Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nona

Nona

19-10-2009 om 10:41

Afbouwen efexor

Iemand ervaring met het afbouwen van efexor? Ik heb het een jaar geslikt vanwege angst- en paniekaanvallen en daardoor veroorzaakte depressieve gevoelens. De oorzaak van deze aanvallen is weg (of een heel stuk minder aanwezig) en dus wil ik stoppen. Ik ben nu al enige tijd van 75 gr terug naar 32,5 gr en ik merk niks. Ik zou nu om en om moeten gaan slikken dus de ene dag niks en de andere dag 32,5 en daarna helemaal stoppen. Iemand enig idee wat ik kan verwachten aan bijverschijnselen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huisarts

Doe het afbouwen niet op eigen houtje maar onder begeleiding van de huisarts. Samen kan je dan bespreken wanneer je welke stap moet doen.

Het kan zijn dat je kan afbouwen zonder al teveel moeilijkheden, ook omdat je het 'maar' een jaar gebruikt hebt,hoop het voor je, maar ook kunnen tijdelijk de klachten terug komen, wel fijn als je dan even kan overleggen met je huisarts.

succes ermee gr nelly

Ervaring

Ja, ik ben gestopt met Efexor. Dat viel me echt heel erg tegen, ik kreeg echt afschuwelijke ontrekkingsverschijnselen, met name de brainzaps. Al met al heeft het afbouwen bij mij bijna een half jaar geduurd. Ik merkte elke keer dat als ik ook maar iets te snel afbouwde de ontrekkingsverschijnselen zo erg werden dat ik weer terug moest grijpen naar de vorige dosis. Om de dag slikken lukte me niet, ik kon dan niet meer normaal functioneren. Uiteindelijk ben ik begonnen met de capsules openbreken. Ik strooide vervolgens de korreltjes op mijn hand en scheidde daar 1 3e deel van weg en nam de rest in. Als die dosis weer stabiel voelde werd nam ik weer minder in, enzovoorts. Zo heb ik heel geleidelijk af kunnen bouwen tot het moment dat ik helemaal niet meer hoefde. De ontrekkingsverschijnselen van efexor zijn zeer berucht. Ik heb flink gegoogled en gelezen, ik heb zelfs vernomen dat er mensen uit wanhoop de korreltjes zijn gaan tellen en per dag 1 a 2 korreltjes minder namen. NB: het wordt ten alle tijden afgeraden om capsules open te breken en vervolgens te gaan klieren met de hoeveelheden, het schijnt onbetrouwbaar te zijn. Maar als ik het niet zo had gedaan was ik er waarschijnlijk nooit vanaf gekomen. Ik ben zo blij dat die rommel uit mijn systeem is, voor mij nooit meer efexor. Er is een goed lopend forumtopic op radar/medicijnen, daar kun je veel informatie vinden, ook over het afbouwen. Heel veel succes en sterkte.

Puck2

Puck2

20-10-2009 om 12:51

Snel

Je doet het in overleg met de ha dus het zal wel goed zijn, maar volgens mij is het al snel dat je aan het afbouwen bent geslagen. Volgens mijn psych en ha is het pas verstandig om met afbouwen te beginnen als je een half jaar klachtenvrij bent. Wanneer je eerder stopt heb je veel meer kans op terugval zeggen zei. Verder lees ik je draadje met veel belangstelling mee, ik slik nu nog 150 mg en ooit wil ik ook gaan afbouwen en ook ik heb geen idee wat me dan te wachten staat.
Succes in ieder geval, ik hoop dat het zo goed blijft gaan als dat het nu gaat.

