Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katja

Katja

25-12-2019 om 16:51

Aankomen: hoe doe ik dat?

Hallo,

Hopelijk kan iemand op het forum hier mij helpen met mijn probleem.

Mijn gewicht is altijd laag-normaal geweest maar nu is het echt te laag. Het laatste halfjaar ben ik door wat gesukkel met mijn gezondheid afgevallen. Officieel heb ik nu (ernstig?) ondergewicht volgens mijn huisarts. Mijn BMI is 17.

Ik moet dus aankomen, maar hoe doe ik dat? En hoe kan ik dat op een gezonde, verantwoorde manier doen? Iemand een idee?

Groetjes, Katja

Marie

Marie

25-12-2019 om 16:57

Diëtist?

Al bij een diëtist geweest?

Tessa

Tessa

25-12-2019 om 17:04

Jongste

Mijn jongste heeft het hetzelfde probleem. Nu zit hij net op een gezond gewicht maar hij moet goed opletten anders zit hij er zo weer onder.
Met hem ben ik in 2016 naar een diëtist geweest. Ik heb dat advies voor je gekopieerd. Misschien heb je er wat aan

WAT IS GOEDE VOEDING?

Goede voeding bestaat uit verschillende producten. Variatie in de keuze van producten zorgt ervoor dat u alles binnenkrijgt wat u nodig heeft.
De tabel hiernaast geeft de aanbevolen hoeveelheden aan per leeftijdscategorie volgens de schijf van vijf. Deze hoeveelheden gelden als basisvoeding. Als u deze basisvoeding dagelijks gebruikt, wordt automatisch voorzien in alle aanbevolen voedingsstoffen zoals eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen. De kleinste waarden uit te tabel gelden voor vrouwen en de grootste voor mannen. Als er één waarde wordt genoemd, geldt deze voor mannen en vrouwen. De aangegeven hoeveelheid is de aanbevolen hoeveelheid, als u moet aankomen is iets extra eten juist goed.

In deze brochure treft u ook een toelichting per groep producten aan.

GEMIDDELD AANBEVOLEN HOEVEELHEDEN VOEDINGSMIDDELEN PER DAG:

20-50 jaar 51-70 jaar 71 jaar en ouder
Groente 200 gram
4 opscheplepels 200 gram
4 opscheplepels 150 gram
3 opscheplepels
Fruit 200 gram
2 stuks 200 gram
2 stuks 200 gram
2 stuks
Brood 6-7 sneetjes 5-6 sneetjes 4-5 sneetjes
Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 200-250 gram
4-5 aardappelen/ opscheplepels 150-200 gram
3-4 aardappelen/ opscheplepels 100-200 gram
2-4 aardappelen/ opscheplepels
Melk(producten) 450 ml 500 ml 650 ml
Kaas 1½ plak of 30 gram 1½ plak of 30 gram 1½ plak of 30 gram
Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers 100-125 gram 100-125 gram 100-125 gram
Halvarine *
30-35 gram
5 gram per sneetje 25-30 gram
5 g per sneetje 20-25 gram
5 g per sneetje
Bak- en braadproducten, olie 15 gram
1 eetlepel 15 gram
1 eetlepel 15 gram
1 eetlepel
Dranken 1½-2 liter 1½-2 liter 1½-2 liter
* Gebruik bij voorkeur margarine of dieetmargarine

GROENTE EN FRUIT
Groente en fruit zijn een belangrijke bron van vitamine C en vezels. Probeer zoveel mogelijk te variëren en houd rekening met u smaakvoorkeuren.
¥ u kunt groente zowel vers, uit de diepvries of uit een pot nemen
¥ roer een klontje margarine of boter door de groenten óf voeg een scheutje room, een lepel crème fraîche of saus toe
¥ voeg aan rauwkost een saus toe op basis van mayonaise of olie
¥ appelmoes, compote, rabarber of stoofperen zijn een goede variatie op gekookte groenten of eet ze er extra bij
¥ maak een vruchtensalade op smaak met suiker en/of (slag)room of crème fraîche. Voeg er eens een bolletje ijs aan toe
¥ in plaats van fruit kunt u ook gerust een glas vruchtensap nemen

