Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zwart maken moeder

Goedenavond,
Nieuwe vriendin van mijn ex maakt mij (aldus de kinderen) iedere keer zwart. Dat doet ze geniepig maar ook openlijk. Ik leg de kinderen uit dat deze mevrouw mij niet kent, het mij niet kan schelen, en zij hun eigen mening kunnen vormen. Ik heb niet het idee dat dit voldoende is. Hoe kan ik hen steunen?
Alvast dank reactie


Wel... hetzelfde maar anders...

Ik heb nu ruim een jaar een relatie met mijn vriend; hij ligt nu al 2 jaar in een vechtscheiding ligt, en bij mij is het de moeder van zijn kinderen die me zwart maakt aldus de kinderen (hebben ze verteld aan hun vader, niet aan mij, omdat ik ze niet erg vaak zie). De kinderen hebben gezegd "Mama is ontzettend boos op Sini, ze vindt haar een h... En dat ze alleen je geld wil..." Ik hou mijn mond wijselijk dicht, en heb verder geen officiële mening. Zeker niet waar de kinderen bij zijn. Verder heb ik vriend leren kennen NAdat zijn ex en hem
Uit elkaar waren dus alle aantijgingen zijn onjuist. Maar goed... Even over jouw probleem.
Als de vriendin van je ex-man onzeker is of boos, zal het gewoon doorgaan tenzij je exman tegen haar zegt dat ze moet stoppen. Ik zou het wel even met je ex bespreken want het is zonde dat kinderen in het midden van een gevecht komen dat niet hun gevecht is. Hoe oud zijn je kids? Oud genoeg om kaft en koren te scheiden?
Sterkte

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

An46

"Ik leg de kinderen uit dat deze mevrouw mij niet kent, het mij niet kan schelen, en zij hun eigen mening kunnen vormen. Ik heb niet het idee dat dit voldoende is. Hoe kan ik hen steunen? "

Volgens mij - geen ervaring hiermee overigens - steun je ze al. Ik denk dat zij zich misschien ook rot voelen voor jou. Jij zegt nu "kinders, ik red me wel, het deert me niet, en trek je er maar niks van aan" - en dat lijkt me eigenlijk prima steun.

Meer actie kan allicht leiden tot het opkrikken van de vijandigheden en dat is in niemands belang.

groeten,

Temet

-Flupke-

-Flupke-

22-08-2013 om 10:51

Volgens mij

doe je het al best goed. Ik vind het knap hoor, dat je je niet heel boos maakt en vuur terugspuugt! (althans ik ga ervan uit dat je dat niet doet ☺ )
Misschien nog een extra steuntje: heb je ouders of anderen die een goede band hebben met jouw kinderen?
Het zou namelijk denk ik wel fijn zijn als een derde met hen kan praten daarover. Iemand die er net effe buiten staat maar toch de situatie kent. Dan kan je natuurlijk naar een hulpverlener stappen, maar dat maakt het meteen weer zo beladen.

An46

An46

24-08-2013 om 16:53 Topicstarter

Sini

Dank reactie. Zwijgen inderdaad het allerbeste.

Mijn kinderen zijn 10 en 13. Ze weten dat die vriendin gewoon objectief liegt.
Voorbeeld: Kennelijk heeft ex nu een kantoor in huis. Zegt vriendin: Ja dat is toch wel VEEEEEEELLLLLL beter dan in die garage he (ex had in vorige huis zijn bureau in de garage). Zeggen kinderen tegen mij: maar mam dat wilde papa zelf. Hij wilde in de garage. En mam jij had toch aangeboden op te knappen met tapijt en gezellig te maken maar dat wilde papa niet.

Ik ben duidelijk een bedreiging voor haar. Zij wil, dixit de kinderen, dat ze haar als mama zien. Hoe dom kun je zijn denk ik dan.

Ik heb heden tegen ex gezegd dat het belangrijk is dat ALLEN (dus ook de partners, niet dat ik er een heb, maar dacht ik trek het algemeen) dezelfde boodschap dienen uit te dragen namelijk mama en papa houden van je en iedereen doet zijn best. Verder kan ik vrees ik niet gaan ... zijn vriendin is namelijk een godheid

An46

An46

24-08-2013 om 17:01 Topicstarter

Temet

Dank je Temet voor je positieve woorden.

