Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

8 jaar en beginnende borstontwikkeling?

Sinds een paar weken klaagt mijn 8 jarige dochter over pijn bij haar tepels. Van de week viel me op dat ze zo maar opeens serieus naar zweet ruikt onder haar oksels, en net vanavond zag ik dat haar tepels duidelijk opgezwollen zijn. Verder was ze al nooit de makkelijkste, maar de laatste tijd is ze wel heel stuurs en bokkig.

Ik schrik er een beetje van. T kind is 8! Ze is mijn jongste en ik heb verder alleen jongens, dus ik weet het niet zo goed. Is dit normaal? Moeten we er iets mee??
Graag hoor ik ervaringen van anderen!

Boink

Boink

22-09-2017 om 23:39

Normaal

Mijn dochter was 8 toen ze ging pre-puberen, ging zweten en bijna 9 toen ze wat tepelontwikkeling kreeg, 10 toen haar heupen gingen veranderen, er her en der wat lichaamsbeharing kwam, 13 haar menstruatie en toen was de boel lichamelijk weer wat in balans. Zelf was ik 9.

vroeg of te vroeg

Bij mijn dochter begon borstontwikkeling al op 7-jarige leeftijd. Omdat dat als te vroeg wordt beschouwd, is zij door een kinderarts onderzocht op pubertas preacox. Dat was bij haar gelukkig niet het geval.
Dus als je twijfelt kun je even langs de huisarts gaan.
https://www.erasmusmc.nl/alkg-cs/3469011/4389369/Vroege-puberteit

Mare

Mare

13-10-2017 om 22:05

Onze dochter ook met 8 jaar

Wij zijn door huisarts doorgestuurd naar ziekenhuis.
Uit botfoto's bleek dat haar botleedtijd 3,5 jaar ouder was: pubertas praecos dus. In zknhs werd eerst uitgezocht of er geen sprake was van een tumor ad hypofyse. Dat was gelukkig niet het geval. Zij is daarna ruim 3 jaar lang iedere 4 weken in het ziekenhuis behandeld dmv een injectie Decapeptyl om de vervroegde puberteit tegen te gaan.
We vonden dat een erg lastige beslissing. De artsen waren duidelijk in het alternatief: zonder behandeling zou ze al heel snel volldig de puberteit in gaan. Dus: borsten, menstrueren, maar ook alle gevoelens die bij vroegrijp horen. Daarnaast zou ze dan nog maar weinig doorgroeien en dus (heel) klein blijven. Na onderzoek bij mijn schoonmoeder (1.53 m. - haar zoon/mijn man is 1.87) blijkt dat het in haar geval het erfelijk is.

We hadden de afspraak dat zij zelf mocht aangeven wanneer ze het niet meer zou willen. Dat was aan het einde vd lagere school, toen ze 11 was. Het is inmiddels een prachtige jonge vrouw van 23. Een fijne 1.73 m. lang, en 'gewoon' op haar 12e gaan menstrueren. Ze heeft vaak gezegd erg blij te zijn dat we destijds besloten te laten behandelen.
Mijn advies dus zeker ook: ga naar de huisarts. Al was het maar om uit te sluiten dat er iets aan de hand is.

Jippox

Jippox

13-10-2017 om 22:30 Topicstarter

Dank

Voor jullie reacties. We zijn inmiddels bij de huisarts geweest. Die vond het 'binnen de normale grenzen' vallen en doet dus niets. Huisarts merkte op dat mocht dochter ook vroeg gaan menstrueren, we maar terug moesten komen ivm de groei. Toen ik vroeg of we dan niet al te laat waren werd het even stil... Nu is de afspraak dat we over 4 maanden terug komen om te zien 'hoe snel' e.e.a. verloopt.

Ik heb dochter ook een boek gegeven over alle lichamelijke veranderingen in de puberteit. Gelukkig vind ze dat vooral reuze interessant...

Mare

Mare

14-10-2017 om 18:19

Onze dochter ook met 8 jaar

Wij zijn door huisarts doorgestuurd naar ziekenhuis.
Uit botfoto's bleek dat haar botleedtijd 3,5 jaar ouder was: pubertas praecos dus. In zknhs werd eerst uitgezocht of er geen sprake was van een tumor ad hypofyse. Dat was gelukkig niet het geval. Zij is daarna ruim 3 jaar lang iedere 4 weken in het ziekenhuis behandeld dmv een injectie Decapeptyl om de vervroegde puberteit tegen te gaan.
We vonden dat een erg lastige beslissing. De artsen waren duidelijk in het alternatief: zonder behandeling zou ze al heel snel volldig de puberteit in gaan. Dus: borsten, menstrueren, maar ook alle gevoelens die bij vroegrijp horen. Daarnaast zou ze dan nog maar weinig doorgroeien en dus (heel) klein blijven. Na onderzoek bij mijn schoonmoeder (1.53 m. - haar zoon/mijn man is 1.87) blijkt dat het in haar geval het erfelijk is.

We hadden de afspraak dat zij zelf mocht aangeven wanneer ze het niet meer zou willen. Dat was aan het einde vd lagere school, toen ze 11 was. Het is inmiddels een prachtige jonge vrouw van 23. Een fijne 1.73 m. lang, en 'gewoon' op haar 12e gaan menstrueren. Ze heeft vaak gezegd erg blij te zijn dat we destijds besloten te laten behandelen.
Mijn advies dus zeker ook: ga naar de huisarts. Al was het maar om uit te sluiten dat er iets aan de hand is.

Guppie

Guppie

31-12-2017 om 19:33

oestrogeendominantie

Tegenwoordig hebben we te maken met veel xeno-oestrogenen in ons milieu en voeding met een oestrogeenwerking. Zoals veel suiker, frisdrank, zuivel, cosmetica enz. Dit kan een vroege puberteit en sterke borstvorming in de hand werken. Of je dit nog kan terugdraaien zou ik niet weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.