Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 15:35

Afvallen en / of gezondere gewoonten in '20 / '21


Wendelmoed

Wendelmoed

10-12-2020 om 19:49

Dikker/trager door overgang?

Ik kon altijd veel eten zonder echt aan te komen, alleen als er ook nog veel snoep bij kwam ging het mis. Maar sinds dit jaar lijkt er wel veel veranderd, en ik heb er nu een paar kilo bij die er niet mer af te krijgen zijn. Het ging even de goede kant op maar daarna gelijk weer mis. Heel frustrerend, kennelijk moet ik echt gaan wennen aan veel minder eten en dat valt me niet makkelijk.
Zou het de overgang zijn? Dat ik niet kan hardlopen door een blessure helpt natuurlijk ook niet mee, maar dat is niet voldoende verklaring volgens mij.
Ik moet er echt serieus mee aan de gang want ik loop nu liefst in jogging broek omdat de rest te strak zit, en ik weiger om grotere kleding te gaan kopen. Het moet er gewoon af.
Maar ik word er wel moedeloos van, mijn suikerspiegel is gauw laag en dan krijg ik flink hoofdpijn en bovendien de onstuitbare drang om te eten en dan gaat het weer mis.
Dus het werkt toch het beste om de hele dag kleine beetjes te eten ipv drie keer per dag een maaltijd, vermoed ik. En geen snoep. Maar ja.

Al dat zitten werkt ook niet mee, ik ging altijd met de auto naar het werk en nu werk ik thuis, dus in feite zou ik nu niet meer moeten zitten dan pre-corona maar het voelt wel zo. Liefst zit ik de hele dag te lezen/twitteren/tv kijken met iets te snacken onder handbereik, terwijl ik altijd wel actief was van mezelf en geen zitvlees had.
Had ik mijn cyclus maar weer terug...

Doenja

Doenja

10-12-2020 om 20:32

Lage bloedsuiker

Dat van die snel te lage bloedsuiker ken ik ook. Enorme drang tot eten. Bij mij duurde t n poosje voor ik de drang tot suiker om kon zetten in dingen die langer en gelijkmatiger energie geven. En nog gaat t soms mis hoor! Zoals nu. Chocolade. Wel 70%. En zo praat ik mezelf goed haha.
Soms is mijn bloedsuiker zo laag dat ik heel flauw en slap wordt. Dan denk ik echt dat ik bijna flauw val. Ook lastig omdat mijn aandoening soortgelijke symptomen heeft. Ben ook gestopt met hardlopen omdat het suikerdips geeft. Wandelen is dan echt beter zei mn arts. Dus dat doe ik dan maar.
En qua lekkers is december ook niet echt helpend! Morgenvroeg maar weer n flinke wandeling maken.

Slobbertje

Slobbertje

10-12-2020 om 20:46

Koekjes

Eh, ja, Wendelmoed, dat gesnaai zal vast niet helpen...
Ik val nog steeds licht af, ik ben ook dezelfde leeftijd denk ik. Maar ik eet dan weer suikervrije koekjes! Misschien iets voor jou? Er is ook suikervrije ontbijtkoek!

Verder, voor mij is het momenteel zo: een dag niet gewandeld is een dag niet geleefd. Het is verslavend.

blik

blik

11-12-2020 om 01:28

Wendelmoed

Natuurlijk helpt de overgang niet mee
Ik slaap alleen al super beroerd door overgang en dat is voor de lijn natuurlijk ook niet best.
Eet je veel koolhydraten?
Het kan echt helpen die eens een tijdje fors te minderen en te vervangen door gezonde vetten en eiwitten, kan flink effect op je suikerspiegel hebben.
(Omdat we in ons gemiddeld eetpatroon relatief veel koolhydraten eten, vaak veel te veel)

Ik eet nog best gezond en de meeste maaltijden zijn redelijk verantwoord, maar snoep nu hier en daar wel wat en eet soms teveel.
Wil wel weer vrij streng aan de slag maar pas in januari, nu wordt het niks meer, te druk, te veel gedoe en ben te moe.
Wel ben ik erg goed bezig vind ik met bewegen. Probeer langzaam wat meer uit te breiden, word hier en daar flink afgestraft voor vooral te snel te veel maar langzaamaan gaat het bergopwaarts en blijven mijn klachten (helaas inmiddels echt wel chronisch te noemen) binnen de perken.
Afgelopen week zat ik op gemiddeld 10 000 stappen per dag en voor mij is dat een enorme vooruitgang met een tijd geleden, ben tevreden!