Inderdaad ze voelen zich rot voor mij. Mam dat verdien je niet. Mam ben boos dat papa je zo snel inwisselt. ik zal ze maar blijven zeggen (en voel dat ook zo) dat het mij niets uitmaakt. Het is eerlijk gezegd veel gemakkelijker ... hoef ik niet meer voor hem te zorgen.

Opkrikken vijandigheden vermijd ik te allen tijde ... heb gelukkig coaching skills

An46

An46

24-08-2013 om 17:12 Topicstarter

Flupke

Dat is een goede tip Flupke.

Mijn ouders zijn overleden maar er zijn wel anderen die die rol kunnen spelen. Ga daar nog eens actief naar kijken. We waren bijvoorbeeld bij mijn oom en die vroeg ze "moeten jullie nu nooit eens lachen met alles". Dat was echt een eye opener voor ze ... ja, als je het bekijkt, is het toch wel hilarisch hoe die vrouw doet ...

Oudste heeft veel clashes met vriendin ... en laatste keer is ze in schaterlachen uitgebarsten (vertelde ze). Oudste was afgestampt en had deur dichtgeknald .... Vriendin meldde dat de deur niet kapot hoefde ... had oudste geroepen 'houd je bek mens' Antwoordde vriendin 'Ik ben geen mens, ik heet NAAM' Toen moest oudste zo lachen, bij vertellen ook 'Mam, ze zei dat ze geen mens was' ...

Voor de goede orde: deur dichtknallen en bekhouden roepen vind ik ook geen juist gedrag .. heb echter geleerd in het heetst van de strijd te zwijgen ....

En vuur terugspuwen neen .... ik houd me bij de feiten. En echt, ik vind dit zo'n dom en zielig portret. Ze gooit zo vakkundig al haar eigen glazen in. Lees iets over stiefmoederschap, en ze maakt echt alle beginnersfouten .... hilarisch ware het niet zo rot voor de kinderen.

groetjes,

Vic

Vic

24-08-2013 om 19:13

Hmmm

Waar hebben de kinderen het idee vandaan dat jij bent ingeruild? Ik proef hier een gevalletje pot en ketel. Het is voor die vrouw ook niet makkelijk, ik denk dat ze probeert de kinderen te vriend te houden/maken, en de kinderen uit alle macht proberen haar er weer uit te werken. Zuur hoor. Jij hoeft daar verder niets mee, behalve je heel neutraal naar de kinderen op te stellen.

An46

An46

25-08-2013 om 13:13 Topicstarter

Vic

Dag Vic, Ik vind je toon nogal heftig. Welke pot en ketel?

Natuurlijk is het voor die vrouw niet gemakkelijk maar ik denk dat zij hier wel de volwassene is. En met het zwart maken van mij en het de kinderen naar beneden halen (mam, ik doe daar niets goed) denk ik niet dat ze verstandig bezig is ...

Maar dat zijn inderdaad mijn zaken niet ... probleem is dat ik de brokken mag lijmen.

En het inruilidee? Geen idee waar vandaan ... ik voel het niet zo en ontkracht het.

Ik stel me neutraal op maar join de kinderen wel in hun gevoel ... en verwijs ze voor klachten/vragen/opmerkingen naar hun vader.

Vic

Vic

25-08-2013 om 14:45

Heftig ja

Kinderen van 13 en 10 verzinnen niet zelf dat hun moeder is ingeruild voor een andere vrouw. Het is natuurlijk logisch dat ze het liefst hun ouders weer samen willen hebben, en iedere uiting van die andere vrouw in het negatieve trekken. De stiefmoeder kan het nooit goed doen. In het voorbeeld dat je noemde is je kind gewoon brutaal, en ik vind het niet onterecht dat die vrouw daar dan iets over zegt. Een puberbrein blaast dat dan gewoon op tot iets nog veel groters.
Mijn eigen puber beklaagt zich er tegen mij ook wel eens over dat ze nooit iets goed kan doen in mijn ogen. Dat is helemaal niet waar, maar dat zeggen pubers nu eenmaal
In jouw reacties valt me vooral je zelfingenomenheid op, en ik heb het idee dat je het stiekem wel best vindt dat je kinderen die vrouw niet aardig vinden.

