Echtscheiding en erna

Bloem
09-07-2013 om 20:47
Wijziging kind gba ivm kinderbijslag
Hallo,
Sinds anderhalf jaar ben ik gescheiden van de vader van mijn 3 kinderen. Met de kinderkostenberekening (kinderalimentatie) is rekening gehouden dat 2 kinderen bij mij zijn ingeschreven op mijn woonadres en dat 1 kind bij vader staat ingeschreven op het woonadres. Op papier hebben we co-ouderschap maar in werkelijkheid heb ik een dag extra de zorg voor de kinderen.
Nu heb ik voor het kind dat bij vader staat ingeschreven hoge zorgkosten gemaakt wat ik helaas niet vergoed krijg van mijn zorgverzekeraar. Al mijn 3 kinderen staan bij mijn zorgpolis ingeschreven. Met vader heb ik vantevoren (bij gebruik van deze zorg voor onze zoon) mondeling afgesproken dat we ieder de helft zouden betalen van de eigen bijdrage (bij misverstand bleken we totaal niets vergoed te krijgen)maar nu het een feit is dat de rekening geheel voor mij te betalen is vind ik dat natuurlijk niet netjes en niet eerlijk van hem.
Nu spelen er wel meer betalingsdingen die mij niet eerlijk lijken waaronder kosten voor mijn dochter die we mondeling afspraken te zullen delen (beugel). Hij betaalt me echter niets.
Nu wil ik proberen om mijn zoon uit te schrijven bij het woonadres van zijn vader maar ik weet niet of ik dat zomaar kan doen? Vader krijgt ieder kwartaal de kinderbijslag op zijn rekening gestort en ik wil dit gaan wijzigen zodat ik de kinderbijslag op mijn rekening gestort krijg (aangezien ik ook alle kosten moet betalen).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb al gedacht om een advocaat in de arm te nemen maar eigenlijk wil ik niet zo ver gaan maar ik weet dat wanneer ik de wijziging wil proberen dat ik dan wellicht ook 'problemen' krijg.
Overigens is mijn ex in de status van; niet willen communiceren dus het is niet in kwestie dat we deze wijziging samen in overleg kunnen doen.
Wie heeft een goed advies voor mij?
Groet Bloem

Leen13
09-07-2013 om 21:15
Advies
Begin er niet aan. Vader heeft ook kosten dus zal het zeker niet waarderen als er geen kinderbijslag meer binnen komt. Eerlijk wordt het nooit. Oorlog kan het wel worden.
Ik zou er van nu af aan vanuit gaan dat vader niets betaalt. En als er iets betaalt moet worden trucen verzinnen waardoor vader op voorhand betaalt zodat je weet dat hij betaalt en niet steeds voor verassingen komt te staan.
Hier ook een vader die op geheel eigen wijze met betalingen om gaat. Niet accepteren zou mijn leven erg ingewikkeld maken. Nu ik dat accepteer valt het mee wat hij dan toch nog bijdraagt.
En vragen staat vrij natuurlijk. Je kunt altijd aan vader vragen om bij te dragen maar er net op rekenen. Pas als hij echt betaalt heeft is het binnen.

Leen13
09-07-2013 om 21:17
Beugel
Zulke verplichtingen als beugel zou je voortaan goed moeten overwegen. Kun je dat ook alleen aan dan kan het, zo niet dan kan het niet. Betaalt hij mee dan is het meegenomen. Anders blijft het je frustreren.
Let goed op dat je geen verplichtingen aangaat die je niet zelf kunt waarmaken