Gewicht weet ik niet, batterij van weegschaal moet al lang vervangen worden en eigenlijk vind ik het nu wel best zo even. Aan mijn kleding te voelen blijf ik redelijk stabiel.

vingerhoedje

vingerhoedje

12-12-2020 om 07:30

wat een leuke reacties hier

Ik dacht altijd dat dit draadje over echte afvallers ging, en dat lukt mij niet. Maar ik lees vooral hele herkenbare verhalen.
Ik heb ook het wandelen "ontdekt". Ik gebruik gewoon de gezondheidsapp van mijn smartphone. Sinds de eerste lockdown loop ik iedere dag. Dat heb ik sinds de zomer opgevoerd naar gemiddeld 11000 stappen per dag. Het werkt stimulerend dat de totaal score bij wordt gehouden iedere week Ik ken mijn omgeving inmiddels.....
Ik begin iedere ochtend met een wandeling naar de bakker. Die is om 7.00 uur open. Dan haal ik vers brood. Ik heb dan al 4500 stappen gezet.

Iedere middag neem ik een bakje groente mee naar mijn werk. Wortels, komkommer, tomaatjes en puntpaprika. Dan heb ik al flink wat groentes op. 's avonds maak ik er regelmatig extra groentes bij. Sperziebonen zijn hier favoriet!

Mijn grootste valkuil is ook snoepen. Heerlijk 's avonds op de bank met te veel lekkers. Ik probeer het te minderen, maar dat is best lastig. En ik hou echt van eten..

blik

blik

22-12-2020 om 14:41

Hoe gaat het bij iedereen?

Hier heb ik de focus op snoepen mooi vast kunnen houden
Eenmaal weer bezig, dan ga ik ook weer goed!
Maar veel zin om roer in januari weer om te gooien.
Ik hoop heel erg dat mijn lijf het blijft doen tot nu toe gaat het best redelijk met chronische klachten.
(Maar blijf erg alert op weer forse verergering)
Wil langsaam aantal stappen ophogen. Zit toch nog maar op 7000 gemiddeld. Hoe ik aan die 10000 kwam snap ik niet meer, vast een heel stevige wandeling tussendoor gemaakt. Maar daar moet ik eigenlijk ook mee oppassen.
Ook 7000 is voor mij al flinke vooruitgang tav de zomer.
(Ik heb wel telefoon niet altijd bij me waardoor ik ook stappen mis. Misschien toch eens een armband oid want steeds de telefoon bijdragen vind ik ook niks)

Ik mis nu weer fysio fitness dus moet discipline gaan zoeken zelf meer thuis te doen.

Maar alles in januari! Dan ga ik ook weer batterijen in weegschaal doen.

Hangkous

Hangkous

22-12-2020 om 15:02

Niet zo goed

Sinds de nieuwe lockdown zit er een langzaam stijgende lijn in het gewicht. Paar weken geleden was ik goed onderweg om mijn corona kilo van het voorjaar en de zomer er af te krijgen maar inmiddels zit ik (weer) ruim 1,5 kg boven mijn streefgewicht.
Meer binnen zitten, weer niet sporten werkt niet echt lekker mee.
Inmiddels wel in 3 fietsritten de meeste kerstboodschappen binnen. Alleen donderdag nog de bestelling bij de slager ophalen een dan lekker soep maken en een appeltaart bakken.
Januari ga ik er weer stevig tegenaan. Nu is het vakantie.

Kerstpakketten

De kerstpakketten die we krijgen in het huishouden zijn gelukkig niet groot, maar wel met luxe lekkers dat ik niet kan laten liggen. Ik ben wat aangekomen, ik denk een halve kilo ongeveer. Maar mijn gewicht schommelt ook met een halve kilo, dus lastig te bepalen. Moet ik een lopend gemiddelde nemen en de trend bekijken.

Hangkous

Hangkous

22-12-2020 om 20:08

Geen kerstpakket

Van mijn vrijwilligerswerk krijg ik na de afronding van een projectje meestal een doosje chocolade. Heel corona ligt het al stil dus nog geen chocolade gekregen.
Man heeft de memo van 1 december gemist maar kwam er van de week achter dat hij ook geen kerstpakket krijgt. 👎
Veel bedrijven hebben corona bonussen uitgereikt heeft man ook niet gezien. Zo'n tegenvaller maar ook wel een beetje fijn. Wat we niet in huis hebben hoeft ook niet opgegeten te worden.

blik

blik

23-12-2020 om 01:55

Kerstpakket

Hier gelukkig geen lekkers in kerstpakket!
Alhoewel, van baas toch een flinke pot lekkers gekregen, was ik alweer vergeten..! (En is al op)

Ik snoep weer als op oude niveau, echt veel en regelmatig. Tsja, oude gewoontes...
Nul discipline nu en ga gewoon genieten van een hele hoop lekkers tijdens kerst. Al een hoop gepland.
Eerder dan in januari ga ik niet starten! (Maar dan wel goed)
Wel weer 10000 stappen vandaag! Die me verbaasden eigenlijk, dacht niet dat ik zoveel gedaan had. Gemiddelde wandeling met hond, wat boodschappen.