An46

An46

25-08-2013 om 15:14 Topicstarter

Vic

Vic, jij hebt recht op jouw mening. Ik denk/weet dat je er volledig naast zit. Ik vind er namelijk helemaal niets aan over wat ze vertellen (ik stop dat ook geregeld) en dat ze er niet graag daar heengaan. Heb niets liever dan dat ze haar super aardig vinden en daar dolgelukkig zijn. Zelfde geldt trouwens voor ex, ik gun hem alle geluk.
Kan nu x voorbeelden aanhalen om je te overtuigen maar denk niet dat dit zin heeft.

nik

nik

25-08-2013 om 23:56

Ik snap vic's punt wel

In wat je schrijft kom je niet over alsof je het betreurt dat de "stiefmoeder"/nieuwe partner ex niet in de smaak valt. In tegendeel, je noemt haar 'beginnersfouten" zelfs hilarisch. Dat komt ook op mij nogal zelfingenomen over. Je verkneukelt je om haar fouten. Kan me niet voorstellen dat jouw kinderen dat niet aanvoelen en je -onbewust- voeden met verhalen die dat staven.

Kinderen van gescheiden ouders zijn van nature geneigd om op te komen voor die ouder die zij als underdog zien, meestal is dat de ouder die alleenstaand blijft en/of het minst te besteden heeft/lijkt te hebben. Onbewust springen ze voor die ouder in de bres. Als ze naar jou toe komen met zo'n verspreking om dat breed uit te meten op de manier zoals jij beschrijft klinkt het dat ze het vertellen op een manier om jou erom te laten lachen. Want dat het een verspreking was en geen kolossale fout, daar hoeven we toch niet over te twisten, lijkt me?

En als jij je echt neutraal opstelt vind ik dat je je kind moet aanspreken op zulk onbeschoft gedrag tegenover een volwassene. Of mogen ze tegen jou ook zo doen?

De nieuwe partner zijn van iemand met kinderen is een hele lastige situatie waarin je het zelden goed kan doen maar wel heel veel fout kan doen. En ja idd, dan moet je maar niet verliefd worden op iemand met kinderen. Klopt.

Maar, even nieuwsgierig, hééft hij je ingewisseld? Want dan kan ik je verkneukelen wat beter plaatsen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

An46

An46

26-08-2013 om 00:38 Topicstarter

Nik

Het kan zijn dat het niet zo overkomt, en toch is het zo. Ik vind het ontzettend vervelend dat ze het bij vader en nieuwe vriendin niet naar hun zin hebben. En ze weten heel goed dat ze niet hoeven te kiezen, en we praten ook over hoe graag ze willen dat papa en mama weer bij elkaar komen, en ze zijn geregeld boos (ook naar mij) dat we scheiden etc etc etc...
En ik vraag ook bewust naar positieve verhalen van daar want het kan toch niet allemaal kommer en kwel zijn. En als oudste midden in de nacht sms-en stuur 'ik wil hier weg" dan bel ik ex op, en zeg alleen tegen haar GA naar papa met je probleem ....

En neen, ik ben niet ingewisseld. En neen, ik verkneukel me niet. Echtscheiding is gezamenlijk besluit. We zijn via bemiddeling uit elkaar met het grootste wederzijdse respect en zorg voor elkaar. Ik voor hem en hij voor mij. Heb ook positief bijgedragen om ervoor te zorgen dat de kinderen haar zoontje leerden accepteren ...

En natuurlijk was het geen kolossale fout ... ik was er niet bij .. dus weet er niets van. Ik wilde er alleen maar mee aangeven dat het voor oudste de angel eruit haalde door aan die oom te denken ... door met wat meer humor naar alles te kijken.

En natuurlijk is het ongepast gedrag, en natuurlijk spreek ik haar daar ook op aan ... dat schreef ik ook al.

Verder ben ik het beetje beu mezelf te verdedigen. Het is kennelijk moeilijk voor te stellen dat ik niets tegen de nieuwe vriendin heb. Maar ja, ik vind haar gedrag (VAN WAT IK HOOR) vaak dom en zielig ... en mijn vraag was: hoe kan ik het beste reageren op haar zwartmakerij waar ik dus niet aan mee wil doen.

nik

nik

26-08-2013 om 23:36

Hoe het best te reageren

Tsja ik weet niet of dit het antwoord is waar je positief op gaat reageren maar ik meen het wel;

