Echtscheiding en erna

Een bezorgde vader
26-09-2017 om 11:49
Zoon slaapt bij vriend van moeder in bed
Ik ben in 2006 gescheiden en heb 2 kinderen waarvan we de zorg samen delen in Co-ouderschap. 2 jaar geleden heeft mijn dochter besloten om volledig bij Moeder te gaan wonen. Mijn zoon van 15 is nog wel om de week een hele week bij ons.
Hij heeft ook nogal wat extra zorg nodig ivm een verstandelijke beperking.
Afgelopen week heb ik van hem begrepen dat hij afgelopen weekend bij een goede vriend van mijn ex-vrouw gaat slapen. Die persoon kent hij goed en ze gaan ook regelmatig met z'n allen op vakantie. Hij blijft daar vaker slapen en dan gaan ze naar de film of andere leuke dingen doen.
Maar aangezien hij daar vaker blijft slapen vroeg ik aan mijn zoon of hij daar dan ook een eigen slaapkamer heeft. Ik kreeg als antwoord dat hij altijd bij die persoon in bed slaapt...
Ik vind dit heel erg vreemd en niet fijn. Ik ken die persoon ook redelijk maar ik vind het raar dat ze samen in een bed slapen. Dit is naar mijn mening toebehoren aan ouders.
Ik heb hier mijn ex-vrouw op aangesproken en die is het totaal niet met mij eens. Zij vind het een kwestie van vertrouwen en heel normaal dat dit gebeurt want onze zoon vind dat tenslotte ook leuk en gezellig. Ze is zeer verbolgen over dat ik er zo over denk en dat ik die persoon dus niet vertrouw..
Aankomende zondag heb ik een gesprek met haar hier over.. Ik heb hier al meerdere personen over gesproken en die vinden het ook een hele rare situatie. Zelf blijf ik ook van mening dat ik het gewoon niet wil. Maar ik ben ook benieuwd naar meningen van anderen. Kijk ik er zo raar tegenaan en moet ik mijn mening aanpassen...?

Hanne.
26-09-2017 om 12:03
Als kind ook
Wat vind je er niet fijn aan? Ben je bang dat die vriend zijn handen (op seksueelgebied) niet thuis kan houden? Neem aan dat je weet dat dat niet exclusief aan de locatie 'bed' is voorbehouden. Een hele dag samen op pad geeft heel veel mogelijkheden daar voor.
Is het raar? Ach als er maar 1 bed is lijkt dit de meest logische keuze (mits betrokkenen het geen probleem vinden). Als er meerdere bedden zijn vind ik het een wat aparte keuze. Ik zou er dan niet direct een probleem van maken. Als kind logeerde ik regelmatig bij mijn tante. Dan sliepen we ook in het zelfde bed. Een 2e bed was er ook niet. Heb ik nooit als raar beschouwd. En nu nog niet.

Een bezorgde vader
26-09-2017 om 12:13
Vrijstaand
@Hanne
Hij woont in een vrijstaand huis met meerdere slaapkamers beschikbaar..
Daarom vind ik het vreemd.
Ik ken het zelf niet van vroeger, ik heb wel ooit in het bed van oom of tante geslapen maar dan lagen ze er zelf niet bij..
Maar goed ik zou me jouw er wel iets bij in kunnen denken maar deed je dit ook nog op 15 jarige leeftijd dan?

rutiel
26-09-2017 om 12:23
Hmmm
Ik zou er ook niet blij mee zijn geloof ik. Het gaat om een 15-jarige zoon met een verstandelijke beperking die bij een volwassen man in bed slaapt.
Natuurlijk heeft Hanne gelijk en zijn er, indien deze meneer zijn handen niet thuis kan houden, genoeg gelegenheden tot intimiteit. Maar ik zou zelf als volwassene, zeker met zo'n kwetsbaar kind, hier een scheidslijn trekken. Al is het maar om te voorkomen dat zo'n jongen het normaal gaat vinden om bij volwassenen in bed te kruipen. Naar de film en gezellige dingen: prima. Maar slapen doe je in een eigen bed. En zijn er geen twee bedden, dan slaapt er eentje op de grond of op de bank.

