Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeder

Moeder

14-07-2019 om 10:41

0,0 % biertjes

Hoi allemaal, ik heb een vraag voor jullie. De zomertijd is aangebroken en dit is ook vaak de tijd van lekkere drankjes. Nu zijn mijn man en ik graag in voor een drankje, maar onze zoon wil ook graag wat proberen. Nu is het zo dat hij 13 is en wij hem natuurlijk geen alcohol geven, dit willen we pas doen als hij 16/17 is (het mag dan nog steeds niet, maar dit is onze eigen keuze) nu is mijn vraag vanaf wanneer jullie je kinderen 0,0 laten drinken , ik heb het dan nog niet over bier maar wel over radler en drankjes als jillz. Ik las ooit dat er wel alcohol in zit?!


Moeder

'Ik las ooit dat er wel alcohol in zit?!'

Google even op radler, zou ik zeggen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-07-2019 om 11:00

Je hebt radler

met en zonder alcohol. Kun je zien op de blikjes. Van Jillz weet ik het niet.

Overigens mag je je zoon wel alcohol geven voor hij 18 is, hij mag het alleen niet kopen. Niet dat ik het aanraad op de leeftijd die je zoon nu heeft. Maar dat doe je zelf ook al niet. En bij ons mochten de kinderen vanaf 17 zo nu en dan wat alcohol proberen.

@Emma

@Emma

14-07-2019 om 11:01

Alcohol

Radler 0,0 Is 0,0. Er bestaat ook Radler 2%, staat op de verpakking.

Moeder

Moeder

14-07-2019 om 11:02

Knurf

Ik bedoelde in de zin van dat er in 0,0% radler wel degelijk een vleugje alcohol in zit. Dat er varianten met en zonder alcohol zijn wist ik ook wel

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-07-2019 om 11:05

Nee

Mijn 14-jarige mag het van mij niet, maar ik weet dat haar vader er geen problemen mee heeft als ze 0% bier drinkt. Het lijkt mij een bijzonder slecht plan om al aan de smaak te wennen zodat je op je 18e naadloos door kunt met het echte werk.

Moedet

'Ik bedoelde in de zin van dat er in 0,0% radler wel degelijk een vleugje alcohol in zit. Dat er varianten met en zonder alcohol zijn wist ik ook wel'

Dat zei ik niet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-07-2019 om 11:13

0,1%

Alcoholvrij bier (0,0%) mag maximaal 0,1% alcohol bevatten. Dat is ongeveer net zoveel als appelsap die je een uurtje laat staan, of een overrijpe banaan die je voor je baby prakt.

@Emma

@Emma

14-07-2019 om 11:17

Vleugje?

Waarom zou er een vleugje alcohol zitten in alcoholvrij drankjes?
2% Vind ik al een vleugje, of een ietsje grotere vleug dan 1%.

@Emma

@Emma

14-07-2019 om 11:18

Phryne

Ja dat kan ook, net zoveel als in een fruithapje

Pirata

Pirata

14-07-2019 om 11:41

Radler

Radler smaakt totaal niet naar bier, maar naar mierzoete citroenlimonade.
Toch zou ik er nog niet aan beginnen, want de stap naar bier wordt kleiner. Mijn zoon mocht het op zijn 15e pas, omdat ie over bier etc. begon. Thuis neemt hij er nog steeds (17 jaar nu) genoegen mee. Volgens mij zit hij elders wel eens aan het bier (zijn vrienden mogen dat kennelijk van hun ouders).

Jesse_1

Jesse_1

14-07-2019 om 11:57

Waarom het onderscheid?

Waarom zou je kind geen alcoholvrij bier mogen, maar wel alcoholvrije radler of jillz?

Hier overigens allemaal niet, waarom zou je ze aan de smaak wennen? Maar ze vragen er ook niet om. En alcohol krijgen ze van mij ook niet tot 18 jaar.

Wat dat vleugje betreft; daar zou ik me dan niet druk om maken. Onze puber eet graag tiramisu en daar zit in een aantal varianten zeker ook wel alcohol in.

Er zijn genoeg frisse zomerdrankjes, wat dat betreft maakt zomer of winter ook niet uit.