Ik denk dat je het beste je kinderen kunt steunen in deze situatie door begripvol en empathisch te reageren naar de stiefmoeder toe. Door zelf niet te denken over hoe dom ze reageert of fouten maakt maar door -ook al praat je op dat moment niet met je kinderen- te zoeken naar de menselijke kant: dat het moeilijk voor haar is, zij waarschijnlijk het ook graag anders zou willen, misschien kun je je wel voorstellen waarom het moeilijk voor haar is of wat haar nou zo triggert. Walk a mile in her shoes.
Ik denk dat je daar je kinderen het meest mee helpt, niet alleen door ze op weg te helpen een gezelliger thuis te hebben bij hun vader maar ook door ze voor te leven hoe groot je hart kan zijn.
Maar goed, dat zijn slechts mijn gedachten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Het is ook wel een keertje klaar hoor!

Mijn ex is ook hertrouwd. Wij waren toen al jaren uit elkaar, zij was ook nog lang niet in beeld toen wij gingen scheiden. Ik vond het fijn dat ex iemand had gevonden, hij gaat rare dingen doen als hij alleen is. De eerste tijd ging het ook wel goed, maar in de loop van de tijd ging zij steeds openlijker haar eigen kinderen voortrekken. Dochter mag niet mee op vakantie of naar een pretpark waar zij met haar kinderen heen gaan, de cadeautjes voor haar kinderen zijn duurder (en leuker), al zij iets wil vieren op een dag dat dochter balletvoorstelling heeft komt ex DUS niet naar de voorstelling. Ik heb er nooit wat van gezegd, of soms alleen aan ex gevraagd of hij zich even in zijn dochter wil verplaatsen.
Maar nu begint die vrouw 'voor de grap' te zeggen dat ze hoofdpijn van dochter krijgt (ze ziet haar misschien eens in de twee maanden een uurtje). En ze was wel uitgenodigd voor dochters verjaardag en voor een optreden, maar komt dan gewoon niet opdagen. Dat is kwetsend voor mijn dochter, die voor dat optreden maar vier mensen mocht meenemen en dus andere mensen heeft gepasseerd.
Dochter is er nu echt helemaal klaar mee en ik geef haar groot gelijk. Die vrouw wordt nergens meer voor uitgenodigd en van mijn hoeft dochter er ook niet meer naar toe. Als haar vader haar wil zien maakt ie maar een afspraak.
Walk a mile in her shoes? Ik kan me niet voorstellen dat je een kind zo behandelt als volwassene. Klaar!

Vic

Vic

27-08-2013 om 12:26

Maar wat zegt ze dan?

Dat voorbeeld van die werkkamer vind ik nou niet hemelschokkend, maar wat zegt ze dan nog meer voor ergs? De vrouw van mijn ex, bijvoorbeeld, heeft wel eens tussen-neus-en-lippen uitspraken gedaan over bergen met geld die mijn kant op komen. Dat vind ik ook bepaald ongepast, en van dochter begreep ik dat een dergelijk praatje in de hele schoonfamilie circuleert. Ja, jammer dan, ik ga daar verder geen punt van maken. Flauw is het wel, maar ik ga niet welles-nietesen via mijn dochter (nou soms een beetje wel).

nik

nik

27-08-2013 om 16:34

Stoepkrijt

Mijn advies was gebaseerd op wat AN schrijft, niet te veralgemeniseren naar elke vrouw die geconfronteerd wordt met een nieuwe liefde voor haar ex. Jouw verhaal vind ik ook vreselijk en een dergelijk advies zou dan ook nooit naar jou uit mijn toetsenbord zijn gerold.
Maar ik lees bij AN een ander verhaal dan het jouwe. Op basis van wat ze hier vertelt dan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

An46

An46

27-08-2013 om 23:00 Topicstarter

Nik

Dag Nik,
Allereerst apprecieer ik sowieso de moeite die je neemt te reageren, ook al ben ik het er niet altijd mee eens. Het zet me aan tot reflectie want ik zit er echt heel erg ermee. Dank je dus.

Grappige is dat mijn omgeving juist zegt "hoe kun je zo grootmoedig zijn". Ook kinderen zeggen houd eens op papa en vriendin te verdedigen. Ik neem het echt geregeld voor haar op; ik zou ook niet graag in haar schoenen staan.
Tegelijkertijd wil ik kinderen ook steunen in hun gevoel

Het blijft een heel lastige.

