Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 15:35

Afvallen en / of gezondere gewoonten in '20 / '21


Poeh... Maandag ga ik weer stoppen met snaaien en weer beginnen met gezonder leven. Ik moet zeggen dat het echt nodig is, maar ook dat ik er erg weinig zin in heb. Ik weet dat zo'n challenge', of programma me meestal wel helpt, maar ik heb echt het gevoel dat ik flink moed moet verzamelen. Toch weet ik dat ik me beter voel als ik beter voor mezelf zorg en dat het makkelijker wordt om verstandig te zijn, als ik me beter voel. Dus... Ik ga er maar weer voor. En ik hoef natuurlijk niet te wachten op maandag.

Morgen begin ik gewoon alvast met het voorprogramma! 

 

Succes Emmawee!

Hier moet ik ook flink aan de bak, want partner begint vandaag met ‘zijn nieuwe leven’ Helaas komt partner alleen maar bij de laatste tijd. 

Ik ga hem hierbij helpen, beetje dubbel maar we gaan dit iig proberen zo. Lukt het niet dan moeten we iets anders gaan doen. Ook goed voor mijn lijn natuurlijk. Ik blijf rond 65 wegen en dat vind ik prima maar 60 mag ook.

Met mijn lijf blijf ik wat balanceren op de grens tussen belasten en overbelasten. Blijft lastig en het liefst zou ik nu ook samen met partner flink gaan sporten maar dat zit er nog niet in. 

Bedankt Blik! Jij / jullie ook veel succes gewenst. Heftig hoor, dat hij alleen nog maar aankomt. Weet hij waar het m in zit? Gaat sporten het oplossen,  denken jullie?

Lastig voor jou om zo te moeten zoeken naar dat evenwicht. Dit daar nog wel verbetering in?

Ik ga zo mijn planning schrijven voor komende week. Morgen van start!

Emmawee, ik weet niet zo goed waarom partner maar aankomt (en hij had al flink overgewicht) en al helemaal niet wat hij nu het best kan doen. Nu dan besloten dat ik hem hiermee ga helpen, ik heb plan en schema’s gemaakt etc. Beweging maar ook voeding.  We zullen zien of dit gaat lukken. Als hij zich eraan gaat houden vast wel Externe coaching oid lijkt me dan ook niet zo zinvol, hij moet het uiteindelijk natuurlijk zelf doen. Ik probeer dit wel maar één keer, daarna moeten we maar wat anders bedenken. Vooralsnog lijkt hij erg gemotiveerd, ben benieuwd. Qua eten valt er heus vast wat te behalen bij hem momenteel maar ook weer niet zo veel (tenzij hij meer stiekem snaait dan hij toegeeft) dus ik hoop dat gerichter bewegen ook nog wat kan doen. 

Ach en mijn lijf..dat doet even niet goed mee! Ik hoop steeds wat te kunnen verbeteren door gerichte krachtoefeningen etc (om iig te kunnen compenseren) en dan boem staat het weer stil omdat mijn lijf toch weer niet meedoet! Bleeh...

Heb je al wat meer zin Emmawee? 

Veel succes allebei!!!

Ik ben zelf al een tijdje stabiel, ik eet vrij normaal behalve geen suiker en weinig alcohol. Ik probeer het bewegen wat te verbreden, ik begin die ommetjes zat te worden. Dus ik heb gelijk even snel geroeid op de roeimachine bij het opstaan. Kijkeb of dat een nieuwe gewoonte kan worden, al is het maar 5 a 10 minuten.

Gisteren bij het uitkleden zag ik ineens dat ik wel 5 maanden zwanger leek. Vanochtend op de weegschaal: bijna 10 kilo zwaarder dan vorig jaar 😢. Mijn 'buikje' zit nu tot ver boven mijn navel. 

Toch maar stoppen met 'voor één keertje kan het wel' koekjes, ijs, wijn, vette kaassaus. 

Hee Slofje, wat goed dat je stabiel blijft! Niet moeilijk zonder suiker? Zelf heb ik wel de ervaring dat eenmaal zonder suiker het weer makkelijker is suiker te laten. Gaat hier nu wel vrij soepel, ik eet veel met partner mee (dus ook geen suiker) en hij lijkt erg zijn best te doen. Of dat komt door mijn coaching of omdat hij zich rot geschrokken is van zijn gewicht weet ik niet. Een roeimachine, die zou ik ook wel willen hebben. Deed dat weleens bij fysio fitness, erg fijn en relatief goed te doen met mijn klachten. (maar zit helaas weer in een fase dat ik erg weinig kan) 

MeikeT, ja oneerlijk, dat we niet zo af en toe los kunnen gaan. In ons eetpatroon zit al veel te veel uitzondering denk ik, al die extra’s kunnen we er niet bij hebben. Hoop dat ik samen met partner nu een wat consistenter eetpatroon kan ontwikkelen. Waarbij we niet langzaamaan steeds weer terugglijden naar oude gewoontes, gewoontes die ons ooit dik hebben gemaakt. 

