Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 15:35

Afvallen en / of gezondere gewoonten in '20 / '21


Manja

Manja

07-01-2021 om 14:46

Buiten bij sportschool

Onder afdak met 2 personen en personal trainer. Dat mag gelukkig. Kou is geen probleem en bij regen blijven we onder het afdak

Vicky

Vicky

07-01-2021 om 15:05

Ries

Ik rijd twee keer per week paard, dat gaat gelukkig gewoon door (in de buitenbak).

Tine Winkel

Tine Winkel

07-01-2021 om 16:54

sporten

via de sportschool elke zaterdagmorgen in 2-tallen een circuit buiten. Ronde van ca. 2 of 4 km met tussendoor fitness oefeningen. Sommige 2-tallen joggen meer, andere wandelen alleen.
En de andere dagen van de week probeer ik altijd wel 3 kwartier tot een uur te wandelen (vgm mijn jongste meer snelwandelen - zij gaat vaak mee op een eenwieler). En dan het nuttige met het aangename verenigen, bv. post wegbrengen of naar de glasbak tijdens die wandeling.

Ries

Ries

08-01-2021 om 10:24

Thuis sporten

Ik vroeg me af hoe jullie het doen met thuissporten nu sportscholen niet meer open zijn?

Thuis sporten

Hi Ries,

Ik ben lekker bezig met een online sportprogramma en heb de sportschool maar opgezet, bevalt me wel goed gewoon thuis! Zeker nu de kids ook weer thuis zijn door de lockdown, hoef ik ook geen oppas te regelen. Zij zitten lekker op de bank en ik in de keuken aan het sporten haha! Ik raad het zeker aan.

Ries

Ries

08-01-2021 om 10:45

gym at home

Hey N,

Ik zit er dus ook aan te denken om mijn sportschool abonnement op te zeggen, want als ik eerlijk ben ik bang dat het nog wel even gaat duren voordat ze weer open gaan. Ook heb ik thuis een fijne plek om te sporten, dus waarom zou je dan nog maandelijks een absurd bedrag betalen voor een sportschool abonnement? Ik ga mijn BIG gym abonnement maar is opzeggen inderdaad!

Thuis sporten

Moet je ook doorbetalen voor je abonnement of is het stil gezet? Anders zou ik inderdaad je abonnement opzeggen. Je weet nooit hoe lang het gaat duren! Hoor wel dat de sportscholen wat huiverig zijn met mensen nu opzeggen, maar neem aan dat zij toch gewoon akkoord moeten gaan?

Thuis sporten

Hi Ries,

Goed om te horen dat je hebt besloten om je abonnement op te zeggen. Ik zou als ik jou was ook lekker veel gaan wandelen komende tijd, zo blijven we allemaal in beweging!

Pluis

Pluis

08-01-2021 om 13:31

Hardlopen

Lekker met de hond. Nou ja, lekker, ik hou nog altijd niet van hardlopen, al doe ik het nu al tien jaar. Maar je moet toch wat.
Omdat ik wel gewoon werk en mijn salaris dus ook gewoon ontvang heb ik mijn abonnement op de sportschool niet opgezegd. Ik wil er straks weer gewoon mijn lessen kunnen volgen. Mijn sportschool is online ontzettend actief. Alle lessen zijn online (ook live) te volgen en er zijn elke dag nieuwe probeersels en combinaties. Dus ook al maak ik er geen gebruik van, ze zitten zeker niet te niksen. Integendeel. Ik heb groot respect voor hoe de dames (het is een sportschool voor en door vrouwen) het allemaal oppakken.

vlinder72

vlinder72

08-01-2021 om 14:53

sportschool

Mijn sportschool is ook heel actief. Er zijn live online lessen en op een app staan allemaal opgenomen filmpjes met allerlei verschillende lessen.

en de incasso is wel door ze stopgezet. Ik vind dat erg netjes en ik blijf ook zeker lid. Ik mis het namelijk wel om in een groep te sporten. Thuis is het toch saai ook al doen wij het via teams en zie je elkaar nog wel.

Jo

Jo

09-01-2021 om 11:05

bewegen tijdens lockdown

Zes dagen in de week was ik actief in het zwembad & sporthal. Geen online lessen. Ik hou mij bezig met fietsen, 1-2x in de week een wandeling van 6-7 km, 2-3x in de week rondje kickbiken (10-18 km).
Voor in huis heb ik diverse attributen zoals een pilatesring, buikspier wieltje, hoela hoep, kettlebell, pilates ring, elastieken, zandballen (1-5kg) en het belangrijkste: heerlijke muziek om op te sporten of eventueel voor een zumba dansje. Voor degenen die er behoefte aan hebben: op internet zijn er genoeg filmpjes te vinden om inspiratie op te doen.