Pluis

Pluis

28-12-2020 om 12:52

Kerstkilo's

Oeioeioei, veel te veel gegeten & gesnoept de afgelopen tijd. En veel te weinig bewogen... Toch maar een kleine kilo erbij, dus dat valt me alles mee. Ik heb de afgelopen week ter compensatie 2 keer hard gelopen met de hond. Ging best lekker. Dus dat probeer ik er voorlopig maar in te houden. Ik moet toch wat.

Hoe is het met iedereen? Toch nog enigszins leuke dagen gehad? Hier was het saai, maar toch ook wel heel erg lekker, heerlijk relaxt. Mijn kerstjurkje hangt nog aan de hanger, ik had geen zin om me op te dirken. Was helemaal in relaxmodus. Bovendien, we hadden een tafelgenoot die met een heftige allergische reactie kampte en die alleen maar in joggingstof rond wilde lopen, dat voelde het minst naar. Ik vond dat voor mezelf toch net iets té ver gaan, in joggingbroek aan de kerstdis. Gewoon een broek met een shirt en vest (handig, halverwege de gourmet kon dat vest dus lekker uit).

Gisteren met wat verse ingrediënten en wat restjes weer een lekker diner in elkaar gedraaid. En vanavond een salade met makreel, gezond en lekker.

Hebben jullie nog goede voornemens voor volgend jaar? Ik niet echt. Ik zou wel ontzettend graag wat af willen vallen, maar ik zie dat voorlopig niet gebeuren. Nu we zo weinig anders hebben als afleiding genieten man en ik heel erg van lekker eten. En als we eindelijk weer naar buiten kunnen, de horeca weer open mag, dan gaan we daar ook weer lekker van genieten. Hmm, ik realiseer me net dat het dan misschien toch wel de moeite waard is om te investeren in nieuw, beter zittend ondergoed. De bovenkleding past nog wel aardig, maar een krappe bh zit gewoon niet lekker. Dus, even omdenken en genieten van het kopen van iets nieuws. Is er dit jaar nog niet veel van gekomen tenslotte

Mijn goede voornemen...

...begint vandaag, tot oud en nieuw weer matig eten en proberen elke dag erop uit te gaan. En het goede voornemen voor volgend jaar is, om daarmee door te gaan.

zebra

zebra

28-12-2020 om 13:25

minder snoepen

en meer water (of thee) drinken, meer bewegen maar meer goede voornemens heb ik niet.

Slobbertje

Slobbertje

28-12-2020 om 13:31

En ik

Ik ga zo door als nu. Ik mag nu wel weer een beetje suikers, maar los van ijsjes en soms taart op een verjaardag, dat doe ik maar niet meer.
Verder dus blijven bewegen en als alles weer veilig is wil ik ook elke weer een sport gaan doen. Wat weet ik nog niet.
Ik heb ook nog nieuwe kleren nodig maar wil eigenlijk in een winkel passen om mijn nieuwe goede maat te bepalen. Dus nog even een tijd met slobberende kleding...

Hangkous

Hangkous

28-12-2020 om 14:03

Even een weekje met de rem erop

Om er niet nog meer aan te eten.
Met pits en nieuw dan wel een paar appelbeignets, dat is een van de weinige tradities die dit jaar wel door kunnen gaan.
Vanaf 1 januari ga ik er weer stevig tegenaan. Dan hoop ik voor half maart weer in mijn groene broek te passen.

