Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

an

an

06-12-2010 om 18:48

40 jaar en beugel: voordelen, nadelen en kosten

Mijn ondertanden staan schots en scheef en ik heb een overbeet (lang geduimd maar daar nooit een beugel voor gehad). Ik krijg er steeds meer een hekel aan en wil hier iets aan laten doen. Ik heb de orthodontist van mijn dochter er naar laten kijken en ik zal zo'n 2 jaar een slotjesbeugel moeten. Het zal ongeveer zo'n 2500 euro voor de totale behandeling (incl. maandcontroles) gaan kosten. Kan dit een beetje kloppen?
Ik heb nu onze verzekering over laten zetten naar CZ (collectief) omdat we hier zowieso voor onze dochter alles vergoed krijgen. Als ik kies voor de meest uitgebreide verzekering (uitgebr. tandarts collectief)krijg ik alles vergoed, maar geldt er een wachttijd van 2 jaar (ik moet mijn tandarts een verklaring laten ondertekenen dat ik de eerste 2 jaar niets aan mijn tanden laat doen). Als ik kies voor tandarts collectief kan ik meteen beginnen en krijg ik 80% van de behandelingen vergoed met een max van 2045 euro. Ik denk er sterk over om voor dit laatste te kiezen. Dan betaal ik uiteindelijk wel zelf bij (ong. 500 euro), maar anders betaal ik ook meer premie (ong 320 euro per 2 jaar) en moet ik dus 2 jaar wachten. Dus, tsja, wat is wijsheid....
Maar nu nog een vraag aan de ervaringsdeskundigen? Is het pijnlijk of is het te doen? Ik heb begrepen dat het voor volwassenen toch anders is dan voor kinderen. en is het verwijderen pijnlijk? En zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn verhaal

An, als je vergoeding gaat krijgen voor de behandeling zou ik het zeker doen. (en wat is nu 7,50 per maand verspreid over 24 maanden?)Misschien kan je ortho een volledige vergoeding aanvragen omdat het een ernstige overbeet/crowding is? Dat is bij mij wel gedaan en het is echt supermooi geworden. Ik had een overbeet van 13 mm, en moest ook een kaakoperatie ondergaan. Dat was voor mij ook de reden dat ik alles vergoed kreeg.
De betalingen vinden per maand plaats, met wat grotere bedragen aan het begin en aan het einde van de behandeling. Bij mij heeft het bijna 3 jaar geduurd.
Overde pijn; dat is heel persoonlijk. Na het plaatsen kunnen je tanden gevoelig zijn; harde dingen eten is dan niet fijn. Dat komt elke keer terug als je weer op controle bent geweest en de beugel is bijgesteld. Met een paracetamol was dat prima op te lossen en na één dag was het weer over. Ik hoefde trouwens maar één keer per twee maanden op controle. Dat scheen te komen door de nieuwe 'klik'-slotjes. Het verwijderen is totaal niet pijnlijk, daar zou ik me maar niet druk om maken.
Toen de beugel verwijderd was, is er een wereld voor me open gegaan. Ik kon nu alles afbijten, mijn mond sluiten, en mijn tanden zelf goed schoonhouden! Zelfs de tandarts heeft niets meer te doen bij me. Mijn tanden staan zo recht naast elkaar dat de borstel overal goed bij kan. Mijn tip is om een goede ortho te zoeken en niet eentje om de hoek. Vraag aan beugel-klantjes waar ze gaan en of ze tevreden zijn. En vraag ook welke ortho je tandarts aanraad. Ga niet een beugelbehandeling bij je eigen tandarts laten doen, heb ik ooit gedaan als kind, en wat een weggegooid geld. (anders was die kaakoperatie 25 jaar later niet nodig geweest)
Gewoon gaan voor die beugel!

Dorry

an

an

06-12-2010 om 19:38

Dorry

Dank voor je berichtje!
Even over die 7,50 euro, wat bedoel je daar precies mee? En kun je aangeven wat jouw beugel in totaal gekost heeft?

100%mama

100%mama

07-12-2010 om 21:58

Qua prijs klopt het zeker wel hoor (wel jammer dat de tarieven toch niet omlaag gaan.....want dan was het nog goedkoper!).

Toevallig hebben wij van de week een patient voor ortho gehad die 9 mm overbeet had en idd een volledige vergoeding krijgt omdat het een medische indicatie betreft. Ondertanden snijden zowat in het tandvlees boven. Ik zou hier zeker eens naar gaan informeren.