BROODMAALTIJDEN
Brood en vervangers van brood bevatten belangrijke vitamines en mineralen.
¥ in plaats van 1 snee brood kunt u ook iets anders nemen, bijvoorbeeld 2 beschuiten of 2 crackers
¥ broodsoorten, zoals krentenbrood of croissants, bevatten meer energie dan een ‘gewone’ snee brood
¥ als brood niet lukt kunt u ook gebruik maken van bijvoorbeeld een schaaltje pap van volle melk, schaaltje cornflakes of muesli met volle melk of volle yoghurt, een beker drinkontbijt
¥ besmeer uw brood ruim met (dieet)margarine of roomboter. Dieetmargarine bevat evenveel energie als roomboter
¥ gebruik ruim beleg op brood, bijvoorbeeld 2 plakken kaas of vleeswaren, 1 plak kaas met jam of appelstroop, pindakaas met suiker, hagelslag of plakjes banaan.
¥ neem eens iets anders op brood bijvoorbeeld een kant en klare salade, een roerei, gebakken vis, knakworstjes of een kroket.
¥ maak eens een tosti, een stuk hartige taart of neem een pannenkoek of poffertjes

AARDAPPELEN, RIJST EN PASTA
Aardappelen zijn een belangrijke bron van koolhydraten, voedingsvezels en vitamine C.
¥ kies ook eens voor gebakken in plaats van gekookte aardappelen en gebruik er mayonaise bij
¥ kies ook eens voor gefrituurde aardappelballetjes, frites, aardappelkroketjes
¥ voeg aan aardappelpuree of stamppot extra boter of (dieet)margarine, room of kaas toe
¥ wissel aardappelgerechten af met rijst of pasta. Voeg ook dan extra (dieet)margarine, olie, room of kaas toe

MELK, MELKPRODUCTEN EN KAAS
Melkproducten en kaas zijn belangrijke bronnen van eiwitten, B-vitamines en calcium.
¥ maak vooral gebruik van volle ofwel volvette producten, zoals volle melk, volle chocolademelk, koffieroom, volle yoghurt, roomkwark, volle vla, pudding, roomijs, volvette kaas, zoals Goudse 45+ of roombrie
¥ maak de vla of yoghurt op smaak met fruit of vruchtenmoes, siroop of puddingsaus
¥ voeg een klontje boter of scheutje ongeklopte room toe aan pap, vla of yoghurt
¥ kies voor (volle) kant en klare nagerecht, ook voor tussendoor
¥ een flensje of pannenkoek met stroop of fruit met slagroom is ook een idee
¥ maak eens een milkshake, een vlaflip of neem volle chocolademelk met slagroom

VLEES EN VLEESVERVANGINGEN
Vlees en vleeswaren zijn een belangrijke bron van eiwitten, ijzer en vitamine B12.
¥ gebruik ei, kaas, vis, tahoe, tempé, sojabonen, peulvruchten of kant en klare vegetarische vervangingen in plaats van vlees
¥ tartaar of fijngemaakt gehakt zijn makkelijk te eten en te verwerken in gerechten, bijvoorbeeld door de stamppot
¥ verwerk koud vlees of vleeswaren in een salade
¥ roer fijn gesneden vleeswaren, bijvoorbeeld ham of cornedbeef, door de puree
¥ indien gebakken of gebraden vlees u tegenstaat, kan dit worden fijngesneden of verwerkt in ragout of saus
¥ bereid vlees in ruim margarine of boter en maak er een smakelijke jus of saus van. Voeg eventueel nog wat room of crème fraîche toe

MARGARINE EN BAK- EN BRAADPRODUCTEN
Margarine en bak- en braadproducten zijn rijk aan bepaalde vitamines, zoals vitamine D.
¥ besmeer elke boterham en gebruik bij het klaar maken van de warme maaltijd een bak- en braadproduct of olie
¥ de voorkeur gaat uit naar (dieet)margarine in plaats van (dieet)halvarine

VOCHT
Vocht is heel belangrijk voor het lichaam. Het is van belang om dagelijks zo’n acht tot tien glazen te drinken.
¥ water
¥ koffie en thee
¥ melkproducten
¥ vruchtensappen
¥ frisdrank, limonade
¥ bouillon of soep

Guppie

Guppie

25-12-2019 om 17:21

Balans

In elk geval niet doen wat veel mensen die proberen aan te komen doen, zoals heel veel snelle koolhydraten eten. Beter is om te zorgen voor een combinatie van langzame koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elke maaltijd. Bijvoorbeeld een omelet met wat brood. Misschien wat voedingssupplementen. En zorgen voor voldoende ontspanning.