Vanavond ga ik spruitjes eten als groente met allerlei dingen die nog over zijn van de kerstdagen.
De bak aardappelsalade die ik verkeerd gekocht had bijvoorbeeld. Niet zo slim als ik de rem erop wil maar weggooien is ook zo zonde.

blik

blik

28-12-2020 om 14:05

Goede voornemens

Weer starten met gezond eten
Ik eet nu weer volop suikers en verder vaak het eerste het beste dat in mijn buurt komt.
Ik ben wel redelijk bezig met bewegen. Nog niet heel veel maar wil het langzaam opbouwen, veel te bang dat mijn klachten weer verergeren.
Blijft evenwicht zoeken en om dat goed te doen moet ik er wel op focussen en die focus wil ik erin gaan krijgen nieuwe jaar.
Verder vooral ontspannen ook en genoeg rust zoeken.
Ik weet nog niet wanneer ik precies begin, ergens tussen nu en een week.

Slobbertje

Slobbertje

28-12-2020 om 14:12

Troosteten

Helaas heb ik net een halve zak chips leeggegeten in een poging mezelf op te beuren. Zie topic De kaars voor de reden.

Manja

Manja

28-12-2020 om 18:23

Kilo erbij

Met Kerst. En de week ervoor al. Wad ingecalculeerd, maar toch een beetje balen. Heb lekker gegeten maar toch beduidend minder en gezonder dan voorgaande jaren: en dan is er toch zo een kilo bij.
Ben nu weer in mijn gezonde ritme sinds gister en morgen sportschool buiten met mijn personal trainer. Gelukkig mag dat gewoon doorgaan.
Voor oud en nieuw ben ik niet bang. Moet werken op 31 en 1 en geen kans op te veel eten en drinken daardoor. Plus dat ik alleen met man thuis ben. Geen etende en zuipende visite

zebra

zebra

29-12-2020 om 13:00

lastig

want ja, nog wel het een en andere in huis van de kerstdagen en zoals hierboven genoemd, weggooien is zonde. Ik drink nu wel weer mee thee want onze zoon is een weekje thuis en dat is een theedrinker. Vanavond eten we pizza, helemaal zelfgemaakt, ook de bodem. Op oudjaar dan gourmet en dan nog ijs als toetje.

Pluis

Pluis

29-12-2020 om 13:09

Manja

Gek he, dat je dan toch zoveel aan kunt komen, ook als je nog best netjes gedraagt? Ik heb me niet ingehouden, dus mij verbaast het niet. Wel jammer hoor, daar niet van. Je hoopt toch stiekem dat er op wonderbaarlijke wijze deze keer niks blijft plakken, maar helaas pindakaas zat er weer geen kerstwonder in .

Met oud en nieuw hier ook geen etende en zuipende visite, maar van de kinderen moet ik wel de traditionele oliebollen bakken. Ik hoop dat ik er wat kan slijten aan de buren want als we dat allemaal zelf moeten eten groei ik in 1 nacht dicht .

Obesitasprofessor


https://www.youtube.com/watch?v=x38SqH6Qlys&ab_channel=PlusOnline

Af en toe kijk ik of lees ik wat van professor Liesbeth van Rossum. Ze heeft de hele riedel paraat met veel voor mij herkenbare tekst.

Ik weet niet meer welk filmpje maar ze legde uit dat vanwege erfelijke en andere factoren de een meer moeite heeft met afvallen dan de ander.
Ze legt het dan uit met de metafoor van de Sisifusarbeid, de man die een zware rots een steile helling opduwt.
De helling van de een is steiler dan die van de ander.

Nou hoop ik maar dat mijn helling niet zo steil is want ik heb wel moeite moeten doen met voedselbeperking en -verandering voor allergie en afvallen maar het is me altijd wel gelukt.
En ik ben ook tegengekomen dat je bij 70 jaar een hoger BMI mag hebben. Dus als je gewoon doorleeft dan scheelt dat vanzelf ergens heel wat kilo's.

Maar het is nog niet zover. Ik heb wel inmiddels geen suiker meer in koffie en thee.
En als zoon tussendoor soep inschenkt, ineens is de soeptrek terug, dan neem ik een klein kopje en maar 2 stukjes stokbrood.

Ik denk nog even niet aan verder afvallen.
Dochter blijft thuis en we gaan weer ouderwets oliebollen en appelflappen bakken.
Dan plan ik verder geen warme maaltijd. Er is altijd soep voor wie wil en ik neem wat extra fruit. Voor als ik zin heb is er altijd fruit

Slobbertje

Slobbertje

29-12-2020 om 14:52

Oliebollen

Ja, die oliebollen....
Ik heb een recept gevonden voor ovenoliebollen. Dat scheelt wellicht wat.

Hangkous

Hangkous

04-01-2021 om 16:00

Sinds de jaarwisseling weer goed bezig

De beste wensen allemaal en dat we weer ons streefgewicht mogen halen.
Vandaag weer naar fysio-fit geweest en gewogen. 21 december woog ik 64 kg vandaag had ik er 300 g af. Blij mee. Op naar de 62,5!

