Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Jamie

Jamie

24-10-2015 om 21:00

en de koolhydraten die snel worden omgezet in vet

Koolhydraten worden meteen gebruikt in het lichaam voor de verbranding en daar draaien de hersenen op. Verder sla je gewoon een teveel aan kcal op ongeacht of dat koolhydraten, vetten of eiwitten zijn. Het enige waar je op moet letten is dat niet meer dan 70% van je energie-inname uit koolhydraten moet bestaat.

Het lichaam kan maar weinig glucose opslaan. Daarom worden de koolhydraten uit het eten en drinken vooral verbrand. Als je veel koolhydraten eet en als je daarnaast meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, haalt het lichaam vooral energie uit koolhydraten en slaat het lichaam vooral het vet uit de voeding op. Te veel calorieën, of dit nou uit koolhydraten, vetten, of eiwitten komt, leidt altijd tot een toename in lichaamsvet. Iemand met normale eetgewoontes krijgt net zoveel calorieën binnen als hij verbruikt. Dit heet een stabiele energiebalans. Een heel klein deel van de glucose wordt niet verbrand of opgeslagen, maar omgezet in vet (triglyceriden). Bij gezonde personen is dit ongeveer 1 tot 3%.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-10-2015 om 23:09

Tips

Ik had mijn tips nog beloofd:
- niet te snel willen afvallen! Ik heb er twee jaar voor uitgetrokken (waarvan ik 30 kilo in 13 maanden benafgevallen en hoop op nog 5-10 in het volgende jaar)
- ik ben twee keer per week gaan sporten
- minder snoepen maar ik laat niet alles staan . Dus wil ik een keer chips, dan geen koek bijvoorbeeld
- letterlijk minder eten: s morgens eet ik nu 2 volkoren crackers, 4 boterhammen mee ( waR an ik 1 al voor de lunch eet), en dan s avonds wArme maaltijd van kleinere borden. Het lijkt sufmaar dat werkt echt. Je eet wAt op je bord ligt en daarna merk je pas hoe vol je zit
- niet snaaien om te snaaien en liever een gezond tussendoortje (komkommer, wortel, tomaat of fruit, maar ben zelf geen fruiteter)
- ik drink zelf amper fris, veel thee en water. Sowieso probeer ik genoeg te drinken.
- rekening houden met je lijf: s morgens weeg je minder dan s avonds en rondom menstruatie en eisprong weeg je ook meer.

Nou dat was het voor nu even!

Sneeuwitje

Ava

Ava

25-10-2015 om 00:14

Jamie

Jamie, zeg je nou dat ik onzin aanpraat? Wat is dat nou voor een beschuldiging? Sorry hoor !

blik

blik

25-10-2015 om 01:22

tsja

Over koolhydraten is men het gewoon niet eens, geloof ik.
Ik geloof zelf niet dat het nu zo gezond is erg weinig koolhydraten te gaan eten. Dat je er van afvalt, dat geloof ik wel.
Vanavond gaan uiteten. Oei, dat vond ik wel heel moeilijk! Heb ook veel te veel gehad...
(Morgen beter)

Ava

Ava

25-10-2015 om 07:25

eens of oneens, soit

Eens of onees, soit. Maar -onzin-? Ben jij van de (on)zinforumpolitie en de waarheidsforumpolitie? Pffffffft, zeg. Ik leer ook graag bij maar krijg grote vraagtekens bij iemand net een zogenaamde onzinwijsvinger.
Lets agree to disagree.en hou 't een beetje gezellig met een sfeer waarin we elkaar helpen, steunen zonder elkaar vliegen af te vangen.

Miraya

Miraya

25-10-2015 om 08:38

ik word er nerveus van

ik merk dat ik me ineens vreselijk zorgen maak over of ik wel genoeg eiwitten binnen krijg, of ik niet te veel koolhydraten eet, en ga zo maar door.

Dat was nou ook weer niet de bedoeling

Pirata

Pirata

25-10-2015 om 08:53

myfitnesspal

Miraya, volgens mij kun je dan het beste Myfitnesspal downloaden. Ik ken het zelf niet maar begrijp dat je daar je huidige postuur invult en moet aangeven of je wilt aankomen, afvallen of gelijk blijven. De app stelt dan je dagelijkse porties eiwitten, koolhydraten, vet vast en je hoeft dan alleen nog maar in te voeren wat je gegeten hebt.
En Ava al op die link van Jamie geklikt? Er zit geen koolhydraatje in normale kaas hoor. Bovendien roep je hier nogal wat over die koolhydraten, kun je dat onderbouwen?