Madeleine
26-09-2017 om 12:55
Nee
Het zou mij ook totaal niet aanstaan. Ik vind het ook raar dat moeder het niet vreemd vindt. Maar je zegt dat je die persoon kent. Kan je niet rechtstreeks aangeven dat je wilt dat kind in eigen kamer slaapt?

Madeleine
26-09-2017 om 13:03
Ik lees nu net pas de mening van de moeder. Tja... het ligt altijd zo gevoelig volwassenen aanspreken op dit soort situaties. Want dan ben jij degene die iemand ergens van lijkt te betichten.
Maar aan de andere kant zou jij eigenlijk al helemaal niet in die positie gebracht moeten worden. Omdat de andere volwassenen (die vriend en moeder) zouden moeten begrijpen dat het vraagtekens oproept als een jongen van 15 bij een volwassen vent in bed slaapt. Juist al iemand zo te vertrouwen en aardig is, zou je moeten begrijpen dat je hiermee de vader onnodig bezorgd maakt. Snap je? Het feit dat ze hier normaal over doen vind ik eigenlijk al wereldvreemd. Waarmee ik dus niet zeg dat vriend zijn handjes niet kan thuis houden. Ik bedoel dat ik het überhaupt sociaal onhandig vind.

Leen13
26-09-2017 om 15:25
Ja jammer
Jammer dat zon samenslaapsituatie zoveel verdenkingen oproept. Zou er een manier zijn waarop je misbruik zou weten te voorkomen of veilig te stellen zonder dat iedereen in de kramp schiet?
Juist al te menselijk gedrag komt makkelijk in het verdachtenbankje, maar de zorg om misbruik te voorkomen is ook echt niet uit de lucht gegrepen gezien al die zaken die nu over de laatste halve eeuw boven water komen.

Flanagan
26-09-2017 om 15:56
Op de man af,
@TS, is het niet beter om de vriend persoonlijk aan te spreken ipv een gesprek met je ex? Dan kan hij, een man, jouw bezorgdheid zelf horen. Als hij vervelend vindt hoe een andere man erover denkt, kan hij (hopenlijk) ook tot de conclusie komen dat het best raar overkomt.
De ex ervaart een klacht op haar vriend sneller als wraaknemen, niet gunnen. Ze zal er wrs minder snel werk van maken dan haar vriend zelf.
Deze week in folder (Blokker? ) nog een opklapbed in de aanbieding.

ijsvogeltje
26-09-2017 om 16:06
niet toestaan
Geen idee of je er überhaupt invloed op hebt, maar ik zou het niet toestaan. Ik ben een positief mens en ga eigenlijk altijd uit van het goede van de mens, maar ik zou hier zeker een grens trekken. Er wordt gewoon echt heel erg vaak misbruik gemaakt van mensen met een verstandelijke beperking. Niet door enge kerels die ergens achter een boom staan, maar juist door die lieve aardige begeleider of vriend.
Het is te naïef om je schouders op te halen en te denken 'het is toch een heel aardige man?' Daarvoor gaat het écht te vaak mis.
Bovendien: samen slapen zou niets toe hoeven voegen aan een leuk weekendje. Samen leuke dingen doen: vooral blijven doen. Zoon hoeft echt niet in een kooitje gestopt te worden. Maar daar heb je dat gezamenlijke bed niet voor nodig.

Pirata
26-09-2017 om 16:09
Ik snap niet
Ik snap niet dat een volwassen kerel niet in ziet dat dit echt niet kan. Of is die man zo dom?