Er wordt geen contributie afgeschreven, maar zou er niet van wakker liggen wanneer dit wel zou worden geïnd. Het is niet eens in mij opgekomen om mijn abonnement op te zeggen. Als het zwembad weer open mag dan ben ik weer van de partij!

Mijn zoon is vanaf maart maar enkele keren naar zijn (kleine) sportschool geweest. Kan zijn abonnement elk moment op zeggen, maar blijft ze vrijwillig sponsoren.

blik

blik

11-01-2021 om 02:05

Hoe vinden jullie tijd?

Ik vraag me dat al jaren af
Hoe ‘iedereen’ tijd vindt om te sporten en ik niet..(snif)
Ok, heb een bewerkelijke hond (en nog wel wat bewerkelijke factoren in mijn leven) maar toch. Het lukt me niet! (Structureel)
1 x per week fysio fitness bleek toch redelijk te lukken (al kwam ik vaak te laat binnen rennen en moest soms halverwege afbreken wegens tijdgebrek)
Blijkbaar helpt een soort van commitment wel.

Maar nu, thuis, ik krijg het niet geregeld. Neem me steeds maar voor om iig de voor mij erg belangrijke oefeningen te doen. (Ivm chronische klachten)
En steeds is er weer een boel tijd verstreken waarna ik moet concluderen dat er weer niets is gebeurd. Bah! Aarrggh! Altijd te veel te doen hier in huis, ik zie te veel, er wordt beroep op me gedaan etc
(Fysio fitness was een uurtje voor MIJ, waarin ik hoogstens gebeld kon worden)
Hardlopen is nog steeds niet haalbaar met mijn klachten, zo jammer want zo goed te combineren met de hond en ik mis het nog steeds al ren ik al jaren niet meer. Fietsen gaat helaas niet met hond.

Maar ook positief: snoep niet meer. Kost me wel erg veel moeite, droom nog steeds over chocolade taarten etc en moet mezelf regelmatig tot de orde roepen. Eenmaal weer snoepen betekent blijkbaar toch nog steeds weer heel veel zin om te snoepen. (Voor mij)
Doorzetten maar weer tot de zin overwaait. Snoep nu ong een week niet meer.

bieb63

bieb63

11-01-2021 om 06:27

Blik

Even voor mijn beeldvorming: Heb je werkelijk geen tijd? Of mist er structuur? Of discipline? Of doe je teveel? Of?

Angela67

Angela67

11-01-2021 om 08:07

Er is altijd tijd

Maar de beslissing waaraan je tijd aan besteedt ligt bij jezelf. En die strijd met jezelf aangaan en winnen kan net zo moeilijk zijn als proberen minder (ongezond) te eten. Dus zelfcompassie lijkt me hier ook op z'n plek. Kies een schema wat haalbaar lijkt en probeer je eraan te houden. En als het een keer niet lukt of minder dan jammer maar volgende keer beter.

Het zou beter kunnen werken als je elke dag een schema hebt in plaats van 1* per week. Elke dag iets doen geeft eerder routine en geeft ook elke keer de kick dat het iets gedaan hebt. En je ziet of merkt eerder resultaat dan van iets wat je 1* per week doet. En als je iets overslaat dan is. Ier meteen een hele week actie-loos.

Voorbeeld van hoe ik het sinds dichtgaan sportschool probeer te doen: sportkleding aan bij opstaan, rekoefeningen paar minuten (tegen terugkerende blessure), met 2 kg gewichtjes armspieroefeningen en buikspieren. Dan werk starten en later op ochtend 15 min fietsen op soort spinfiets , dan douchen en later op dag 15 min stevig wandelen. Tussendoor nog wat rekoefeningen en evenwichtsoefeningen om voetspieren te oefenen ivm oude blessure. Ik vind het vooral vervelend als het te lang duurt en het lijkt erop dat veel kleine dingetjes beter vol te houden zijn voor mij.
Gr Angela
Ps en het lijkt soms ook te leiden tot snaai beheersing alsof wanneer het een lukt (sporten) het andere ook lukt. Terwijl ik bewust geen koppeling maak ertussen

Blik, vraag je niet wat veel van jezelf

Niet meer snoepen is al een hele opgave als je graag snoept en nu voel je je schuldig dat je niet vaak sport. Zo kan je je wel schuldig blijven voelen, want het is nooit volmaakt, want als je tijd voor sporten vrijmaakt, is er wel een reden om schuldig te voelen over iets anders wat je in die tijd had moeten doen. Dus hou het vooral haalbaar.