Jesse_1

Jesse_1

14-07-2019 om 11:58

Waarbij

Waarbij ik niet uitsluit dat ze vanaf een jaar of 16 wel alcoholvrije radler mogen als 'frisdrank'.

0.0 en de stap naar bier

0.0 zou de stap naar bier kleiner maken, lees ik. Ik betwijfel dat. Dan zou cola de stap naar een baco kleiner maken en sinaasappelsap de stap naar wodka-jus d'orange?

Moeder

Moeder

14-07-2019 om 12:28

Jesse

Ik zie radler en Jillz meer als een frisdrank dan als bier. En je 13 jarige kind met een flesje alcoholvrij bier in de hand is me net een stap te ver. Maar de vraag voor dit draadje was eigenlijk vanaf wanneer iedereen zn kinderen 0,0 laat drinken, aangezien dit eigenlijk ook door fabricanten afgekeurd wordt

Tine Winkel

Tine Winkel

14-07-2019 om 12:37

@Rosie 17

Ik vind de smaak van Radler 0,0 naturel best veel lijken op bier. Meer dan baco op cola lijkt. Dus voor mijn gevoel zou je dan sneller gewenning krijgen aan biersmaak, zodat je vanaf 18 jaar moeiteloos de alcoholhoudende variant gaat drinken. Radler 0,0 citroen/grapefruit of wat dan ook smaakt gewoon echt heel anders, en dan is er van gewenning geen sprake.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-07-2019 om 12:38

ah, met dank aan de leesbaarheid van t nieuwe forum

sorry Rosie, de bijdrage waar ik naar verwees was #14 denk ik nu...

Tine Winkel

Je schreef: "Ik vind de smaak van Radler 0,0 naturel best veel lijken op bier."
En: "Radler 0,0 citroen/grapefruit of wat dan ook smaakt gewoon echt heel anders, en dan is er van gewenning geen sprake."

Bedoel je met de eerste zin niet "bier 0.0"? Want dan ben ik het wel met je eens, dat lijkt inderdaad veel op gewoon bier. Ik zou daarom ook veel terughoudender zijn met 0.0-bier dan met 0.0-Radler bij een puber.

Radler is geen neutraal bier, maar altijd met citroen of zo. Anders is het geen Radler

Op vraag

Vanwege een vraag van zoon zijn we op zijn 14e begonnen met o procent alcohol bier. Kreeg hij elk weekend een blikje.
Op zijn 15e werd dat elk weekend een blikje gewoon bier.
Natuurlijk werd alcoholgebruik besproken maar verbieden heeft geen zin, dan doen ze het toch maar buiten jou om. Nu heb je er nog een matigend effect op doordat ze de realtie met jou op prijs stellen en eerlijk mogen zijn.
Ik hoopte dat hij zijn familie zou volgen waar alleen een enkeling matig drinkt.
Sinds afgelopen jaar heeft hij zich echter aangemeld bij een studentenvereniging. Tja, dat vind ik dus geen verantwoord alcoholgebruik, maar inmiddels is hij 23 en ik ga er echt niet meer over. Nu, na de ontgroening begint het gelukkig al weer wat terug te lopen. En ik heb gelukkig weten te voorkomen dat hij naar zo'n hijsweek in Spanje ging met zijn dispuut.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-07-2019 om 14:18

Rosie

Kijk, weer wat geleerd. Ik dacht dat ik laatst een radler 0.0 naturel kreeg, was net gewoon bier (yuk), maar misschien was dat dan n andere 0.0?

rode krullenbol

rode krullenbol

14-07-2019 om 14:25

Volgens mij ...

Volgens mij gaat er qua gezondheid en smaak niets boven een gemberbier naar Jamaicaans recept! En wat nu zo fijn is? Je kunt het zelf maken!

Rode krullenbol

Tine Winkel

Ik vermoed dat je een gewoon alcoholvrij biertje hebt gehad.

Zus

Zus

14-07-2019 om 16:00

de stap naar bier kleiner?