Emmawee

Emmawee

25-12-2019 om 17:36

Hoe is het verder met je gezondheid?

Je schrijft al dat je wat gesukkeld hebt, maar zijn evt. medische oorzaken van je ondergewicht wel uitgesloten? Misschien werkt je schildklier te snel of heb niet ontstekingen?
Verder zou ik letten op het eten van voldoende eiwitten en gezonde vetten, verder voldoende rust nemen en vooral werken aan je algehele herstel. Oh ja en als je moet aankomen, is het drinken van calorieën juist de snelste manier om veel binnen te krijgen. Dus: opgeklopte volle melk in je koffie en / of maak lekkere romige smoothies, als je daarvan houdt.

Toevoegen

Ik zou een voor een vaste gezonde etenswaren toevoegen aan mijn dagelijkse menu. Niet teveel veranderingen in 1 keer, maar wat je lekker en gezond vind zodat het goed vol te hou is. En kies hier en daar bewust voor een extra hap of een iets grotere portie.
Breid je menu uit met eiwitrijk voedsel als noten en vis. Beoordeel wat je goed verdraagt.
Misschien heeft het ook wel zin om voorlopig dagelijks een extra milkshake te nemen.
Maar vooral, maak een strategie die bij jou en jou levensstijl past.

Kopzorg

Kopzorg

25-12-2019 om 17:45

Drinkvoeding

Kerst 2017 werd onze zoon levensbedreigend ziek. Toen half januari de acute fase voorbij was en hij moest gaan herstellen kreeg hij vanuit het ziekenhuis drinkvoeding. Hoog in calorieën als aanvulling op zijn normale voeding moest hij 200 ml van dat spul per dag drinken toen hij thuis was.
In het ziekenhuis kreeg hij sondevoeding en normaal eten. Thuis dus die drinkvoeding ter vervanging van die sondevoeding.
De kilo's die hij kwijt was zaten er binnen 6 weken weer aan.
Dat drinken is echt een makkelijke manier om extra voedingsstoffen binnen te krijgen.
Als je onder behandeling bent kun je er misschien om vragen?

rode krullenbol

rode krullenbol

25-12-2019 om 18:03

Ja RK

Lijkt me een prima advies. Behalve dan die weegschaal. Het gaat er vooral ook om dat je je goed in je vel voelt, uitgerust en gezond. Zo'n weegschaal kan daarin een grote afleider en frustratiebezorger zijn. Die zou ik weglaten.

Weeg je hooguit een keer bij de dokter of de dietist.

Triva

Triva

25-12-2019 om 19:45

Fantomalt

overal door.

Makkelijke tip:

Alle producten die je eet vervangen voor de volle versie: volle kwark, yoghurt en melk. Echte boter

rode krullenbol

rode krullenbol

25-12-2019 om 20:04

Hmm, AnneJ ...

Als techneut zijnde hecht ikzelf nogal veel waarde aan het beginsel 'meten is weten'. Maar wie weet heb je gelijk en doet Katja er beter aan niet al te vaak op een weegschaal te gaan staan.

Overigens kun je je ook wegen op de sportschool. Voor, na of tussendoor het aanwerven van spiermassa.

Rode krullenbol

Katja

Katja

25-12-2019 om 22:33

dank je wel

Hallo,

Fijn dat jullie reageren!

Wat ik allemaal al deed (voordat ik af begon te vallen!) is volle produkten gebruiken, veel noten en vis en volkorenprodukten en groenten eten, roomboter gebruiken en grote porties nemen. Ik beweeg genoeg en ik ben sterk. (alleen mijn conditie zou beter mogen zijn) Eigenlijk doe ik altijd al alles zoals het in de link van Rode Krullebol geschreven is. En ik heb een gezonde relatie met mijn weegschaal, daar sta ik 1 x per 2 weken op, juist omdat ik zo mager ben.

