Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moontje

Moontje

17-09-2011 om 22:03

Acupunctuur / chinese kruiden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

21-09-2011 om 16:22

Fiorucci

....en afgehandeld "tussen ons" , had ik moeten schrijven.
Sterkte met je dochter. Wat mij stoort, is dat je vrolijk vast houdt aan je positieve basishouding tov acupunctuur omdat je je oogkleppen niet af kunt zetten door gebrek aan tijd/fut/belangstelling/whatever. Als ik in jouw schoenen stond zou ik over het onderwerp zwijgen totdat ik het voor mezelf wat uitgebreider had uitgezocht. Maar jij staat in je eigen schoenen Heeft je man nog steeds baat bij de acupunctuur?

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 17:07

Pluk

Tja, die positieve houding, aard van het beestje. Ik verdiep mij er wel degelijk in, en ga er helemaal niet van uit dat het een wondermiddel is voor van alles en nog wat. Dat weet je, dat heb ik je al eerder verteld. Maar vooral lezen wat je wilt lezen en de rest negeren is jouw basishouding, wat maakt dat ik echt niet inga op je behoefte aan discussie wat dit betreft. En ik ga je zeker niet meer vertellen hoe het ons vergaat, omdat je in het verleden al eerder bewezen hebt hiermee aan de haal te gaan in andere draadjes over dit onderwerp wanneer het je zo uitkomt.

Moontje

Moontje

21-09-2011 om 19:14

@tinus

hoe controleer jij jouw reguliere medicatie?
We kennen allemaal de drama's die ook daarmee bekend zijn, terwijl ze door 13 ballotage commissies zijn gegaan.

Moontje

Moontje

21-09-2011 om 19:18

Geen gewauwel in mijn draad: ik wil ervaringen!

Nou al dat gekrakeel kan wat mij betreft achterwege blijven, alsjeblief zeg.
Ik wil graag ervaringen van mensen die zelf accupunctuur e/o chinese kruiden hebben gedaan/gebruikt.
Geen discussies tussen voor- en tegenstanders, doe dat maar in jullie eigen draad

Moontje

Moontje

21-09-2011 om 19:21

@lynna

Dank je! Precies wat je zegt: ik vroeg alléén maar naar ervaringen, niet naar gehakketak over de pro's en contra's en de waarschuwingen.
Ik ben een grote meid en kan voor mezelf prima beslissen of ik wel of niet in accupuntuur en chinese geneeswijzen geloof en of ik die betrouwbaar genoeg vindt, dat hoeven anderen niet voor mij te doen.
Maar ik zou het leuk vinden om van anderen te horen hoe het hen beviel.

Moontje

Moontje

21-09-2011 om 19:23

@linzel

dank je!!! (dat kan pluk)

Ik heb er baat bij

Even voor Moontje mijn ervaring en voor de anderen, je kunt er iets van vinden maar ik reageer niet op dat ik met wetenschappelijke bewijzen moet komen, dus zou fijn zijn als dat gerespecteerd wordt.

Ik loop nu een klein half jaar bij een natuurarts van wie ik kruiden krijg, vitaminen en hij heeft twee keer accupunctuur gedaan. Ik heb de ziekte van sjogren en waarchijnlijk reuma waardoor ik veel moe ben. Dat heb ik nu veel beter onder controle. Ik had al twee jaar koude handen en sinds de eerste keer accupunctuur, twee maanden geleden, zijn mijn handen warm.
Ook was een poos terug een kruid op en heb ik het een week niet gebruikt en toen kreeg ik een terugslag. Toeval of niet, ik weet het niet maar ik voel me sinds ik bij hem kom een stuk prettiger. En ik heb me een jaar heel slecht gevoeld dus mijn ervaring is positief. En dat prettiger voelen zal vast meerdere oorzaken hebben, maar ik denk dat dit ook ene bijdrage levert.
Hopelijk ga jij je ook snel beter voelen!