Groet,

Stiefmoeder zijn

Ik heb even geen inhoudelijke input (ben moe maar oooo, wat is het moeilijk om stiefmoeder te zijn! Ik ben t sinds tien jaar en wat je nooit moet onderschatten is t loyaliteitsgevoel dat kinderen naar hun eigen ouder houden. Dat betekent dat jij uiteindelijk heel kwetsbaar bent.

An46

An46

27-08-2013 om 23:39 Topicstarter

Wat zegt ze / doet ze

Ok, ik geef nog extra info. Had dat wellicht beter gelijk gedaan.

Dat bureau is niet wereldschokkend neen. Maar is het nodig te vergelijken?

Het is niet alleen wat ze zegt, het is ook wat ze doet.

Oudste heeft ASS. Dit ontkent vriendin. Ze zegt gewoon tegen de oudste "Jou zouden ze beter meer in de hoek hebben gezet" "Jij hebt geen autisme, gewoon slecht opgevoed."
Ze krijgt dus geen broodnodige dagplanning op schrift, en raakt de draad dan ook kwijt. En neem ajb aan dat dit kind zich meer dan inspant om zich aan te passen. Komt dan ook compleet kapot thuis na weekend aanpassen. En ja ze is onbeschoft als de stressbeker vol is, en ja dat moet gecorrigeerd .... maar door zwijgen de angel eruit halen is soms beter.

Jongste is allergisch voor chocolade, pindakaas. Dat staat dan alleen op tafel en er is geen ander beleg. Jongste moet niet zeuren .. dus weer gezicht vol vlekken want brood zonder beleg mag niet gegeten worden.

Vriendin is vegetarisch. Als kinderen gehaktballetjes krijgen is het
"Je eet een balletje dood dier". Echt misschien een grapje, maar voor mijn kinderen is dat niet grappig.

Als ex spelletje doet met jongste, loopt vriendin boos de kamer uit.

Oudste mocht op FB. Had ik al lang met ex afgesproken. Gaat ze tekeer je hebt wel twee ouders ja, weet je vader hier wel van ...

Ze wil ook graag dat kinderen haar als mama zien, maar dat voelen ze niet zo. Ze hebben maar één mama ...

Ik heb in overleg met ex en na veel twijfel mijnerzijds of ik het wel moest doen want wil me niet moeien, vakantiekampen voor de kinderen geregeld in de tijd dat kinderen bij vader waren deze zomer. Veel over gemaild, alles goed afgestemd met ex, nog bedankje gekregen van hem. Tegen kinderen is vriendin tekeer gegaan wie ik wel niet dacht dat ik was door HUN tijd in te vullen. Kinderen compleet in paniek, wat het was toch anders gegaan ...

Etc etc...

En ja, ik ben er allemaal niet bij. En ja, misschien dikken ze het aan. En ja, het zal echt niet gemakkelijk zijn voor haar. Maar de insinuaties dat oudste geen ASS heeft en ik maar slecht opvoed ervaar ik toch echt als zwart maken.... en belangrijker de kinderen ervaren het zo. En die huilende kinderen, die verwarring, zich miskend voelen ...
En neen, ik verkneukel me niet. Ik vind er gewoon helemaal niets aan.

En ik weet dus niet goed hoe daar mee om te gaan, vandaar de posting, en ben blij met alle reacties ...

groetjes,

nik

nik

28-08-2013 om 00:09

Aha

Je laatste posting geeft een heel ander beeld, vind ik.
Ik vind trouwens niet dat ze jou zozeer zwart maakt, ik zou bijna zeggen: was t maar zo. Wat jij beschrijft accepteert ze de kinderen niet zoals ze zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat veel erger. En ja, ze pakt en passant jou ermee maar ik vind zelf de impact rechtstreeks naar de kinderen nogal heftig.
Ik zou de voorbeelden die je omschrijft als ass ontkennen ook zeker niet verder verdedigen dan een tekst als: blijkbaar moeten je vader en ik nog proberen het beter uit te leggen ofzo. Dan beschuldig je haar niet rechtstreeks maar je geeft wel aan dat ze ernaast zit naar je kind.
Goh, ik ga deze even laten bezinken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

28-08-2013 om 00:14

Niet leuk

Dat klinkt allemaal niet leuk, maar ik zie niet waar ze jou dan zwart maakt. En wat doet je ex eraan om te zorgen dat zijn kinderen in ieder geval geen eten krijgen waar ze ziek van worden?
Overigens ben ik zelf ook een tijdje 'stiefmoeder' geweest, wat allemaal niet zo soepel liep. Toen zijn er bij de andere ouder ook wel eens dingen verteld over mij die helemaal niet waar waren (en wij dan weer via e-mail als beschuldiging kregen). Eigenlijk werd zo ongeveer alles wat ik zei of deed negatief opgevat.
Ik denk dat er bij je kinderen nog heel veel pijn zit over de scheiding. Misschien moeten ze eens met iemand gaan praten daarover.

