Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wel of niet informatie delen over jongvolwassenen kinderen


Toen hier de sfeer in huis een aantal jaar gespannen was, gaf dochter op gegeven moment aan niets meer te willen horen, niet tussen twee mensen staan die allebei vonden dat de ander verkeerd bezig was etc. omdat ze het  moeilijk vond in zo’n omgeving te leven en anders nog liever uit huis ging. Voor mij het moment om het gevoel van rechtvaardigheid of erkenning van geleden schade los te laten.
 Thera wilt ook erkenning dat haar ex inziet dat hij verantwoordelijk is voor de breuk, ipv de vinger naar haar te wijzen. Laat die verwachting idd los. Als hij dat had beseft, had hij dat al gedaan; ‘aard van het beestje’.

De ex van Thera kan graag op de hoogte willen blijven, maar de rust binnen haar gezin is wat telt. Als Thera toch iets wilt delen, dan alleen leuke berichten. Dit is wel de fase waarin je leert wat en aan wie je iets kan delen en aan wie niet.

Thera

Thera

19-10-2022 om 13:17 Topicstarter

Dankje voor je verhaal Tsjor! Ik heb na dat bericht nog niet verder gelezen

Thera

Thera

19-10-2022 om 15:11 Topicstarter

@Mija, even nog over het feit dat ik een psycholoog ging zoeken. Ik was al een tijdje op zoek wel naar informatie van mensen met specifieke kennis over, in dit geval, ocd achtige verschijnselen en hoe daar een houding in te vinden als huisgenoot. Ik zag het ineens als een kans om daar in een beperkt aantal keer iemand rustig over te kunnen spreken. Met het oog op een beetje bijschaven van mijn houding die ik daartegenover aan neem. Ik snap dat je het zo kon lezen dat het alleen maar zo was dat ik was overgehaald. 

tsjor schreef op 19-10-2022 om 13:02:

Je zegt bijna hetzelfde als wat ik zeg. Verbeteringen? Nooit, zei ik.

Maar dan snap ik het echt, oprecht, helemaal niet meer. Waarom dan zelf initiatief nemen en een positief effect verwachten van informatie geven over een kind, in een situatie dat je weet dat je kind alle communicatie en informatieverstrekking heeft afgesneden? En zonder dat met het kind af te stemmen? Terwijl je er dus ook volgens jou vanuit moet gaan dat ex/vader altijd misbruik zal blijven maken van ‘open grenzen’ als hij daar nou eenmaal vanuit de stoornis helaas aanleiding toe ziet. En als je er dan in het ideale geval geen enkele verwachting meer van hebt, waarom zou je het dan eigenlijk nog doen? Dan zijn er toch veiligere manieren om de relatie enigszins plezierig en on speaking terms te houden dan informatie uit te wisselen over (de mentale gezondheid van) je kind? Dat is toch juist vaak hele gevoelige, pijnlijke informatie waar iedereen in de situatie door getriggerd kan worden als je niet heel erg goed oppast? Ik kan met mijn ex veel beter een babbeltje maken over zijn prachtige tuin dan over hoe (slecht) het met onze jongste gaat. Soms moet het (die is wel minderjarig en vader moet in bepaalde dingen worden meegenomen) maar dan kijk ik ontzettend goed uit wat ik zeg. En dat betekent niet per se dat het goed uitpakt. Want zoons mentale toestand is een spiegel voor vader en de werkelijkheid kan lang niet altijd benoemd worden. Dus moet er op eieren worden gelopen. En ik ben totaal uitgeput dus het lukt me lang niet altijd de kliffen te vermijden. Als erover gepraat moet worden, moet het. Maar als het niet moet, waarom zou je het dan doen? Ik zal blij zijn als dat niet meer hoeft en ik gewoon alleen nog maar naar ex zijn vakantie hoef te vragen of wat met hem kan dollen, wat we vroeger heel goed konden en nu ook weer, als de situatie ontspannen is. Ik zal blij zijn als ik hem helemaal niet meer hoef te ‘managen’. En ik zie er totaal niet tegenop om hem te treffen bij verjaardagen, diploma-uitreikingen, trouwerijen en geboortes. Juist niet! Dat wordt alleen maar ontspannener als ik geen informatie meer met hem MOET delen en als er geen werkrelatie hoeft te worden goed gehouden. De kinderen doen het werk dan zelf (of niet, dat is hun keuze) en wij zijn gewoon ouders van volwassen kinderen die hun eigen boontjes doppen.  

Thera

Thera

19-10-2022 om 15:34 Topicstarter

(dubbel)

Thera

Thera

19-10-2022 om 15:35 Topicstarter



Mija schreef op 19-10-2022 om 15:25:

[..]

Soms moet het (die is wel minderjarig en vader moet in bepaalde dingen worden meegenomen) maar dan kijk ik ontzettend goed uit wat ik zeg.


Ik heb het nu één keer in anderhalf jaar gedaan omdat er een aanleiding voor was en ook ontzettend goed uitgekeken wat ik zei. 

Ik reflecteer nu op die ene keer en heb helemaal niet zo iets van: ik moet dit blijven doen. 

Gezien jouw situatie kun je je dus bepaalde dingen goed voorstellen, maar toch zijn er wel verschillen. En ook met die van Tsjor. Het is wel fijn om toch iets van elkaar te kunnen leren. 

TO: ‘Ook in ‘gezonde’ gezinnen delen ouders wel eens informatie over volwassen kinderen met elkaar zonder te weten of dat kind dat wel wil.’

