Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

vinkje

vinkje

02-11-2008 om 12:51

4 jaar en keel/neusamandelen knippen

Bij mijn dochter van 4 worden aankomende week de keel/neusamandelen verwijderd, graag zou ik jullie ervaringen willen horen, wat betreft napijn, wel/niet willen drinken etc.
Ook zijn haar keelamandelen erg groot en vies, zegt dat EN haar leeftijd iets over extra ziek zijn daarna?

Groetjes Vinkje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

02-11-2008 om 13:11

Vinkje

Haar leeftijd (heel normaal voor een dergelijke ingreep)en het feit dat haar keelamandelen flink ontstoken zijn zegt niets over de snelheid van herstel.
Het feit dat ze flink ontstoken zijn is nou net de reden waarom ze eruit moeten.
De napijn van de verwijderde neusamandelen in te verwaarlozen, van de keelamandelen heeft ze een paar dagen last, met name de eerste en tweede. Het is een open wond(je) in haar keel, waar waterijs erg fijn bij is. Haal dus haar lievelingswaterijsjes in huis, haar lievelingslimonade (zonder prik) en haar lievelingsvla/yoghurt/appelmoes...alles wat koud en vloeibaar is. Daarmee is ze snel genezen, en dat is voedsel wat er snel in zal gaan.
Voor haar is het belangrijk dat je zowel bij het onder narcose brengen aanwezig bent, als op de uitslaapkamer, zodat ze jou direct weer ziet zodra ze bijkomt. Als je dit zelf niet prettig vindt om mee te maken kan dat natuurlijk door elke voor jouw dochter vertrouwde volwassene gebeuren.
Succes ermee!
Minet

Ervaring

Bij mijn oudste (toen 5) zijn vorig jaar december zijn neus en keel amandelen geknipt en buisjes geplaatst.
Toen hij wakker werd had hij wel wat pijn maar hij dronk gelijk goed en na het beloofde ijsje was hij eigenlijk al helemaal weer in orde. Hij verveelde zich na een anderhalf uur suf in het ziekenhuisbed, was ook boos omdat hij niet gelijk warm mocht eten maar verder heeft hij er eigenlijk nauwelijks last van gehad.

vinkje

vinkje

03-11-2008 om 09:26

Hartelijk dank

Ben blij met jullie ervaringen, ga vanmiddag ook nog even een leesboekje kopen, hoe ik haar het best kan voorbereiden, heb wel verteld, dat haar keeltje schoon gemaakt gaat worden en ze dan minder vaak ziek zal zijn en dat de keel naderhand ook nog best wat pijnlijk zal zijn, maar dat daar die lekkere waterijsjes goed tegen helpen.
Groetjes Vinkje

Heftig

Mijn zoon was bijna 4 toen zijn keel-en neusamandelen werden geknipt. Van tevoren hebben we hem goed voorgelicht en voorbereid. Ik mocht mee naar de OK en hem vasthouden tot hij onder narcose ging. Dat was heftig, want hij raakte in paniek van alle mensen en apparatuur om zich heen, en begon hevig tegen te stribbelen. Bij terugkomst schrok hij zich wild van het bloed dat op zijn laken lag.
Hij wilde ook niet drinken omdat hij al snel door had dat dat pijn deed. De verpleegkundige en ik hebben moeten praten als brugman om hem elk uur een slokje te laten drinken. Na thuiskomst hebben we hem zelfs in de houtgreep moeten nemen en hem gedwongen te drinken, vreselijk.
Al met al heeft het bij ons een week geduurd voordat zoon weer begon te praten en te eten. Hij was vreselijk boos op ons om wat we hem hadden aangedaan...

Ik wil ook even deze kant van het verhaal laten weten. Het is mij erg tegengevallen!
Veel succes!

4 keer

Onze drie kids zijn in totaal vier keer geopereerd aan hun neus- en keelamandelen (bij mijn zoontje waren ze na 3 jaar weer aangegroeid!) en alle vier keer is het goed gegaan en meegevallen!

Oke, de eerste twee uurtjes na de operatie zijn pittig, vooral het laten drinken is dan even moeilijk.

Maar voor de rest hebben we hier nooit problemen gehad en hadden ze de volgende dag weer volop praatjes.

Mijn kids waren overigens 3 jaar, 2.5 jaar, 2 jaar en 6 jaar bij de operatie.

Succes ermee!

