Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 15:35

Afvallen en / of gezondere gewoonten in '20 / '21

Daar gaan we weer!

Afvallen, of toch in elk geval een beetje beter voor onze eigen gezondheid zorgen.
Geen nieuwjaarsdraadje dit keer, maar laat het vooral ook een stimulans zijn voor die lastige laatste maanden van het jaar... met dit jaar als extra uitdaging: de coronakilo's!

Succes allemaal en houd vol.

Ik had nog een idee. Misschien is het leuk om in de eerste berichten van deze draad even een korte introductie te schrijven over jezelf met waar je mee bezig bent / wat je doel is. Ik merk dat ik het soms jammer vind dat ik niet helemaal helder heb hoe het ook alweer zat, met ieder van ons. Hoeft niet hè, het is maar een idee.


Slobbertje

Slobbertje

01-11-2020 om 15:44

Ik doe mee

Onder de nieuwe nick Slobbertje.
En ja... waar ben ik nou helemaal mee bezig?

Vooral met fitheid, eigenlijk. Niks belangrijker dan gezondheid. Maar ik vind het ook wel fijn om in de spiegel te kijken en daar tevreden mee te zijn.
Nu ben ik ongeveer 68 kilo en inmiddels in de groene zone qua BMI. Maar er mag nog steeds her en der wat af, bijvoorbeeld die zadeltassen...

En wat ik er aan doe? Geen toegevoegde suikers, geen alcohol en veel wandelen.

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 16:19

Minder snaaien, meer bewegen, vroeger naar bed

Ik kon altijd alles eten en dat deed ik ook. Na mijn zwangerschappen gaf ik lang borstvoeding, waardoor ik ook gewoon flink kon blijven eten
In de jaren na mijn laatste zwangerschap (2006) ben ik geleidelijk, ongeveer een kilo per jaar, aangekomen. Van 76 kilo naar 86, zo ongeveer.
Vervolgens kwamen daar in één jaar nog eens 10 kilo bij, door ziekte als gevolg van een trage schildklier. Toen de weegschaal bij de internist 98 kilo aanwees (ok, met kleding aan), schrok ik wakker. Als ik zo door zou gaan, ging ik met gemak over de 100 en dat wilde ik beslist niet.
Die laatste 10 kilo gingen er met wat verstandiger eten en meer bewegen (inclusief krachttraining) wel weer af, maar zo rond de 85 blijf ik wel een beetje hangen. En in de eerste lockdown (en volledige verslapping van al mijn aandacht) had ik er zo weer 3 kilo bij.
Nou heb ik pas een gezond BMI als ik 80 kilo weeg, dus dat is mijn streven. Liefst nog iets minder (zodat ik wat speelruimte heb voor als mijn schildklier weer raar gaat doen), maar een klein beetje overgewicht vind ik geen groot probleem, zolang ik verder gezond leef. En dat doe ik wel.

Als ik voor het eind van dit jaar stabiel onder de 85 kilo kan komen, ben ik daar echt heel blij mee, maar het gaat mij er meer om dat ik minder snaai en meer beweeg, wat de kilo's dan doen laat zich wel raden, maar niet helemaal voorspellen.

Vandaag begint de nieuwe Stop met snaaien Challenge van de Eetgeluk Universiteit, waar ik aan meedoe. Dit houdt in dat ik een eetprotocol opstel en de hele maand november alleen eet wat ik heb ingepland. Deze methode werkt voor mij heel goed, hoewel ook dit een kwestie is van volhouden en niet verslappen. Voor mij werkt zo'n challenge wel om mezelf er weer even helemaal van te overtuigen dat dit beter is voor me.

Wat het bewegen betreft zit ik echt al een tijd in een crisis. Ik wil niet naar de sportschool zolang Corona om ons heen hangt. Het slaat misschien nergens op, maar het staat me gewoon enorm tegen. Ik was toch al geen fan en nu wil ik gewoon niet. Deze sportschool was ook vooral erg handig toen ik nog in mijn oude baan werkte, omdat het naast mijn kantoor lag. Maar ook de dingen die ik daarna ben gaan doen (rondje hardlopen en Ring Fit Adventure), waar ik ook best plezier aan heb beleefd, doe ik nu niet meer en ik wil wel, maar heb er geen zin in, of kan mezelf er niet toe zetten. Alleen af en toe wandelen, maar echt veel te weinig om zoden aan de dijk te zetten. Kortom, ik moet en wil wat, maar ik kan de aan-knop al een tijdje niet vinden. Zelfs gewoon naar buiten gaan is iets wat ik echt veel te weinig doe en ik weet wel zeker dat dat niet goed is voor me. Ik moet maar weer wat meer naar Erik Scherder gaan luisteren, misschien dat dat helpt.

