Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ratio

Ratio

10-05-2011 om 23:01

Aardingsoefeningen

Ik heb het advies gekregen om 'aardingsoefeningen' te doen. Helaas ontbrak het aan tijd om e.e.a. uit te leggen, dus ik ben eens op internet gaan kijken. Daar zie ik door de bomen het bos niet meer, en ik kom op heel veel erg zweverige sites. Wie weet goede, niet al te ingewikkelde, oefeningen die ik kan doen? De bedoeling is dat ik me meer open ga bewegen en beter kan ontspannen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

11-05-2011 om 07:59

Door wie?

Door wie heb je dat advies gekregen? Met zo'n zweverige naam is het logisch dat je op zweverige sites uitkomt. Als het de bedoeling is om te ontspannen zou ik op ontspanningsoefeningen zoeken. Of de klassieker Yoga.
Liever trouwens nog zou ik gewoon een sport zoeken die wel leuk lijkt, aangezien ik van het idee alleen al dat ik oefeningen zou moeten doen om te ontspannen gelijk in de stress zou schieten. Gewoon zwemmen is zalig ontspannend.

Ratio

Hoi,
Om een en ander lekker te oefenen, zou ik zeggen: ga op zoek naar een fijne groep yoga.
Je doet er de bewegingen, leert omgaan met alle energie in en rond je lichaam.
Hoe zweverig de yoga-les gegeven wordt, ligt een beetje aan de leraar/lerares. Kijk dus rustig een paar lessen mee voor je definitief besluit je aan te sluiten. Want... yoga hoeft namelijk helemaal niet zweverig te zijn. Aarden-bewegen-ontspannen: allemaal alleen maar heel menselijk

liefs, timsmama

Pluk53

Pluk53

11-05-2011 om 09:19

Aarden?

apparaten moeten soms worden geaard om opbouw van statische electriciteit te voorkomen. En als je aan zeer gevoelige electronische apparatuur werkt, dan moet die persoon zelf ook geaard worden, gewoon met een (koper)draadje.
Ik wordt helemaal kregel van al die nietszeggende holistische/new-age prietpraat.

dc

dc

11-05-2011 om 13:27

Simpel

Zo zweverig is het niet hoor. Nooit bij toneel deze oefening gedaan om dit aan te tonen: Denk aan de wolken met je ogen dicht. En als je dan een duw krijgt, zul je zien dat je bijna valt. Denk aan je voeten en aan de grond met je ogen dicht. Nu zul je zien dat je veel stabieler staat.

Dat is dus "aarden". Zorg dat je aan de grond denkt, voel elke teen, voel je voet, en je zult je wat stabieler voelen, ook emotioneel. Is niet echt zo heel erg zweverig hoor. Bij mij werkt het om zonder hyperventilatie een hypermarkt door te komen (en ik ben absoluut niet zweverig).

Ratio

Ratio

11-05-2011 om 13:41

Zoiets dus!

Bedankt Dc.
Ik heb het advies gekregen van een psychotherapeut die de groepstraining (persoonlijke effectiviteit) begeleidt die ik volg. Zo op het oog is er niets 'mis' met me maar ik sta wel continu onder spanning. Zo heb ik bijv vaak nagelafdrukken in mijn handpalmen staan, terwijl ik het idee heb dat ik net heel ontspannen in een stoel heb gezeten. Die spanning zie je blijkbaar terugkomen in alles wat ik doe, terwijl ik me er niet van bewust ben. Met al het zweverige heb ik helemaal niets, maar ik wil alle middelen (tot op zekere hoogte) inzetten om wat meer in balans en ontspannen te worden. Sporten ga ik ook doen, daarbij.

Pluk53

Pluk53

12-05-2011 om 00:38

Linzel

noem het dan ook gewoon: bewust worden van je eigen lijf inplaats van zo'n vage zweefterm

Pluk53

Pluk53

12-05-2011 om 09:01

Linzel, dank

maar lees de eerste posting van Ratio nog maar eens. Ze verdwaalde met het begrip "aarden" tussen alle zweef-sites.

Weet je

Pluk, niet alles dat groen is, is gezond, niet alles dat natuurlijk is, is gezond, niet alles dat ambachtelijk gemaakt is, is lekker en niet alles dat een voor jou zweverige naam heeft (volgens Pluk), is ook zweverig of onzinnig.

Je verwart het hebben van een indruk of een eerste mening over iets met dat wat het ook daadwerkelijk kan zijn. Als je die drempel eens weg kan laten en eens kan ervaren hoe iets is, zonder alle eerste gedachtes die het bij jou oproept, ervaar je eens hoe iets is. Dan hoef je niet perse een wetenschappelijk artikel te zoeken om te lezen of jouw ervaring wel wetenschappelijk verantwoord is. Deze gedachtenmanier heeft ook een hoog gehalte van self-fulfilling prophecy. Dat mechanisme is vast ergens op wetenschappelijke wijze vastgelegd.