Gemeente ambtenaar
10-07-2013 om 02:06
(on)mogelijkheid van inschrijving
Omdat ik dagelijks met het GBA werk, kan ik je antwoord geven, maar ik weet ook dat het per gemeente verschilt hoe zij ermee omgaan.
In mijn gemeente zou jij het kind kunnen laten inschrijven op jouw adres. Vader hoeft hiervoor geen toestemming te geven. Wel sturen we een brief naar vader dat het kind met ingang van een bepaalde datum niet meer op zijn adres ingeschreven staan, zonder het nieuwe adres te noemen.
Ik weet van een buurgemeente dat ze schriftelijke toestemming van beide ouders vragen voor overschrijving.
Mocht het voorkomen dat de ouders het niet eens kunnen worden en het kind over en weer ingeschreven bij vader/moeder wordt, dan nodigen we beide ouders uit voor een gesprek om duidelijkheid te verschaffen en tot overeenstemming te komen waar het kind wordt ingeschreven.

Bloem
10-07-2013 om 09:38
Heen en weer?
Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn zoon gewoon (hopelijk in onze gemeente) overschrijven naar mijn woning en krijgt vader daarvan een brief maar kan vader dan op zijn beurt ook weer een overschrijving aanvragen? zonder toestemming van mijn kant ook.
Ik wil helemaal geen getrouwtrek maar gewoon eerlijkheid en nu is dat er niet. Ik voel me klem zitten in wat ik kan doen.
Bedankt voor de reacties!

Gemeente ambtenaar
10-07-2013 om 17:56
Correct
.....maar dat is dus wel afhankelijk in welke gemeente jij woont en wat de regels in die gemeente zijn.

Tihama
11-07-2013 om 10:41
Nog meer varianten om het te ontdekken
Een collega van me kreeg bericht dat haar waterschapsheffing was aangepast, want ze woonde voortaan alleen....Ze was al gewaarschuwd door haar advocaat dat dit kon gebeuren, want inderdaad haar ex had de kinderen overgeschreven naar zijn adres.
In die gemeente kwam er dus geen bericht van de gemeente, maar ontdekte ze het via de waterschapsheffing.
Ik zou hier echt niet aan beginnen. Je wint er per kwartaal misschien 150 euro mee, maar je verliest gegarandeerd in de vorm van heel veel oorlog.
Of hij het nu wel of niet direct hoort: op een of andere manier gaat hij het ontdekken. Uiteindelijk gewoon doordat hij begin volgend kwartaal geen kinderbijslag meer krijgt.
Als hij nu al weigert te betalen voor zorgkosten: gaat hij dan wel pikken dat jij hem de kinderbijslag afneemt?
Ik denk dat hij dan pas echt dwars gaat liggen. Het vervelendste is dan nog wel dat hij ook een punt heeft, want jij hebt dit achter zijn rug om gedaan.
Ik zou het dus niet doen en de lijn van AnneJ volgen.
Tihama

P
11-07-2013 om 15:13
Vraagje
Waarom zit dit betreffende kind niet bij je ex in de zorgverzekering maar bij jou? Waarom is dit zo geregeld?

Bloem
16-07-2013 om 15:51
Reactie
Destijds heb ik mijn ex man laten uitschrijven van mijn zorgpolis en hij heeft een nieuwe afgesloten. Ik heb een uitgebreidere verzekering en ook daarom heb ik de kinderen bij mij op de polis laten zetten. Maar achteraf had ik dit dus moeten aanpassen, blijkt nu.
Overigens zegt mijn ex man dat hij simpel het geld niet heeft om de kosten met mij te delen. Daar kan ik het mee doen.
Ik heb maar besloten om het zo te laten. Die rompslomp eromheen trek ik niet en voor de kinderen lijkt het mij ook niet 'rustgevend'. Dus heb ik de kosten zelf voldaan en moet op andere dingen bezuinigen
Groet Bloem.