Moontje

Moontje

21-09-2011 om 19:32

Placebo effect enzo

Laat ik helder zijn: of iets nu wel of niet door een Placebo effect komt, dat maakt mij helemaal geen snars uit.
Als ik verlost raak van mijn PMS klachten of deze althans stukken minder belastend worden, dan zal het me een zorg zijn of dit komt door kruidenthee, himalaya zout of 3x per dag bidden!
Ik (als gewone burger) ben ook niet in staat om reguliere medicijnen & behandelingen daadwerkelijk te beoordelen op wetenschappelijk bewezen werkzaamheid, we moeten er allemaal op vertrouwen dát ze niet verontreinigd zijn, dát ze adequaat getest zijn etc.
Als er op Paracetamol met cafeïne staat: 50 mg. cafeïne moet ik er ook op vertrouwen dat het niet 56 mg. is of 32..
Verder..
We kennen allemaal de drama's die zich ook m.b.t. reguliere medicijnen hebben afgespeeld, Softenon als meest voor de hand liggende voorbeeld.
Maar ook in recentere tijden zijn er medicijnen op de markt gekomen die wel degelijk zeer kwalijke bijwerkingen hadden, die bijv. diabetes triggerden, of hartfalen.
Authentieke chinese kruiden hebben géén bijwerkingen overigens. Dus niet malafide rotzooi met zogn. kruiden, maar pure authentiek chinese kruiden, dus.
Als iemand daar niet in gelooft prima, we hangen ook niet allemaal dezelfde godsdienst aan.
Precies wat Linzel schrijft in "Dat kan pluk".

Tineke

Tineke

21-09-2011 om 19:44

Wat bizar

Je wilt ervaringen. Nou, die heb ik met je gedeeld. Maar mijn soort ervaringen wil je niet horen omdat het negatief is???
Ik had er heel wat voor over gehad als ik toentertijd via een forum zo'n waarschuwing had kunnen krijgen.

Pluk53

Pluk53

21-09-2011 om 19:52

Moontje, wat misverstanden

-je kunt een draadje beginnen, maar het is nooit "jouw" draadje
- je kunt wel twee vingers in je oren stoppen, en heel hard lalala zingen, maar je kunt je niet onttrekken aan de realiteit
- ja, het ging/gaat af en toe fors fout met reguliere middelen. Maar daar is in elk geval wel een corrigerend controlemechanisme. En om het falen van reguliere middelen te gebruiken als argument om in de chinese loterij te stappen......
- je hebt nog steeds niet verteld welke "chinese" kruiden je krijgt. Of is het gewoon een ad random mengsel?
-Tinus heeft al uitgelegd dat wetenschappelijke onderzoeken en publicaties in feite een goed geordende bundeling zijn van ervaringen; en dan meestal ook nog een keer onder gecontroleerde condities, en met zo min mogelijk bias. Daar heb je dus meer aan dan aan "strict individuele ervaringen", die hebben meer een anecdotisch gehalte

blijft dat ik je sterkte wens, en hoop dat je van je klachten af komt

Moontje

Moontje

21-09-2011 om 20:06

Prima hoor

Waarom reageer je zo gepikeerd?

Ik ben dit draadje niet begonnen om een felle discussie te krijgen over wel of niet wetenschappelijk bewijs, en of ik (bij wijze van) niet spoor omdat ik er misschien wel in zou geloven.

Ik zoek ervaringen... beviel het, hielp het, of was je zo weer terug bij af? C'est tout.

Moontje

Moontje

21-09-2011 om 20:11

Pluk53

nee i.d.d. MIJN draad is het niet,
het is alleen zo jammer dat er van de '30 rea's of zo maar een enkele tussen zit dat een ervaring met acupunctuur is, daar vroeg ik ten slotte naar.

Naar de pro's, contra's en waarschuwingen was ik helemaal niet op zoek. Als jullie daar graag over discussiëren begin dan zelf een draad.

Op deze manier wordt er over mijn vraagstelling heen gewalst, zo voelt dat maar blijkbaar kun je dit soort vragen over alternatieve geneeswijzen hier niet stellen zonder de "gezondheidspolitie" over je heen te krijgen, blurgh.
Jammer hoor. Gelukkig zitten er ook - gewoon - enkele ervaringen tussen, daar was ik ten slotte naar op zoek.