Katniss

Katniss

25-10-2015 om 09:11

Kaas

Kaas is vooral erg vet. Meestal 48% van de droge stof (48+) dus vooral met een paar plakken oude kaas zit je al snel bijna aan je adh aan vet (40 gram). Dat vet levert ook veel energie dus als je het weglaat heb je al heel wat gewonnen. Of je kiest voor 30+ of huttenkase maar dat eet je niet voor je plezier.
Als je wilt afvallen kun je het best gewoon je calorie-inname verminderen. Dat merk je even een paar dagen, maar daarna went je lichaam snel genoeg.
Ik heb overigens de wijsheid niet in pacht want ik heb er 7 maanden over gedaan om 5 kilo af te vallen. En toen stopte ik met roken ;-( Na de oliebollentijd ga ik weer beginnen.

Miraya

Miraya

25-10-2015 om 12:48

vanavond op tv (en Katniss)

om 19.15 uur op NPO 2 een programma over calorieën.

'Of je kiest voor 30+ of huttenkase maar dat eet je niet voor je plezier.'

Inderdaad. Niks zo erg als je tanden zetten in een heerlijke volkoren boterham met kaas, en dan te ontdekken dat je op smaakloos rubber zit te kauwen

Katniss

Katniss

25-10-2015 om 12:51

Beginnen

Voor de duidelijkheid, na de oliebollentijd ga ik beginnen met lijnen, niet met roken (helaas, of gelukkig).

Wijsheid niet in pacht hier....

Maar mocht ik ooit op mijn eten moeten gaan letten dan eet ik 10 keer liever iets minder van iets lekkers dan net zo veel als normaal van een of andere light versie. Yek. Vreselijk. Light chips, dieetmargarine, light frisdrank of 30+ kaas. Brrr. Kan volgens mij ook niet echt gezond zijn. Vooral als natuurlijke ingrediënten worden vervangen door kunstmatige vervangers. Dan maar een boterham minder, maar wel met echte kaas. En liever water met limoen en een ijsblokje dan cola light.

Ingrid

Ps...enne Katniss....goed bezig!!!!!!!! Gewoon doorgaan. Als je niet vooraf gelijnd had was je misschien nu uit pure kilo frustratie weer gaan roken. En 5 kilo in 7 maanden is veel verstandiger dan een kilo per week.

Calorien op NPO2

http://www.npo.nl/live/npo-2
Het programma Focus over calorien. Een maat voor energie.
Nu op NPO2

Jamie

Jamie

25-10-2015 om 19:29

ava

Ja je praat onzin, heb je mijn link niet durven aanklikken? Er zitten geen koolhydraten in 'normale' kaas! Onzin dus, ik kan er echt niet meer van maken. Verder rammelt je koolhydratenverhaal ook maar dat was minder feitelijk want over kaas en koolhydraten zei je letterlijk: 'Miraya, als je jouw huidige dieet tegen de koolhydraat lat houdt, zit je erg hoog. Grof gezegd zit alles wat geen groenten of (bewerkt) vlees, vol met kh (pasta, aardappelen, rijst, brood, kaas, fruit). '

Dus kaas zit VOL met kh? Net zoals pasta, aardappelen, rijst, brood en fruit? Sorry hoor maar het is lang geleden dat ik op dit forum zoveel onzin las.

Pol

Pol

25-10-2015 om 23:49

nou kriebels zeg, offtopic

heb je nooit geleerd je informatie niet dominant, niet kattig maar gewoon neutraal te formuleren?

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 03:47

nee

Niet als ik duidelijke onzin tegen kom, dat vervolgens bewijs en iemnd lekker wil gaan kletsen over meningen en agree to disagree... enig idee hoeveel onzin er aan elkaar wordt verteld als het gaat om dieten? Even het koppie erbij houden lijkt mij wel van belang.

Mijntje

Mijntje

26-10-2015 om 06:34

ach

maakt dat uit. Het is wel zo dat eea (zoals dat kaas eigenlijk vet is) vroeger totaal onbekend was, niet iedereen houdt alle actuele onderzoeken helemaal bij, vandaar dat sommige dingen voor jou 'onzin' klinken, Jamie Misschien moet je er bronvermelding bij doen
Ok, ik begin ook vandaag te stoppen met snaaien (koekjes/snoep). Ik heb bewondering voor diegene die dat al zo lang volhouden.

Miraya

Miraya

26-10-2015 om 07:12

Jamie

'Ja, ik vond het ook wat vreemd. Het is magere franse kwark (dus niet zomaar kwark), misschien dat dat wat uitmaakt?'

