Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

3 kiezen trekken bij een 6 jarige?

Afgelopen week was ik met mijn 6 jarige bij de tandarts en toen bleek dat zijn melkkiezen dusdanig waren aangetast, dat 2 kiezen links eruit moesten. Vullen had geen zin meer en hij geeft al een tijdje pijn aan aan die kant, dus dit was de beste optie. Trekken ging goed, maar een leeg mondje nu aan één kant.

Probleem is nu dat hij aan de andere kan een fistel heeft en ook die melkkies moet eruit. Over 2 weken dus. Hoe moet dat mannetje nu nog eten, vraag ik me af? Volgens de tandarts was dit echt de beste oplossing...
Hij heeft ook al geen voortandjes meer (die zijn 'normaal' aan het wisselen). Nieuwe kiezen krijgt hij met een jaar of 9 a 10. En mijn kinderen zijn erg laat met wisselen, dus het zal nog wel even duren.

Ik baal er wel van. Poets 2x per dag, poets altijd na en ze eten weinig snoep en drinken geen cola oid. Mijn dochter, van net 1,5 jaar jonger heeft stralend witte tandjes en kiesjes. Niks aan de hand en hetzelfde eet/drinkpatroon.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vraagbaak van deze week

http://www.ouders.nl/vkindarts.htm
Toevallig is deze situatie deze week aan de orde.

Hillary

Hillary

01-03-2010 om 14:03

Andersom

Hier was het bijna andersom, een tandarts die beslist niet wilde trekken. Zoon had erg slecht melkgebit, galzuur was niet goed. Nadat het twee keer was gebeurd dat binnen een half jaar een kies van niks aan de hand tot wortelkanaalbehandeling was uitgegroeid zijn we over gegaan tot vaker controleren (3x per jaar), om te voorkomen dat een klein gaatje heel snel groot zou worden. We hebben ons door de jaren tot de tweede wisselfase echt heen geworsteld. Ik ben de tel kwijt hoe vaak hij een wortelkanaalbehandeling heeft gehad, volgens mij op 1 kies zelfs 2 maal. Alles werd continu weer opgelapt, je wilt niet weten hoe sommige kiezen eruit zagen als hij ze gewisseld had, alle kleuren van de regenboog en soms in meerdere delen. Ik heb dikwijls gevraagd om dan maar liever te trekken ipv dit telkens weer. Mar de tandarts wilde dat beslist niet omdat dat volgens haar ook grote gevolgen voor het blijvend gebit zou hebben ivm de vorm van de kaak en de positie van de blijvende kiezen.

100%mama

100%mama

02-03-2010 om 10:45

Dilemma

In eerste gedacht zijn wij op de praktijk ook niet voor het trekken van melkelementen op jonge leeftijd (dus een poos voor de wissel periode). Dit heeft idd met de groei van de kaak te maken en het doorkomen straks van nieuwe elementen. Aan de andere kant speeld bij niet trekken wel het gevaar mee dat de cariers de nieuwe elementen aantasten bij niets doen. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre ze aangetast zijn, maar wellicht is het nog een optie de melkelementen wortelkanaal te behandelen. Zijn ze echter te ver aangetast dan zal dit geen optie meer zijn. In het laatste geval doe je er dus wel beter aan om ze te extraheren om ellende aan de blijvende elementen te voorkomen.

Wat een lastige situatie zeg, je zou eventueel een second opinion aan kunnen vragen of de kaakchirurg er naar laten kijken. Sterkte hoor....

100%mama

100%mama

02-03-2010 om 10:48

hebben ze al eens gekeken hoe dit kan gebeuren? Er zijn diverse testen waarmee je glazuur aanmaak kan beoordelen, speeksel hoeveelheid, voedingsamnese etc. Ook een gezond voedings patroon kan namelijk een "verkeert" patroon zijn. Wij doen dit altijd testen zodat er rekening mee gehouden kan worden voor de toekomst.