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2011 om 21:05

Moontje

Moontje:
"Als ik verlost raak van mijn PMS klachten of deze althans stukken minder belastend worden, dan zal het me een zorg zijn of dit komt door kruidenthee, himalaya zout of 3x per dag bidden!"
Totdat blijkt dat die kruidenthee hartstikke giftig is.....

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2011 om 21:06

Niet op zoek

Moontje:
"Naar de pro's, contra's en waarschuwingen was ik helemaal niet op zoek."
Maar die losse ervaringen die je zoekt, zeggen niet zoveel. Kaatje zegt: t is rommel. Iemand anders zegt: ik voelde me beter. En nu?

Tineke

Tineke

21-09-2011 om 21:27

Helpende rommel

Tinus: "Maar die losse ervaringen die je zoekt, zeggen niet zoveel. Kaatje zegt: t is rommel. Iemand anders zegt: ik voelde me beter. En nu?"
Maar de chinese kruiden hielpen me wel fantastisch. Echt, binnen een dag geen klachten meer. Geweldig! Tot ik een poos later heel andere klachten kreeg. En weer later bleek wat er echt in die kruiden zat: dexamethason. Goed spul.Van een echte chinees. Met echte cinese kruiden. Uit china.
Waarom wil je zoiets niet weten? Wie weet wat er in jouw kruiden zit als ze goed werken? Wil je dat wel weten? Er schijnen ook kankerverwekkende chinese kruiden te bestaan, oeroude chinese kruiden...

Primavera

Primavera

22-09-2011 om 00:42

Ervaringen

Welmee Moontje, jij zoekt helemaal geen ervaringen, jij zoekt bijval.
Een wetenschappelijk onderzoek is niks anders dan honderden ervaringen bij elkaar, maar die wil je niet.
Verder kan het je ook geen barst schelen of iemand zich beter voelt met acupunctuur en wat voor een acupunctuur dan of met een één of andere kruid.
De werking van kruiden is namelijk gebaseerd op de werkzame stof die erin zot en niet op de naam die er aan wordt gegeven. Er zijn talloze verschillemde soorten kruidenmengels die onder de naam chinese kruiden worden verkocht. Als iemand zegt zich beter te voelen na inname van die kruiden wat bv ligt aan de chinese paardebloem die in dat mengsel zit, dan weet je nog niks als het preparaat alleen maar met een generieke term 'chinese kruiden' wordt aangeduid. Wie weet zit in het mengsel wat jij voorgeschreven hebt gekregen misschien net wel geen chinese paardebloem. Beide gebruiken jullie dan chinese kruiden, maar in weekelijkheid neem je dus heel verschillende kruiden in.
Ik heb in mijn vorige berichtje een onderzoek over een chinees kruid gelinkt wat inderdaad enig effect blijkt te hebben zodat je kon nagaan of dat was wat je voorgeschreven hebt gekregen door je alternatieve genezer.
Het interesseert je echter niet omdat het woordje chinees er niet bij staat, maar wordt aangeduid met de wetenschappelijke naam van het kruid. Kennelijk wil je helemaal niet weten wat je precies inneemt en zoek je alleen maar bijval dat je er goed aan doet om op de chinese toer te gaan zonder zelfs maar de verschillende chinese remedieen met elkaar te willen vergelijken.
Ik blijf me verbazen over deze houding. Logisch geredeneerd: of je vertrouwt je alternatieve behandelaar en slikt braaf wat hij voorschrijft of je vertrouwt hem niet blind en je zoekt uit wat je nou precirs krijgt. Alleen om ervaringen vragen, de positieve eruit filteren als bevestiging zonder te weten of het uberhaubt wel om hetzelfde gaat is willens en wetens jezelf voor de gek willen houden. Ik vraag me echt af waarom.
Roepen dat je beslist wat en hoe er in je eigen draadje geschreven mag worden heeft geen zin. Dit is een publiek discussieforum, waar bovendien nog veel meer mensen meelezen dan schrijven, die wellicht wel geinteresseeerd zijn om meer informatie op te doen over een onderwerp.
Groeten Primavera

