Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen


Zojuist wat aardbeien in een maatbeker gedaan en even de staafmixer erdoor. Dan met de lepel opgegeten, erg lekker en weer eens wat anders. Ik heb af en toe ook wat bevroren frambozen en banaan ergens doorheen gemixt maar dat is toch anders natuurlijk. 

Bijtje82

Bijtje82

19-04-2022 om 23:57

Poezekat schreef op 19-04-2022 om 16:12:

Zojuist wat aardbeien in een maatbeker gedaan en even de staafmixer erdoor. Dan met de lepel opgegeten, erg lekker en weer eens wat anders. Ik heb af en toe ook wat bevroren frambozen en banaan ergens doorheen gemixt maar dat is toch anders natuurlijk.

Ik vind gepureerde aardbeien bitter. Maar dat heb ik met veel fruit waar heel klein zaad in zit. 

Bijtje82 schreef op 19-04-2022 om 23:57:

[..]

Ik vind gepureerde aardbeien bitter. Maar dat heb ik met veel fruit waar heel klein zaad in zit.

De aardbeien zijn nog niet heel zoet maar toch lekker genoeg, beslist niet bitter. 

Bijtje82

Bijtje82

20-04-2022 om 21:45

Poezekat schreef op 20-04-2022 om 15:05:

[..]

De aardbeien zijn nog niet heel zoet maar toch lekker genoeg, beslist niet bitter.

Nee dat bittere komt door de zaadjes. Als je die maalt krijg je een beetje een aarde smaak vind ik. 

Doet hier nog iemand mee?
Hier tot nu toe jammerlijk mislukt 
Meer gesnaaid dan ooit.
Nieuwe ronde nieuwe kansen! 
Morgen wil ik weer een start maken. Er is al uiensoep gemaakt en ik wil hartige pannenkoekjes maken. Van volkorendeeg natuurlijk! 
Ben er klaar mee en voor! 

Bijtje82

Bijtje82

02-05-2022 om 07:25

Ik lees mee, kan af en toe tips geven. Maar kilo's hoef ik niet kwijt. 

Ik hoef ook niet perse gewicht te verliezen. Was te zwaar maar dat is er toen, met veel hulp van oude draadje op OO, afgegaan.
Geen idee wat ik nu weeg want ik heb totaal geen behoefte meer aan wegen en ga dat denk ik ook niet meer doen, maar denk dat ik nog niet veel ben bij gekomen. Maar wel iets en als ik zo doorga word ik vast weer dik, dat wil ik echt voorkomen. 
Bovendien weet ik vanuit die periode dat ik me veel beter voel als ik minder/niet snoep en gezonder eet. Dat laatste vind ik wel het belangrijkste. 

Bijtje82

Bijtje82

02-05-2022 om 08:53

Ik ben het afgelopen jaar 10 kg afgevallen. Was 79kg /1,75m dus niet echt dik of veel te zwaar. 
Deze maand precies een jaar geleden heb ik voor mezelf besloten dat ik van mijn partner af wilde. Een maand later al sloeg de vonk over met mijn huidige vriend. We kenden elkaar al ruim 2 jaar van Hoi en dag via langskomen op werk. En ineens keek ik heel anders naar hem. We hebben nooit geflirt ofzo, maar er was opeens een soort van BigBang 😅

Maar goed terug naar het afvallen. Daar heb ik niks voor gedaan, dus kan ook niet goed zeggen hoe het komt. Hij is heel anders, krijgt veel complimentjes en ik voel me onwijs goed. 
Ben heel lang heel moe geweest, maar heb nu veel meer energie. Ook positieve energie.
Dus ik denk ergens dat mijn lichaam een andere chemische balans heeft gevonden ofzo. Ik voel me gewoon lekker in alles wat ik draag en zit lekker in m'n vel. 
Ben nu al een paar maanden stabiel op 68/69 kg. 

Snoepen doe ik nagenoeg niet, lust weinig snoep. Behalve zoute drop, maar dat heb ik bijna nooit in huis. Ben nu ook wel druk met klussen, dus dat zal vast ook meewegen. Moet heel veel alleen doen. 