En vroeger naar bed, dat blijft ook mijn grote valkuil. We hebben sinds kort een heerlijk nieuw matras met een geweldig kussen, maar 's avonds zit de bank ook nog wel erg lekker. Ik snaai bijna niet meer 's avonds, dat is winst, maar als we het hebben over 'zin krijgen in bewegen', zou het misschien ook wel helpen als ik er weer gewoon voor ga zorgen dat ik voor 23:00 uur in bed lig.

Kortom, nog genoeg voor mij om aan te pakken!

Slobbertje

Slobbertje

01-11-2020 om 16:52

Emmawee

Emmawee, ik doe mee met de "Ommetje" app van Scherder. Er is een hoop op die app aan te merken maar ik loop daardoor nu wel 2 keer per dag, anders zak ik weg in de ranglijst.
We zouden die app hier ook kunnen gebruiken, als er voldoende animo is. Of misschien weet iemand een betere app, waarbij je elkaar uitdaagt om meer te bewegen.

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 17:03

Ik ga meteen kijken!

Zeker nu het weer eerder donker wordt geef ik het gewoon op, om een uur of vier in de middag. Zo stom!

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 17:09

Ik heb meteen een team gestart

OudersOnline, toegangscode DNNKG
Doen jullie mee? Of moeten we er een apart draadje voor starten?

Slobbertje

Slobbertje

01-11-2020 om 17:29

Hier

Ik vind het zelf hier wel passend. 😊🚶‍♀️🚶‍♀️🚶‍♀️

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 17:58

We zijn al met drie mensen!

Dat gaat snel!
En ik heb zowaar meteen een halfuur gewandeld, terwijl ik daar helemaal geen tijd voor of zin in had.
Bedankt voor de tip, Slobbertje!

Knurf

Knurf

01-11-2020 om 18:12

Goed idee

Ik doe ook mee!

Slobbertje

Slobbertje

01-11-2020 om 18:15

Het werkt dus al

Jammer genoeg kwam ik net terug van 40 minuten lopen, dus ik blijf even op nul staan 🤪

Doenja

Doenja

01-11-2020 om 21:16

Ik doe mee

Ik heb net de app geïnstalleerd, want ik moet gaan wandelen ipv hardlopen van mijn arts. Er ging nogal wat mis met mijn gezondheid het afgelopen jaar en na een lange stijgende lijn was t laatst weer goed mis doordat ik van mn medicijnen afgehaald ben. Nu weer opbouwen en herstellen. T lukt me misschien niet altijd om te wandelen, want vaak nog te ziek, maar dit is n goede stok achter de deur. Hoop dus dat ik erbij mag!

HeidiS69

HeidiS69

01-11-2020 om 21:29

Meedoen

Ik hoef niet zozeer af te vallen met een BMI van 22 maar ik zou veel meer moeten bewegen. Vandaar dat ik graag met jullie Ommetje mee wil doen. Hoop dat dit net wat extra motivatie geeft 😁

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 21:56

Doenja

Goed om weer iets van je te horen. Helaas met niet het meest goede nieuws, maar je klinkt in elk geval wel positief. Op naar betere tijden!

Top dat je aansluit en ik hoop dat het wandelen je goed gaat doen.

Tine Winkel

Tine Winkel

01-11-2020 om 22:00

Goed idee

Ik doe mee. Lopen schiet er echt bij in momenteel.

Slobbertje

Slobbertje

01-11-2020 om 22:07

Gezellig

Leuk, "samen" lopen!
Denk er wel om dat je die app handmatig aan en uit moet zetten. En hij telt ook geen stappen.

Doenja

Doenja

01-11-2020 om 22:21

Emmawee

Wat n warm welkom! Je noemt t niet t meest positieve nieuws (van mn gezondheid), maar eigenlijk is het wel goed nieuws. Ik weet nu eindelijk waardoor ik me al jaren niet goed voel en waarom de situatie voor mij toen zo lastig te verwerken was. Ik was gewoon ziek. Nu gaat het veel beter met me, en daardoor heb ik het veel makkelijker naast me neer kunnen leggen. Jammer wel dat ze er 40+ jaar over gedaan hebben om het te ontdekken.

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 22:28

Oh dat is dan zeker goed nieuws

Heel fijn als dingen duidelijker worden, zelfs al is het dan met terugwerkende kracht.

Lou

Lou

01-11-2020 om 22:33

Ommetje op Facebook

Ik moet al lachen als ik het woord "ommetje" hoor. Een tijdje geleden postte dezelfde persoon élke dag dezelfde post op Facebook, namelijk: dat hij een ommetje had gemaakt. En daaronder de tekst: heb jij vandaag al een ommetje gemaakt?