Puck2

Puck2

21-10-2009 om 11:01

Succes nona

Ik hoop dat het je gaat lukken en dat je niet teveel vervelende bijverschijnselen krijgt.
En wat die duizelingen betreft: die herken ik ook wel mét Efexorgebruik. Wat mij helpt is focussen op ademhaling en ontspanningsoefeningen doen. Bij mij is het kennelijk toch onbewust een verkeerde manier van ademhalen (géééén hyperventilatie, eerder het tegenovergestelde, "vergeten" adem te halen)

Diewertje

Diewertje

22-10-2009 om 10:52

Als je de griep hebt

Ik wilde vorig jaar ook afbouwen, en heb dat toen gedaan in de week dat ik met een fikse griep met koorts in bed lag. Ik was toen toch al te beroerd om uit mijn ogen te kijken, dus kon dat er ook nog wel bij. Niet dat ik wens dat je ziek wordt, maar zou wel effe handig zijn. Ik bouwde af van 32,5 naar niks

Diewertje

cqcq

cqcq

22-10-2009 om 22:00

Om en om heeft helemaal geen zin bij efexor...

Efexor is een AD wat vrij snel weer uit je bloed verdwijnt, de concentratie op een niet slikdag zal daardoor vrijwel nihil zijn.

Om en om slikken is zinvol bij bijvoorbeeld prozac (dat blijft veel langer in je bloed). Bij efoxor kun je alleen maar afbouwen door geleidelijk aan de dosis te verminderen, langer tijd laten tussen de dosis geeft juist telkens concentratieschommelingen van het medicijn in je bloed. (en dus juist extra bijwerkingen).

Voor sommige AD kan het dus een goede methode zijn, voor efexor juist niet.

Puck2

Puck2

24-10-2009 om 09:07

Nona

Als het goed is heb je nu 3 dagen niet geslikt. Gaat het goed met je?

Puck2

Puck2

24-10-2009 om 11:42

Ben ook benieuwd

Klinkt bemoedigend. Ik snap geloof ik wel wat je met "duizeling" bedoelt, net alsof je even wegdraait met je gezichtsveld, zoiets?
Hou vol met afbouwen, ik hoop dat het zo blijft gaan zoals nu.

Diewertje

Diewertje

24-10-2009 om 14:47

Nona

Ik heb ooit 75 mgr gebruikt, maar daar kon ik niet van lopen. Dus direct daarna 37,5 en nooit iets anders. Wel eens een pil vergeten en werd toen erg naar. Na een week griep en zonder efexor heb ik één avond me een beetje trillerig gevoeld. Wel gebruikte ik dagelijks Ibuprofen tegen de koorts die ik toen had. Ik had ze toen een kleine 1 1/2 jaar geslikt.

Diewertje

Mamzzzzzie

Mamzzzzzie

26-10-2009 om 11:25

Ook gestopt

Ik heb ook een jaar efexor geslikt, laagste dosis steeds. Ik ben op vakantie in 1x gestopt, omdat ik dat afbouwen niet zag zitten en eigenwijs ben. Ik heb 4 dagen griepverschijnselen gehad, duizelig, kloppingen en toen was ik er van af. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de bijverschijnselen, spierslapte, lusteloosheid, mat gevoel, erger vond dan de reden waarom ik het slikte. Ik hoop dat het afbouwen je goed bevalt, succes.

Puck2

Puck2

31-10-2009 om 18:16

Super nona

Zet 'm op! Ik hoop dat je niet teveel klachten krijgt.
Succes.

Puck2

Puck2

05-11-2009 om 08:58

Hoe gaat het nona

Toen ik vanmorgen met mijn capsule efexor in mijn hand stond moest ik even aan je denken. Hoe gaat het? Ik duim voor je dat het nog steeds goed gaat.

Puck2

Puck2

10-11-2009 om 09:35

Vervolg van hierboven

Nona schreef:
Ja, het gaat nog steeds goed. Ik merk er niet zo veel van eigenlijk. Behalve dan dat ik aan het eind van de dag echt heel erg moe ben. Volgens de arts omdat je lichaam zich helemaal moet 'resetten'. Ik heb ook nooit bijwerkingen gehad toen ik ze slikte (behalve dan die zapps). Zoals ik al zei, ze hebben me door een moeilijke tijd heen geholpen en daar ben heel blij om. Ik wilde helemaal geen AD, heb eerst een poos lopen tobben met Xanax en Oxazepam maar ik zou nu niet meer zo lang twijfelen.

