Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Harten2

Harten2

27-12-2019 om 22:56

Ablatie

Recent is vastgesteld dat ik hartritmestoornissen heb. Ik heb de klachten al een aantal jaar maar het is nu pas echt geconstateerd omdat het steeds erger wordt. Meteen is gestart met medicatie en bloedverdunnend. Mijn cardioloog opperde ablatie. Ik ben “redelijk” jong begin 50. Wie heeft zoiets reeds ondergaan en kan mij er meer over vertellen? Bij voorbaat dank

marie

marie

28-12-2019 om 11:19

Wachtlijst

De tip die ik je in elk geval wil geven is te kijken, hoe het met wachtlijsten zit.
Ik weet niet hoe dat nu is, maar 15 jaar geleden was er voor het UMCG nog een wachtlijst van een jaar en voor Antwerpen 2 maanden. Kennis is destijds dus naar België gegaan.
Want hoe minder lang je hoeft te wachten, hoe fitter je de operatie in gaat en hoe sneller je weer herstelt.
Daarna kun je als het goed is eigenlijk alles weer. Het is natuurlijk wel een zware operatie.

ik overweeg het

Ik heb vanaf mijn puberteit al een hartritmestoornis die de afgelopen jaren weer veel heviger geworden is (ik ben bijna 48). Ik denk dat hormoonschommelingen zo hun invloed hebben...

Op zich is het met medicatie wel te onderdrukken, maar van de pillen word ik wat suffig en voel ik me ook niet heel prettig. De cardioloog heeft nu ook een ablatie voorgesteld (in mijn puberteit is dit trouwens ook al eens als optie genoemd). Maar ik durf nog niet zo goed.

Op zich is het geen zware ingreep (weet niet waarom Marie hierboven dat wel zo ziet). Alleen het feit dat je wakker blijft tijdens de ingreep en daarna nog een uur of 6 plat moet blijven liggen vind ik wat angstaanjagend. Ik ben niet zo'n held...

Ik ken 2 mensen die deze ingreep hebben ondergaan. Beiden vonden het meevallen en beiden zijn helemaal van hun klachten af. Dus ze zijn echt blij dat ze het hebben laten doen.

Mijn hartritmestoornis is in principe onschuldig (ik zal er niet dood aan gaan) maar wel heel naar (het voelt namelijk wel alsof de boel er elk moment helemaal mee op kan houden). Dus als het niet verbetert in de komende tijd zal ik waarschijnlijk toch wel kiezen voor een ablatie.

Ik lees mee voor meer ervaringen!

ervaringen

Hier kun je ook wat (best wel geruststellende) ervaringsverhalen lezen:

https://www.hartpatienten.nl/forum/wel-geen-ablatie

Juline

Juline

28-12-2019 om 19:39

Ontwikkelingen

Mijn vader heeft al jaren hartritmestoornissen en krijgt regelmatig een schok. Ook ablatie is tweemaal uitgevoerd met helaas niet het gewenste resultaat.
Onderstaand artikel kreeg ik laatst bij hem onder ogen. Ik heb er geen ervaring mee, maar het is wel een interessante ontwikkeling. Misschien iets om na te vragen bij de cardioloog?

https://www.hagaziekenhuis.nl/nieuws-agenda/hagahartcentrum-en-siemens-bouwen-uniek-mri-ablatiecentrum/

Marie

Marie

28-12-2019 om 23:19

O, ja

Bedenk me net dat ik 3 mensen ken die een ablatie hebben gehad. De eerste was al aardig ziek en moest uiteindelijk twee keer. Vandaar dat ik me herinner dat het een zware operatie was. Voor de andere twee viel het geloof ik wel mee.

Jo Hanna

Jo Hanna

29-12-2019 om 22:19

Niet zelf

Ook hier een bekende die na een ablatie ongeveer een jaar geleden vooralsnog geen ritmestoornissen meer heeft gehad. Hij was midden vijftig toen hij de ingreep onderging en heeft het niet als heel zwaar ervaren.

Groet,
Jo Hanna

Vinkje

Vinkje

01-01-2020 om 12:48

Mijn man

Mijn man heeft een ablatie gehad, 1,5 jaar geleden. Hij had twee soorten ritmestoornissen. Voor de ene is hij toen geholpen, dat was de eenvoudigste ingreep met de minste risico's. Deze is goed verlopen en die stoornis is inderdaad verdwenen.