Wat betreft de hond, wandel je daar niet mee? Wandelen is ook sport! Veel doen in huis is vaak ook niet op je kont zitten, dus dat telt ook mee. Alleen die oefeningen, ik zou proberen er minstens één per dag te doen en dan jezelf heel erg prijzen als dat lukt en niet schuldig voelen als het er geen twee zijn.

blik

blik

11-01-2021 om 13:19

Dank

Kan ik wel iets mee!
Bieb, het is van alles wat. Structuur is lastig omdat ik zeer onregelmatig werk en met wisseldiensten.
Verder nog wat structuur-omgooiende zaken; pubers enzo.
Ik heb echt weinig tijd vind ik maar dat zal voor meer mensen gelden dus moet toch haalbaar zijn.

Ik wil op alle gebied te veel denk ik.
Kleinere doelstellingen zijn misschien idd beter.
Hoewel iedere dag oefeningen niet altijd lukt, ben bijv met nachtdienst vaak te moe.
Maar bijna iedere dag kan vast wel en het klein houden is een goed idee.

Paddington

Paddington

11-01-2021 om 13:59

Wandelen

Ergens vorig jaar voorjaar zijn vriend en ik begonnen met bewust 10.000 stappen per dag te lopen. Extra gemotiveerd door de ASR app waarbij je 5,- euro per week kan krijgen als je genoeg punten hebt verdiend met sporten. Inmiddels is het een zeldzaamheid dat we bij ons laatste rondje met de honden nog niet aan onze stappen zitten. We hebben ons een nieuwe gewoont aangeleerd. Heel erg prettig.

Helaas helpt het niet bij het afvallen. Een jaar geleden ging het heel goed, maar corona heeft roet in het eten gegooid. Alleen thuis zitten met lekkers in huis = geen goed plan voor mij.

Dus vorig week weer de eerste stappen gezet in de reis naar een stuk minder overgewicht. Hopelijk gaat het mij lukken. Bewegen doe ik, dus het moet echt in het veranderen van eten. Periodiek vasten ging mij eigenlijk best goed af. Dus dat pak ik weer op. 16 vasten en 8 uur eten.

Misschien ook nog wat oefeningen om meer spierkracht te krijgen, maar kleine stapjes, dus eerst maar mijn eten.

Hangkous

Hangkous

11-01-2021 om 14:10

Pubers de bottleneck voor structuur

Stappen in de verkeerde trein die dan aankomt op het station waar de fiets 's morgens niet is achtergelaten, omdat ze naar de fysio moeten is op de buis wachten geen optie; ze moeten gehaald worden en wel NU!!!!
Rekening krijgen voor een no-show is duurder dan kind even halen dus je stapt maar in de auto.
Andere kind komt door weer een wind naar huis fietsen terwijl hij op school had moeten blijven tijdens het laatste uitgebakken uur, omdat hij naar de ortho moest 300 m van school verwijderd.
Stap maar weer in.

Ik heb nu afgekondigd dat maandagochtend mijn sport ochtend is en ik daar niet van af wijk. Maandagochtend in de vakantie een afspraak bij de ortho gemaakt betekent voor de puber dat ze zelf moeten fietsen of met de bus moeten.

Mij vanochtend dus weer fanatiek uitgeleefd met 25 minuten cardio en 35 minuten krachttraining.

Bij het verplichte weegmoment zat ik onder de 63 kg. Nog 400 gram tot mijn streefgewicht.

Hoewel het aan mijn kleding niet voelt alsof ik er bijna ben. Volgens mij hebben mijn spieren (door veel binnen zitten en te weinig echt sporten door de 2e lockdown) plaats gemaakt voor wat vet, wat lichter in gewicht is. 🤔😬

Slobbertje

Slobbertje

12-01-2021 om 08:31

Haha

Klinkt erg bekend, die chaos, hangkous!