Ava heeft in #61 al aangegeven dat zij het ook vreemd vond. Lang voor jij tamelijk aanvallend de discussie binnenkwam. Laat los, het onderwerp was al afgehandeld.

Pandora

Pandora

26-10-2015 om 09:53

Miraya

Zijn je koolhydraten wel langzame koolhydraten? Met andere woorden, eet je volkorenboord, vokorenpasta, bruine rijst etc? Dat helpt ook al. Tragere afgifte van koolhydraten, dus minder honger (=minder snaaien), minder trillen. Doe in elk geval geen zoet op je brood, dat is vragen om suikerdips (trillen).
Meer eiwitten eten zorgt ook voor minder honger.
Die 4 boterhammen kun je ook verdelen over twee momenten: 2 bij de lunch, 1 (of salade met een gekookt ei of met tonijn) om 3 of 4 uur. Dat is ook beter voor je suikerspiegel.
Noten zijn prima, kijk alleen uit met cashews, die bevatten relatief veel koolhydraten.
Niet meer dan 2 stuks fruit per dag (bevat ook veel koolhydraten) en vermijd druiven en bananen: die zitten bomvol snelle suikers.

Roomsauzen door tomatensaus vervangen is goed, maar maak die wel zelf, want kant en klare tomatensauzen bevatten... veel suiker. Gewoon veel passata inslaan, lekker makkelijk!

En ja, probeer de zoetjes (en zeker de suiker 's ochtends!) ook af te bouwen. Doe eens een half zoetje in je thee, een halve door je havermout. En als je daar een beetje aan gewend bent, een kwart. Daarna kun je stoppen. Dat gaat ook al helpen.

Succes!

Miraya

Miraya

26-10-2015 om 14:46

pandora

'Zijn je koolhydraten wel langzame koolhydraten? Met andere woorden, eet je volkorenboord, vokorenpasta, bruine rijst etc? Dat helpt ook al. Tragere afgifte van koolhydraten, dus minder honger (=minder snaaien), minder trillen.'

Ja, in principe wel. Volkorenbrood en zilvervliesrijst sowieso. Volkorenpasta lust ik niet, maar we nemen de vezelrijke pasta van Honig.

'Doe in elk geval geen zoet op je brood, dat is vragen om suikerdips (trillen).'

Kaas, kaas, kaas en soms kaas. Ben dol op kaas.

'En ja, probeer de zoetjes (en zeker de suiker 's ochtends!) ook af te bouwen. Doe eens een half zoetje in je thee, een halve door je havermout. En als je daar een beetje aan gewend bent, een kwart. Daarna kun je stoppen. Dat gaat ook al helpen.'

Dat snap ik niet. Waar gaat dat mee helpen dan?

Pandora

Pandora

26-10-2015 om 14:59

Zin in eten en zoet

Zoetjes (en producten met zoetstof) zijn niet zo ongeschuldig voor lijners als je zou denken. Zoetjes geven geen calorieën, maar doen wel wat met je lichaam. Je krijgt meer zin in eten en zoet. Wie de link bij de hand heeft, mag hem even posten. Die is hier op het forum al vaker voorbij gekomen.

Even meedenken: 1 plak kaas tussen 2 boterhammen is al beter dan elke boterham apart beleggen. Eet je ook iets van Tartex (vegetarische paté) op brood? Dat is ook hartig en bevat veel eiwitten. Het bestaat in heel veel smaken, ik vind de paprikavariant heel lekker. En die met champignons ook. Of anders volkorennotenbrood met alleen dun boter, verder geen beleg?

Ik hou ook niet zo van die grove volkorenpasta van de natuurvoedingswinkel. Ik koop wel extra dunne volkorenpasta (capellini). Die is ook van fijner gemalen meel gemaakt en die vind ik wel lekker. Maar misschien is de vezelrijke pasta die je noemt wel net zo goed hoor, staat het percentage voedingsvezels erop?

Ava

Ava

27-10-2015 om 13:26

Begonnen

Sinds gisteren ben ik begonnen. Nu eet ik 's middags en 's avonds koolhydraat arm. Alleen in de ochtend nog niet.

Voor vanmiddag simpele tomatensoep gemaakt en eet daarvan zoveel als ik wil. Vult goed. Vanavond kip en sla. Voor de rest van het gezin aardappelen erbij en ik weet nog niet waarmee ik die zal vervangen.

Noet

Noet

27-10-2015 om 13:43

Ava

ook tomatensoep kan veel calorieen bevatten. Dus daar onbeperkt van eten kan zeer goed het afvallen ondermijnen.