Helaas heeft hij nog veel last van die andere, en daarvoor staat hij nu op een wachtlijst. Hij slikt nu wel medicijnen die redelijk helpen, maar hij is te jong om die jarenlang te mogen slikken, daarom dus nog een ingreep... Deze is risicovoller en hiervoor moet je ook langer stilliggen tijdens de ingreep. Hij heeft om die reden gekozen voor narcose.

Mijn man is nu 55 jaar.

Marie

Marie

01-01-2020 om 14:47

wachtlijstbemiddeling

Waar staat je man op de wachtlijst? Al eens gekeken of er bijvoorbeeld in België of Duitsland eerder plek is?

Vinkje

Vinkje

01-01-2020 om 15:42

VU Amsterdam

Hij staat bij de VU in Amsterdam op de wachtlijst. Hij wil het liefst door dezelfde dokter behandeld worden bij wie hij steeds al onder behandeling is. En het gaat redelijk goed met deze medicijnen. Werkt hard aan zijn conditie door te sporten en op zijn voeding te letten. Dus dat wachten is nu wel te doen.
Eerst had hij andere medicijnen en dat ging helemaal niet goed. Gelukkig gaat dit zo wel aardig tot nu toe.
We kwamen er bij hem pas achter toen hij in het ziekenhuis belandde met een longembolie... Oorzaak was toen niet helemaal duidelijk maar al snel bleek de hartritmestoornis dus de oorzaak te zijn.

Harten2

Harten2

01-01-2020 om 20:32

Bedankt voor jullie reacties

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen. Inmiddels is alles een beetje geland. Alle onderzoeken : echo, filmpjes, holter zijn allemaal binnen 2/3 weken gedaan incl gesprek met cardioloog. Gister kwam een brief dat ik volgende week wederom een gesprek heb. Ik zal dan horen wat het team heeft beslist. Er wordt snel gehandeld merk ik. mocht het een ablatie worden en ik zou lang moeten wachten (waar het niet op lijkt) dan ga ik de grens over. Vinkje veel sterkte voor jou en je man. Dat 2020 voor hem een gezond jaar mag zijn.

Vinkje

Vinkje

01-01-2020 om 21:57

Dank je wel

Dank je wel, Harten2. Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. En ik ga er helemaal vanuit dat dat ook voor jou zo is. Ik wens je ook een goed en gezond 2020.

En ik hoop dat je hier nog laat weten hoe het je verder vergaat. Heel veel sterkte!

Harten2

Harten2

10-01-2020 om 14:27

De kogel is door de kerk

Ik krijg inderdaad een ablatie. Ik vind het best spannend maar ben al een tijdlang zo moe en niet fit en daarvoor ben ik nog te jong, vind ik zelf weet iemand hoe lang ik uit de roulatie ben na een ablatie. Ik bedoel; kan ik daarna meteen weer aan het werk? Of word ik geacht enige tijd rustig aan te doen (rusten) ik denk dat mijn werkgever hier nl meteen naar zal vragen.....bij voorbaat dank weer voor jullie reacties.

Vinkje

Vinkje

12-01-2020 om 12:05

Zeker spannend

Goed dat het toch gaat gebeuren, Harten2! Hetzelfde geldt voor mijn man, ook te jong en toch teveel last om er niks aan te doen. Kan me voorstellen dat je het spannend vindt.

Volgens mijn man heb je 2/3 dagen nodig voor herstel als alles normaal en goed verloopt, maar dat zal per persoon verschillen. Maar wanneer je weer aan het werk gaat zal ook verschillen per vak natuurlijk.

Hij moest trouwens na die ablatie 8 uur stil liggen i.v.m. de wond in de lies en toen ik hem ophaalde ook rustig aan lopen enz. Hij mocht de volgende dag naar huis.

Al enig idee wanneer het gaat gebeuren?

Harten2

Harten2

12-01-2020 om 16:13

Vinkje

Wat lief dank je wel voor je reactie. Nee, nog geen idee wanneer het gaat gebeuren. Ik heb een kantoorbaan maar weet dat men op mij rekent, het team is nl. klein. Ik was in het verleden nooit ziek. Ik vind het wel belangrijk om goed te herstellen en zal eea met de Arbo-arts bespreken. Ik wens jou en jouw man ook heel veel sterkte een alle goeds toe voor 2020!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.