Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

wijzingen ouderschapsplan

Hallo,

Ik wil graag advies/meningen van jullie horen over de volgende situatie.

Mijn ex en ik zijn 2 jaar geleden uit elkaar gegaan. We hebben samen een ouderschapsplan ondertekend maar we zitten nu in deze situatie

We hebben alle 2 een nieuwe relatie met stiefkinderen erbij. Met mijn (stief)dochter kan mijn zoontje geen band opbouwen omdat ze elkaar niet zien omdat ik me zoontje om het weekend (en elke woensdag middag) heb en  in het weekend van mij is mijn stiefdochtertje bij haar vader. De weekenden van mijn ex en haar vriend lopen wel gelijk met de kids. (We hebben geen vaste weekenden in het ouderschapsplan staan alleen dat we om het weekend wisselen)

In ons ouderschapsplan staat bij nieuwe situaties horen wij in januari te overleggen wat we willen veranderen. Ik heb voorgesteld om de weekend per half jaar te verwisselen zo kan mijn zoontje beiden kanten te leren kennen. Helaas gaat ze er niet mee akkoord omdat ik naar haar zeggen als laatste een vriendin heb gekregen. 

Hoe sterk sta ik als ik hiervoor wil gaan procuderen?

Ik heb advies van mijn advocate gevraagd maar ik wil ook jullie mening hier over horen.

met vriendelijke groet,


Kan je stiefdochtertje niet wisselen van weekend? Probleem opgelost.

Peetvader

Peetvader

28-02-2022 om 15:57 Topicstarter

Dymo schreef op 28-02-2022 om 15:51:

Kan je stiefdochtertje niet wisselen van weekend? Probleem opgelost.

Die hebben het duidelijk vast staan met even weekenden en oneven.

Maar dat zegt niet dat je daar niet in kan wisselen. Wat doe je als het jaar eindigt met week 53 en start met week 1 bijvoorbeeld, zoals in 2020? Je kunt het natuurlijk wel vragen. Nee heb je. 

Maar verder is het een dom argument, jij hebt als laatste een relatie gekregen. Als zij hetzelfde probleem had, had jij ook niet gezegd: nee hoor want jij hebt als eerste een relatie gekregen. 

Per half jaar omwisselen kan ook heel nadelig zijn ivm sport en andere hobby's, werkritmes, bezoek aan andere familie etc. 

Dit is een lastige puzzel. Wat betreft kansen in een procedure ben ik geneigd te zeggen dat het beide kanten op kan. Het punt is dat jouw ex zo te zien ook een belang heeft om de huidige regeling te handhaven, want bij hun past alles mooi in elkaar. 

Hoe oud zijn de kinderen om wie het gaat, dus je stiefdochter en je zoon? Even advocaat van de duivel spelend: hoe belangrijk is het dat hij een band opbouwt met jouw stiefdochter, en waarom? En hoe gaat het in de vakanties eigenlijk? Want ik neem aan dat daar ook een regeling voor getroffen is. 

Als er zowel voor jou als voor je huidige partner een tamelijk dichtgetimmerd ouderschapsplan is, weet ik eerlijk gezegd nog niet wat beter is: geen band tussen je zoon en de dochter van de nieuwe partner van papa, maar wel rust en duidelijkheid over de omgang, of wel enige band opbouwen met stiefzusje maar gehannes rond de omgang. Ik weet natuurlijk ook niet wat er allemaal overhoop wordt gehaald als nu aan de bestaande regeling wordt getornd.

Peetvader schreef op 28-02-2022 om 15:57:

[..]

Die hebben het duidelijk vast staan met even weekenden en oneven.

Ja maar, als daar geen beweging zit, en bij je ex ook niet, gebeurt er dus niks. Ik zou eerst nog eens een gesprek proberen te voeren met alle betrokkenen. En dan niet inzetten op hoe jij de verdeling voor je ziet, maar beginnen met de vraag of iedereen het belangrijk vindt dat alle kinderen de kans krijgen een deel van de tijd samen te zijn. Als dat niet zo is heb je een probleem. Ik weet niet of je af kan dwingen dat je eigen en stiefkinderen samen kunnen zijn. Misschien wel, op zich is dat wel een vraag die een ervaren advocaat moet kunnen beantwoorden. Maar procederen lijkt me niet de weg, dan zet je de verhoudingen voor altijd vreselijk op scherp.

Je zou kunnen voorstellen om naar een andere verdeling te gaan nu de wereld voor jullie zo veranderd is. Bijvoorbeeld een week-om-week regeling voor jouw zoontje of voor je stiefdochter. Dan zijn er ook dagen dat de kinderen elkaar zien. En ik neem aan dat ze in de vakanties ook wel samen zullen zijn?

Hoe oud zijn de kinderen in kwestie eigenlijk? En hoe lang hebben jullie allebei al een relatie? Wonen jullie allebei samen met de nieuwe partner? Ook allemaal dingen die een rol spelen bij de afwegingen.