Net zoals iemand die onbeperkt fruit gaat eten omdat het gezond is nog best veel calorieen naar binnen kan krijgen. Uiteindelijk komt het neer op het totaal aantal calorien dat je tot je neemt in verhouding tot wat je verbruikt. Waar die calorieen vandaan komen maakt dan betrekkelijk weinig uit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2015 om 13:59

KH-arm

Ik heb persoonlijk heel weinig met die koolhydraat-arme diëten. Ik weet dat wetenschappelijk is aangetoond dat je er goed van kan afvallen. Maar het is ook duidelijk dat het risico's inhoudt. Het belangrijkste risico is dat je tekorten oploopt. Je lijf heeft nu eenmaal verschillende soorten brandstof nodig, en je kunt niet 1 soort brandstof zomaar weglaten. (je kunt ook niet besluiten dat je auto geen olie meer nodig heeft en er dan maar wat extra benzine in doen). Een ander risico is dat je teveel vetten of eiwitten binnenkrijgt, en dat is ook niet zonder gevaar voor je gezondheid.
Voor alle brandstoffen geldt trouwens dat een teveel ervan wordt omgezet in vet. Het is een misvatting dat dit alleen gebeurt bij koolhydraten.

Ik heb er voor gekozen om af te vallen d.m.v. gezond eten, op een manier die ik de rest van mijn leven vol zou kunnen houden, en die ook voldoende voedingsstoffen biedt om actief te kunnen sporten. Voor mij staat een KH-arm dieet niet gelijk aan een optimaal voedingspatroon.

Ava

Ava

27-10-2015 om 14:11

KH-arm vs KH-vrij

Een kh-arm dieet is niet hetzelfde als een kh-vrij dieet (wat me nog moeilijker lijkt voor te houden, ik geloof dat topkok De Blijker dat heeft gedaan (hij mocht zelfs geen wortels)).

Je hebt groot gelijk dat een kh-arm dieet niet gelijk staat aan een optimaal voedingspatroon. Dat is zo. Het is ook niet de bedoeling dat een half jaar of langer te doen! Het is wel zo dat je bij het ouder worden, minder KH nodig hebt dan in je jonge jaren. Dus zou je voedingspatroon eigenlijk gaande weg minder kh moeten eten.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

27-10-2015 om 15:15

Alles waar "te" voor staat

is niet goed
*behalve thuis en tevreden*

Voor mij werkt het wel, minder pasta, aardappelen en brood. En dat gaat echt om minder, niet om helemaal niet.
Minder van bovengenoemde gaat alleen makkerlijker in mijn huishouden en past beter in mijn manier van leven.

Ik ben zelf geen broodeter. Maar goed, je moet toch iets tussen de middag eten. (melk en melkprodukten verdraag ik niet, dus ook geen kaas) zoetigheid op brood vind ik niet lekker. Dus tussen de middag at ik graag 4 boterhammen met eieren en spek, of een kroketje erop, of een frikandelletje... En ja, dat is dan weer zo lekker, dat ik dat dat ook rustig 4 tot 5 keer in de week at......

Nu terug naar 2 boterhammen, met wat lemoncurd of wat vleeswaren of een gekookt ei.
Kijk, dat scheelt toch de helft aan brood, en heel veel aan gebakken eieren met spek, kroketten en frikandellen

Idem dito met pasta en aardappelen, ik ga nu voor de helft tot een derde aan aardappelen en pasta, aangevuld met royaal groenten. En dat scheelt weer de helft aan jus... Want veel aardappelen met groente en veel jus is ook lekker Ik heb namelijk gemerkt dat de hoeveelheid jus die ik eet, gerelateerd is aan de hoeveelheid aardappelen die ik op mijn bord schep.

Deze manier is voor mij haalbaar en dus is de kans op een blijvende gedragsverandering tav mijn voedingspatroon het grootst.
En dat is de insteek. Een blijvende "blijmakende" verandering, ipv veroordeeld tot levenslang dieten omdat het dieet waar je mee begonnen bent weliswaar effectief is, maar niet haalbaar voor de rest van je leven.

Suze

Suze

27-10-2015 om 15:31

Bij mij

Gaat het nog niet geweldig, mar ik doe mijn best.

Ik zit nu aan de paprika en snoeptomaatjes. Erg lekker.

Heb wel iets meer kaas gegeten dan ik wilde, maar in totaal 3,5 of 4 plakken bij de lunch. Verder alleen tomaat op brood.

Ook heb ik tot nu toe de koekjes op kantoor kunnen laten staan. Ben daar erg trots op, want het waren mijn lievelingskoekjes!