10 en 13?

Nog even en die gaan niet meer.
Ik zou mijn ex een kort mailtje sturen of het klopt dat zijn vriendin niet gelooft in een ass en niet gelooft in allergie? En dat je van hem verwacht dat hij zijn kinderen daar in bijstaat en dat je je kinderen dan bij hem ook naar hem verwijst.
Vraag dat je ex zijn kinderen niet alleen laat met vriendin.
Geef het allergische kind eigen voeding mee als alternatief om dan later maar in haar kamer te eten, zodat ze het foute voedsel aan tafel tot een minimum kan beperken. En geef je kind met een ass mee dat ze op haar stuk blijft staan als ze wat nodig heeft, gewoon rustig blijven vragen, je mag er ook zijn, en als ze niet krijgt wat ze nodig heeft dat ze dat dan aan haar vader vraagt.
En vraag ex zijn best te doen dat kinderen niet een speelbal worden tussen hem en zijn vriendin.
Deze kinderen gaan binnenkort niet meer naar hun vader. Dat zou ik niet als dreigement gebruiken maar jezelf realiseren. Kinderen in de pubertijd zijn snel klaar met slecht gedrag van volwassenen als ze er onderuit kunnen komen zullen ze dat doen. Daar gaat je vrije weekend of vakantie of zoiets.

nik

nik

28-08-2013 om 13:16

Zo dan annej

Dat is wel heel kort door dr bocht.
Persoonlijk ben ik van mening dat kinderen ook recht hebben op (een band met) een vader. En dat je daar ook als moeder best wel wat voor over mag hebben. Nu op je netvlies zetten dat deze kinderen binnenkort niet meer zullen gaan lijkt me weinig constructief.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nik

Het lijkt me nuttig om daar alvast over na te denken. Anders overvalt het je zo. Dat wil niet zeggen dat je er in mee hoeft te gaan. Er zijn ook ouders die er dan alles aan doen om te zorgen dat de omgangsregeling in stand blijft. Het is je kop in het zand steken om de consequentie niet te zien. Ook voor vaders of andere exen.

Andere manieren

Je kunt ook nog met vader overleggen of het niet beter is om de contacten met zijn kinderen buiten de vriendin, of met een minimale omgang met vriendin te doen. Een keer in de week daar eten waar vader toezicht houdt dat zaken goed verlopen gezien ass en allergie. Vader gaat af en toe een weekendje weg met kinderen of met een kind alleen. Vader gaat alleen een week op vakantie met zijn kinderen. Je hebt kans dat het dan allemaal veel beter gaat verlopen voor de kinderen. Voor het uit de hand loopt en de kinderen niet meer willen. Vader ziet ook vast wel dat er een probleem ligt in het contact van zijn kinderen met zijn vriendin.

An46

An46

28-08-2013 om 13:47 Topicstarter

Nik/anne

Ik ben zo'n moeder die tot op het bot zal proberen ervoor te zorgen dat de kinderen naar hun vader gaan ....

Later meer reactie. Eerst even bijkomen en alle reacties laten bezinken ...

mirreke

mirreke

30-08-2013 om 19:10

Tot op het bot?

Hier ook een kind met asperger. Het zou rampzalig zijn als hij naar een gezin zou moeten dat niet eens zou accepteren dat hij autisme heeft.
Daar zou ik als ouder inderdaad toch wel me anders in mengen dan als het om het gewone gehakketak gaat...
Even uitgaande van jouw laatste grote posting, hoe zit dat met de vader? Heeft hij geen mening in deze (dagritme, broodbeleg)? Zijn deze situaties echt zo gebeurd? (onbegrijpelijk...)
Ik denk dat het ook belangrijk is voor je kinderen dat ze weten dat hun moeder altijd voor ze opkomt, in echt wezenlijke situaties.
Het is een soort balanceren tussen de angel eruit halen (gedrag van stiefmoeder relativeren), en optreden als het te ver gaat.