In jouw schoenen zou ik er dus ook geen moeite (meer)mee hebben als ik ze voor lange tijd zou moeten slikken. Al doe je het waarschijnlijk liever zonder. Het lijkt me overigens wel echt een lastig probleem. Dan krijg je dus een paniekaanval en je hebt geen idee waarom? Alleen omdat je een stofje mist? Of wordt het wel ergens door getriggerd?
Ik ben veel te nieuwsgierig he? Sorry. Zie het maar als medeleven. "

Puck antwoordde daarop:
Fijn dat het nog steeds goed gaat. Bij die brainzapps kan ik me niet zoveel voorstellen nog. Kun je dat eens beschrijven (en dat is ook gewoon medeleven en interesse, van elkaar kunnen we leren toch?) Misschien is dat wel wat ik onder een paniekaanvalletje versta: ik krijg dan ineens door mijn hele lichaam een gevoel alsof ik even in brand sta, bloeddoorvoer gaat ineens heel erg goed, het voelt allemaal even heel warm aan. Gelukkig ben ik nu zover dat ik met praten tegen mezelf weer tot rust kan komen. Het voelt alleen erg onaangenaam en ik baal er natuurlijk van dat het weer een keer gebeurt. En ik heb werkelijk geen idee waardoor het komt, kan ook geen trigger bedenken. Ik zat gewoon rustig op de bank lekker t.v. te kijken. Wist ik maar of er een trigger was, dan kan je daar aan werken. Verder heeft jouw verhaal wel overeenkomsten met het mijne: Toen ik een jaar geleden begon met de hele toestand wilde ik ook geen medicijnen, was veel te bang om verslaafd te raken aan die troep. Ook ik heb eerst aan de Xanax en de Oxazepam gezeten, daarna Prozac erbij maar daar werd ik alleen maar beroerder van. Toen door gestuurd naar de psychiater en echt binnen 2 dagen efexor 37,5 voelde ik me al compleet anders. De huisarts zei zelf dat het eigenlijk niet kon, maar dat hij toch echt moest toegeven dat hij wel een groot verschil zag. Ik ben toen acuut gestopt met de Xanax (had het idee dat het ook niets deed) en heb nog wel Oxa gebruikt. In de loop van de tijd is de Efexor opgewhoogd tot 150 en daar kan ik goed mee uit de voeten. Oxa gebruikte ik steeds minder, ik nam ze naar behoefte en die behoefte viel weg. Heb er ook geen ontwenningsverschijnselen van gehad, ik vergat gewoon dat ik ze had. Ondertussen heeft de psych gezegd dat hij verder niets meer voor me kan doen dus dat ik niet meer terug hoef. Receptje kan de huisarts ook voorschrijven. Maar als er wat was kon ik altijd wel weer bij hem terecht. Oxa slik ik nu incidenteel en dat vond de psych prima. De medicijnen waar ik eerst zo'n grondige hekel aan had zijn een beetje mijn "maatjes" geworden die me erdoor heen helpen.

Puck2

Puck2

14-11-2009 om 10:28

Nona

Fijn om te horen dat de efexor bij jou ook zo snel werkte. Ik kreeg 37,5 mg om mee te beginnen en volgena de geleerden is dat nog niet echt een werkzame dosis. Ik heb dat dus wel anders ervaren.
Het is overigens niet zo dat ik "op elke straathoek een paniekaanval krijg" hoor. Gelukkig niet. In een jaar tijd heb ik iets van 5 aanvallen gehad waarvan ik de laatste dus fatsoenlijk kon onderdrukken.
En wat die brainzaps betreft, daar kan ik me heel weinig bij voorstellen, zal wel net als met weeën zijn: je weet pas wat het is als je het voelt. Maar kan je die brainzaps al krijgen als je 1x je capsule vergeet? Het lijkt me een enge gewaarwording en juist zoiets kan bij mij zorgen voor een paniekaanval. Dus fijn om te weten dat dat kan bij een keer vergeten (dat is me gisteren voor het eerst overkomen, vandaar dat ineens die vraag opkwam).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.