Maartje V

Maartje V

22-09-2011 om 01:19

En wat te denken van

Al die reguliere medicijnen?. Als je het een slikt moet je soms voor de bijwerkingen weer iets anders gaan slikken. Dan heb ik het het alleen nog maar over een middel als Brufen waarbij het beter is om een maagbeschermer te gebruiken om te voorkomen dat je een maagbloeding kunt krijgen. Als je de bijsluiters bekijkt van medicijnen denk je toch ook soms het middel is erger dan de kwaal?. Maar kom ik slik het maar omdat het goed gekeurd is. Ben zelf diabeet, slik en spuit. Gebruik ook med voor gewrichtsontstekingen, daarbij moet ik wel een maagbeschermer gebruiken.
Waarom zijn jullie dan zo tegen die Chinese Kruiden, waar w.s minder "gif" in zit dan de reguliere medicijnen, gezien alle bijwerkingen.
Moontje laat je niet opjutten door al die negatieve verhalen. Doe gewoon wat het beste bij je past. Ik hoop dat het bij jou gaat werken.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 07:00

Moontje, ervaring

Mijn man heeft goede ervaringen met acupunctuur ivm zijn rug en nekklachten. Een behandeling doet meer dan een half jaar fysio.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 07:05

Voorzichtigheid met die kruiden is geboden zoals je hier al leest, er zijn zoals ik al schreef natuurapotheken waar tot op de laatste korrel op de verpakking staat wat er in zit, maar er worden soms ook ook duistere potjes verkocht, zelfs vrij verkocht, waar ik me niet aan zou wagen.

Pluk53

Pluk53

22-09-2011 om 09:15

Maartje, je geeft een vreemd advies

iedereen wil graag "natuurlijk" genezen, geneesmiddelen gebruiken zonder bijwerkingen, die enkel en alleen de klacht/ziekte aanpakken. Helaas, dat is in veel gevallen onmogenlijk.
Je schrijft: "Waarom zijn jullie dan zo tegen die Chinese Kruiden, waar w.s minder "gif" in zit dan de reguliere medicijnen, gezien alle bijwerkingen. "
Het antwoord is al een paar keer gegeven! Allereerst: "chinese kruiden" is een verzamelnaam. Wat slikt Moontje nu eigenlijk? Dat weet ze zelf blijkbaar niet eens . "Kruiden" kunnen dan wel natuurlijk zijn, als ze al ergens voor/tegen werken hebben ze ALTIJD een bijwerking. (noem mij maar eens een "werkzaam" kruid zonder bijwerkingen). Ten tweede: ck kunnen ook nog eens riskant zijn door de stoffen die aan deze mengsels worden toegevoegd (en waar dus geen controle op is; zie het verhaal van Kaatje!). Jijzelf gaat ook niet over op ck's! je slikt en spuit de reguliere middelen tegen je klachten/ziekte. Waarom? Omdat deze, ondanks de bijwerkingen, de beste resultaten geven. Dus een beetje krom om andere mensen aan te raden om regulier te laten staan en aan de ck's te gaan. Zelf doe je het ook niet.

Pluk53

Pluk53

22-09-2011 om 09:20

Gonzo, je moet wel het hele verhaal vertellen

Gonzo, je moet wel het hele verhaal vertellen. Jje hebt je hele levenstijl aangepast. Je leeft bewuster wat betreft je bewegen, je eten en je ritme. Ook dat heeft invloed op je welbehagen!
En welk "kruid" gebruik jij? Of vind je dat ook niet relevant om dat te weten?

Primavera

Primavera

22-09-2011 om 10:37

Denk je nou heus dat natuurlijke medicijnen geen bijwerkingen he

Maartje, denk je nou heus dat natuurlijke kruiden geen bijwerkingen hebben? Nog nooit van CHN (=Chinese kruiden nefropathy) gehoord, of BEN (= Balkanische Endemische Nefrophaty)? Beiden worden veroorzaakt door een voor de nieren giftig bestanddeel dat in een bepaald kruid van sommige chinese kruidenmengsels voortkomt. Verder hebben we nog acute leverintoxicatie als bijwerking of wat dacht je van hartfalen. Nier-, blaas- en uretralcarcinoom blijkt een professionele ziekte te zijn bij chinese herboristen.

