Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 15:35

Afvallen en / of gezondere gewoonten in '20 / '21

Daar gaan we weer!

Afvallen, of toch in elk geval een beetje beter voor onze eigen gezondheid zorgen.
Geen nieuwjaarsdraadje dit keer, maar laat het vooral ook een stimulans zijn voor die lastige laatste maanden van het jaar... met dit jaar als extra uitdaging: de coronakilo's!

Succes allemaal en houd vol.

Ik had nog een idee. Misschien is het leuk om in de eerste berichten van deze draad even een korte introductie te schrijven over jezelf met waar je mee bezig bent / wat je doel is. Ik merk dat ik het soms jammer vind dat ik niet helemaal helder heb hoe het ook alweer zat, met ieder van ons. Hoeft niet hè, het is maar een idee.


Hangkous, gewone spa met een beetje limonadesiroop (met suiker) kan natuurlijk ook. Spa met citroenlimonade is wel lekker.

Ik snap je helemaal, ik vind drankjes met kunstmatige zoetstoffen ook ontzettend vies. Ik dronk vroeger nog wel eens sporadisch frisdrank, maar nu alleen als ik zeker weet dat ik iets krijg dat met suiker is gezoet. En anders maar weer spa. Of een biertje natuurlijk

Groeten,

Temet

Wat goed Hangkous, zo lang gezwommen! Ik wil al jaren zwemmen en ik hoop dat dat me de komende tijd ook echt gaat lukken, nooit tijd en puf voor gevonden.Het gaat met mijn klachten nu slecht maar zwemmen gaat misschien beter dan andere activiteiten. 
Wel balen dat dat nu gereserveerd moet worden dat zwemmen, toch weer wat meer gedoe. Maar misschien heeft me dat ook wel wat meer houvast.(eenmaal ingepland ga ik misschien wel eerder) 

Spa rood met sinaasappelsap, klinkt lekker! (Voor vers sinaasappelsap ga ik nog wel eens voor de bijl. Ook ben ik verslaafd aan appelsap met citroen en gember, ah verkoopt een sapje met een lekkere verhouding hierin. 

Dat vleugje sinas in mijn water is dan, omdat de pubers frisdrank open hebben.  Sla rood of ander water met bubbels vind ik vaak te bubbelend. Voor mij de perfecte oplossing.  Beetje smaak aan mijn water en een beetje tinteling. 

Dat zwemmen deed ik elke week tot corona uitbrak. Moet nu weer helemaal opbouwen. Die 35 banen die ik toen deed heb ik nu niet gered. 

Je drinkt dan schorle!

https://typischduits.wordpress.com/2015/02/16/schorle/

Tegenwoordig zijn er heel wat bruiswaters met een smaakje zonder zoetstoffen. Niet allemaal even geslaagd, maar een bruiswaters met mintsmaak bevalt me wel.

Mooi Hangkous, toch, als je 55 minuten kunt zwemmen terwijl je weer moet opbouwen, een mooi begin!

Ik heb een uurtje zwemmen gereserveerd voor volgende week!

En ben weer de mist in gegaan met eten. Ergens wat laten liggen qua discipline en dan dondert mijn hele plan in elkaar, heb nu 2 dagen vanalles naar binnen gewerkt! 
De komende dagen  staan er nog erg veel verleidingen op de planning (verjaardag vieren, paar keer uiteten) dus voorlopig zal het niet helemaal goed gaan. Daar wil ik van gaan genieten en daarna meteen weer volop aan de bak. 

mijn oudste dochter meldde mij dat ze sinds begin mei al bijna 5 kilo is afgevallen en nog maar 4 kilo boven de grens van obese zit! Ik ben toch wel even trots op haar. Ze wil uiteindelijk naar een gezond gewicht en ze zegt dat het enige wat ze doet is geen frisdrank meer eten en minder vaak snoepen. Na jaren struggelen met overgewicht weet ze dat ze wél kan afvallen. 


Alphalete, wat goed van je dochter! Veel succes voor haar met de laatste loodjes!

Hier zijn de meeste ‘moeilijke’ momenten weer voorbij, geen excuus meer dus! Durf me even niet te wegen...

Eindelijk gezwommen, ik had de afspraak al weer een keer verzet. Wat heerlijk! Het is geloof ik jaren geleden dat ik gezwommen heb. 
Momenteel veel last van mijn klachten dus heel veel kon ik niet doen, ook in water veel last. En ik kreeg flink last van mijn nek, dat heb ik vaak met zwemmen. 
Maar het begin is gemaakt en ik ben vast van plan iedere week te gaan. 
Als er tenminste ruimte voor reservering is op de momenten dat ik kan. 