@Emma
26-09-2017 om 16:19
Een bezorgde vader
Als het voor jou niet goed voelt is dat reden genoeg om het te bespreken met je ex. 9Van de 10 keer zitten ouders met hun intuïtie juist. Als zij jouw gevoel niet kan wegnemen kun je volgende stappen ondernemen.

ijsvogeltje
26-09-2017 om 16:32
over dat vertrouwen
"Zij vind het een kwestie van vertrouwen en heel normaal dat dit gebeurt want onze zoon vind dat tenslotte ook leuk en gezellig. Ze is zeer verbolgen over dat ik er zo over denk en dat ik die persoon dus niet vertrouw."
Een van mijn allerbeste vrienden werd jaren geleden plots opgepakt vanwege ontucht met kinderen/pubers. Hij heeft overigens direct bekend, want het was ook echt allemaal gebeurd. En niet eenmalig. En hij was zo'n leuke, aardige, lieve, vriendelijke vent...Ik zou mijn hand voor hem in het vuur gestoken hebben, en met mij heel veel anderen.
Dus vertrouwen is prachtig, maar het ontslaat je niet van de plicht om grenzen te bewaken.

Pirata
26-09-2017 om 17:08
Beter
Beter je kind bewaken voor ontuchtige handelingen, dan je zorgen maken dat het niet aardig is dat je het niet vertrouwt. Bovendien hoort een volwassene zelf in te zien dat dit dus niet door de beugel kan.

Moederdochter8
26-09-2017 om 19:54
Ik zou ook precies hetzelfde denken als jou.
Geen haar op mijn hoofd die dit zou toestaan.
Dus actie ondernemen en uitzoeken wat je hiermee kan
Jgz bellen en verhaal doen

Jackie
26-09-2017 om 21:11
Oh nee zeker niet
Ik zou dit ook absoluut niet accepteren. Los van verdenking van misbruik, want dat kan overal wel gebeuren, het feit dat die vriend niet nadenkt over hoe dit kan overkomen vind ik al vreemd zat. En dat met een verstandelijk beperkte jongen. Daar denk je toch over na. Ik krijg hier helemaal de kriebels van hoor. Die leuke aardige vriend: check. We vertrouwen hem blind: check. Sociaal-emotioneel kwetsbaar kind: check... Nou alle ingredienten voor een klassiek misbruikverhaal zijn aanwezig. Ervan uitgaande dat die vriend geen slechte bedoeligen heeft vind ik het een nogal domme actie.

wil40
26-09-2017 om 21:48
Vriend van je ex.
Welke leeftijd heeft hij? Zelf nog jong en naïef?
Nee, alles is verder al gezegd, ik zou het ook niks vinden.

Huup
27-09-2017 om 19:17
Nou moederdochter8
Zo hysterisch hoeft toch niet?
Wat is er mis met praten?

Moederdochter 8
27-09-2017 om 21:28
Re huub
Wat wil je dan als de partner het negeert het doodnormaal vind dat dat gebeurd en je er zelf niet achter staat?!
Blijven toekijken?
En wachten tot er mischien wel iets gebeurd wat niet kan wat je had willen voorkomen...
Wat niet hoeft maar beter uitsluiten dan..?!

Kaori
27-09-2017 om 22:10
Moederdochter8
Zo'n situatie groeit, en dan kun je over het hoofd zien dat het niet gebruikelijk is.
Dus eerst beginnen met toch het gesprek aan te gaan is een normale weg, niet gelijk jgz er bij halen.

Moederdochter 8
28-09-2017 om 20:21
Re kaori
Advies vragen kan toch geen kwaad?
Of heb je zelf slechte ervaringen met Jgz?!
Adviezen en goede gesprekken kunnen vaak al helpen

Kaori
28-09-2017 om 21:15
lees het draadje jeugdzorg
zie titel.
Het zijn niet de personen waar je je ziel en zaligheid wilt delen.