Ginko Biloba verhoogd de kans op bloedingen waaronder maagbloedingen, toch zullen ze je er geen maagbeschermer bijgeven. Ginseng kan in combinatie met insuline voor hypo's tot coma zorgen, toch wordt het over het algemeen als onschuldig gezien. Paeonia (pioenroos), waarvan de chinese variant vaak in chinese kruidenmegsels terug te vinden is geeft behalve verhoogde kans op bloedingen ook significant meer kans op miskramen.
Lei Gong Teng is een kruid uit het zuiden van China, waarvan de heilzame werking voor reumatische klachten onomstoten bewezen is. Bijwerkingen: diarree, misselijkheid,overgeven, haaruitval, droge mond, hoofdpijn, leukopenie, trombocitopenie, uitslag, huidverkleuringen, stomatitis, mondzweren, gastritis, buikpijn, gewichtstoename, onvruchtbaarheid, suppressie van linfocitenaanmaak, hypovolemische shock en dood (zeldzame bijwerking).
En dan heb ik het alleen nog maar over de effecten van de kruiden zelf en niet over bijwerkingingen door verontreiniging met zware metalen (komt relatief vaak voor bij chinese kruidenmengsels), erbij ingestopte 'reguliere' stoffen in zeer hoge schadelkijke concentraties, of iatrogene effecten door schimmels en bacterieen die in het kwekingsproces, trasport of opslag de kruiden kunnen besmetten.
Het is niet zo dat er waarschijnlijk minder gif zit in chinese kruidenmengsels, dat hangt helemaal van het mengsel af, het enige wat verandert is dat de patiënt onwetend is over de mogelijke bijwerkingen.
Als iemand kruiden wil innemen doet die er beter aan om te weten wat je precies inneemt, wat eventuele bijwerkingen of interacties met reguliere medicijnen kunnen zijn en dat de leverancier betrouwbaar is. Kiezen voor kruiden omdat die geen of minder bijwerkingen zouden hebben is bijzonder naief en is je kop in het stand steken om te kunnen blijven geloven in de utopie dat er natuurlijke goede remedies bestaan die alleen positieve werkingen hebben.
Groeten Primavera

Pluk53

Pluk53

22-09-2011 om 10:50

Primavera

wederom chapeau voor de informatie die je hier zonder verder oordeel geeft.
En Moontje (et all.): gewoon vingers in de oren en heel hard "lalala" zingen; en je enkel concentreren op de posititieve berichten.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 11:19

Precies pluk

Zonder oordeel, zo kan het dus ook.

Geen, pas op, daar komt het woord weer..

respect voor de vragenstelster, dat lees ik weer vooral, als gieren op het aas afduiken om de vraag naar alternatieven als dom en gevaarlijk te betitelen.

Natuurlijk is het ok om je twijfels en kritische kanttekening te plaatsen, maar doe dat dan eenmalig en laat vervolgens de vragenstelster met rust.

Onno wordt beschuldigd de meeuw van OOL te zijn, inmiddels kan ik er zo nog een paar aanwijzen..

(nogmaals: ik ben geen voorstander van alternatieve geneeswijzen-met een klein zwak voor acupunctuur-, maar ik vind de manier waarop er, keer op keer, gereageerd wordt irritant)

krin

krin

22-09-2011 om 11:26

Primavera & pluk

Primavera, bedankt voor je heldere opsomming.
Pluk, ik weet dat jij hetzelfde bedoeld te zeggen als Primavera. Zég dat dan ook, zonder te smalen. Ik (en velen met mij) heb er moeite mee iets aan te nemen, hoe verstandig ook, van iemand die zo smalend doet dat je je aangesproken voelt als klein, dom kind. Dan gaat mijn kont tegen de krib en krijg ik bijna zin om voor het eerst in mijn rationele, 100& reguliere bestaan een acupuncturist met Chinese-kruidenaantekening op te zoeken.