Imi

Imi

28-02-2022 om 16:34

Peetvader schreef op 28-02-2022 om 15:57:

[..]

Die hebben het duidelijk vast staan met even weekenden en oneven.

Dat is een slechte reden. Iedereen heeft een regeling en die mag in onderling overleg altijd aangepast worden. Als je wilt dat er iets verandert, zul je moeten overleggen en kijken wat er mogelijk is en of iedereen elkaar wat gunt. 

Als je een band tussen je zoon en stiefdochter wil opbouwen (waarom eigenlijk?) zou ik je zoon af en toe mee vragen om wat leuks te gaan doen in het weekend dat hij bij zijn moeder is. Of je haalt hem af en toe op om samen te gaan eten ofzo. Of misschien kan hij een dag extra bij jou zijn. Er zijn meer mogelijkheden dan de weekenden wisselen. Het zou ook heel goed kunnen dat je zoon liever tijd met jou doorbrengt ipv met een onbekend stiefzusje, hij ziet je al zo weinig en dan ook nog de spaarzame tijd delen met anderen is niet persé in zijn voordeel.  

Peetvader

Peetvader

28-02-2022 om 16:41 Topicstarter

Suusje. schreef op 28-02-2022 om 16:13:

Maar dat zegt niet dat je daar niet in kan wisselen. Wat doe je als het jaar eindigt met week 53 en start met week 1 bijvoorbeeld, zoals in 2020? Je kunt het natuurlijk wel vragen. Nee heb je.

 Dit probleem is al voor gevallen mijn weekend was oud en nieuw maar toen wou en moest perse mijn ex mijn zoontje 2 weekenden achter elkaar hebben anders kwam het niet voor hun mooi uit.

Peetvader

Peetvader

28-02-2022 om 16:45 Topicstarter

Temet schreef op 28-02-2022 om 16:14:

Dit is een lastige puzzel. Wat betreft kansen in een procedure ben ik geneigd te zeggen dat het beide kanten op kan. Het punt is dat jouw ex zo te zien ook een belang heeft om de huidige regeling te handhaven, want bij hun past alles mooi in elkaar.

Hoe oud zijn de kinderen om wie het gaat, dus je stiefdochter en je zoon? Even advocaat van de duivel spelend: hoe belangrijk is het dat hij een band opbouwt met jouw stiefdochter, en waarom? En hoe gaat het in de vakanties eigenlijk? Want ik neem aan dat daar ook een regeling voor getroffen is.

Als er zowel voor jou als voor je huidige partner een tamelijk dichtgetimmerd ouderschapsplan is, weet ik eerlijk gezegd nog niet wat beter is: geen band tussen je zoon en de dochter van de nieuwe partner van papa, maar wel rust en duidelijkheid over de omgang, of wel enige band opbouwen met stiefzusje maar gehannes rond de omgang. Ik weet natuurlijk ook niet wat er allemaal overhoop wordt gehaald als nu aan de bestaande regeling wordt getornd.



De leeftijd van mijn zoontje is 4 en mijn stiefdochtertje 3, ze zien elkaar in de vakanties maar als ze elkaar niet zien en mijn vriendin komt over de vloer dan is hij heel teleurgesteld als haar dochtertje niet mee komt. en vice versa is het ook zo.

Vakanties worden officieel gesplit maar mij is er verteld dat ik geen 3de partij mag hebben met betrekking tot vakanties. (ex werkt niet en woont nog bij haar ouders thuis) dan word er gezegd dan kan de moeder beter oppassen ipv een 3de partij.

Er wordt  voor de rest vrij weinig overhoop gehaald. Er zijn duidelijke afspraken over zwemles en school ect ect. alleen het stukje over de weekenden

Dit is echt geen rechtszaak waard. Waarom is je zoon niet meer bij jou? Als ik het goed begrijp ziet hij zijn stiefzusje trouwens wel op woensdagmiddag. Kun jij niet doordeweeks meer zorg op je nemen? Voor je zoon lijkt het me alleen maar fijn dat hij dat ene weekeinde in de 14 dagen dat hij bij zijn vader is hij de aandacht niet hoeft te delen.

Peetvader

Peetvader

28-02-2022 om 16:52 Topicstarter

Jonagold schreef op 28-02-2022 om 16:15:

[..]

Ja maar, als daar geen beweging zit, en bij je ex ook niet, gebeurt er dus niks. Ik zou eerst nog eens een gesprek proberen te voeren met alle betrokkenen. En dan niet inzetten op hoe jij de verdeling voor je ziet, maar beginnen met de vraag of iedereen het belangrijk vindt dat alle kinderen de kans krijgen een deel van de tijd samen te zijn. Als dat niet zo is heb je een probleem. Ik weet niet of je af kan dwingen dat je eigen en stiefkinderen samen kunnen zijn. Misschien wel, op zich is dat wel een vraag die een ervaren advocaat moet kunnen beantwoorden. Maar procederen lijkt me niet de weg, dan zet je de verhoudingen voor altijd vreselijk op scherp.