Pluis

Pluis

04-01-2021 om 16:15

Meer van hetzelfde

Jaaa, voor iedereen de beste wensen! Op naar een gezond gewicht! Maar ondertussen niet vergeten te genieten .

Gisteren met de kinderen het einde van de vakantie 'gevierd' met nachos con pollo, ons aller favoriete recept. Helaas helaas is dat een recept met veel caloriën en weinig vezels, vitaminen, mineralen. Maar ondanks dat, en ondanks het wegwerken van restanten oliebollen, bubbels en feeststol, ben ik terug op 74 kilo. Dat is bijna een kilo minder dan toen ik mijn vorige bericht hier schreef! Dat biedt perspectief! Vandaag doet mijn man de boodschappen, hij heeft zich voorgenomen in ieder geval deze week weer verantwoord te eten. Dus ik ben benieuwd.

Manja

Manja

04-01-2021 om 23:48

Zat net in december

Op mijn streefgewicht. 76 kilo bmi 25. Kwam van in okt 2019 114. Dus in ruim een jaar 38 kilo. Ben met de feestdagen toch wel ff wat los gegaan. 2 kilo erbij en die wil ik er direct weer af. Dus sinds zindag weer op mijn voedingsschema van zeer gezond lekker en natuurlijk en 1600 calorieen.. Weet zeker dat het er op die manier in 2 week ook weer af is. Wil nooit meer boven de 80 komen en nu dus terug naar 76

blik

blik

05-01-2021 om 01:49

Hier

nog geen weegschaal (batterijen leeg) en ik weet nog steeds niet of ik daar wat aan ga doen.
Ik weet natuurlijk ook zonder weegschaal wel hoe het gaat.
Niet goed dus
Niet heel vreemd want ik geloof dat ik afgelopen kerst(dagen) meer heb gegeten dan afgelopen 3 jaar met die dagen bij elkaar.

En daar dan weer mee stoppen is weer een flinke uitdaging voor mij en het is nog steeds niet (helemaal) gelukt.
Maar ik hik er tegenaan Ik plak er dus nog een weekje tegenaan, binnen nu en een week wil ik weer herstarten.

Slobbertje

Slobbertje

05-01-2021 om 11:09

pondje

Een pondje erbij hier door de feestdagen, netjes toch?
De ovenoliebollen waren best aardig, in elk geval hadden de kinderen hun 3 stuks in 5 minuten op. Ze waren wat broodachtig zeiden ze, maar kennelijk lekker genoeg.

Ik zit nog steeds met mijn kleding, wil eigenlijk naar de winkel om te passen maar ja, onmogelijk. Geen idee welke maat ik nou echt moet hebben. Laatst dingen besteld in maat M, is eigenlijk te wijd/kan net. Ik durf de S nog niet aan.

Slobbertje

Slobbertje

06-01-2021 om 16:38

100!

Vandaag mijn honderdste Ommetje gelopen 👣!
Als dat niet gezond bezig is!
Ook nog even 5 minuten op de roeimachine geroeid, maar ik had geen zin.

Hangkous

Hangkous

06-01-2021 om 21:57

Verkeerde drop gekocht voor de mannen

Er staat hier in de keuken altijd en blikje drop waar voornamelijk man en zoon van eten.
Tot medio vorig jaar was dat harde zoute drop. Ieder 2 weken hetzelfde zakje leggen in het blik en klaar. Ik at er niet van. Mijn super verkoopt die droop niet meer, ergens in september 6 meegenomen bij de kruitvat. Toen in december en zak meegenomen van een ander merk en die vond ik ook lekker. Nu vroeg zoon weer om die drop die ik zo lekker vond. Gisteren en zakje gehaald en dat ging meteen open.

Ik heb vandaag al een flink aantal keer in het blik gegraaid en dan was het er niet 1 maar meer.
Daar baal ik van ik wilde een goede start maken dit jaar.

Ries

Ries

07-01-2021 om 14:18

Sporten in Corona periode

Goeiemiddag,

Ik vroeg me af hoe jullie het doen nu je niet meer gemakkelijk erop uit kan gaan op te gaan sporten. Ik heb namelijk een sportschool abonnement en ik vind het heerlijk om mezelf even lekker uit te putten met geen bekende om me heen in de sportschool. Nu kan dat helaas niet meer en moet ik thuis aan de gang. Hoe doen jullie dat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.