Partner is ruim 2 kg afgevallen. Ben er blij mee, hoop dat dit hem wat extra stimulans geeft door te zetten. Hij lijkt gemotiveerder dan ooit dus ben benieuwd of het nu wel lukt. 

Even draadje omhoog halen, in de hoop dat mensen toch weer wat laten horen en het nog geen stille dood gaat sterven...Ik blijf het fijn vinden hierover te blijven bakkeleien hier. Gaat hier nog steeds wel redelijk. Zelf eenmaal impulsief ingegaan op een ongezond aanbod en toen ging ik vervolgens de hele dag los. Dus toch maar niet doen, ik kan blijkbaar (nog) niet goed doseren. Maar verder kan ik alle verleidingen wel goed weerstaan. 

En je man, blik?

De mijne eet de hele dag brood met hagelslag en volvette kaas. Ik heb al geadviseerd dat iets te minderen, maar dat wil hij niet. Het zou beter zijn als hij van M naar S ging, er zit een soort buikje aan.

Zelf heb ik ook te veel genoten van lekkers. Gelijk een pond erbij. En ik heb nog brownies liggen....

Hahaha, er zit een soort buikje aan

Bij mij zit er ook een soort buikje aan dus we blijven doorgaan. 

Man hier lijkt zijn best wel te doen nog. Tijd blijft een lastig ding voor ons, we blijven het heel druk hebben. (Man werkt veel en de pubers vragen behoorlijk wat ondersteuning) Dus echt flink bewegen schiet er vaak bij in en ik denk dat hij de combi echt nodig heeft. Maar we blijven zoeken naar gaatjes.Zolang hij zich redelijk overal aan houdt wat ik hem voorschrijf wil ik hem wel blijven coachen, ik denk dat hij zo de beste kans maakt. Ben benieuwd hoe lang hem dat lukt Voor mij is het druk, kost vooral qua menu’s ed weer meer gepuzzel. (Hij kiest er zelf voor om minder koolhydraten te eten) 

Vooralsnog heb ik hem niet meer zien snoepen (je weet het natuurlijk niet) en laat hij ook voor 90% alcohol, knap!

Ik ga het liefst naar buiten, maar ben de ommetjes wandelen ook erg zat. App verwijderd. Ik vond het zo nep dat-ie gewoon telt als je op de bank blijft zitten.

Fietsronde opgestart. Elke dag hetzelfde rondje, stopwatch aan, kijken hoe vaak ik mezelf kan verslaan. Er zitten drie bruggetjes en eenmaal een hoge dijk op in het parcours. Een deel van de route gaat langs de rivier, ik probeer de namen te onthouden van eventuele tegemoetkomende schepen. Thuis noteer ik de tijd op een lijstje, en daarnaast schrijf ik op de pc een kort stukje over het ritje van de dag. Inclusief die namen, als ik ze onthoud. Het voelt als corvee, soms is het flink hijgen geblazen, maar ik verwacht resultaat voor mijn conditie. 

Wat leuk Wilgenkatje!, dat klinkt goed! Hoe lang fiets je dan? Partner en ik hebben ook al heel lang de plannen samen te fietsen, het komt er echt nooit van Ik hoop binnenkort wel. 

(Ik ga wel al weer vaker met fiets naar werk, fijn.) 

Misschien een tip voor sommigen: bepaalde zorgverzekeringen vergoeden lidmaatschappen van dieetprogramma's (zoals WW). Mijn (aanvullende) verzekering die ik had genomen om de beugel van mijn kind vergoed te krijgen, betaalt ook 115 per jaar aan WW lidmaatschap. Dus gelijk maar een 8 maanden abbo genomen. 

Ik hoef maar een paar kilo kwijt, maar merk dat dat al lastig zat is.

@Blik - Het is een kort fietsrondje, als alles meezit ietsje minder dan een half uur, anders wat meer. Juist omdat het om een half uur gaat, is het mooi in te plannen. Ik ben slecht in vaste routines, maar zo'n half uur ergens tussenin, dat lukt heel aardig.

Wilgenkatje!, een half uurtje extra per dag vind ik best veel! Als het bovenop je gewone beweging komt...