Je zou kunnen voorstellen om naar een andere verdeling te gaan nu de wereld voor jullie zo veranderd is. Bijvoorbeeld een week-om-week regeling voor jouw zoontje of voor je stiefdochter. Dan zijn er ook dagen dat de kinderen elkaar zien. En ik neem aan dat ze in de vakanties ook wel samen zullen zijn?

Hoe oud zijn de kinderen in kwestie eigenlijk? En hoe lang hebben jullie allebei al een relatie? Wonen jullie allebei samen met de nieuwe partner? Ook allemaal dingen die een rol spelen bij de afwegingen.


Rond nabij tussen 3/4 jaar en een jaar qua relatie tijd. Dit was het eerste moment om het aan te passen. Alles wordt tegen gehouden qua een co-ouderschap. In mijn gedachten gang is het vreemd dat mijn zoontje een (stief)zusje heeft maar die niet tot amper ziet. ze kennen elkaar wel maar er kan geen band op gebouwd worden.

Ik heb meerder ideeën gegeven om het te veranderen maar mijn ex zegt ik heb eerder een nieuwe relatie. 

Peetvader

Peetvader

28-02-2022 om 16:54 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 28-02-2022 om 16:49:

Dit is echt geen rechtszaak waard. Waarom is je zoon niet meer bij jou? Als ik het goed begrijp ziet hij zijn stiefzusje trouwens wel op woensdagmiddag. Kun jij niet doordeweeks meer zorg op je nemen? Voor je zoon lijkt het me alleen maar fijn dat hij dat ene weekeinde in de 14 dagen dat hij bij zijn vader is hij de aandacht niet hoeft te delen.


Dat ligt aan het werk van mijn vriendin qua werktijden.  Nee ik mag niet meer zorg op me nemen van me ex.

Peetvader schreef op 28-02-2022 om 16:54:

[..]
Dat ligt aan het werk van mijn vriendin qua werktijden. Nee ik mag niet meer zorg op me nemen van me ex.

Hoe verhindert het werk van je vriendin dat je zoon zijn stiefzusje op woensdagmiddag ziet? Ik ben trouwens perplex dat je het wisselen van het weekeinde blijkbaar een rechtszaak waard vind, maar dat je blijkbaar niet naar de rechter wilt om je kind meer te zien. Ik denk dat je veel meer kans maakt als je naar de rechter gaat om de omgangsregeling uit te breiden (maar probeer eerst mediation met je ex zou ik zeggen, als ze erachter komt dat je zelf meer voor je kind wil zorgen is er wellicht meer mogelijk dan je denkt, zoals je hier nu overkomt klinkt het of je  vooral gezinnetje wilt spelen met je nieuwe vriendin en de kinderen).

Peetvader

Peetvader

28-02-2022 om 17:52 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 28-02-2022 om 17:12:

[..]

Hoe verhindert het werk van je vriendin dat je zoon zijn stiefzusje op woensdagmiddag ziet? Ik ben trouwens perplex dat je het wisselen van het weekeinde blijkbaar een rechtszaak waard vind, maar dat je blijkbaar niet naar de rechter wilt om je kind meer te zien. Ik denk dat je veel meer kans maakt als je naar de rechter gaat om de omgangsregeling uit te breiden (maar probeer eerst mediation met je ex zou ik zeggen, als ze erachter komt dat je zelf meer voor je kind wil zorgen is er wellicht meer mogelijk dan je denkt, zoals je hier nu overkomt klinkt het of je vooral gezinnetje wilt spelen met je nieuwe vriendin en de kinderen).

Mijn ex staat niet open tot een uitbreiding of tot mediation, alles tot extra zien wordt tegen gehouden omdat het er dan op wordt gegooid. Een 3de partij mag niet oppassen als de moeder of vader thuis is qua werken.

Imi

Imi

28-02-2022 om 18:05

Peetvader schreef op 28-02-2022 om 17:52:

[..]

Mijn ex staat niet open tot een uitbreiding of tot mediation, alles tot extra zien wordt tegen gehouden omdat het er dan op wordt gegooid. Een 3de partij mag niet oppassen als de moeder of vader thuis is qua werken.

Helaas voor je ex, daar heeft zij niets over te zeggen. 

Dus zeg gewoon dat jij voor je kind zorgt (je past niet op hem, je verzorgt hem). Dat je hem even bij je vriendin achterlaat als je boodschappen gaat doen, dat doet er niet toe. Als het jouw bedoeling is dat je vriendin het grootste deel van de tijd voor je zoon zorgt, dan snap ik je ex wel een beetje. Maar dan nog, zij kan niet bepalen hoe jij de zorg voor je zoon invult wanneer hij bij jou is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.