marjoLein
12-03-2015 om 14:52
GBA wijzigen betekend niet altijd kinderbijslag
Mijn dochters willen niet meer bij hun vader wonen. Ze willen nog wel af en toe contact, maar willen beide op een vast adres wonen. Mijn dochters zijn vanaf half november bij mij komen wonen. Er was veel ruzie met hun vader en mijn dochter heeft zelfs een keer op verzoek van de politie een tijdje geen contact gehad met hun vader. Ze willen graag een vader maar hebben met hem regelmatig te maken gehad met huiselijk geweld.
Ik heb ooit co-ouderschap afgesproken.
Toen mijn dochter begin vorig jaar niet meer bij haar vader wilde wonen heb ik schriftelijk, per e-mail de co-ouderschap ontbonden en niks meer op de gezamenlijke rekening gestort. Mijn ex had alles van mijn dochter afgepakt en weigerde nog iets voor haar te betalen.
Het feit dat zij nu niet meer bij haar vader verbleef, haar vader niet bijdroeg in haar verzorging maakte dat ik niet anders kon. Financieel heb ik het erg krap.
Eind mei is mijn dochter toch weer terug gegaan naar haar vader en is de omgangsregeling min of meer hersteld.
Echter na een zoveelste ruzie hebben mijn kinderen hun spullen gepakt en zijn ze half november bij mij komen wonen.
De kinderen hebben via de rechter een bijzonder curator aangewezen gekregen, wat ongeveer aangeeft in wat voor situatie we zijn beland.
De curator heeft namens mijn dochter aangegeven aan haar vader dat zij op het adres van haar moeder ingeschreven wilde worden. Vader weigerde hier aan mee te werken.
Omdat mijn dochter 17 jaar is en vanwege de schrijnende situatie, dat vader niks betaald voor zijn dochters, heeft de gemeente het juridisch uitgezocht en het blijkt dat kinderen vanaf 16 jaar zelf mogen bepalen waar ze willen wonen/staan ingeschreven.
Nu is de SVB een onderzoek gestart. Mijn dochters wonen sinds half november permanent bij mij. Vader ontvangt kinderbijslag voor mijn oudste dochter maar draagt niks bij in het onderhoudt.
Hun vader heeft tegen de SVB gezegd dat we nog co-ouderschap hebben en ook zijn advocaat heeft dit bevestigd.
De SVB heeft daarop gezegd dat zij dus niks zullen wijzigen en de kinderbijslag aan vader over gaan maken.
Tenzij ik een ontbinding bij de rechtbank aanvraag van co-ouderschap.
Ik kan dit financieel niet veroorloven.
Ik kan maar net ons drieën voorzien van eten. We gaan in mei kleiner wonen om de woonlasten naar beneden te krijgen.
De waarde van GBA inschrijving is dus nul.
Het is om gek van te worden.
Groet,
Marjolein

four
12-03-2015 om 17:42
ik snap het niet
Voor die rechtszaak kan toch een toevoeging aangevraagd worden? Als jij nauwelijks te eten hebt neem ik aan dat jullie die wel krijgen. Dan kun je gelijk alimentatie voor je kinderen eisen. Heb jij toch geen recht op een toevoeging dan kan je dochter ook nog zelf proceduren samen met haar bijzonder curator. Je dochter zal zeker geen inkomen hebben dat zo hoog is dat ze zelf voor de kosten opdraait.

Ginny Twijfelvuur
12-03-2015 om 23:11
Ik snap het ook niet MarjoLein
Je dochter is 17. Dus nog een krap jaartje kinderbijslag.
Ik snap dat als je krap zit alle kleine beetjes helpen, maar die paar keer kinderbijslag gaan dan toch het verschil niet maken?
Bovendien heeft four een zeer goed punt.

marjoLein
13-03-2015 om 20:37
Procederen
Mijn dochter wil absoluut niet tegen haar vader procederen. Ik heb al jaren in procedures gezeten met mijn ex. Of hij zorgt dat hij geen werk heeft of hij verzint iets waardoor procederen altijd op een fiasco uitdraait. Maar daar gaat het hier niet om. Het feit dat mijn dochters op mijn adres staan ingeschreven. Hoog uit een keer per week hun vader zien dus niet automatisch betekend dat ik de kinderbijslag krijg.
Tevens gaat het niet alleen om kinderbijslag maar ook om de te ontvangen belasting toeslagen die de Svb volgen in wie dat krijgt.

