooit langer dan 2 nachtjes zonder 1 van mij of mij ex geweest

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-01-2016 om 13:10

Wat niet was...

Je dochter wordt groter moederdochter6. Het kan best dat ze, ondanks dat ze nog nooit zo lang weggeweest is, het best leuk gaat hebben met haar opa en oma.

Wat wil ze zelf?

Moederdochter6

Moederdochter6

03-01-2016 om 14:04

Ging: ja idd ze word ook groter en soms moet en daar idd even bij stil staan slik....
Ze wil heel graag zelf.
Heb ook besloten dat het mag, maar wil eerst alles even doorspreken met mijn ex schoonouders en mijn ex.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.