Aarden is inderdaad een normaal begrip in de toneelwereld.

Nog een oefening: ga op je bed liggen en voel je shirt, daarna het matras, waar je matras op ligt, de poten van je bed, de vloer waarop die poten staan. Het is ook een aardige concentratie-oefening.

Pluk53

Pluk53

12-05-2011 om 11:38

Judith-t

ok, ik ben allergisch voor alle gezweef, dat weet je intussen wel . Dus "aarden" zou mij eigenlijk wel moeten aanspreken!
Maar het is mij nog niet gelukt om de poten van mijn bed te voelen; waarschijnlijk ben ik daarvoor te "aards". Ik ken/gebruik wel de "door de matras zak oefening" om in slaap te vallen.

Aarden zweverig?!

Dat aarden zweverig is lijkt me overduidelijk een contradictio in terminis.
Zoals Judith-t al zei, het is een term die gebruikt wordt bij toneel, maar ook bij het bespelen van blaasinstrumenten, zingen en ook gebruikte ik de term, logischerwijs, regelmatig in mijn oude vak (logopedie).

Een hele simpele oefening: ga rechtop staan, voeten op heupbreedte (kun je controleren, dit zijn ongeveer twee handen naast elkaar) en kantel je bekken een klein beetje naar voren en naar achteren en laat em ietsje naar voren 'staan'. Probeer goed rechtop en ontspannen te staan. Als dat lastig is kun je voelen of je knieƫn, schouders en kaken ontspannen zijn en probeer je hoofd zo te houden alsof je een denkbeeldig draadje aan je kruin hebt. Dit visualiseren helpt al. Doe je ogen dicht en voel hoe je staat. Voel goed hoe je voeten op de grond staan. Neem rustig de tijd.
Ga daarna op je tenen staan en wip een beetje op en neer, probeer daarna een paar seconden op je hakken te staan. Doe je ogen weer dicht, wordt rustig, controleer weer of je ontspannen staat en voel of je voeten nu op een andere manier op de grond staan.
Ga daarna met je voeten stampen, elke voet tien, vijftien keer. Doe je ogen weer dicht, controleer weer of je ontspannen staat en voel hoe je voeten de grond raken.
Meestal is het zo dat je een groot verschil voelt tussen de momenten om te voelen hoe je staat. Aan het einde van de oefening voelen je benen vaak zwaarder en voel je duidelijk hoe je voeten meer 'in' de grond staan. Je staat steviger en bent meer 'geaard'.

Dit is een hele simpele oefening die niets anders doet dan je bewustworden van de manier waarop je voeten de grond raken en door de voeten gevoeliger te maken en je te focussen op je voeten voel je je naar de tijd, meestal, meer geaard, meer ontspannen. Als je er tenminste de tijd voor neemt.

Deze oefening gebruikte ik bij mensen die therapie kregen ivm stemproblemen. Toen ik later zelf aan straattheater en yoga ging doen deden we hem zelf ook als oefening.

toja

toja

13-05-2011 om 21:57

Oefening zoon

Hoe je het wil noemen maakt mij niet uit; aarden of niet Zoon kreeg van de ergotherapeute ook tips om te aarden ( hij heeft moeite met zijn plek in de ruimte door sensorische intergratie stoornis ). Als hij erg onrustig is wil hij graag diepe druk ( vraagt hij zelf om). Dit doen we door achter hem te gaan staan en dan met vlakke hand boven op zijn hoofd te drukken of op zijn schouders, vrij stevig. (Je voelt dan ook je voeten weer goed bij de grond.) En toen hij wat kleiner was en onrustig was ging hij meer 'huppelend' lopen. Hij kreeg dan van die fitnessbandjes om zijn benen. (die verzwaren en daardoor plaats je je voeten vanzelf beter op de grond (lees "aarde" ) Er zijn trouwens nog veel meer spullen voor te krijgen, zoals verzwaarde hesjes of dekens).
Hoop dat het een beetje duidelijk is, het is moeilijk om het goed op te schrijven.

Kies iets dat bij je past

Er is niks zweverigs aan "aarden" buiten dat het een term is die vooral door zweverige types wordt gebruikt.
Wat heel goed werkt is Afrikaanse dans; lekker stampen op het geluid van de drum. Maar ja het moet wel bij je passen
Er zijn veel andere manier, sport (hardlopen fietsen in weer en wind) theater technieken, yoga, tuinieren lekker met je handen in de aarde en zo veel andere dingen. Het belangrijkst is dat je iets kiest dat je zo leuk vindt en dat je een tijd gaat doen. Dus geen aardingsoefeningen, maar een aardende hobby.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.