Hier een poging tot betere gewoontes: zojuist via Youtube 20 minuten zumba gedaan ipv bankhangen voor ik start met de werkdag. Ging eigenlijk best aardig. Maar telt niet als Ommetje zeker? Tenzij ik buiten ga staan?

blik

blik

15-01-2021 om 00:03

Waarom

zou zumba geen ommetje kunnen zijn?
Ben blij dat ik niet aan ommetjes doe maar mijn stappen nu redelijk consequent tel. Probeer telefoon altijd bij me te hebben. Bij stappen telt lekker alles
Hoewel dochter dacht dat fietsen niet goed geteld werd door haar telefoon als ze telefoon in tas had, moet ik eens testen.

Door te tellen (oid) toch wat bewuster en gerichter ermee bezig. Daardoor kan ik ook zien dat ik toch wat vooruit ga, wat sterker word. Nu zo’n 8000 stappen gemiddeld en ook op dagen dat ik flink meer stappen heb merk ik dat mijn lijf dat nu wel aankan. (Ivm mijn chronische klachten)
Soms moet ik nog een dagje uitrusten/ rustig aandoen maar blijkbaar veel minder dan een poos geleden. Mooi!

Verder nog steeds geen batterijen voor de weegschaal! Vind het wel knap van mezelf dat ik zo lang zonder kan, nooit zo lang geweest afgelopen jaren. (In periode daarvoor, toen ik dik werd langzaam, woog ik nooit)
Nog steeds niet (echt) snoepen en het grote verlangen naar chocolade, taart etc begint langsgaan weer te verdwijnen.

Jasmijn

Jasmijn

15-01-2021 om 09:37

toch de hond

Dé structuur in jouw leven is toch wel de hond denk ik, hij zal ook blijven zeuren om zijn ommetje, dus hem overslaan doe je niet (kan ook niet natuurlijk) dus misschien kan je de oefeningen combineren met de wandelingen met hem? Ik weet niet welke oefeningen je moet/wil doen (liggend buikspier oefenenigen dat gaat natuurlijk niet tijdens het wandelen, alhoewel dat in de zomer met een grasveld in de buurt zou kunnen). Je kunt al wandelend veel, een soort powerwalk doen, of hele grote stappen, dan weer je knieën heel hoog optrekken, je armen zwaaien etc (ik zou zelf in mijn sportkleding gaan, dan staat het ineens minder vreemd als je dit midden op straat doet) (wij doen deze bewegingen tussen het hardlopen door, ook midden in de woonwijk), je kunt de hond eventueel ook even aanlijnen of loslaten (als hij dat kan/mag) op een veldje en dan wat extra oefeningen doen.
Dus ja, ik zie de hond als jouw stok achter de deur om een combi mee te verzinnen.

En knap dat je niet meer snoept!!! Ik haal het niet in huis en ben te lui om het halverwege de week te gaan halen (ik haal maar een keer in de week boodschappen) dus dan loop ik wel eens te zoeken in huis naar lekkere dingen, maar ja op = op (gezinsleden die perse iets willen gaan het zelf maar halen en ook graag zelf meteen opeten)

Even een testje of ik hier nog onder mijn oude alias kan reageren. 

Qua gewicht en gezonde gewoontes had ik niet helemaal zoals gewenst. 

In 3 dagen wel 12 km gewandeld maar dat zet geen zoden aan de dijk als je daarna als avondmaaltijd shoarma in een pita propt en er nog patat met mayo bij neemt. 

Hangkous, dat ligt toch aan de portiegrootte? Hoort bij mij bij het normale menu! 😋

Ik weet niet hoe het er bij mij voorstaat. Ik loop elke dag, eet matig. Maar de batterij van mijn weegschaal is leeg, is een gek model dus heb nog geen nieuwe gevonden. Wel is mijn bh-bovenwijdte van dik 90 naar 80 gegaan, een goed teken.

PS ik ben het, Slo.......

Slofje schreef op 26-01-2021 om 13:14:

Hangkous, dat ligt toch aan de portiegrootte? Hoort bij mij bij het normale menu!

Die portiegrootte is dan een beetje mijn probleem. Pas ophouden met eten als alles op is.  De patat en de shoarma dan,  met het laten staan van de sla heb ik dan weer geen probleem. 😉🤣 En ook de mayonaisepot eet ik niet leeg. 

We eten hier overwegend gezond hoor maar 1 a 2 keer per week wat minder gezond of zelfs ongezond. 

Afgelopen week hadden we op en af stromend water door het gootsteenkastje en toen is de balans en beetje de verkeerde kant op geslagen.  Met een klussende man die op zijn rug in dat kastje ligt is het moeilijk gezond koken in mijn kleine keukentje. 

