Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maria

Maria

12-08-2011 om 11:40

Aangezichtsverlamming

Wie heeft ook aangezichtsverlamming gehad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

12-08-2011 om 15:33

Mijn beste vriendin

vorige zomer,
de helft van haar gezicht was verlamt, duurde een week of 3 voor het weer was bijgetrokken en weer normaal was,.
Tot die tijd liep ze dus met een scheef bekkie, en moest ze ook tijdelijk haar oog druppelen, en snachts dichtplakken.

Moniek

Moniek

12-08-2011 om 19:43

Ik!

Rond de kerst werd ik erg verkouden en kreeg oorpijn. Na een dag of 10 huisarts laten kijken, lichtelijk ingetrokken trommelvlies maar dat was het dan.
Vlak na oud en nieuw stond ik op en kon niet meer goed eten, de linkeronderlip was verdoofd voor mijn gevoel.
In de 2 opvolgende dagen stopte de linkerhelft van mijn gezicht ermee; mijn oog stopte met knipperen, heel naar want ik heb al een oogziekte waarvoor ik veel moet druppelen. Ik had moeite met praten, mijn zicht werd slecht, 's nachts afplakken met horlogeglaspleister (en flink zalven), en als belangrijkst: een stootkuur Prednison in hoge dosis gedurende 10 dagen.
Na een week of 2 begon langzaam aan alles weer te werken.
De Prednison werd mij met klem aangeraden om ervoor te zorgen dat de aangezichtszenuw zo snel mogelijk van de druk was verlost om geen blijvende schade op te lopen.
Ik vond het bijzonder stressvol; ik dacht in 1e instantie dat ik een beroerte kreeg en heb de EHBO bezocht.
Moniek

Maria

Maria

13-08-2011 om 14:09

House brackman stage v

Ik heb 10 dagen in Frankrijk in ziekenhuis gelegen met prednison en zovirax en was echt geveld. Terwijl ik een vrij goede conditie heb. Bij repatriering naar Nederland was het stage IV geworden. ik heb nog steeds oorpijn (zwakke plek, heb ook al 40 jaar gehoorapparaten en jaarlijks oorontstekingen en koortslippen). Naar Nederland gerepatrieerd maar kan nog niet naar de KNO en neuroloog omdat ik mrsa-vrij verklaard moet worden (hoop morgen ofdinsdag uitslag binnen te krijgen). In Frankrijk hele goede behandeling maar hier, mijn HA is heel aardig maar wist zeer weinig en laat me eigenlijk aan mijn lot over. Mijn rechter oog sluit nog helemaal niet goed en ik ga dus zo meteen maar van die horlogeglaspleisters kopen. Dinsdag is het 3 weken geleden. Ik heb wel redelijk mijn smaak terug maar het is nog steeds erg gevoelig rond mijn oor met af en toe scherpe pijnscheuten en het bot onder mijn wenkbrauw is ook erg gevoelig. En ik ben wat wankel omdat mijn rechteroog niet meewerkt. Ik reken erop dat alles goed komt maar het was wel schrikken. Net gelezen dat Pierce Brosnan en George Clooney ook Bell's palsy hebben gehad....

Moniek

Moniek

13-08-2011 om 20:50

Maria

Ik wens je veel beterschap.
Ik ben nadien nog bij de neuroloog geweest.
Ik ben 46 en mijn klachten namen al spoedig wat af, dit kan per persoon verschillen. Ik werd heel hyper van de prednison, een virus remmer heb ik niet gehad.
Horlogeglaspleisters heb ik voorgeschreven gekregen door de huisarts, die mij goed opving. Ik heb de indruk dat je het zwaarder hebt, misschien veel zieker bent dan ik toen was; ik heb gewoon gewerkt met een half gezicht, ik moest binnen een week een jaarrekening opleveren Veel beterschap!

Maria

Maria

13-08-2011 om 21:38

Dank je

Ik ben 63 jaar en het gebeurde precies 5 jaar nadat ik hoorde dat ik darmkanker had. Daar ben ik goed uit gekomen.
Ik neem het wel een beetje op als een teken dat ik wat teveel hooi op mijn vork nam. Ik heb bij de apotheek 2 van die pleisters gehaald (duur... maar maandag kan ik een recept van de HA afgeven ervoor en je kan ze volgens hem meerdere keren gebruiken).