Ik lees een paar keer dat het drinken van alcoholvrij bier de stap naar echt bier zou vergemakkelijken. Is dat wel zo? Drinken jongeren dan bier vanwege de smaak? Volgens mij is het meer een sociaal ding en speelt de smaak een marginale rol. Bovendien, hoeveel langer is de wenperiode dan als je niet eerst alcoholvrij hebt gedronken? Kan mij niet herinneren dat wennen aan de smaak een issue was . Ten slotte, misschien gebeurt er juist het omgekeerde: kind vindt alcoholvrij bier lekker, dus waarom aan bier met alcohol beginnen .

Zus

Zus

14-07-2019 om 17:53

Triva

Dank, interessant. Eerste artikel is nog steeds doorspekt met speculatie en geeft geen antwoord op mijn vraag. Tweede is helder, verontrustend ook, ben persoonlijk blij met opgeschroefde leeftijd naar 18. Nog voordat het wettelijk niet meer mocht, zijn we altijd heel streng geweest (en nog steeds) wat betreft alcohol voor 18 jaar, liefst nog niet tot 23 jaar of zo . Oudste drinkt af en toe biertje, naar eigen zeggen, op een feestje. Sowieso nooit thuis, want daar is het de sfeer niet naar, volgens haar (als in: geen vrienden). Ze is 18 trouwens.
Maar nu nog onderbouwing vinden voor stepping stone hypothese ...

Rixt

Rixt

14-07-2019 om 20:32

Niet

Zoon van 15 jaar mag nog geen 0.0 van ons, geen bier, maar ook geen Radler ed. Wanneer hij het wel mag weet ik nog niet, hij vraagt er nog niet naar. Hij heeft weleens Radler 0.0 gehad op een kinderfeestje toen hij 11 was, maar vond het toen niet lekker. Oudste zoon van 17 zou het wel mogen, maar die wil het niet, ook geen drankjes met alcohol, die krijgt hij weleens aangeboden, maar weigert hij gelukkig steevast.

Guusje

Guusje

14-07-2019 om 22:01

Over dat 0,0

Stond laatst op een feestje van de basisschool waar dus ook 0,0 en radler enzo werd gereserveerd (naast limonade etc). Sta even te kletsen met een moeder, op tafel verschillende blikjes 0,0 bier. Zegt haar vier jarig zoontje; niet aan mijn blikje komen hoor, ben zo terug. Ik volg automatisch zijn hoofdknik naar de tafel waar alleen maar 0,0 op staat. Moeder volgt mijn blik en zegt; ja zo grappig, hij vindt 0,0 heerlijk
Ik wist ff niet hoe ik moest reageren dus heb maar niks gezegd.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2019 om 00:13

Guusje

Zo hoorde ik vanuit de tuin een klein kind aan vader vragen "mag ik ook bier?". Vader zat bier te drinken terwijl zijn dochter op de schommel zat (niet in eigen tuin). Ik dacht er vervolgens over na wat ik daar van vond. En ik vond het toch eigenlijk wel gek. Ten eerste dat vader met zijn dochter de straat op ging en een biertje in de hand had en ten tweede dat de vraag van dochter op mij over kwam of ze daar gewend aan was, ook om het te vragen en wie weet bier krijgt, die indruk kreeg ik weer door hoe vader het een beetje weg lachte. Alsof hij zich bewust was dat hij dat niet kon maken zo in het openbaar. Maar dat het zo zat is natuurlijk speculatie, dus ik kan er totaal naast zitten. Het gesprekje was hoe dan ook voor mij dusdanig apart, dat het even bleef hangen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2019 om 00:20

Moeder

Je zegt dat je zoon ook weleens wat wil proberen en door die zin heb je naar mijn idee meteen gezegd wat er rammelt aan de situatie. Waarom zou een jongen van 13 al iets mogen proberen? Of het nu met of zonder alcohol is, je zoon heeft kennelijk het gevoel dat hij iets wil proberen wat bij grote mensen gedrag hoort. 0,0 % heeft voor hem dezelfde klank als 5 %. Het gevulde glas ziet er net zo uit als 'echt'. Alleen al vanwege dat plaatje zou ik er niet aan beginnen. Ik vind dat net zo'n bizar gezicht als een kind van 12 met een peuk tussen de vingers.

Triva

Triva

15-07-2019 om 10:21

Kaaskopje

Het woord 'ook' zou mij minder alarmeren dan het woord 'weer'

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2019 om 13:24

Triva

Je hebt een goed punt .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.