Uitgebreid groente wassen zat er echt niet in met een noodvoorraad water in 2 pannen en ook geen afvoer binnen. Shoarma met friet gevolgd door soep (gemaakt van voorgesneden groenten en een pak gezeefde tomaten)  met pannenkoeken en daarna nog een dag zonder een goeie portie groente voelt gewoon niet goed.  Zeker als ik toch al aan mijn kleding voelde dat het de verkeerde kant op gaat. 

Nu is het lek weer goed gedicht dus vanavond spruitjes met gekookte aardappelen en een bal gehakt.

Jee Slofje dat klinkt wel heel goed! Daar heb je geen weegschaal bij nodig. Ik mis m ook nog steeds niet, maar dochter begint wel te klagen dus misschien wordt ze het zo zat dat ze nieuwe batterijen koopt. 

Jasmijn, dank, klinkt logisch wat je zegt, met de hond, zal er eens over nadenken. Het wandelgebied waar ik loop is erg druk en dat roept nogal wat drempels op mij mij. Mijn hond is ook erg bewerkelijk, thuis niet maar bij het wandelen wel en ik heb mijn handen er vol aan. Ik moet mijn focus echt bij hond houden en hem op tijd afleiden, begrenzen, corrigeren. Daarbij heeft hij ook de nodige afleiding nodig en is saai wandelen eigenlijk niet genoeg voor hem. (Jaja, wat doe ik ook met een werkhond

Dus ook echt samenwerken, spelen, uitdagen. En op de momenten dat ik rustig wil lopen hem zo weinig mogelijk prikkels geven. Gaan sporten is voor hem signaal spelen. (Thuis ook maar dat vind ik niet zo erg en anders zet ik m in de bench) Heb afgelopen jaren vaker geprobeerd te rennen en zelfs dat was een hele kluif met hem. (Heb al met een hoop honden gerend en dat ging prima maar dit is echt een bijzonder exemplaar)

En eigenlijk moet ik voor mijn klachten vooral core oefeningen doen. Bovendien heb ik de neiging om mijn benen al teveel te belasten (heb ook chronische klachten in benen) dus thuis liggend oefeningen doen is voor mijn lijf veel beter. Vooral omdat ik mijn aandacht goed bij mijn lijf moet houden om niks te overbelasten.

Maar het wordt wel tijd dat ik dat echt ga doen want ik zie de dagen voorbij vliegen en realiseer me steeds dat er weer een hele poos voorbij is gegaan zonder oefeningen.

Mijn eten is wel vrij goed nu maar die oefeningen vind ik nu belangrijker. Ik moet het maar echt gaan plannen denk ik, en de zooi dan gewoon de zooi laten

Mmhh, de weegschaal is er weer...Niet mijn idee, maar nu hij er weer is kan ik hem toch niet weerstaan. 66 kg nu, niet goed en niet slecht en komt wel overeen met wat ik wist, blijf redelijk stabiel. Ben weinig bezig met afvallen of zelfs maar gezonder eten, kan echt beter. Wel snoep ik nauwelijks, dat is fijn. Actief ben ik redelijk maar kan ook beter. Tijd voor een doorstart maar weer. 

Ommetje geïnstalleerd, ik doe mee.

Ik heb Ommetje net ook geïnstalleerd en me aangemeld om mee te doen. Leuk! 

En ik doe mijn ommetjes al 2 dagen op de schaats!

Lang niet hier geschreven. Ik heb een beetje moeite gehad met het nieuwe forum, maar ben ook helemaal ingekakt voor wat betreft mijn wens om gezonder en verstandiger te leven. Ik had meer zin om te niksen en lekker te eten waar ik op dat moment zin in had. Het is allemaal nog wel binnen de perken gebleven, maar ik ga me er niet beter van voelen. Het wordt dus weer tijd om uit mijn winterslaap te komen. Het weer helpt daarbij, maar mijn humeur hobbelt daar nog een beetje achteraan. 

Ik heb na het schaatsen van vorig weekend, de skeelers maar weer eens aangetrokken. Daar word ik dan wel weer vrolijk van. En moe! Hahaha! 

Op 1 maart begint er een nieuwe 'stop met snaaien challenge'. En daar ga ik maar weer aan meedoen, want dat werkt voor mij wel motiverend.

(Ik weet dat ik geen reclame mag maken, maar ik kan het iedereen aanraden. Je hebt wel een Facebook account nodig en het kost 27 euro.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.