Ik ben ook tegen KH-vrij eten (onnatuurlijk en niet vol te houden voor velen), maar probeer iets minder te nemen bij ontbijt (muesli) en avondeten (aardappels of pasta, rijst kan volgens mij iets minder kwaad).

NB Wat fruit betreft: ik heb gehoord dat ze bij de Weigthwatchers (op zich een van de betere dieten denk ik) werken met een puntensysteem ipv echt calorieën tellen.

En bij hen is fruit 0 (nul!) punten. Er zitten natuurlijk wel calorieën in, maar die worden als het ware "opgeheven" door de vele vezels die erin zitten. Zelfs bij bananen begreep ik!

Hoewel het denk ik niet verstandig is om nu helemaal los te gaan op fruit, denk ik dus dat als je echt honger hebt, maar toch wilt afvallen, je beter nog een derde stuk fruit op een dag kunt eten, evt. een banaan (vult lekker, en mjammie erg lekker met kaneel in de magnetron) dan weer iets anders. Uitgezonderd natuurlijk de gezonde groente .

Suze

Suze

27-10-2015 om 15:37

vragen

Ik heb wel nog 3 vragen:

1. Ik ben gek op slagroom (uit zo'n spuitbus, lekker makkelijk). Zou dat nou echt heel veel calorieën zijn als je een beetje slagroom (of een beetje meer) spuit op bijv. die lekkere banaan met kaneel uit de oven?

2. Ik vind rauwkost wel lekker, maar heb soms wel zin in iets meer smaak erbij. Zou het nou erg slecht zijn als je er dan een beetje dipsaus of dressing (bijv. balsamico) bij neemt?

3. Eten jullie na het avondeten nou helemaal geen toetje? Ik ben dat wel gewend. Niet meteen na het eten, maar een tijdje later als ik weer een beetje trek heb. Is dat nou heel slecht? Ik ben al zo trots als ik de avond zonder een koekje gegeten te hebben doorkom . Maar om dan ook nog geen toetje te nemen? Dus die toetjes neem ik nog steeds. Probeer niet teveel te nemen.

blik

blik

27-10-2015 om 15:47

slagroom!

Slagroom kan ik zelf prima laten staan, maar een heleboel andere dingen dus niet!
Weet gewoon dat slagroom *verboden* is, dus ga er voorzichtig mee om.
Dus niet te vaak, niet teveel, geniet er extra van en beloon jezelf er mee!

Fruit tel ik écht niet. Daar geloof ik absoluut niet in. Wel pas ik op met andere, an sich gezonde voedingswaren zoals noten. Wel gezond, maar ik neem ze niet meer gedachteloos. Eet ze dus wel maar even niet teveel. Maar aan zoiets als fruit zet ik zeker geen maximum. Als je een beetje gewoon luistert naar je eigen lichaam neem je daar normaal gesproken toch geen extreme hoeveelheden van, dat smaakt dan toch niet meer?
(Itt dan tot de sterk bewerkte producten waar je maar van dóór blijft eten)

Dressing op salade kun je laten bestaan uit zeer gezonde ingrediënten, dus zeker doen. Toetjes kunnen ook gezond.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2015 om 15:56

Suze

Zolang je van je zelf slagroom mag blijven eten, toetjes en dipsausjes, zal het allemaal minder snel gaan. Als het jouw manier is om het vol te blijven houden, dan moet je het natuurlijk gewoon doen. Maar je weet zelf denk ik ook wel dat het beter is om het niet te doen. Voor mij is het aanzienlijk makkelijker om helemaal geen slagroom of andere zoete dingen te eten. Want als ik iets zoets eet, wil ik altijd meer meer meer.

Toetjes eten wij sowieso niet. Wel maken wij in de loop van de avond een flinke schaal gesneden fruit, waar iedereen lekker van graait. Door rauwkost zou ik geen dipsaus doen (is mayonaise denk ik?), maar een beetje balsamico is natuurlijk prima. Ik doe er ook altijd wat olijven en zongedroogde tomaatjes doorheen, dat maakt het ook allemaal wat lekkerder.

Suze

Suze

27-10-2015 om 15:58

blik

Ik ben wel van het gemak, dus dressing is gewoon een kant en klare fles balsamicodressing. Maar moet toch kunnen (niet te veel)?

En toetjes zijn gewoon vanillevla, yoghurt o.i.d., dus wel zoet.

Blij om te lezen dat jij ook niet moeilijk doet over fruit. We moeten het onszelf niet te moeilijk maken om het allemaal nog een beetje te kunnen volhouden .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.