Ps nuance

-maar ik vind de manier waarop er, keer op keer, gereageerd wordt irritant-

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Pluk53

Pluk53

22-09-2011 om 11:32

Mien*, "respect"

alternatieve middelen en behandelingen zijn in de meeste gevallen gevaarlijk. Direct gevaarlijk door giftigheid en schadelijkheid, of gevaarlijk omdat mensen zich in slaap laten sussen, en serieuze behandeling uit/af-stellen.
Positieve aandacht voor alternatieve middelen en behandelingen "verdient" het dus om aangepakt te worden.
En als mensen weigeren om zich te informeren over de achtergronden van de door hen gepropageerde middelen/behandelingen: daar kan ik geen "respect" voor hebben.

krin

krin

22-09-2011 om 11:54

Wat ik maar zeggen wil, pluk

En dan hou ik er weer over op, is dat je moet kiezen. Wil je gelijk hebben, of krijgen? Wil je mensen iets duidelijk maken, of uitlachen? Als je wilt dat je woorden effect hebben, kies ze dan zorgvuldiger. Daar heb je geen respect voor nodig.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 12:36

In retrospectief

Ik ben al heel oud en buitengewoon ongezond. Ik heb wat aangeboren kwalen (een pigmentafwijking, migraine, eczeem) en ik heb wat verkregen kwalen (restschade na een autoongeval). Ik kan jullie vertellen, dat goeie en slechte periodes elkaar afwisselen. En dat er dingen van invloed zijn waar je niet zo 1-2-3 over nadenkt.
Zo is bij mij mijn hormonale cyclus van grotere invloed dan ik me ooit realiseerde, zowel migraine, eczeem als klachten in het bewegingsapparaat kan ik daar aan relateren. Maar dat ga ik me nu pas realiseren, ergens wel weer logisch, die cyclus is iets wat heel normaal bij je hoort en tóch niet altijd hetzelfde is, door stress, levensfase enzovoort.
Als Gonzo schrijft: ik heb al een jaar klachten en nu ben ik ineens (sinds ik X of Y doe) al 2 maanden klachtenvrij dan denk ik: mooi! Fijn! En nu maar wachten tot het terugkomt! Want echt, het komt terug. Jammergenoeg. Leven met 'iets' is precies wat het is: leven met 'iets'. Ik zie, terugkijkend, ruim 25 jr na mijn ongeluk, dat dat 'iets' een grote plaats inneemt in hoe je doet, beweegt, leeft en bent. Ongemerkt besteed ik veel tijd aan het vermijden en voorkomen van klachten. Ongemerkt, omdat het zo bij mijn leven is gaan horen dat het automatismes worden.
Om maar een kleinigheidje te noemen: tegen eczeem helpt (bij mij) vet houden. Dus ik smeer. Als vanzelfsprekend. Is voor mij volkomen normaal, na contact met water of kou. Na het douchen. Op de rand van mijn bed, 's ochtends en 's avonds. Voor heel veel mensen is dat níet normaal, mij valt het niet eens meer op. Als ik voor mijn werk naar de US ga, heb ik veel meer last van eczeem. Dan kan ik wel denken over eten, jetlag, allergie weetikveel, maar meestal komt het gewoon neer op ultradroge lucht in zowel vliegtuig als werklocaties. O ja, da's waar. In Amerika moet ik éxtra smeren. Dán valt het me pas op.

Moontje (ea): zoek uit wat je slikt. Ik wil van de 'Chinese kruiden' die ik in mijn eten gooi zelfs nog weten wat het is. En dat lijkt me toch iets minder veel en iets minder (mogelijk) schadelijk dan wat jij nu doet. Het is eng om dingen te slikken waarvan je niet eens weet wat het is. Dat vinden mijn kinderen al als ik een bord met iets onbekends voor hun neus zet. Wat Is Dit in vredesnaam.....

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.