Bezorgd

Bezorgd

06-09-2013 om 11:52

Verantwoordelijkheid vader?

Ik snap de rol van vader in deze niet zo goed, hij komt niet voor zijn kinderen op? Ik kan best begrijpen dat hij zijn nieuwe vriendin het hand boven het hoofd houdt tegenover zijn ex, want zijn vriendin is zijn zaak, niet de jouwe. Maar alle situaties die je schrijft, vind ik best wel bizar. Ik zou proberen een manier te vinden om hem zover te krijgen dat hij zijn verantwoordelijkheid als vader neemt. Of accepteert hij niet dat zijn kind een diagnose heeft of een allergie?

Eva

Eva

08-09-2013 om 15:14

Gesprek met vader

Ook ik vind de laatste voorbeelden (mn Ass en de allergiekwestie) schokkend. Waar is vader in het geheel?

Ik zou zelf adviseren vooral een goed gesprek met je ex te hebben. Het gaat immers ook erom dat de kinderen vooral BIJ VADER zijn (als ze daar zijn) (stiefmoeder mag er natuurlijk ook bij zijn, maar toch niet teveel alleen met stiefmoeder?). Uit wat je eerder beschreef had ik de indruk dat je ex zijn rol als vader wel serieus neemt en dat jullie goed met elkaar kunnen praten.

Verder denk ik inderdaad dat vader evt. zelf verhaal jullie kinderen moet verifieren EN met ex (het zou weleens anders kunnen zijn gegaan dan kinderen vertellen) en dat hij met zijn nieuwe vriendin moet bespreken hoe hij wil dat er met zijn kinderen omgegaan worden. Al zou jij met haar daar serieus (niet veroordelend) over kunnen en willen praten dan vermoed ik dat zij dat niet zou accepteren. Dus het moet toch via je ex gaan.

Ik heb een hele positieve indruk van hoe je met de echtscheiding en je kinderen omgaat (complimenten) dus ik snap dat je vooral positieve tips wilt wat je nog meer zou kunnen proberen.

Sterkte ermee.

Evenzo

Evenzo

09-09-2013 om 14:28

de kinderen

Ik denk dat je het beste kan reageren op de verhalen van je kinderen door juist geen empathie voor het gedrag van vriendin te tonen of voor haar als persoon op te komen. Uiteindelijk bedoelt ze het niet vriendelijk. Misschien bedoelt ze het ook niet zo hard zoals het op de kinderen over is gekomen, maar ook dan is het niet vriendelijk te noemen. Anders geef je mogelijk een verwarrende boodschap aan je kinderen. Zoals je het schetst mag je gerust zeggen dat er sprake is van behoorlijk wat passieve agressie die niet op het bord van de kinderen hoort.
Je kan bijvoorbeeld op een neutraal vriendelijke toon iets heel simpels te zeggen als 'ach, weet ze misschien niet wat voor jou lastige dingen zijn?' of 'ach, weet ze misschien niet hoe het is om zo'n allergie te hebben?' en het daarbij te laten. En als je overweegt de wijze raad van AnneJ op te volgen, kan je daaraan toe voegen 'dan zal ik eens aan papa vragen of hij dat haar kan uitleggen'.
Het voordeel ervan is dat je laat zien dat je achter je kinderen staat in de zin dat ze dit nodig hebben, je trekt een milde grens bij onbehoorlijk gedrag (en iemand moet die grens laten zien), laat merken dat je ze hoort en begrijpt zonder zelf emotioneel te worden, je neemt de verantwoording dat je er iets mee doet en laat zien dat die uiteindelijk bij de vader (en vriendin) ligt.

Als het allemaal niets uithaalt en je kinderen blijven met die verhalen komen, kan je er naar luisteren en op neutrale toon zeggen 'gelukkig weten wij dat het niet zo hoort/niet goed is'. Dan kan je besluiten om het elke keer terug te koppelen naar de vader of je kinderen steunen dat zij het zelf aan de vader vertellen.

Als het niets uithaalt, is de kans dat je kinderen na verloop geen trek meer hebben in de bezoekregeling, groot. Dat is net zo spijtig als het begrijpelijk is. Uiteindelijk is dat dan wel een gezonde reactie op een ongezonde situatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.