Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Woningnood

Hallo mede lot genoten,
De kogel is door de kerk na meer dan 20 jaar eindelijk scheiden, gelukkig gaan we in goed overleg uit elkaar. We willen het beste voor elkaar, er is vertrouwen (ook financieel ed) maar samen gaat het gewoon niet meer.

We zitten met een praktisch probleem, ik hoop iemand op dit forum hiermee ervaring heeft...
We hebben vele jaren in Engeland gewoond waar we onze twee kinderen (12/15 jaar) hebben gekregen. Ik heb een goede baan terwijl mijn ex geen noemenswaardige opleiding heeft en ook de Nederlandse taal niet machtig is. Sinds twee jaar wonen we in Nederland in een koop woning die ik ga overnemen. Nu zoekt ze naar werk maar vooral naar sociale woonruimte in de buurt zodat de kinderen om de week bij haar kunnen verblijven (co-ouderschap)

Wanneer de kinderen bij haar staan ingeschreven zou ze met de alimentatie en toeslagen op rond de 1,900euro bruto zitten. Geen vetpot natuurlijk maar aangenomen dat ze (voorlopig) geen vaste baan vind zou het mogelijk moeten zijn. Wanneer de oudste over een dikke twee jaar 18 is, en de toeslagen gaan stoppen gaan we er vanuit dat ze werk heeft en op eigen benen staat. Ze heeft zich ingeschreven als woning zoekende maar bungelt natuurlijk helemaal onder aan de lijst. Ze zoekt een kleine flat die moet vallen binnen de eisen van de huurtoeslag (maximaal 808 eur/mnd)

Vrijwel alle vrije sector woningen hebben echter inkomens eisen waar ze (zonder werk) natuurlijk niet aan voldoet.....Ik ben bereid om haar te helpen en evt een woning voor haar te huren, maar ik weet niet hoe realistisch/praktisch dit is. Ik heb hypotheek verplichtingen en na betaling van de allimentatie niet zo heel veel speelruimte over, zie het als garant stelling.
Om rond te komen heeft ze echt de huurtoeslag nodig maar dat krijg je dus alleen als het contract op naam staat. Misschien vinden we een verhuurder die het huurcontract op haar naam wil zetten met een garant stelling van mij of iets dergelijks. Maar misschien zijn er ook andere constructies of mogelijkheden waar ik nog niet aan heb gedacht...

Anyway, een lastige situatie dus, maar ik wil wel de scheiding zeker netjes afronden.
Ik hou me aanbevolen voor tips op dit gebied, we wonen in de regio Drechtsteden

Je vraagt naar een constructie, die het mogelijk maakt dat ze in elk geval de toeslagen krijgt, zodat ze, met de alimentatie erbij, genoeg inkomen heeft. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen om een illegale constructie op te zetten en legale constructies ken ik niet.
Het zou wel eens kunnen zijn dat het woningprobleem onoplosbaarder is dan alle problemen die jullie in de relatie hebben, denk daar eens over na.
Ondertussen (dus terwijl zij op de wachtlijst staat en overal op reageert) kun je een paar dingen doen:
- ik hoop dat ze snel werk vindt, want ook voor engelssprekenden zijn er veel banen, met name horeca, maar ook ander soort werk;
- ik vraag me af of ze verplicht moet inburgeren nu ze vanuit Engeland komt (dus buiten de EU. Dan zou ze in elk geval Nederlands moeten leen, met een lening, die niet terugbetaald hoeft te worden als ze op tijd klaar is;
- al is het maar de kleinste opleiding of cursus, als ze kans wil maken op een baan die iets meer perspectief biedt zou ze toch ergens een diploma in moeten halen. Kunnen jullie daaraan nu gaan werken?

Overigens stoppen de toeslagen pas volledig als de jongste 18 is.