Ik denk dat niet dat hij dat expres deed dus pas op voor automatische berichten op Facebook.

Anoniem

Anoniem

01-11-2020 om 22:40

Ik doe mee met Ommetje

Ik had de app al gekregen via mijn werk, Maar no way dat ik met collega’s deel hoeveel ik loop.
Maar met jullie lijkt mij mij anoniem genoeg.

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 22:43

Hahaha Lou

Met het delen op Facebook krijg je extra punten, zag ik. Dus misschien wilde deze persoon op deze manier hoog in het klassement blijven?

blik

blik

02-11-2020 om 01:05

Hier

Zal me ook nog eens voorstellen: al lang geleden deze draad geopend omdat ik flink aan het groeien was in de breedte. 20 kg afgevallen maar op gewicht blijven is een grotere uitdaging dan op gewenst gewicht komen, heb ik geleerd
Nu zit ik zo'n 6 kg weer boven dat laagste gewicht en wil ik daar wel weer naar toe.
Leuk samen in een app maar mijn hond stimuleert me genoeg tot ommetjes
Ik heb ook allerlei klachten, waar het momenteel beter mee gaat dan in jaren, maar het is een wankel evenwicht en ik moet goed letten op balans belastbaarheid/belasting.
Ik moet vooral goed luisteren naar mijn lichaam en loop vaker eerder teveel dan te weinig.

Ik zou nu wel wat meer activiteiten willen inplannen die ik aankan, zoals oefeningen zelf thuis of bijv zwemmen maar ik blijf zoeken naar tijd!

Knurf

Knurf

02-11-2020 om 06:46

Blik

'Ik zou nu wel wat meer activiteiten willen inplannen die ik aankan, zoals oefeningen zelf thuis of bijv zwemmen maar ik blijf zoeken naar tijd!'

Dat vind ik zo lastig aan het thuiswerken. Dat je je normale dagelijkse beweging (op de fiets naar het station bijvoorbeeld) kwijt bent.

Manja

Manja

02-11-2020 om 07:34

Voorstelrondje

Ik ben in okt vorig jaar begonnen met een 2 vriendinnen bij een personal trainer/voedingscoach. Ik was toen tot mijn grote schrik 114 kilo. Was jaren niet op de weegschaal geweest. Met 1 keer in de week intensief sporten en een voedingssschema van de volstrekt normaal eten ( volkorenbrood, yoghurt, veeeeeeeel groente, beetje vlees, fruit, noten, beetje aardappel/rijst/pasta) ben ik in een jaar beland op 77 kilo. Het kan.
Ben nu extra blij, omdat ik momenteel thuis zit met een coronabesmetting. Ben er nauwelijks ziek van. Obesitas is een van de risicofactoren. En ik heb net mijn bmi van 25 gehaald! Begon met een bmi van 37...........
Houd moed! Het kan! Ik ga nog even door met vasthouden van dit gewicht en misschien nog een paar eraf. Mijn veranderde eetpatroon gaat sowieso door, ben er helemaal aan gewend. Neem alleen nu af en toe iets extra. Ommetjes doe ik zat met de hond. En dat sporten deed ik maar eens per week en dar gaat door, mijn vriendinnen moet ook nog wat verder afvallen.

Gerber

Gerber

02-11-2020 om 09:19

Voorstellen

Als vaste lezer ( en niet reageerder) doe ik ook mee met Ommetje! Wat een leuk initiatief! Korte introductie: drie jaar geleden woog ik bijna 90 kg, reden om het roer om te gooien qua eetgewoonten en beweging. 23 kg verloren, maar helaas ook hier weer 6 kg eraan, met name in het laatste half jaar... Het sporten vind ik erg fijn, maar door blessureleed staat dit op een te laag pitje. Gelukkig heb ik een hond, en die laat ik graag uit. Ik heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen en (veelal) optimisme, ik hoop mij hieraan op te trekken!

Emmawee

Emmawee

02-11-2020 om 09:39

We zijn al met 14!

En ik ben vanmorgen om kwart voor 7 de deur uitgegaan voor een halfuur stevig doorstappen. Wat een lekker begin van de dag.

En Knurf, dat is precies mijn probleem. Uit mezelf en voor mezelf doe ik het dus niet. Ik heb er echt een externe duw in mijn rug voor nodig. Het voelt bijzonder kinderachtig dat ik nu voor zo'n app opeens wel naar buiten ga en dat ik geen ijsje neem omdat ik dan een knikker verdien. Maar als het werkt...

Pluis

Pluis

02-11-2020 om 09:52

Hernieuwde introductie

Wat leuk dat we met deze nieuwe draad en de app 'vers bloed' in het draadje krijgen!