Groetjes Milou

ayla

ayla

05-11-2008 om 10:08

Hier vrijdag

hier gaan vrijdag bij dreumeszoon de amandelen eruit. Neusamandelen alleen. Vind het wel spannend, hij is pas 20 maanden.

Hoe snel herstel je van neusamandelen knippen?

Minet

Minet

05-11-2008 om 10:14

Ayla

hier waren de mannetjes net 2 jaar, na de ingreep gingen we naar huis, ze deden hun middagslaap, wel langer dan normaal, daarna helemaal niets meer gemerkt.
Hopelijk gaat het bij jouw zoon ook zo!
Succes, Minet

Hier ook vrijdag

Mijn zoontje van bijna 18 maanden moet ook vrijdag: neusamandelen en buisjes... Ik ben er waarschijnlijk een stuk zenuwachtiger voor als hij (logisch want hij hij heeft er geen flauw idee van) maar goed, na 5 keer een anti-bioticakuur moet je toch wat?

Zijn hier ook ervaringen in deze leeftijdscategorie?

Groetjes,
Muppet

ayla

ayla

05-11-2008 om 13:00

Muppet

Bij jou dus ook, hier twijfelde ze over de buisjes, hij heet namelijk wel vocht achter zijn trommelvliezen. Nu gaan in eerste instantie alleen de neusamdelen eruit en over 6 weken moeten we terug komen en als zijn oren dan nog steeds niet oke zijn dan krijgt hij waarschijnlijk buisjes

1 jaar en 2 dagen

was mijn dochter toen haar neusamandel geknipt werd en haar oren doorgeprikt. Een half jaar later buisjes gekregen en weer aangegroeide neusamandel geknipt. Nu is ze ruim 7 jaar en heeft dacht ik haar 6de paar buisjes (als ze er nog in zitten nu tenminste). De ingrepen van buisjes en neusamandel zijn altijd mee gevallen. Toen ze ruim 5 was heeft ze een keer alle drie tegelijk gehad, neusamandel weer geknipt (had met littekenweefsel te maken), keelamandelen en buisjes. De volgende dag at ze witbrood zonder korstjes. Erg meegevallen dus, even afgezien van de eerste paar uur na de ingreep.

ayla

ayla

05-11-2008 om 14:35

Zaterdag naar sinterklaas

tja het gaat wat sneller dan we dachten, op woensdag de afspraak bij de KNO arts en vrijdag amandelen eruit Nu hebben we zaterdagochtend een afspraak bij Sinterklaas, ik hoop dat hij meekan

Linda99

Linda99

05-11-2008 om 15:22

Muppet

Jongste was 15 maanden toen ze buisjes kreeg en de neusamandel eruit ging. Ingreep ging erg vlot. Alleen eenmaal uit de narcose is ze nog een aantal uren erg van slag geweest. Maar eind van de middag was ze alweer de oude.

Wel heeft ze na de ingreep nog 1 keer een oorontsteking gehad maar toen die eenmaal voorbij was heeft ze dat nooit meer gehad.

*Twinkel*

*Twinkel*

06-11-2008 om 23:28

Na een half jaar weer

In mei is onze dochter (16 mnd, 13mnd gecorrigeerd) aan buisjes en de amandel geholpen. Sindsdien heeft ze constant looporen en de loopneuzen zijn niet minder geworden. Momenteel heeft ze weer 2 fikse oorontstekingen en 24 uur per dag een loopneus en snurkt ontzettend. Ze groeit minimaal, niet ideaal voor een prematuur.

Vandaar dat we over 3 weken nog een keer voor de ingreep mogen komen. Ze is dan 22mnd (19 gecorrigeerd). In de hoop dat ons kleine prutteke daarna wel zal gaan groeien...

Minet

Minet

07-11-2008 om 17:56

Hoe ging het ayla, vinkje en muppet?

Ben benieuwd hoe het is vergaan vandaag!
Groetjes, Minet

ayla

ayla

09-11-2008 om 09:19

Ging super

Omdat hij de kleinste was was hij als eerste aan de beurt dus we konden om kwart over 8 de operatiekamer in. Dat was even iets minder, schreeuwen krijsen, was duidelijk bang voor de mannen in blauwe pakken. Na 5 minuten kwam hij terug helemaal overstuur, bang voor de verpleegsters etc maar na een half uur is hij als een blok in slaap gevallen en na drie kwartier slapen werd hij vrolijk wakker. We mochten 2 uur na de operatie naar huis. en de rest van de dag is goed gegaan, nauwelijks pijn gehad en vrolijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.