Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bezorgd

Bezorgd

23-11-2010 om 14:21

Aandacht vragen dmv slecht nieuws overdrijven

Ik maak me een beetje zorgen om een familielid van mij. Ze doet raar, tenminste dat vind ik dan. Ze heeft een slecht uitstrijkje gehad (pap 3a), toevallig heb ik me hier een beetje in verdiept en weet dat dit op zich nog wel meevalt. Maar ze wekt nu overal de indruk dat ze kanker heeft. Vanmorgen kwamen er mensen op mij af en die zeiden: "erg he van X" Ik viel eigenlijk stil omdat ik me afvroeg wat ze bedoelden. Volgens mij waren ze zelfs een beetje boos op me toen ik zie dat het zo'n vaart niet liep. Ze heeft het ook heel cryptisch op haar www gezet op hyves, zodat er allemaal geschokte reacties kwamen. Ook andere dingen overdrijft ze volgens mij met de bedoeling om aandacht te vragen en medelijdende reacties te krijgen. Zo stuurde ze ons tijdens de vakantie een sms dat haar moeder een kwaadaardige tumor had, ik was echt stomverbaasd dat het daarna zo lang duurde dat haar moeder geopereerd werd en achteraf blijkt er inderdaad wel een flinke tumor te hebben gezeten, maar niet kwaadaardig. Ik vraag me nu af wat die dokter gezegd heeft, ik kan me bijna niet voorstellen dat die geen slag om de arm heeft gehouden, maar wij waren echt in shock na het nieuws dachten het ergste. Ik sta eigenlijk op het punt om haar broer te bellen om te vragen wat nou de echte boodschap was. Ik denk echt dat ze heel erg in de war is. En nu is de vader van iemand in onze vriendenkring overleden. Deze persoon noch haar zoon hebben er iets over op hun hyves gezet, maar familielid van mij dus wel, allemaal huilende poppetjes, dus allemaal reacties zoals sterkte en rustig aan etc, terwijl ze de overledene nauwelijks kent. Ze heeft dus bij de condoleance lopen vertellen dat zij kanker heeft. Nou ja ik weet dus niet wat ze letterlijk gezegd heeft, maar zo hadden deze mensen het dus opgepikt, want die spraken mij er dus weer op aan.
Was eigenlijk aan het zoeken of er een naam voor dit soort gedrag is, gekeken bij Munchausen, maar dat is dat je jezelf echt bewust ziek maakt of verwondt om zo zielig gevonden te worden, dat doet ze (nog) niet of bij hypochondrie maar dat is meer dat je gelijk bij alles denkt dat je ernstig ziek bent, nou heeft ze dat met het uitstrijkje wel een beetje in mijn ogen, maar dat met haar moeder en de overleden vader van een bekende is weer meer meeliften op andermans verdriet of zoiets. Wat moet ik hiermee? En is dit een bekend ziektebeeld oid dat ze vertoont? Is daar een naam voor?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zie dat wel vaker

en tsja, of je daar een naam aan moet geven weet ik niet, ik denk natuurlijk wel eens wat
<
Eigenlijk is het zielig, als je zo aandacht zoekt en krijgt.

Aan de andere kant zijn sommige mensen ook veel emotioneler dan anderen. Ikzelf ben redelijk nuchter en ik maak me niet zo snel druk (heb geen seconde wakker gelegen toen ik zelf PAP 3A had, vooral omdat ik vaak verwacht en denk dat het niet zo´n vaart zal lopen)..

Anderen zijn daar veel onrustiger onder, ik denk dat het ook een beetje ´aard van het beestje´ is. Als het consequent zo is, dus ook aan de haal gaan met leed van een ander (zoals je noemt in het voorbeeld) dan zou ik er wel wat van zeggen..

koentje

koentje

24-11-2010 om 00:06

Ik zelf

heb PAP 4 gehad en moest geopereerd worden. Ik behoorlijk van slag, wist dat het nog geen kanker was, maar wel een voorbode. Ik heb toen ook een tijdje niet gewerkt voor de operatie doordat ik me niet in staat voelde. Ik had toen ook een vriending die hier niets van begreep waarmee de vriendschap dus ook beeindigd is.Behalve enkele intiemie had ik dan ook helemaal geen neiging om dit aan anderen te vertellen.
Tja, iedereen reageert anders. Maar PAP 3 kanker noemen is gewoon niet terecht.

Zo iemand ken ik ook

Als ze verkouden is heeft ze het over "een partij bagger die uit haar neus komt". En toen haar bejaarde moeder vertelde dat ze 's middags wel eens in slaap viel dacht ze gelijk dat dat de voorbode van overlijden was.
Verder is altijd alles wat zij heeft erger of juist leuker of beter dan een ander. Als men op haar werk positief is geweest over haar functioneren denkt ze meteen dat er een promotie aan zit te komen.
Verder is het een hardstikke leuk en lief mens, maar af en toe...... (kan ik haar wel achter het behang plakken )

Gr. Poezie.

Tirza G.

Tirza G.

24-11-2010 om 15:39

Een soort variant

Iemand waar je nooit wat van hoort of ziet, totdat er ziekte in het spel is (bij jouzelf dan dus). Dan belt ze elke dag, leeft enorm mee, staat elke keer voor je neus, stuurt bloemen en kaarten dat je denkt: nounou, ik ben nog niet dood hoor.....Vooral als je in het ziekenhuis ligt. Daar geníet ze helemaal van. Gaat iedereen opbellen om te vertellen dat die-en-die in het ziekenhuis ligt - enzovoort. Ook mensen die ze amper kent, de schoonmoeder van de buurvrouw ofzo. Zodra de kwaal voorbij is, lost ze weer op en hoor je er nooit meer wat van.
Apart. Heel apart.

Tirza

Bezorgd

Bezorgd

24-11-2010 om 20:25

Bellen etc

Ja wat jij omschrijft Tirza, dat heeft deze persoon ook heel sterk inderdaad. Denk wel dat ze inderdaad erg gevoelig is, dat ze er ook echt wel wakker van ligt als bij wijze van spreke de schoonmoeder van de buurvrouw van haar tante overlijdt ofzo. Toen ik mijn zorgen aan mijn man uitte (vanwege die pap 3a) vond hij het wel normaal dat ze zo reageerde, volgens hem was nou eenmaal niet iedereen zoals ik dat ze gelijk het internet afspitten om het naadje van de kous te weten. Zelf denk ik dat ze echt snakt naar aandacht en elke strohalm aangrijpt om die te krijgen en dat vind ik wel heel triest en maakt dat ik mij afvraag of ze niet heel erg in de war is en misschien hulp nodig heeft, dat dit gedrag misschien een gevolg is van een moeilijke jeugd en nog moeilijker huwelijk en dat ze nu echt de weg kwijt is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.