Ik ben 50 en weeg al tijden tussen de 74 en 75 bij een lengte van 1.74 m. dus op zich net in het groene gebied. Maar ik wil er voor het mooi graag een paar kilo vanaf. Dat wil alleen maar niet lukken. Ik geef daar graag de overgang de schuld van . Maar ondertussen verwen ik mezelf gewoon teveel met 's avonds nog een lekker chipje of toastje met kaas. En een alcoholletje. Ik slaap erg goed op een glaasje port of likeur, en ik geniet er ook heel erg van, maar het zorgt wel dat ik niet afval.
Bewegen schiet niet op. Ik was mijn hele werkende leven gewend op de fiets naar het werk te gaan, half uurtje enkele reis. Dat zorgde voor een goede basisconditie en ik hoefde ook niet zo op te letten met eten. Maar sinds 3 jaar werk ik op 25 km van huis dus neem ik eigenlijk altijd de auto. Op het werk zit ik ook alleen maar, mijn enige loopje is naar de koffieautomaat. Sporten doe ik 1 x per week op de sportschool (nu buiten; behoorlijk intensieve les) en ik wandel met regelmaat met de hond. Maar ik zou wat vaker echt intensief moeten bewegen. Daar vind ik momenteel de motivatie niet zo voor. Ik ben 10 jaar terug gaan hardlopen, ik heb ook een paar jaar de CPC in Den Haag gelopen (10 km) maar het afgelopen jaar lukte het niet om daarvoor te trainen, bovendien ging hij niet door. Dat lijkt nu ook niet te gebeuren. En ik heb wel een doel nodig, beetje zoals Emmawee, voor mezelf lukt het niet om in beweging te komen. Ik heb een deur en een stok nodig. Alleen denk ik dat wat extra wandelen niet genoeg zoden aan de dijk zet. Dus met die app doe ik niet mee.

Hangkous

Hangkous

02-11-2020 om 12:34

Opnieuw voorstellen

Ik ben Hangkous, 53 jaar oud en in 2017 begonnen met wat afvallen, omdat ik echt niet weer een maat grotere kleding wilde kopen.
In 2019 was mijn doel bereikt, 10 kg eraf en 2 kledingmaten kleiner.
Helaas was van mijn cup B ook niet veel meer over en dat had best mogen blijven.
Sinds de zomer van 2019 schommelde ik stabiel rond de 62,5 kg, soms wat meer soms wat minder.
Sinds de lockdown van maart mag/kan ik nog maar 1 keer per week sporten fysio fit mag ik nog maar 1 keer per week om andere mensen ook een kans te geven daar te sporten. Ik zit daar in een groepje met mensen met versleten gewrichten, dus de meesten zijn ouder dan ik. (mijn heup is naar de kl.t. en ik wordt nog niet geopereerd zolang ik de pijn kan minimaliseren door sterke spieren te hebben)
Tot corona ging ik ook 1 keer per week zwemmen, helaas is het zwembad nu dicht wegens renovatie.

Sinds september ben ik bezig om een ruime coronakilo (zeg maar gerust bijna 2) kwijt te raken en dat lukt zeer matig. Nog ruim 800 g te gaan tot mijn streefgewicht.

Vanochtend in bed zat ik die ommetje app te instaleren en had ik mijzelf ouders online genoemd, die heb ik weer verwijderd en nu sta ik er in onder mijn gebruikelijke nick.
Wel jammer dat je je ommetjes niet kunt pauzeren/onderbreken of anderszins op even wachten kunt zetten. Mijn 2 x ruim 7 minuten naar en van de sport tellen nu dus niet mee en als ik vanmiddag naar de supermarkt ga voor een net uien, ben ik ook weer binnen 20 minuten uit en weerom. Dan is mijn ommetje 30 minuten in totaal maar is niet geregistreerd.

Slobbertje

Slobbertje

02-11-2020 om 13:12

Klopt

Het is een beetje een "domme" app...

Slobbertje

Slobbertje

02-11-2020 om 13:14

Medailles

En ik ben die met al die medailles, verdiend in mijn andere groep. Vreemd. Maar de punten zijn wel op nul begonnen.

Emmawee

Emmawee

02-11-2020 om 14:54

Niet dom

Voor je hersenen is het juist belangrijk om echt minimaal 20 minuten aaneengesloten te wandelen, bij voorkeur in een stevig tempo.
Erik Scherder wijkt hiermee af van de nationale beweegnorm, maar dat doet hij met reden. Nl het effect dat het bewegen heeft op je hersenen. Die opgetelde snippers tellen daarom dus niet mee als ommetje.
(Gisteren twee podcasts met Erik Scherder geluisterd, dus ik ben weer bijgepraat).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.