Dus ik hou het op een positieve verandering in mijn mentale en dus lichamelijke balans. 

oef, ik meld me ook. Ben vanaf mijn puberteit te zwaar geweest, op mijn 12e woog ik 85 kilo. Vanaf mijn 20e woog ik zo rond de 120, soms wat meer, soms wat minder. Na mijn zwangerschappen afgevallen tot 107 kilo maar dat is er ondertussen allemaal weer aan, plus wat extra. Ik weeg nu 127.8 kilo, ga nu wel naar een dietiste die me goed helpt. 

Wat juist niet meehelpt is mijn man, hij vind me nu op mijn mooist, houdt echt van mijn dikte. Hij zegt ook gerust 'och eet die koek toch gewoon'. Ook heb ik vrij ernstige lipoedeem waar ik veel last van heb en ik gebruik medicatie waarvan bekend is dat het dikmakers zijn. Al met al..moeilijk allemaal. 

Klinkt allemaal goed en positief Bijltje! 
Bij jou wel overduidelijk die balans tussen al die verschillende gebieden.
Slank blijven/worden is natuurlijk moeilijker bij slechtere omstandigheden.
Snoepen is wel echt mijn probleem; heb het ook nauwelijks in huis maar andere mensen wel en op mijn werk is er een uitgebreid aanbod  
En wat fysieke klachten waardoor ik moeilijk kan sporten, beweeg wel redelijk veel. Slapen is ook niet mijn grootste talent; ook niet zo goed voor de lijn. 

Jojoju schreef op 02-05-2022 om 09:19:

oef, ik meld me ook. Ben vanaf mijn puberteit te zwaar geweest, op mijn 12e woog ik 85 kilo. Vanaf mijn 20e woog ik zo rond de 120, soms wat meer, soms wat minder. Na mijn zwangerschappen afgevallen tot 107 kilo maar dat is er ondertussen allemaal weer aan, plus wat extra. Ik weeg nu 127.8 kilo, ga nu wel naar een dietiste die me goed helpt.

Wat juist niet meehelpt is mijn man, hij vind me nu op mijn mooist, houdt echt van mijn dikte. Hij zegt ook gerust 'och eet die koek toch gewoon'. Ook heb ik vrij ernstige lipoedeem waar ik veel last van heb en ik gebruik medicatie waarvan bekend is dat het dikmakers zijn. Al met al..moeilijk allemaal.

Ach Jojoju, dat is wel ingewikkeld bij jou dan. Maar op zich wel fijn dat je man ook nu mooi vindt, anders zou het nog vervelender zijn! Ik hoop dat de diëtiste inderdaad jou kan helpen om een goede balans te vinden.

Ik denk dat je niet zozeer moet focussen op je gewicht/je uiterlijk (zeker omdat je ook dik makende medicatie gebruikt), maar op hoe je je voelt. Gezond eten en genoeg bewegen (vooral in de buitenlucht) is gewoon heel belangrijk, los van hoe je eruit ziet.

Voor zover ik weet heeft lipoedeem niets te maken met gewicht en raak je het ook niet kwijt door afvallen. Daar zou je, als je er veel last van hebt, een apart traject voor moeten volgen via de huisarts denk ik.

Maar hoe dan ook, welkom in het draadje!

Hier is de afgelopen week een beetje een feestweek geweest, dus meer dan anders gesnoept/gesnackt, vooral lekker maar niet per se heel gezond gegeten, teveel gedronken en te weinig geslapen. Schade qua gewicht is gelukkig beperkt gebleven tot een kilo, en dat vind ik gerommel in de marge  . Afhankelijk van mijn hormoonhuishouding schommel ik zoveel ook wel zonder aanwijsbare oorzaak. Vandaag hoopte ik wel weer netjes te gaan leven, maar op het werk werd er getrakteerd vanwege het Suikerfeest. Dat vond ik zo lief, dat ik geen nee wilde zeggen. Dus de start was een beetje vals, maar hopelijk lukt het me om de draad weer op te pakken. Ik wil er echt graag 5 kilo af, dan zit ik rond de 70 kilo (bij 1.74 m lengte) en dat vind ik prima voor mijn leeftijd. Ik ben nooit een slanke den geweest, en dat hoeft ook helemaal niet, maar bij mij zit alle vet rond buik/taille en dat vind ik zo ontzettend oncharmant... En bovendien pas ik dan alle kleren weer die in mijn kast hangen. Ook wel fijn!

ik doe ook mee. Ik moet echt afvallen. Er moet omgeveer 20 kilo af maar eerst maar eens gewoon starten. Voor corona ben ik al een 10 kilo afgevallen. Nu wordt het tijd voor de rest. 