Aan alles komt een eind, maar stiekem hoop ik toch dat dit niet het einde is van ons jarenlang elkaar steunen hierin… Ik doe dus nog een laatste poging Hoop nog te horen hoe het met de rest gaat…

Hier nog goed op weg. Val gestaag heel langsaam wat af, prima. Bevalt me toch heel wat beter dan mijn gewicht een paar maanden geleden, wil daar niet meer naar terug. 
Eet meestal vrij gezond/ steeds gezonder, en ‘zondig’ zo nu en dan. 
En vooral langsaam wat meer/ gerichter bewegen. 

Het gaat zo goed, het is voor mij niet eens meer een "dingetje".

Ik ben 10 kilo lichter dan een jaar geleden. Dat ziet er echt veel beter uit. Ik ben veel fitter, ik beweeg dat het een lieve lust is. Bijna al mijn kleding is vervangen.

En eigenlijk ging het vanzelf. Ik moet achteraf gewoon erkennen dat het kwam door (ernstige) ziekte al wilde ik daar zelf niet "aan". Na reparatie ging mijn hele lijf pas weer een beetje normaal werken.

Hoera, wereld, ik ben terug! 🥳💃

Ha Slofje, wat fijn dat je terug bent 😀

Vanochtend weer gewogen en ik ben op de weg terug naar 62,5. Ik woog vorige week 64,4 en nu 64,2! Hoera! Inmiddels mag ik 1 keer per week naar de fysio-fit en probeer ik 1 keer per week te zwemmen in het buitenbad. Vorige week niet gelukt om een plaatsje te bemachtigen. Ik wil niet 3 dagen vooruit reserveren want als het dan onweert vindt ik dat zonde van mijn 6 euro, zo'n kniepert ben ik dan ook wel weer.

Afgelopen weekend teveel taart en lekkere hapjes gegeten (feestje met de buren), vandaag een hele strenge dag om dat weer goed te maken.

Hangkous, hier kan ik een reservering ook weer omzetten, gaat dat bij jullie niet? Ik vind het reserveren enorm dubbel. Hou daar eigenlijk helemaal niet van.  Maarja, het zorgt er wel voor dat ik ga zwemmen! Iets dat me toch jaren niet lukte. (Nu lijkt er ook wat meer lucht te komen in mijn tijd maar dat kan ook zo maar weer omslaan) 

Pas 2 x geweest nu maar ik wil het echt blijven vasthouden. Zo fijn!
Maar wel een hoop gedoe met plannen etc. De tijdsblokken komen me ook niet zo goed uit vaak. 
Eten gaat steeds beter, als ik afwijk van mijn plan (lees: in nachtdienst me volproppen met chips) dan blijft het nog een dagje moeilijk (lees: ik blijf zoeken naar meer) en de dag erna pak ik mijn plan weer op. 
Weeg nu rond 63, zo nauwkeurig als jij dat doet weeg ik nooit
Mag wel wat van af, buik is nog blubber. 

Dat omzetten mag nog tot een paar uur voor aanvang van je gereserveerde uur.  Ik ga in de ochtend om 7.00 uur met een vriendin,  het zwembad opent dan net. Mijn vriendin heeft een abonnement en zwemt elke dag. Ik koop steeds een los bad van 6 euro. Dat is best veel om even niet te gaan. 

Dat nauwkeurig wegen doen we op de fysio-fit. Mijn best doen om winnaar van de week te zijn.  Helaas is mijn "dikke maatje",  waarvan ik meestal glansrijk won, ingedeeld op een ander uur.  Vanwege corona mogen we niet meer met 5 in het kleine zaaltje. Nu is de competitie er een beetje uit. De dames die ik nu tref zijn herstellende van een operatie.  De ene moet zelfs wat aankomen om weer op gezond gewicht te komen. 

Mijn BMI is nog steeds in het groen hoor.  Alleen mijn nieuwe garderobe zit weer strak daarom wil ik die 2 *nu nog 1,8) corona kilo er weer af. 

Jammer Hangkous dat de competitie wat weg is, kan me voorstellen dat dat helpt!

