Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

S@s

S@s

20-01-2011 om 14:01

2e keer buisjes en gehoorverlies?

Hallo!
Mijn kleine mannetje van 2 1/2 jaar is aan de tweede ronde buisjes toe. Ik ben er door de ervaringen met de eerste ronde een groot voorstander van! Het was een verademing om te zien hoe hij ruim een jaar nooit meer last heeft gehad van gillende oorpijnen.
Nu zitten we dus meer met doorwaakte nachten doordat één buisje eruit gegaan is...
Maar nu mijn vraag: Ik kwam al googlend op het volgende artikel: http://www.oorzaken.nl/lange_termijn_buisjes.htm ,
waarin staat dat het meermalen plaatsen van buisjes gehoorverlies geeft. 3dB meer gehoorverlies dan kinderen die geen buisjes kregen.
Is 3dB veel? Het lijkt de moeite niet. Maar toch zet het me aan het denken.
Heeft iemand van jullie verstand van decibellen? Is 3dB een reden om het níet te doen?
Ben benieuwd naar jullie ideeen!
S@s

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik heb 4x buisjes gehad, 6 jr, 10, 12, 15 jr. Wegens gehoorverlies (ingetrokken trommelvlies door dichte buis van eustachius). En een keer doorgeprikt aan 1x wegens oorontsteking. Dat oor is merkbaar slechter. Ik heb veel ruis in mijn oren, het is nooit stil, maar de kant met een keer vaker een gat is wel erger. Het heeft dus wel invloed.

Ik hoor ook meestal wel wat minder dan mijn man, vooral bij een harde bonk savonds spring ik overeind, terwijl hij hoort dat het slechts een autodeur is (ik denk altijd kind uit bed gevallen) Gek genoeg hoor ik wel weer de hoge geluiden uit een ander draadje, ik wordt misselijk van messen die uitglijden op een bord bv.)

Maar wat moeilijk te scheiden is: zijn mijn oren zo door buisjes/doorprikken of vanwege de oorspronkelijke klacht, ingetrokken trommelvlies?

Het heeft mij door wat belangrijke periodes heengeholpen (leren lezen, verhuizing, brugklas etc.), maar met dat onderzoek dat je noemt denk ik: ja klopt, ik hoor minder dan hoort.

Succes met je besluit nemen.

Hier

Heeft mijn zoontje in twee jaar tijd drie keer buisjes gehad, daarna oorpijn vrij(al 6 jaar). Wat mij verteld is is dat er elke keer na het plaatsten van een buisje een klein beetje lidtekenweefsel op het gehoorvlies(zo heet dat meen ik) komt en dat dat ervoor zorgt dat er een inimini gehoorvermindering kan zijn.
Ik denk persoonlijk dat het dragen van oortjes zoals van een mp3/telefoon ergere beschadigingen geven op de langere termijn, en dat dat niet opweergt tegen de pijnen vaan oorpijn.
Muizemeis

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-01-2011 om 21:53

Wat is het alternatief?

Het alternatief is vele malen slechter.
Je noemt zelf de helse oorpijn al, maar vergeet daarnaast niet dat een slecht horende peuter een flinke taalachterstand oploopt, en ook de kans op spraakproblemen zeer aanwezig is. O ja, dat bij elkaar kan ook nog eens serieuze gedragsproblemen opleveren. Heb het hier allemaal meegemaakt.
Voor mijn gevoel staat het (mogelijke, staat natuurlijk helemaal niet vast) vooruitzicht van 3 db blijvend gehoorverlies daarmee in schril contrast.
By the way: onze zoon is nu 9 en heeft inmiddels geen buisjes en/of gehoorproblemen meer. Maar wel blijvend gehoorverlies aan één oor, ongeveer 5%. Weet niet wat dat in decibellen is, maar is in de praktijk nauwelijks denkbaar. Dat komt overigens niet door de buisjes, maar door verkalking: dankzij het vocht dat te lang achter het trommelvlies heeft gezeten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-01-2011 om 21:55

Denkbaar = merkbaar

Ik bedoelde dus: maar is in de praktijk nauwelijks merkbaar.

Melanie

Melanie

21-01-2011 om 20:12

Buisjes, oorontsteking

Dochter van 9 kreeg bij 6 maanden voor 't eerst een oorontsteking en bij 1 jaar buisjes. Aangezien de buisjes vrij lang bleven zitten, zijn er geen andere geplaatst De laatste oorontsteking was rond de 6 jaar. Beide oren zitten vol lidtekens en tot vorig haar zat in beide trommelvliezen een gaatje. Die gaatjes hebben feitelijk de rol van de buisjes overgenomen. Die gaatjes zijn nu gelukkig dicht, anders wilde de KNO-arts een trommelvliestransplantatie doen op 10-11 jarige leeftijd. Haar gehoor is bijzonder goed, getest door KNO.

sandra75

sandra75

22-01-2011 om 09:52

12x...

Onze oudste zoon is inmiddels tien jaar en al vanaf 2005 is het raak met buisjes..al 12x..gehoorverlies had hij eigenlijk al, hij heeft als baby hersenvliesontsteking gehad en daar heeft hij een gehoorbeschadiging aan overgehouden. Zoon heeft nu permanente buisjes in zijn oren (witte) en die worden goed in de gaten gehouden opdat ze niet dichtslibben.. de buisjes zijn op 1 oktober 2009 geplaatst en vanaf toen gaat het super! geen oorontstekingen meer en geen 'looporen'.Twee keer per jaar krijgt hij een gehoortest en het ziet er nog steeds heel goed uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.