100%mama

waarom werd mij zoiets niet gewoon verteld? Mijn oudste heeft 4 melkkiezen laten trekken nadat ze dus allevier in eerste instantie gevuld waren. Daar was ik al (inwendig en thuis) behoorlijk boos over. Waarom eerst uitgebreid vullen om vervolgens binnen 2 maanden te trekken. En niemand die mij vertelde dat dat wel eens gevolgens voor het blijvende gebit kan hebben. Ze moet binnenkort een beugel, maar ik ga er maar vanuit dat ze die sowieso had gekregen anders kan ik denk ik niet meer vriendelijk naar die jeugdtandzorg...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-03-2010 om 22:54

Pilsje

Tja, dat zul je toch echt aan je eigen tandarts moeten vragen...
Maar wat ik ervan heb begrepen (yep, ook een kind met problematisch gebit), is dat de meeste tandartsen ervoor kiezen om te trekken. En wel omdat uitgebreid boren, zenuwbehandelingen etc. op z'n zachts gezegd erg vervelend kunnen zijn voor kinderen. En om de kinderen te ontzien, wordt dan gekozen voor een oplossing die op dat moment het minst vervelend is. Ik weet trouwens niet hoe groot de kans is dat kinderen later problemen krijgen na het trekken van melkkiezen, maar dat weet 100% mama wellicht wel?
Mijn zoon - categorie stuiterbal - is tot onze grote verbazing de ideale tandartspatiënt gebleken. Hij is nu net acht jaar, en er is al zeker zes keer geboord, hij heeft een zenuwbehandeling gehad, alle kiezen zijn geseald etc. Maar ondanks dat heeft de tandarts ook een kies moeten trekken. Ondank de zenuwbehandeling kwam de kiespijn weer terug, dus helaas. Maar gelukkig kiest de tandarts niet standaard voor trekken.

100%mama

100%mama

03-03-2010 om 14:30

Problemen

die er kunnen ontstaan is ruimte gebrek, nieuwe tanden & kiezen groeien op de verkeerde plaats waardoor de kans op intensieve orthodontie groot wordt. Bij extractie van voortanden ontstaat er een slappe tongspier waardoor het kind op latere leeftijd op logopedie zal moeten om dit te corrigeren (het kind kan ook gaan slissen), daarbij bij het extraheren van kiezen kan de tong "door de mond dwalen" en zodoende ook problemen opleveren in de spraak en spier ook het kauw vermogen (de vermaling van voedsel) wordt aangetast en zodoende klachten aan de maag geven. (citaat tandarts)

Maar.....mocht het melkelement dusdanig "verrot" zijn tot in de wortel dan is de beste optie trekken omdat de melktanden de blijvende tanden besmetten. Is dit niet het geval dan kan je kiezen voor vullen of aluminium kroontjes (al dan niet met wortelkanaal behandeling) mocht de vulling geen houvast meer hebben.

Idd, de meeste tandartsen kiezen voor trekken omdat (zeer) jonge patienten nu eenmaal wat moeilijker te behandelen zijn. Toch vinden wij dit wel het proberen waard en indien dit niet door ons gedaan kan worden zijn er diverse locatie's (stichting Bijter) in ziekenhuizen die dit onder narcose kunnen doen. Ook dat is niet goed, maar het blijft kiezen uit 2 kwaden in dit geval.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben....

100%mama

100%mama

03-03-2010 om 14:34

Idd ijsvogeltje

het blijft altijd afwachten of een behandeling afdoende is (gelukkig in de meeste gevallen wel) en het is super zielig voor je kind dat hij dit moet doorstaan. Wel knap dat hij zo'n super patient is hoor!

Rinkie

Rinkie

05-03-2010 om 21:55 Topicstarter

Dank en vervolg

Dank voor jullie reacties (ik kon zelf even niet snel reageren). De eerste 2 kiezen zijn er al uit getrokken, er werd ter plaatse een beslissing genomen, want hij kwam eigenlijk voor vullen. HIj had er ook pijn aan, daarom werd sneller besloten tot trekken. Overigens vind ik ze er helemaal niet zo slecht uitzien... Wel aangetast, maar zeker niet helemaal door en door, maar goed, wie ben ik... zeker geen tandarts.
Nu aan de andere kant die met de fistel nog. Daar schijnt geen ontkomen aan te zijn.
Maar ik ga a.s. dinsdag (bij de afspraak) nog wel 's even goed in gesprek met die tandarts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.