Hier lukt dat nog niet geregeld genoeg, zowel bij partner niet als bij mij. Ik beweeg wat meer tussendoor en let op mijn stappen. Maar het blijft moeilijk voor mij om niet te veel te belasten weer. (Mag teveel pijn)Maar we gaan hier wel nog goed met eten etc. Partner ook! Ben echt wel trots op hem en heb wel een beetje goede hoop dat hij het nu wat volhouden kan. 

Ik ben hier een beetje afwezig, want ik zit weer volop in de 'Stop met snaaien challenge', met de methode van de Gelukkige eter / eetgeluk universiteit. De methode in het kort: je plant van tevoren in wat je eet (op papier) en dan eet je volgens planning. Als je van je planning wilt afwijken geef je aandacht aan het gevoel wat daar achter zit. Dus niet gaan eten of jezelf afleiden, maar bewust worden welk gevoel je wilt wegeten. (en dat is vrijwel nooit echte honger.)

Qua eten gaat het daardoor behoorlijk goed. Bewegen is een beetje een ander verhaal. Ik heb er gewoon zo vreselijk weinig zin in! De ommetjes app heb ik ook van mijn telefoon gegooid. Ik wandel nog wel, maar niet dagelijks meer. Ik kom ook geregeld weer hele dagen niet buiten. Echt slecht vind ik dat. En stom ook! 

Dus daar ga ik het programma maar eens mee uitbreiden. Ik heb laatst een  paar keer geskeelerd en dat vind ik dus hardstikke leuk. Geen idee waarom ik er dan weer mee stop. 

Goed om te lezen Blik, dat het met jou en je man ook redelijk goed gaat. Zolang er maar vooruitgang is in de richting die je wilt. 

Emmawee schreef op 28-03-2021 om 19:15:

Bewegen is een beetje een ander verhaal. Ik heb er gewoon zo vreselijk weinig zin in! De ommetjes app heb ik ook van mijn telefoon gegooid. Ik wandel nog wel, maar niet dagelijks meer. Ik kom ook geregeld weer hele dagen niet buiten. Echt slecht vind ik dat. En stom ook!

Dus daar ga ik het programma maar eens mee uitbreiden. Ik heb laatst een paar keer geskeelerd en dat vind ik dus hardstikke leuk. Geen idee waarom ik er dan weer mee stop.

Wat je ook kunt doen, is bewegen in je dagelijks programma inbouwen. Dus niet het dagelijkse ommetje als doel op zich (met of zonder app), maar de trap nemen in plaats van de lift, lopend wat boodschappen doen, stofzuigen, dat soort dingen. Dan blijf je toch in beweging.

@Wilgenkatje: mag ik je de app Strava aanraden, die kan precies doen wat jij nu doet, je tijden bijhouden, en ook je opmerkingen maken, je kunt er ook foto's bij plakken.

Ik gebruik 'm samen met 'the Conqueror' app waar ik diverse uitdagingen doe.

Klinkt goed Emmawee, je eten! Ik wilde partner ook liefst laten plannen wat hij eet, lijkt me effectief, maar dat wil hij (nog) niet. De (mijn) bedoeling is nu dat hij opschrijft wat hij eet maar ook dat komt er eigenlijk niet van. Beetje dubbel want enerzijds hebben we het nu door diverse omstandigheden ook wel heel erg druk. Verleidelijk om het dan weer uit te stellen, straks gaat het vast beter......Maar hij is nu goed bezig en het is wel zaak het nu vast te houden. (De laatste dagen leek de focus alweer wat minder stevig) 

Dus ik ga toch maar weer even alles op alles zetten. Vermoeiend (door alle dingen die ook spelen) maar samen hiermee bezig geeft net wat meer focus. 

Voor mezelf richt ik me nu op stappen. Dat maakt dat het me ook niet uitmaakt waar de stappen vandaan komen, dus voel me minder rot naar mezelf dat het me niet lukt te sporten. Ook met huishouden doen kom ik een heel eind. Vaak zet ik wat muziek op en doe dansend het huishouden, wordt het wat leuker! Maar skeeleren lijkt me veel leuker! 

Ja dat plannen werkt heel goed. Het hele programma gaat veel verder dan dat. Het mooie is dat het niet draait om wat je eet en hoeveel je eet, maar vooral om waarom je eet. Ik doe het nu voor de derde keer en ontdek opnieuw weer dingen in het programma en bij mezelf. Ik krijg er een beetje wervingsneigingen van, maar ik zal me inhouden.

Moeilijk voor jullie als er zoveel andere dingen spelen en zeker ook als je gezondheid zo beperkend is. Zit er wel wat vooruitgang in voor jou? 

Welk gevoel zat erachter dat ik zonet drie chocolade paaseitjes heb gegeten? 🤔

Hopelijk een vrolijk paasgevoel? 