De huisarts heeft bloedonderzoek en een rontgenfoto van mijn romp laten doen om een en andere te kunnen uitsluiten. Daar kwam niks uit. De schildkleir werkt goed, glucose en cholesterol zijn normaal en nou ja, alles is normaal. De uitslag van de foto komt nog want die was door de feestdagen nog niet beschikbaar. De huisarts heeft me wel gezegd dat ik waarschijnlijk de kilo's er niet zo maar kan bijeten.

Wat is Fantomalt? Is dat hetzelfde als drinkvoeding? Zijn er nog andere middelen die goed kunnen helpen?

Groetjes, Katja

EvaAnno

EvaAnno

26-12-2019 om 00:00

Rust

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, bij mij is rust het enige wat helpt. Ik eet keurig volgens de genoemde normen, maar door stress val ik gemakkelijk af. Ik vraag me ook af of ik alles wel goed opneem, ieder pondje gaat door het mondje, X kcal per kilo gewichtstoe/afname, geldt hier van geen kanten. Na een langere vakantie ben ik soms een paar kilo zwaarder, maar na een paar weken werken zijn die er altijd weer af, terwijl ik zittend werk heb.
Mijn BMI is meestal 19, niet zo zorgelijk als bij jou, en ik ben vrijwel nooit ziek, dus ik laat het maar zo. Aankomen is net zo moeilijk als afvallen, mensen vergeten dat nogal eens. Ik weiger overal suikers (fantomalt) aan toe te voegen, ik zie niet wat dat qua gezondheid toevoegt behalve lege calorieën, dan eet ik liever echt eten.

Triva

Triva

26-12-2019 om 08:16

Eva

Het is ook onzinnig om zoveel moeite te doen bij 19. Fantomalt is ook niet vrij te koop maar als je echt medisch gezien moet aankomen is Fantomalt je hulp omdat je het door veel voedingsmiddelen kunt doen.

Fransien

Fransien

26-12-2019 om 08:39

Darmen

Als je darmen door een lichte irritatie/allergie minder goed opnemen kun je ook afvallen. Is daar al naar gekeken?

Mijntje

Mijntje

26-12-2019 om 09:50

bezig

Ze zijn dus nog 'met je bezig'. Ik snap dat je ongeduldig bent maar ik denk dat je moet afwachten tot de huisarts alle uitslagen heeft en evt. andere zaken wil onderzoeken. Je huisarts zei zelf dat je het er niet zomaar bij kon eten dus die zal wel een idee hebben wat hij je kan voorschrijven, het zal wel iets zijn dat je niet zomaar in de supermarkt kan kopen.

Afwachten

Afwachten

26-12-2019 om 11:01

Reactie

Zoon van nu ergens begin 20 zat al lange tijd ondanks veel en gezond eten op de ondergrens met BMI of er onder en had geen klachten. Huisarts had hem doorgestuurd naar diëtist. Kreeg daar extra tips. Eind deze zomer kreeg hij klachten, viel flink af, 2 ziekenhuisopnames, kreeg via diëtist energie/eiwitverrijkte voeding en heeft nu een diagnose chronische ziekte die bij hem meteen in ernstige vorm is. Het is niet met zekerheid te stellen maar het kan zijn dat het bij hem al langere tijd aan het sluimeren was.

Je zal dus echt de onderzoeken moeten afwachten.

Katja

Katja

27-12-2019 om 16:17

uitslag röntgenfoto

Hoi allemaal,

Vandaag heb ik de uitslag gekregen van de rontgenfoto. Er is wat "streepachtigs" te zien in mijn longen, maar dat is geen tumor of zoiets. Het zijn wat verwijde longvaten die mogelijk al lang daar zitten (vroeger gerookt) maar die ook door een virale infectie kunnen komen.

De huisarts denkt niet dat dit het afvallen verklaart. Hij heeft 3 maanden bijvoeding (nutridrink) voorgeschreven en over 3 maanden moet ik opnieuw een foto laten maken.

En ik moet me eerder melden natuurlijk als de bijvoeding niet zorgt dat ik aankom.

Bedankt voor jullie input!

Groetjes, Katja

bertje1

bertje1

16-01-2020 om 20:21

persoonlijk advies

1e advies was genoeg.
ieder mens is anders.
ga naar een dietist

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.