Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pluk53

Pluk53

11-11-2010 om 12:11

3500 doden door vermijdbare fouten

http://www.trouw.nl/nieuws/zorg/article3291558.ece/_rsquo_Sterfte_rond_operaties_kan_met_helft_omlaag_.html
Iedereen wist al dat je in een ziekenhuis "extra" risico's loopt. Maar 3500 vermijdbare doden per jaar. Hoe is het mogelijk dat er niet eerder aan de bel getrokken is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

11-11-2010 om 12:23

1750

Volgens mij lees jij het anders dan ik Pluk. Jij gaat er vanuit dat er 1750 levens bespaard kunnen worden x 2 = 3500.
Volgens mij moet je het lezen: er zijn 1750 vermijdbare sterfgevallen per jaar en de helft daarvan wordt ondervangen door de checklist. De andere helft overlijdt dan nog steeds aan verwijtbaar handelen, maar dat wordt niet afgedekt door de checklist.

Pluk53

Pluk53

11-11-2010 om 12:40

3500

in de gedrukte editie van Trouw stond een iets uitgebreider artikel. Een stukje daaruit:
De sterftedaling van 0,7 procent deed zich voor bij een totaal van zo’n 4000 klinische operaties. In heel Nederland vinden jaarlijks een half miljoen operaties plaats, dus omgerekend zouden landelijk 3500 sterfgevallen te voorkomen zijn. Dat is twee keer zoveel als de 1735 vermijdbare doden die volgens onderzoekers van de Vrije Universiteit en het gezondheidsinstituut
Nivel in ziekenhuizen vallen als gevolg van medische missers. „Wij hanteren een andere rekenmethode”, aldus Boermeester. „Maar er is veel winst te behalen.”

Leony

Leony

11-11-2010 om 19:46

Beoordelen van medisch handelen open zenuw

Medici zijn van oudsher baas in eigen keuken. Die houden er niet van dat buitenstaanders zich met de kwaliteit van medisch handelen bemoeien.
Als patient heb je bijvoorbeeld weinig mogelijkheden om falend medisch handelen aan de kaak te stellen. Procedures bij het tuchtcollege zijn moeizaam en duren lang. En er hangt toch altijd de geur van subjectiviteit omheen - de slager die zijn eigen vlees keurt.
Er is heel veel verzet bij de ziekenhuizen om sterftecijfers openbaar te maken. Men zit niet te wachten op dat soort transparantie.
Ook de recente actie van de ziektekostenverzekeraar CZ, die voor de behandeling van borstkanker met een aantal ziekenhuizen geen contracten meer wilde afsluiten, stuitte op groot verzet van de medische wereld.
Ter vergelijking: rondom operaties overlijden jaarlijks 2,5 keer meer mensen dan in het verkeer (!). Wonderlijk inderdaad dat de medici er zó lang in geslaagd zijn om objectieve beoordeling van eigen prestaties - met relevante maatregelen - te voorkomen.
Het wordt hoog tijd voor een niet-vrijblijvend systeem voor beoordeling van de kwaliteit in de gezondheidszorg.
Leony

Leony

Leony

11-11-2010 om 21:26

Nou

omdat er al sinds jaren veel aandacht en geld aan verkeersveiligheid gegeven wordt en het onderwerp ziekhuissterfte nog uit de taboesfeer getrokken moet worden.
Leony

Biene M.

Biene M.

11-11-2010 om 21:44

De meeste inzittenden van auto's zijn gezond en alle patiënten in een ziekenhuis zijn ziek. Dat lijkt me op zich al een flinke verklaring voor de grotere sterfte in ziekenhuizen en de grotere ophef over verkeersdoden.

Wat uiteraard niet wegneemt dat het zinvol is iets aan foutenpreventie in ziekenhuizen te doen, maar de vergelijking tussen doden in het verkeer en in het ziekenhuis is vrij eigenaardig.

Pelle

inderdaad ja, EN, maar dan met een uitroepteken.

Onze gyn vertelde toentertijd dat er meer kinderen overlijden rondom de geboorte dan dat er verkeersdoden vallen..

Naar verkeersdoden en het vermijden ervan wordt-werd veel onderzoek gedaan, maar naar overlijden rondom de geboorte weinig (nu wel wat meer, gelukkig)

Pluk53

Pluk53

12-11-2010 om 10:10

Biene, wel vergelijken

dit zijn wel 3500 vermijdbare doden. Mensen die normaal gesproken "gewoon" hun leven weer hadden kunnen oppakken. Als je het helemaal eerlijk wilt wegen, dan moet je die 3500 vermenigvuldigen met de resterende gemiddelde levensverwachting. En als je dat ook doet met de verkeersdoden, dan heb je twee (nog steeds redelijk abstracte) getallen die je kunt wegen.
Maar ik ben vooral geschokt door het "vermijdbare"! Je kind/partner/jezelf zal er maar tussen zitten, tussen de "gemaakte foutjes". En dan snap ik ook wel, dat "waar gehakt wordt, vallen spaanders". Maar "vermijdbaar" betekent doodgewoon dat het systeem niet goed werkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.