Tsjor

Sorry dat ik het zeg, maar door je eerste zin in je openingspost ”De kogel is door de kerk na meer dan 20 jaar eindelijk scheiden, gelukkig gaan we in goed overleg uit elkaar.” krijg ik vooral het gevoel dat je het prima goed voor jezelf hebt geregeld ipv dat jullie ‘gelukkig’ goed uit elkaar gaan. 
Want in hoeverre staan jouw bijna ex-vrouw en kinderen er goed voor in deze omstandigheden? Zo te lezen komt deze scheiding niet als bliksemslag bij heldere hemel, dus vanwaar de keuze om je vrouw én 2 tieners onlangs uit hun land van herkomst te halen en hen nu voor deze (haast onmogelijke) keuze te stellen? 

RoodVruchtje schreef op 06-02-2023 om 19:26:

Sorry dat ik het zeg, maar door je eerste zin in je openingspost ”De kogel is door de kerk na meer dan 20 jaar eindelijk scheiden, gelukkig gaan we in goed overleg uit elkaar.” krijg ik vooral het gevoel dat je het prima goed voor jezelf hebt geregeld ipv dat jullie ‘gelukkig’ goed uit elkaar gaan.
Want in hoeverre staan jouw bijna ex-vrouw en kinderen er goed voor in deze omstandigheden? Zo te lezen komt deze scheiding niet als bliksemslag bij heldere hemel, dus vanwaar de keuze om je vrouw én 2 tieners onlangs uit hun land van herkomst te halen en hen nu voor deze (haast onmogelijke) keuze te stellen?

En als het een vrouw was geweest die deze zin bezigde, had je hier gereageerd in de trend van "Wat fijn dat je eindelijk verder kan". 

Hij zegt toch later dat hij er voor wil zorgen dat alles goed geregeld wordt en dat hij zijn vrouw financieel zal ondersteunen en zelfs garant wil staan voor een nieuwe huurwoning? Even die mannenhaat aan de kant zetten en reageren op de inhoud. 

Kan ze tijdelijk bij jou blijven wonen, of op en vakantiepark in een bungalow? 
Ik zou eens rondbellen met de wat kleinere woningbouwverenigingen, naast de grote jongens.
Mijn jonge buurvrouw haar moeder staat als huurder op het contract met dochter, maar woont niet bij haar in. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar wel dat er soms best legale constructies mogelijk zijn.

Fijn dat jullie er op die manier mee omgaan, dat scheelt enorm voor jullie als gezin, met name voor de kinderen.

Verder kun je hier als anderstalige prima werken in diverse sectoren, toch lijkt het m handig als ze zich in de taal verdiept, iets wat ze eigenlijk al had kunnen doen door het huwelijk met jou.🙂

Elpisto schreef op 06-02-2023 om 21:10:

[..]

En als het een vrouw was geweest die deze zin bezigde, had je hier gereageerd in de trend van "Wat fijn dat je eindelijk verder kan".

Hij zegt toch later dat hij er voor wil zorgen dat alles goed geregeld wordt en dat hij zijn vrouw financieel zal ondersteunen en zelfs garant wil staan voor een nieuwe huurwoning? Even die mannenhaat aan de kant zetten en reageren op de inhoud.

Waarom mij een vraag stellen, terwijl je al zelf de conclusie hebt getrokken? 

Ja, ook als het hier een vrouw betrof had ik hetzelfde antwoord gegeven of denk je dat ik als vrouw alle vrouwen per definitie slachtoffers vind? 

Even terugkopper over je ‘mannenhaat’ opmerking, je rancune richting vrouwen aan de kant zetten een idee?

RoodVruchtje schreef op 06-02-2023 om 19:26:

Sorry dat ik het zeg, maar door je eerste zin in je openingspost ”De kogel is door de kerk na meer dan 20 jaar eindelijk scheiden, gelukkig gaan we in goed overleg uit elkaar.” krijg ik vooral het gevoel dat je het prima goed voor jezelf hebt geregeld ipv dat jullie ‘gelukkig’ goed uit elkaar gaan.
Want in hoeverre staan jouw bijna ex-vrouw en kinderen er goed voor in deze omstandigheden? Zo te lezen komt deze scheiding niet als bliksemslag bij heldere hemel, dus vanwaar de keuze om je vrouw én 2 tieners onlangs uit hun land van herkomst te halen en hen nu voor deze (haast onmogelijke) keuze te stellen?