Maar iets serieuzer... Het is zeer onwaarschijnlijk dat je paaseitjes hebt gegeten omdat je die (lichamelijk) nodig had. Waarschijnlijker is dat je ze om een andere reden hebt gegeten. Als je niet probeert om van overgewicht af te komen, is dat natuurlijk geen probleem. Wil je dat wel, dan is het interessant om te weten waarom je dingen eet die niet aan dat doel bijdragen. 

Bij mij zijn er in elk geval heel wat kwartjes gevallen en het lukt me steeds beter om me aan mijn eigen eetplan te houden, zonder dit op wilskracht te hoeven doen. 

(Overigens vind ik drie paaseitjes eten, bijzonder knap. Ik zou het daar maar moeilijk bij kunnen laten. Die zak moet leeg!) 

Emmawee schreef op 30-03-2021 om 23:17:

Maar iets serieuzer... Het is zeer onwaarschijnlijk dat je paaseitjes hebt gegeten omdat je die (lichamelijk) nodig had. Waarschijnlijker is dat je ze om een andere reden hebt gegeten. Als je niet probeert om van overgewicht af te komen, is dat natuurlijk geen probleem. Wil je dat wel, dan is het interessant om te weten waarom je dingen eet die niet aan dat doel bijdragen.

Dat is inderdaad een interessante vraag. Ik merk bij mezelf dat ik heel lang dacht/hoopte dat 'deze ene keer' geen probleem zou zijn. Maar als 'deze ene keer' vier keer per week is, ben je na een coronajaar toch 10 kilo zwaarder 😕. 

Het helpt om groente en fruit te zien als 'werken aan je doel' en niet als straf. En het afslaan van taart als 'goed bezig' en niet als iets waarmee je jezelf iets ontzegt. Ik ga die app eens bekijken.

Dat heerlijke mondgevoel en die zalige smaak zat erachter! Dat ik na drie stop is omdat ik met een app bijhoud wat ik eet en elke keer weer 45 kCal erbij, dan stop ik wel. Ik heb respect voor cijfers.

Maar veel teveel eten eet ik echt om de smaak, of omdat het zo lekker weg knabbelt. Of omdat ik trek heb tijdens het koken.

Ik probeer trouwens niet af te vallen maar wel "niet aan te komen".

Stop met snaaien is geen app hoor! Het is een 'challenge' (ieuw) en het is een onderdeel van de Eetgeluk Universiteit. De challenge kan los worden gedaan. Het zijn periodes van 4 weken en die herhaalt zich na een paar maanden, dus je kunt meerdere keren per jaar meedoen. Ik kan wel weer een seintje geven als de volgende challenge start. Het wordt volgens mij standaard 'met korting' aangeboden en het is duidelijk een lokkertje voor de Eetgeluk Universiteit. Dat probeer ik te negeren, want dat gaat me eigenlijk veel te ver. 

Maar toch twijfel ik inmiddels soms om toch mee te doen aan de Eetgeluk Universiteit. Ik vind 97 euro per maand (voor een jaar!) wel echt véél te veel geld en ik wil ook niet dat zo'n programma zo'n grote rol gaat spelen in mijn leven. Maar het interessante is dat het voor mij veel meer raakt dan eten alleen. Ik snap nu ook beter waarom ik mezelf af en toe zo dwars zit (door niet te doen wat ik van plan was) en hoe ik dat kan veranderen.  

Het programma gaat veel meer om structurele gedragsverandering, dan om afvallen. Het eerste waarmee wordt afgerekend is niet alleen het diëten, maar vooral ook het dieetdenken dat bij veel mensen tussen de oren zit en waarbij allerlei emoties aan eten worden geplakt, die samenhangen met slagen, falen, beloning, straf, troosten, verwennen... Calorieën tellen is ook niet de bedoeling. Het gaat erom dat je jezelf genoeg voedingsstoffen geeft. Ik leer er echt veel van, maar ben deze keer nog bijna niets afgevallen en dat hoeft ook niet per se. Ik denk wel dat 5 kilo minder beter is voor mijn gezondheid. Maar dat komt nog wel. Ik voel me wel veel beter dan een maand geleden. Heb meer rust in mijn hoofd en bijna geen trek of snaaizin meer tussen de maaltijden door. 

Maar goed... Ik wil geen reclame maken, maar ik kan het dus iedereen aanbevelen, hahaha! Vooral mensen die al heel lang worstelen met diëten. (Ik hoor daar niet bij, maar ben wel al heel lang een enorme snaaier). 

Oh... Puur toevallig hoor ik nu net dat de Eetgeluk Universiteit 57 euro per maand kost en niet 97. Hmmm.... 

Auwereel,  nieuwe nick? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.