Primavera

Primavera

14-08-2011 om 10:29

Verschillende gradaties?

Enkele jaren geleden heb il het ook gehad. Bij mij begon het de avond van te voren met een heftig tranend oog. De dag erop had il een half hangend gezicht en scheve mond. Ook alle uitdrukkingsrimpeltjes waren weg.
Bij mij hebben ze behalve oogdruppels en 's nachts afplakken zodat het niet uitdroogt er verder Nike voor gegeven. Il moest gewoon afwachten. Misschien zitten er verschillende gradaties in? Na ongeveer 3 weken was het over. Il ben nog nooit zo blij geweest om langzaam aan al die kleine vouwtjes en rimpeltjes weer in mijn gezicht zien terugkeren. Ik zal ook nooit van mijn leven botox gebruiken. Niet te geloven dat iemand vrijwillig voor de 'mooiheid' gedeelten van haar gezicht laat verlammen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maria

Maria

14-08-2011 om 13:23

House brackman

Classificatie volgens House-Brackmann
I normaal Normale mimische functies in alle regio’s
II lichte disfunctie Geringe afwijkingen bij inspectie dichtbij; mogelijk zeer geringe dyskinesen.
in rust : normale symmetrie en tonus.
bij beweging: voorhoofd: matig-goede functie
oog……. : volledige sluiting bij minimale inspanning
mond : geringe asymmetrie.
III matige disfunctie Duidelijke, maar geen ontsierend verschil 2 gezichtshelften; waarneembare,
maar géén ernstige synkinese, contractuur en/of hemifaciaal spasme.
in rust : normale symmetrie en tonus.
bij beweging: voorhoofd: geringe-matige beweging
oog : volledige sluiting bij inspanning
mond : geringe afwijking bij maximale inspanning
IV matige-ernstige Duidelijke afwijking en/of ontsierende asymmetrie
disfunctie in rust : normale symmetrie en tonus
bij beweging: voorhoofd: geen beweging
oog : onvolledige sluiting
mond : asymmetrie bij maximale inspanning
V ernstige disfunctie Nauwelijks beweging waarneembaar
in rust : asymmetrie
in beweging: voorhoofd: geen beweging
oog : onvolledige sluiting
mond : geringe beweging
V Totale verlamming Geen beweging

Moontje

Moontje

15-08-2011 om 20:46

Pleisters en gradaties

Hoi maria, ik had gradatie V.
Het schijnt wel vaak voor te komen in combinatie met veel acute stress.
Ik had een extreem drukke periode en mijn man viel in de sneeuw en brak de kop van zijn bovenbeen; hij heeft zes weken in de bank gezeten en de 1e 12 dagen op de bank moeten leven. Ik stond overal alleen voor, werd verkouden en... daar was de verlamming.

De horlogeglaspleisters kun je m.i. niet vaker dan 1x gebruiken hoor, tenminste dat had ik niet voor elkaar gekregen. Ik trok wel na enkele dagen al wat huid onder mijn oog stuk, dus kijk goed uit hoe je hem plakt, de huid onder je ogen is errug doen, zeker als je wat op leeftijd bent!
Je kunt ook werken met een compress, maar dat werkt niet zo goed, in dat geval moet je het oog eigenlijk dicht plakken, en dat is lastig met een wijd openstaand oog.. brrr als ik er nog aan denk. Zal ik kijken voor je of ik nog wat van die pleisters heb? Zou ze je wel willen opsturen anders.

Maria

Maria

22-08-2011 om 20:07

Beetje laat

Dag moontje, sorry voor het late antwoord. Had een paar dagen geen internet. Ik heb intussen van mijn KNO een doos van 50 horlogeglaspleisters gekregen en nog 2 herhalingsrecepten. Ik hoop wel dat ik die niet nodig zal hebben! Ik probeer die pleister heel lichtjes te plakken onder mijn oog want het begint idd pijnlijk te worden maar het slaapt wel lekker.Overdag doe ik weleens zo'n oogmasker van stof half over mijn rechter oog en dat blijft dan wel zitten als ik mijn bril eroverheen doe.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.