Misschien is afvallen ook wel daardoor makkelijker dan op gewicht blijven; met afvallen heb je sowieso een stuk competitie, al is het maar met jezelf. Eenmaal op gewicht valt die competitie weg. 


dan

dan

03-07-2021 om 20:05

ik ben een hele tijd niet op het forum geweest maar was jullie niet vergeten. Vorig jaar de remmen nogal los laten gaan tijdens de corona dus de 6 á 7 kg die ik tijdens het sporten en gezond eten (tot half maart) was afgevallen, die zaten er weer terug bij. Nu inmiddels weer goed op mijn voeding aan het letten en ik probeer genoeg water te drinken. Het bewegen zou wel wat meer mogen maar daar wordt aan gewerkt, heb hier en daar wat afspraken staan om te gaan wandelen want het abonnement van de sportschool heb ik opgezegd.

dan

dan

03-07-2021 om 20:06

dan schreef op 03-07-2021 om 20:05:

ik ben een hele tijd niet op het forum geweest maar was jullie niet vergeten. Vorig jaar de remmen nogal los laten gaan tijdens de corona dus de 6 á 7 kg die ik tijdens het sporten en gezond eten (tot half maart) was afgevallen, die zaten er weer terug bij. Nu inmiddels weer goed op mijn voeding aan het letten en ik probeer genoeg water te drinken. Het bewegen zou wel wat meer mogen maar daar wordt aan gewerkt, heb hier en daar wat afspraken staan om te gaan wandelen want het abonnement van de sportschool heb ik opgezegd.

Dan, kennen we jou? Je naam zegt me niet 123 iets, maar dat kan aan mij liggen. 
Succes iig!

Hier even een pauze, misschien zo slecht niet want was echt heel goed bezig vond ik zelf 

Helaas laat ik het niet bij een klein puntje  taart voor de een of andere feestelijke gelegenheid… 

Dan toch maar weer goed streng aan de gang deze week, partner gaat ook weer meedoen, zucht 

Water, dat is wel een goeie, kan ik meer drinken.

Mag ik vragen waarom je abbo bij sportschool hebt opgezegd? 

Nog 2 dagen uiteten, dan wil ik weer (echt streng) gaan beginnen. Daarna nog wel weer meer feestelijkheden maar ik hoop die dan beter te integreren in het strenge geheel 

Bewegen gaat erg goed, ik word nog strak op mij oude dag 

Spannend, vooral wb partner, poging zoveel. (Voor mij zijn het laatste loodjes en afvallen mag nog maar hoeft niet echt. Ik wil vooral nog net wat gezonder eten, fitter worden en mijn klachten meer de baas worden) 

Oei, ik kom hier terug voor wat peptalk en goede raad. Bloedgeprikt vanwege ( eerste) check vanwege mn leeftijd. En ja hoor, cholesterol flink te hoog. Extra vervelend omdat ik sinds twee jaar erkend hartpatiënt ben ( al wil ik daar helemaal niet aan - stom he). 
Praktijkondersteuner informeerde hoe ik over medicatie denk. Ik wil eigenlijk eerst proberen om qua leefstijl wat effect te scoren. Heb de diëtiste gemaild. 
Maar nu alvast de vraag aan jullie om goeie recepten en andere tips.

Hee Wilgenkatje!

Ik ben je verhaal (wat dit draadje betreft) kwijt. Ben je te zwaar? Beweeg je? Sport je? Hoe gezond is je eetpatroon? Snoep je en wat/hoeveel? Rook je?

Hier mee schrijven loont sowieso Wat goed is voor ons is ook goed voor jouw cholesterol! 

Ik ben klein van stuk en een paar kilo minder zou mooi zijn - dat vindt de praktijkondersteuner ook. Ik fiets op een gewone fiets (daar is een draadje vol uiteenlopende inzichten over ). 

Ik sport niet. Op school al kreeg ik een enorme hekel aan gym en zwemmen en dat zit diep, merk ik. Als ik een zwembad/sportzaal ruik, voel ik me al nerveus worden. Stom dat dingen uit je jeugd zoveel invloed blijken te hebben. Ben weleens een blauwe maandag naar gym geweest nadat de kinderen waren geboren, jaren later een paar jaartjes sportschool (vooral voor de gezelligheid) maar dat is alweer veertien jaar geleden. Ik beweeg liever buiten dan binnen. Probeer elke dag een fietsronde te maken, soms te wandelen - en ik heb een stappenteller om. Soms 18.000, soms maar 6000. Het lukt me slecht vaste gewoonten te ontwikkelen.

 Mijn eetpatroon is redelijk gevarieerd, al eten we zelden vis. En minder fruit dan mijn moeder vroeger propageerde. Ik eet graag chocola en koek (en dan meteen twee, of een groot exemplaar), en soms chips - maar wel netjes in een bakje om niet te royaal te snoepen. Frisdrank/sap neem ik nauwelijks meer sinds een paar jaar. Gerookt heb ik nooit.

