Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen na sterilisatie?

In januari ben ik gesteriliseerd via de Essure-methode. Sindsdien is mijn menstruatie een stuk minder zwaar dan voorheen en ook ben ik afgevallen. Ik weeg een kilo of vier minder dan ik deed.

Nu wilde ik best wat kilo's kwijt dus ik klaag er niet over, alleen snap ik het niet zo goed want er is niks veranderd in mijn eetpatroon.

Essure is een mechanische sterilisatiemethode waar geen hormonen aan te pas komen, maar aangezien dit de enige grote verandering van de afgelopen tijd is, vraag ik me toch af of het gewichtsverlies hierdoor komt. Herkent iemand dit?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

23-06-2011 om 10:51

Wat gebruikte je eerst?

Als je de anticonceptiepil slikte kan ik me voorstellen dat je nu bent afgevallen. Veel vrouwen komen immers aan als ze de pil zijn gaan slikken. Het lijkt me logische ( of ben ik te kort door de bocht) dat je die kilo's weer kwijt raakt als je stopt met de pil.
M.

ChrisH

ChrisH

23-06-2011 om 11:35 Topicstarter

Geen hormonen

We gebruikten hiervoor condooms. Heel blij dat we daar vanaf zijn, maar dat terzijde. De hormonen in de pil kunnen het dus niet zijn. En bij Essure worden de eileiders geblokkeerd met veertjes, er komen geen hormonen aan te pas zoals bijvoorbeeld bij een Mirena-spiraaltje.

Chris

Puck

Puck

23-06-2011 om 12:13

Chris

Klinkt vreemd, ook dat je menstuaties er minder heftig door zijn geworden. Het enige wat er gebeurt is dat je eileiders geblokkeerd worden. Er verandert niets hormonaals dus ook je menstruatie zal niet veranderen door een essure-behandeling.

ChrisH

ChrisH

23-06-2011 om 12:56 Topicstarter

Klopt puck

Het is niet logisch dat het gewichtsverlies door de Essure-behandeling komt en daarom vraag ik of iemand hier dit misschien desondanks herkent. Voordat ik het hypochonderig aan andere oorzaken ga toeschrijven.

Het zou natuurlijk ook een combinatie van factoren kunnen zijn. Zo even uit mijn hoofd:

- het is zomer, dan ben ik altijd wat minder zwaar dan in de winter (tot we op vakantie gaan en er elke dag wijn met wat lekkers is);

- ik ben lang grieperig geweest dit voorjaar en heb daarna nóg een keer buikgriep gehad;

- man en ik zijn lichamelijk wat actiever

- ik beweeg meer doordat het mooier weer is buiten, vaker op de fiets enzo.

Maar dat heeft er voorgaande zomers ook niet toe geleid dat ik afviel. Daarbij, ik ben een liefhebber van een mooie sluitende verklaring en heb een hekel aan combinaties van vage factoren. En het feit blijft dat mijn menstruatie meteen na de sterilisatie een stuk minder zwaar was.

Chris

Hier niet

Ik ben afgelopen april gesteriliseerd met de Essure methode en 8 kilo afgevallen, maar daar heb ik heel veel voor moeten doen. Dus dat ging echt niet vanzelf.
Of ging het zo goed vanwege de sterilisatie...nu ga je je afvragen. Maar goed, ik ben echt aan het lijnen, dus aan mij heb je niets.
Groetjes Lied.

Even dus

naar de huisarts. gewoon om even te checken wat die voor ideeen hier over heeft. Goede seks is natuurlijk altijd mooi mee genomen

ChrisH

ChrisH

24-06-2011 om 09:08 Topicstarter

Godwin

Volgens mij is de huisarts in de rubriek Gezondheid het equivalent van WOII in de overige rubrieken

Maar Manda en Flavel, jullie hebben gelijk hoor. Als ik zonder duidelijk aantoonbare reden Le-Ann Rhimes-achtige proporties aanneem dan zal ik de stap naar de huisarts zeker zetten.

Jullie denken dus dat het ligt aan meer seks en nou ja, daar kan ik wel mee leven. Bedankt voor de reacties en Lied succes met verder afvallen!

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.