Wat bij mij goed werkt is de app van het voedingscentrum. Ik moet ermee bezig zijn. Zien wat er gebeurt als je X eet of Y. Een strak schema zoals project gezond of sonja bakker werkt ook maar wat ik nu doe is de app en ik gebruik de boeken van project gezond voor maaltijd ideeën 's avonds. 

Pinokkio schreef op 02-05-2022 om 00:51:

Doet hier nog iemand mee?
Hier tot nu toe jammerlijk mislukt
Meer gesnaaid dan ooit.
Nieuwe ronde nieuwe kansen!
Morgen wil ik weer een start maken. Er is al uiensoep gemaakt en ik wil hartige pannenkoekjes maken. Van volkorendeeg natuurlijk!
Ben er klaar mee en voor!

Ja hoor maar ik zag steeds geen reacties erbij komen. Ik weeg me niet maar heb ook niet het idee dat mijn kleren al ruimer zitten na 3 weken zonder tanden. Ik eet wel fruit (gepureerd weliswaar) maar minder dan de eerste 2 weken, kleinere hoeveelheden dus. Ik had dit weekend wel een bossche bol, dat ging wel in kleine stukjes maar is natuurlijk niet goed voor het afvallen. Verder eet ik 's ochtends yoghurt, althans doordeweeks, soms 1 bekertje koffie met melk, proteïneshake. Als lunch probeer ik zoveel mogelijk variatie aan te brengen dus soms omelet maar ook wel eens soep, 2 kleine pannenkoekjes. Het fruit neem ik na de middag en 's avonds warm eten. 

Ik zou wel veel meer moeten drinken, ben een slechte drinker. 

Jojoju schreef op 02-05-2022 om 09:19:

oef, ik meld me ook. Ben vanaf mijn puberteit te zwaar geweest, op mijn 12e woog ik 85 kilo. Vanaf mijn 20e woog ik zo rond de 120, soms wat meer, soms wat minder. Na mijn zwangerschappen afgevallen tot 107 kilo maar dat is er ondertussen allemaal weer aan, plus wat extra. Ik weeg nu 127.8 kilo, ga nu wel naar een dietiste die me goed helpt.

Wat juist niet meehelpt is mijn man, hij vind me nu op mijn mooist, houdt echt van mijn dikte. Hij zegt ook gerust 'och eet die koek toch gewoon'. Ook heb ik vrij ernstige lipoedeem waar ik veel last van heb en ik gebruik medicatie waarvan bekend is dat het dikmakers zijn. Al met al..moeilijk allemaal.

Dat maakt het zeker moeilijk als je geen medewerking krijgt van je man. En de medicatie maakt het er ook niet makkelijker op. Maar misschien de focus vooral leggen op gezond eten wat ook lekker is. 

Pinokkio schreef op 02-05-2022 om 08:02:

Ik hoef ook niet perse gewicht te verliezen. Was te zwaar maar dat is er toen, met veel hulp van oude draadje op OO, afgegaan.
Geen idee wat ik nu weeg want ik heb totaal geen behoefte meer aan wegen en ga dat denk ik ook niet meer doen, maar denk dat ik nog niet veel ben bij gekomen. Maar wel iets en als ik zo doorga word ik vast weer dik, dat wil ik echt voorkomen.
Bovendien weet ik vanuit die periode dat ik me veel beter voel als ik minder/niet snoep en gezonder eet. Dat laatste vind ik wel het belangrijkste.

Ja, als je gezonder eet ga je je vaak toch een stuk beter voelen en dat is belangrijk. Belangrijker nog dan die cijfers op de weegschaal. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.