Twee jaar terug heb ik een openhartoperatie ondergaan omdat er een slecht functionerende aortaklep was geconstateerd. Ik heb nu een mechanische klep (en de rest van mijn leven bloedverdunners...). 

Ik zou het ook proberen. Echter een oudere vriendin die van zichzelf al heel gezond eet, veel groente en fruit, elke dag vers koken, en zelden een koekje, wel een wijntje, is het niet gelukt en ze is aan de pillen.

Toch is daar ook een dispuut over. Of dat wel gezond is. Of het ons niet nodeloos opgedrongen wordt? Het geeft een levenverlengende winst van een paar dagen tot anderhalve maand, doe je het daarvoor? Het heeft bijwerkingen van stijve gewrichten en meer.

Moeilijk. Maar het idee is dat leefstijl zou moeten helpen. Vooral ook het consumeren van 'goede' vetten.

Het zal ook een kwestie van aanleg zijn. 

https://www.trouw.nl/nieuws/na-het-zien-van-radar-extra-denk-je-hup-alle-statines-de-vuilnisbak-in-maar-zo-simpel-is-het-niet~b914a14c/

Er is sprake van een overzichtsartikel over deze medicijnen bij Radar.

https://www.npostart.nl/radar-extra-cholesterol-hoe-lager-hoe-beter-12/13-05-2019/AT_2119453

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/documentaires/cholesterol/videos/item/cholesterol-zelf-aan-de-slag/

Het tweede deel: Radar over leefstijl om een te hoog cholesterol te verlagen

Oh Wilgenkatje, jij was begonnen met fietsrondjes, toch?

Klinkt iig alsof je wel wat kunt verbeteren  dus als je dat wilt kun je die optie zeker proberen.
Vis kun je vervangen door andere producten met goede vetten (noten, zaden, avocado, goede olie)  of vis of algenolie. (Capsules) 
Fruit en groente kun je uitbreiden. 

Als je pas een tijdje gestart bent met fietsen (iig zo vaak) dan kan het best (zeker nu we geen 20 meer zijn) een hele poos duren eer je daar effect mee sorteert. Maar volgens mij ben je daar dus al heel goed mee bezig, je stappen klinken ook goed. Fietsen en wandelen kun je natuurlijk ook nog uitbreiden, ook richting niveau 'sport' (waar gaat bewegen over in sport?)

Goed om je leefstijl nog te proberen te verbeteren! Andere kant: ik zit in de risicogroep voor hart- en vaatziekten en slik dus (slechts) 3 keer per week een statine. Ik heb daar 0,0 last van en mijn cholesterol is weer om door een ringetje te halen.

Ik zou toch eens echt gaan sporten. Een beetje wandelen en fietsen is hartstikke mooi, maar echt sporten is toch iets anders. 

Voor de rest denk ik dat je met gezonde voeding nog veel kunt verbeteren. Ga eens 400 gram groente eten per dag + 2 stuks fruit en sla de koeken, chips en chocolade over en kijk dan hoe je je na een aantal weken voelt. 

Hallo jongens, even een test. Ik kom van het VF, maar wil best meekletsen.

Leuk Kay!

Dit is altijd een actief draadje geweest maar de laatste tijd kakt het behoorlijk in. Dus nieuwe aanwas is zeker fijn! 

Julali schreef op 08-07-2021 om 13:26:

Ik zou toch eens echt gaan sporten. Een beetje wandelen en fietsen is hartstikke mooi, maar echt sporten is toch iets anders.

Voor de rest denk ik dat je met gezonde voeding nog veel kunt verbeteren. Ga eens 400 gram groente eten per dag + 2 stuks fruit en sla de koeken, chips en chocolade over en kijk dan hoe je je na een aantal weken voelt.

Ligt er natuurlijk aan hoe fanatiek je wandelt of fietst denk ik? Ik wandelde bijna 2 uur per dag. Daarmee waarschijnlijk mijn voeten overbelast, dus nu ben ik op het fietsen overgestapt. Niet voor de lol hoor, maar om in beweging te blijven. 2x een rondje van 12-15 km per dag probeer ik. De laatste dagen erg druk en het vreet tijd!

Maar beter dan dat ik zit te vreten

Ik probeer eerst mijn coronakilo's er af te krijgen; ik was 10 kilo aangekomen, vooral in de herfst/winter toen het sporten stopte en ik meer ging snaaien.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.