Moederdochter 8
29-09-2017 om 16:30
Ik heb daar gelukkig met heel veel nare dingen van mijn vriend met zijn ex heel goede ervaring mee

Krijtje
05-10-2017 om 13:28
Gesprek
Goed, in de tussentijd in de lappenmand met een enkelbreuk dus gesprek is niet doorgegaan..
Wel mail contact gehad nog over het onderwerp en ze vind het duidelijk een probleem van mij en als ik daar last van heb dan moet ik dat zelf maar met hem bespreken.
Maar als ik dat doe moet ik me goed beseffen dat ik daarmee de vertrouwensband enorm beschadig die ze opgebouwd hebben met betreffende persoon...

Jippox
05-10-2017 om 20:03
dat is onzin
Door met die persoon te bespreken dat jij als ouder het geen goed idee vindt dat er in 1 bed geslapen wordt, en dat je daarom graag voortaan een slaapzak/matras/wat er ook maar nodig is meegeeft beschadig je absoluut geen enkele band! Dus laat je dat vooral niet wijsmaken, en ga gewoon dat gesprek aan.

Madeleine
05-10-2017 om 21:01
sta pal voor je zoon
Hierboven is herhaalde keren gezegd: volwassen mensen (dus je ex en vriend) zouden al moeten aanvoelen dat dit not-done is. Wat zegt je ex daar op? Laat haar desnoods dit draadje lezen? Er zijn in het verleden heel wat vaker kinderen/jongeren beschadigd doordat ouders/verzorgers voorzichtiger waren met de vertrouwensband van vrienden dan met hun eigen kinderen. Schandalig dat zij het jouw probleem maakt. Niet laten gebeuren, je hebt volkomen gelijk dat je dit niet prettig vindt.

Madeleine
08-10-2017 om 13:27
Gaat het gewoon door dan nu?
Slaapt zoon nog steeds met die vriend dan in bed?

Madeleine
16-10-2017 om 02:14
En wat gebeurt er nu? Bezorgde vader en forumdeelnemers?
Bezorgde vader reageert niet meer. Daar kan hij zijn reden voor hebben. Bijvoorbeeld dat de kwestie opgelost is. Dat hoop ik maar schat de kans niet zo groot in. Het zou eerder kunnen dat hij het erbij laat zitten...
En nu? Wat gebeurt er nu? Wij en bezorgde vader weten dus dat er een jongen van 15 geregeld bij een volwassen man in bed slaapt en we laten het er met zijn allen maar gewoon bij zitten?
Ik weet ook niet wat we zouden kunnen doen... forumbeheer dat meldingsplicht heeft? hm... gaat wat ver... Maar dit: iets alarmerends constateren en verder wordt er niets mee gedaan, ik vind het ook lastig

Boink
16-10-2017 om 09:57
Nee
Daar kan niemand iets mee en hoeft niemand iets mee. Je hoeft het ook niet per se te geloven. Het kan net zo goed een sensatiebeluste bommendropper zijn, ofwel schijtende zeemeeuw.
Hij heeft 1 x gereageerd, dat gebeurt zo vaak dat ik dat geen reactiewaardig draadje vindt.
Als je weet hoeveel er wordt verzonnen, aangedikt of gejokt op fora..

Een bezorgde vader
16-10-2017 om 14:51
De huidige status
@ Madeleine, bedankt voor je meeleven, fijn.
Ik laat het er zeker niet bij zitten en tot een oplossing zijn we nog niet gekomen...
Status is nu dat ik de opvang van mijn zoon erbij betrokken heb en dat ik contact heb gezocht met CJG in mijn woonplaats. Maatschappelijk werk wordt ingeschakeld zodat we verdere stappen kunnen ondernemen.
De opvang van mijn zoon is zeer meewerkend en die gaan contact opnemen met mijn ex voor een gesprek. Dat staat gepland voor deze week...
Door andere omstandigheden ben ik niet in de gelegenheid om dagelijks te reageren, vandaar late reactie.
Wordt vervolgd dus...

Pirata
16-10-2017 om 17:33
Mooi
Ik zat me eigenlijk ook nog zorgen te maken, want dit is in potentie een zeer risicovolle situatie. Fijn dat er nu acties lopen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.