Wij vormen een ‘gezond’ gezin, maar als één van de jongvolwassene mij iets vertelt waarvan ik vind dat ik dit wens te overleggen met mijn man, geef ik aan dit zo te zien omdat we in één huis wonen en ik het prettig vind als we geen geheimen voor elkaar hebben en of het kind daar bezwaar tegen heeft. 
Indien kind daar bezwaar tegen heeft, houd ik de info voor mij maar mag kind het zelf gaan aankaarten. Ik weet dat mijn man er zelf ook zo in staat en sommige info niet met mij deelt omdat het kind dat zelf mag doen. We noemen dat los laten en kind de ruimte geven er zelf over te beginnen, zeker nu ze net jongvolwassen zijn.

Flanagan, het ging niet over informatie die het kind geheim wilde houden. Tsjor

Thera schreef op 10-10-2022 om 15:45:

Dat is het punt inderdaad, niet alles gaat oke. Ex probeert zelf contact te krijgen met zoon, maar dat lukt niet.
Twee mensen die ik sprak waren er gewoon wat verontwaardigd over dat ik informatie wilde delen met mijn ex terwijl mijn zoon zelf (niet zonder reden) geen contact met zijn vader wil.

Het gaat niet zo zeer om of twee mensen verontwaardigd zijn over het feit dat Thera informatie wilde delen, het gaat er om of het verstandig is. Als Thera niet vooraf met zoon bespreekt  wat ze wel en niet kan delen, loopt ze het risico dat ze te maken heeft met herrie in haar huis.

In gezonde gezinnen merk je ook dat naar mate de kinderen ouder worden, je meer rekening houdt met hun behoefte aan privacy.

'Als Thera niet vooraf met zoon bespreekt wat ze wel en niet kan delen, loopt ze het risico dat ze te maken heeft met herrie in haar huis.'
Nu, er is geen herrie gekomen in het huis. Nogmaals: de jongen wil zelf geen contact met vader. Dat is niet hetzelfde als: moeder mag niet met vader praten over de kinderen.
Waarom wil je hel en verdoemenis afroepen over wat Thera gedaan heeft: als je dat doet dan....? Hoezo 'gezonde gezinnen'?
Ik hoop dat je nog een keer terugleest wat de motieven van Thera waren. Ik vind ze adequaat en integer.

Tsjor

tsjor schreef op 19-10-2022 om 22:10:

'Als Thera niet vooraf met zoon bespreekt wat ze wel en niet kan delen, loopt ze het risico dat ze te maken heeft met herrie in haar huis.'
Nu, er is geen herrie gekomen in het huis. Nogmaals: de jongen wil zelf geen contact met vader. Dat is niet hetzelfde als: moeder mag niet met vader praten over de kinderen.
Waarom wil je hel en verdoemenis afroepen over wat Thera gedaan heeft: als je dat doet dan....? Hoezo 'gezonde gezinnen'?
Ik hoop dat je nog een keer terugleest wat de motieven van Thera waren. Ik vind ze adequaat en integer.

Tsjor

Hier in het zuiden zeggen ze dan: De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. 

Gelukkig is het goed gegaan maar dat ligt niet in Thera’s invloedssfeer. Dat maakt het riskant. 

En als het wel verkeerd was gegaan had het wel aan Thera gelegen? Oftewel, op zijn brabants: ge kunt het niet goe doen of ge doet het nie goe. Tsjor

tsjor schreef op 19-10-2022 om 22:43:

En als het wel verkeerd was gegaan had het wel aan Thera gelegen? Oftewel, op zijn brabants: ge kunt het niet goe doen of ge doet het nie goe. Tsjor

Nee, het is niet haar verantwoordelijkheid dat hij zo onberekenbaar is. Maar ik heb al eerder gezegd: bij zo’n risico en zo weinig verwachtingen zou ik bij twijfel niet oversteken. Het ging er hier toch niet al die tijd om of Thera ‘fout’ was? Zo heb ik de vraag in ieder geval niet gelezen. 

Ik ook niet. Maar de reacties wel.
Heb je gezien wat de reden van Thera was?
Elke situatie is anders en elk mens is anders, ook de ex die een probleem is . De ex van Thera die een probleem is is anders dan jouw ex en mijn ex. En Thera is anders dan jij en ik zijn. Dat betekent dat er heel veel details zijn in een bepaalde situatie die ertoe doen, maar die nauwelijks te beschrijven zijn of je moet aan een boekwerk beginnen.
Jij zou bij twijfel niet oversteken. Prima. Maar daar hoeft Thera verder niks mee.

Tsjor

tsjor schreef op 19-10-2022 om 23:04:

Ik ook niet. Maar de reacties wel.
Heb je gezien wat de reden van Thera was?
Elke situatie is anders en elk mens is anders, ook de ex die een probleem is . De ex van Thera die een probleem is is anders dan jouw ex en mijn ex. En Thera is anders dan jij en ik zijn. Dat betekent dat er heel veel details zijn in een bepaalde situatie die ertoe doen, maar die nauwelijks te beschrijven zijn of je moet aan een boekwerk beginnen.
Jij zou bij twijfel niet oversteken. Prima. Maar daar hoeft Thera verder niks mee.

Tsjor

Nee, natuurlijk ‘hoeft’ Thera daar niks mee. Ik verwacht ook niet dat ze in de houding springt. Maar ze post hier haar vraag en dan krijgt ze van een aantal mensen de reactie dat ze het onverstandig vinden. Als Thera dat zelf niet vindt, doet ze gewoon wat ze zelf goed acht. Zo simpel is het toch? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.