Bij kinderenis het idd makkelijker....voor de ortho. Pijn hebben ze ook, maar andere weer totaal niet. Bij volwassenen is het wel lastiger omdat alles al gevormd is (daarom is het zo beter om het tijdens de groei te doen, omdat je nog van alles kunt manipuleren). Mijn overbuuv heeft sinds een paar maanden een beugel en wauw! Ze moet nog wel een tijdje, maar wat een verschil al! Ze eerste dagen heeft ze wat last gehad met eten en deed het zeer, maar met een paracetamol goed op te vangen. Hygienisch gezien zal jehet vele malen beter kunne schoonhouden dus ook uiteindelijk op langere termijn is het alleen maar aan te raden als het mogelijk is, ik zeg doen!

Ik heb een beetje proberen te berekenen wat het je zou gaan kosten, maar ik zie dat ik dus iets verkeerd berekend heb (moet ik nooit doen, dingen snel berekenen). Ik bedoelde ermee te zeggen, dat de ene manier je meer geld kost dan de andere manier, maar als je dat afzet tegen het aantal maanden dat je bezig bent, dan is het wellicht niet zoveel. Ik heb niks betaald voor mijn beugel omdat ie volledig vergoed werd. Per controle betaalde ik geloof ik € 50,-. En dat tikt over 24 maanden behoorlijk aan.
Probeer een volledige vergoeding aan te vragen voor je beugel; medisch noodzakelijke behandelingen worden vaak wel vergoed. Dat doet de ortho voor je.

Dorry

100%mama

100%mama

11-12-2010 om 11:32

Tarieven

Helaas gaan de tarieven, zoals eerder wel verwacht, niet omlaag volgend jaar.

Zoals nu de tarieven (zal een paar euro schelen) liggen ben je kwijt voor een beugelgem. in 2 jaar een start tarief van 850,= en daarna elke 5 weken 48,50. Hiervoor heb je dan afdrukken gemaakt die ik meen 13,10 kosten, foto's samen ongeveer 100,= en kosten behandelplan ik meen 54,-. Heel veel ortho's berekenen geen kosten voor een behandelplan. De nazorg zal een retentie draad zijn, maar die is inbegrepen in een maandtarief. Daarna heb je nog 1 a 2x controle van 19,10.

De prijzen zullen iets omhoog gaan, maar dat zijn euro's.

Doen!

Ik ben nu 38 en heb twee jaar geleden mijn beugel laten verwijderen (waar je overigens niets van voelt). Ik ben superblij dat ik het heb gedaan...volgens mij heb ik ook zo'n 500 euro zelf betaald...maar dat was het meer dan waard.

Als ik jou was zou ik het nu doen, als je eerst twee jaar hoge premie moet betalen ben je nog duurder uit plus dat je langer moet wachten.

Veel pijn heb ik niet gehad, de eeste paar dagen at ik mijn brood zonder korstjes en soms had ik wat last na het straktrekken van de draad...maar 'k vond het heel goed te doen.

Succes!

Marjoleine64

Marjoleine64

12-12-2010 om 22:50

Nu doen

ik heb het zelf ook gedaan, tegelijk met zoon. Ik had alleen onder slotjes nodig (mijn overbeet is niet zo groot), en was er na een jaar alweer mee klaar. De gewone 6-wekelijkse controles plande ik altijd zo dat zoon en ik tegelijk konden, dat scheelde weer een keer rijden. Als je tevreden bent over de ortho van je dochter is het wel zo makkelijk om daar zelf ook te gaan.
Marjoleine

ik heb het 13 jaar geleden gedaan,op 35 jarige leeftijd.
ik zat toen in de particuliere verzekering en kreeg alles vergoed.
maar ook als ik het zelf had moeten betalen had ik het zeker gedaan.
Mijn overbeet was 7 mm ,ik heb drie jaar een slotjes beugel gehad,en de eerste twee dagen na een nieuw draadje at ik soep en vla ,daarna kon ik alles weer eten.
ik ben nog steeds heel erg blij dat ik het heb laten doen,heb hele mooie tanden nu en heb ook nooit meer last van *knappende* kaken.
Als je het nu laat doen,heb je daar je hele leven plezier van,dus ga er voor!

Overigens

ik heb het wel bij mijn eigen tandarts laten doen,echt een vakman.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.