tsjor
15-03-2015 om 21:58
SVB
Ik zou de papieren van de SVB er nog eens bijhalen. Zie: http://www.svb.nl/int/nl/over_de_svb/actueel_kennis/beleidsregels/beleidsregels/index.jsp?id=D1_H6_S9_P2
Helemaal onderaan staat, dat als er afspraken zijn gemaakt over de kinderbijslag (zoals jij wellicht hebt gedaan), dat de SVB dan die afspraken volgt. Maar als de situatie anders is (zoals nu bij jou) en dat duurt al 6 maanden, dat de SVB dan de kinderbijslag aan de ouder toekent die het kind onderhoudt.
Lees het ingewikkelde stukje eens door, kijk eens in je papieren, wanneer is ze ingeschreven bij jou, vraag eens aan de SVB of ze aan ex bonnetjes willen vragen over de kosten die hij maakt voor het kind etc. En schrijf een brief. Dat 'ontbinding van co-ouderschap bij de rechter vragen' als eis staat niet in het stukje op hun website, dus ik denk dat iemand dat ter plekke heeft verzonnen. Maar vraag het eens na: waar staat dat ik ontbinding moet vragen?
Tsjor

tsjor
15-03-2015 om 22:07
De rekening
Ik begrijp even niet hoe het komt dat je zegt dat 'ik' hoge ziektekosten heb moeten maken voor het kind dat bij vader woont. Is hij dan niet meegegaan naar de dokter etc.? Heb jij alle beslissingen genomen op dat gebied?
Jij hebt de ziektekostenverzekering op je genomen. Er is alleen een afspraak gemaakt over het eigen risico begrijp ik, maar niet over onverwachte ziektekosten. die onverwachte ziektekosten zijn er gekomen omdat iemand (jij?) een bepaalde beslissing heeft genomen over een behandeling, waarvan blijkt dat de verzekering die jij hebt afgesloten die niet vergoedt.
Je ex kan het niet betalen en jij kunt het blijkbaar eigenlijk ook niet betalen, dat is zuur. Maar jij zegt dat je het niet eerlijk vindt van je ex. Daar kun je ook anders tegenaan kijken: wie was verantwoordelijk voor de beslissing en wie was verantwoordelijk voor de verzekering?
Heel erg in het algemeen: de ziektekostenverzekeringen zijn nu zo ingewikkeld met zoveel kleine lettertjes, dat je eigenlijk voor elk paracetamol-receptje moet bellen of het wel of niet vergoed wordt. Zomaar kosten maken, zonder dat je dat vooraf hebt gecheckt is een erg groot risico op dit moment. Daar zullen we in de komende tijd nog veel meer dramatische verhalen over gaan horen vrees ik. Maar in jouw situatie: als je je zoon overschrijft ben je ook verantwoordelijk, daar zit het probleem niet in en dus ook de oplossing niet.
De oplossing zal moeten komen van een andere wijze waarop we medische beslissingen en dus ook kosten maken: eerst bellen of het vergoed wordt.
Tsjor

tsjor
15-03-2015 om 22:09
Kosten en inkomen
Als je ex zo krap zit dan weet hij misschien niet dat hij kindgebonden budget kan aanvragen en/of scholierentegemoetkoming voor dochter (ligt aan veel zaken). Misschien helpt het hem een beetje als je hem op die mogelijkheden wijst.
En voor jezelf: het kan zijn dat je die ziektekosten kunt aftrekken van je inkomen voor de belastingdienst. Misschien krijg je er dan nog een beetje van terug.
Tsjor

marjoLein
16-03-2015 om 13:59
SVB
Hartelijk bedankt voor je reactie Tsjor.
Hier kan ik iets mee.
Ik heb de link doorgemaild naar de SVB en hoop op een positieve reactie.
Marjolein
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.