Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Advies oordoppen waar geen geluid doorheen komt

Vraag voor mijn moeder, ze zoekt oordoppen waar geen geluid door komt. Ze heeft al laten maken op maat, maar die werken blijkbaar niet. Wie heeft een tip?

Kikki39

Kikki39

30-05-2021 om 21:08 Topicstarter

Het is voor muziekgeluid, dus niet voor te slapen

Je hebt geluiddempende koptelefoons. Die kunnen vrij duur zijn maar behoorlijk effectief. Ik kan mijn zoon tegenwoordig met geluid niet meer de aandacht trekken.

En anders zorg je dat er geen muziek gemaakt wordt in huis. Je doet je eigen koptelefoon op of oortjes in.

Advies van de audicien waar ik met mijn zoon was: nooit beginnen aan oordoppen die totaal dempen. Dan sluit je je teveel af en wordt het steeds moeilijker om nog iets van geluid te verdragen. 

Zoon heeft nah en heeft dus doppen die de scherpe kantjes ervan af halen (klussende buren) en doppen die de achtergrondruis wegfilteren.  De eerste doppen zijn van de bouwmarkt de meest dempende doppen die er zijn.  Die andere zijn op maat gemaakt.  

Doordat door beide doppen nog wel iets aan geluid komt went hij niet aan totale stilte om nog normaal te kunnen functioneren als hij onverhoopt ergens terecht komt waar hij qua geluid eigenlijk zijn doppen op/in zou willen doen. 

Onder die klusdoppen doet zoon soms nog wel oortjes in met zijn eigen muziek waar hij dan zonder achtergrondruis naar kan luisteren. 

Kikki39

Kikki39

30-05-2021 om 21:42 Topicstarter

Mijn moeder kan niet tegen muziek en we willen gaan zwemmen waar muziek is. Dus koptelefoon kan niet.

Dus ze moeten ook nog waterbestendig zijn.

Siliconen oordoppen zijn speciaal om mee te zwemmen en sluiten het oor volledig af, zodat je ook niets hoort. Voor een zwempartijtje zou ik me niet druk maken over mogelijke latere overgevoeligheid voor geluid.

Nog een weetje: Totaal wegnemen van geluid lukt zelfs niet met totaal dempende doppen.  Geluid kan je oor ook bereiken via je mond en neus en zelfs via je huid en schedel kunnen de trillingen van geluid doorgegeven worden aan je oor.  Meer dempen dan de hoogste klasse dempers doet IS dus niet mogelijk. Er zal altijd wat achtergrond muziek/ruis/klusgeluid/kinderstemmen te horen blijven. 

Daar moet je moeder zich op instellen,  niet leuk maar het kan niet anders. 

Kikki39

Kikki39

30-05-2021 om 22:37 Topicstarter

Siliconen oordoppen gewoon bij drogist te koop?

Bij drogist inderdaad. Ik heb altijd Macks. Je moet ze even kneden tot ze zacht zijn en dan je hele gehoorgang ermee afdekken. NIET in de gehoorgang, alleen de buitenkant. Ik ben dwars door het heien naast de deur heen geslapen, dus een muziekje kunnen ze wel aan. Je moeder zal echter ook geen aanwijzingen van de badmeester kunnen horen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.