Daar is die vrouw toch ook zelf bij. Tenzij ze zwakbegaafd is, wat nergens staat, is ze zelf net zo goed verantwoordelijk voor het leren van de taal, het leren van een vak en aan het werk gaan en trouwens ook voor het verhuizen naar Nederland.

Overigens staat nergens welke nationaliteit de vrouw heeft maar dat kan ook nog een issue zijn.

RoodVruchtje schreef op 06-02-2023 om 22:27:

[..]

Waarom mij een vraag stellen, terwijl je al zelf de conclusie hebt getrokken?

Ja, ook als het hier een vrouw betrof had ik hetzelfde antwoord gegeven of denk je dat ik als vrouw alle vrouwen per definitie slachtoffers vind?

Even terugkopper over je ‘mannenhaat’ opmerking, je rancune richting vrouwen aan de kant zetten een idee?

Welke rancune? Jij haalt uit een heel verhaal 1 zinnetje, om dan vervolgens een hele negatieve draai er aan te geven. Je zou het ook kunnen lezen als dat hij blij is dat het hoge woord er uit is. Het glas is niet altijd halfvol. 



Elpisto schreef op 07-02-2023 om 16:15:

[..]

Welke rancune? Jij haalt uit een heel verhaal 1 zinnetje, om dan vervolgens een hele negatieve draai er aan te geven. Je zou het ook kunnen lezen als dat hij blij is dat het hoge woord er uit is. Het glas is niet altijd halfvol.



Reageer even normaal joh, jij komt toch ook met je beschuldiging van mannenhaat die werkelijk nergens op gebaseerd is?!

En om ontopic te blijven, vul je zelf ook maar een hoop zelf in nietwaar?

Ja, TO wil zn vrouw financieel ondersteunen, maar over 3 jaar zou ze toch wel geheel op eigen benen moeten staan is de verwachting. Ik sloeg inderdaad aan op de woorden ‘eindelijk scheiden’, dus speelt dit al wat langer (ja, vul ik zelf in). Daar mag ik toch wel wat van vinden, zeker als je 2 tieners incl. hun sociale contacten en activiteiten daarin meeneemt vanuit een land waar zij zijn geboren en opgegroeid? En nu moet er een huis gevonden worden, succes in deze periode van huizennood, daar denk je toch beter over na alvorens je zo’n grote emigratiestap maakt?

Dat deze vrouw in de afgelopen 20 jaar nog geen Nederlands heeft geleerd, dat is niet slim, maar ook deels haar eigen schuld. Het gaat mij ook niet zozeer om de volwassenen, maar wel om deze kinderen, en dat mag jij mij prima aanrekenen. 

Elpisto schreef op 06-02-2023 om 21:10:

[..]

En als het een vrouw was geweest die deze zin bezigde, had je hier gereageerd in de trend van "Wat fijn dat je eindelijk verder kan".

Hij zegt toch later dat hij er voor wil zorgen dat alles goed geregeld wordt en dat hij zijn vrouw financieel zal ondersteunen en zelfs garant wil staan voor een nieuwe huurwoning? Even die mannenhaat aan de kant zetten en reageren op de inhoud.

Grappig. Ik kom van het Viva-forum waar vooral vrouwen schrijven. Ik vergeet nog wel eens dat dit bij Ouders anders is. Ik was er dus één op één van uit gegaan dat TO een vrouw was (moderne tijden hè).
Kan ook nog dus.

Courage schreef op 07-02-2023 om 18:45:

[..]

Grappig. Ik kom van het Viva-forum waar vooral vrouwen schrijven. Ik vergeet nog wel eens dat dit bij Ouders anders is. Ik was er dus één op één van uit gegaan dat TO een vrouw was (moderne tijden hè).
Kan ook nog dus.

Hahaha ik ben ook een Viva’er pur sang, maar zoals jij ook al zegt, sekse staat er helemaal los van, ik reageerde puur op de situatie.

En het geslacht van TO stond ook nergens vermeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.