Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maria

Maria

18-07-2011 om 12:12

Al vier weken hoesten en help zit er doorheen

Mijn kind van tien hoest al vier weken. Ja ik heb een afspraak met de dokter gemaakt maar ik heb de neiging die af te zeggen omdat hij zo vervelend deed.
Toen ik vandaag niet kon (omdat kind nog bij zijn vader in een andere stad is) was hij zeer geirriteerd zuchten en kreunen "nou morgen dan"? Maar dan kan ik ook niet omdat ik de laatste verjaardag van een terminaal (eerstegraads) familielid moet verzorgen. Ik ben zijn enige familie en ik moet daar heel veel voor doen.
'nou wanneeer belieft het mevrouw dan wel om te komen? "nou vanaf woensdag'zei ik. Nou dan kan ik niet, dan wordt het donderdag"
Ik begrijp zijn woede niet, anders duurt het een week voordat je een afspraak hebt.
Ik heb de vader van mijn kind te laten gaan, maar die weigert want hij heeft geen zin.
Ik ben erg gestresst, ik moet zoveel (alleen) doen en dan dit en ik maak me ook zorgen om mijn zoon die volgende week met deze hoest op vakantie moet met zijn vader.
Ik ben bang dat ik uit ga vallen tegen de arts want ik kan dit er niet bij hebben. Ik ben al uitgevallen tegen ex die niet even inspringt (ja dag dat ga ik niet doen omdat jij het moeilijk hebt, ja ik heb het ook moeilijk omdat niemand eens even inspringt),
Ja ik weet het, dingen wegregelen ivm familielid. Maar dit is nu dringend, verjaardag moet en intussen bezorgd om zoon dus kan dokter niet afzeggen.
help? sorry voor het verwarde verhaal

Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 13:38

Maria, vervelend

vervelend, jouw stress, en daarbij hoest van je kind. Hoesten kan lang duren. Droge hoest/natte hoest, met/zonder koorts, hele dag/delen van de dag-nacht. Er zijn nogal wat variaties. Als er geen koorts is, en kind komt toch aan slaap toe, dan zal hij het nogwel een tijdje overleven . En als je ex het dan op vakantie neemt naar een warm/droog land is het misschien vanzelf in een paar dagen over.
En de irritatie van de arts: dat "mag" natuurlijk niet, maar hij/zij is ook maar een mens. Mogelijk heb je eerst zwaar aangedrongen, en heeft hij met moeite een gaatje voor je gevonden. En dan is het blijkbaar ineens niet meer zo belangrijk.
Trouwens: eerste graad is ouders of kinderen. Je moet de XXste graad altijd berekenen door de stapjes te tellen via de gemeenschappelijke (voor)vader. Neef is dus 4de graad. Oom/tante is 3de graad, zus/broer is 2de graad

Maria

Maria

18-07-2011 om 13:49

Reactie.

dank voor je bericht. Ik ben alweer wat gekalmeerd maar voel me nog wel of ik alles alleen moet opknappen en nog gekapitteld wordt ook. Ga het wel weer doen maar voel me wat in de steek gelaten door ex.

Nee natuurlijk is de arts een mens. Ik heb zelf het idee dat hij op dit moment de praktijk alleen moet draaien (anders andere artsen en assistente) en vandaaruit in de stress zit. Aan de andere kant: ik had helemaal niet aangedrongen, het kwam uit de blauwe hemel vallen, gewoon omdat ik om een afspraak vroeg en het vandaag en morgen niet kon. Ik vraag me ook af: mensen hebben toch wel vaker dat ze niet meteen kunnen, of is het gebruikelijk dat je alles ervoor opzij zet? Ik heb niks gezegd over dat het snel moest want ik ging er al van uit dat het wel een week zou duren voordat het kon.

tja, kind heeft inderdaad geen koorts en slaapt vrij redelijk. Gaat de arts dan iets geven?

Familielid: het gaat inderdaad om een ouder.

Maria

Toch maar niet afzeggen hoor

Meid, wat een stress zo te lezen. Ik snap dat je de reactie van de huisarts niet leuk vond, maar hij kan niet weten hoe erg jij er doorheen zit. Het klinkt idd nogal bot, maar probeer dat even naast je neer te leggen. Wie weet is hij net zo gestrest omdat iedereen nét voor de vakantie nog even met wat kwaaltjes langs komt
Wb. die hoest: ik zou toch even gaan. Hoest (na verkoudheid bijv.) kan idd weken duren, maar als er verder geen aanleiding lijkt, zou ik er even naar laten kijken. Wie weet heeft de ha er iets voor en dan kan je zoon iets meer uitgerust op vakantie (hoesten, vooral nachtelijk hoesten) kan je erg uitputten. Sterkte! (en lief dat je je zo om je familielid bekommert, hoop dat het een fijne verjaardag wordt).

koentje

koentje

18-07-2011 om 13:50

Ja, nou

ja zeg, als je kind al vier weken hoest dan kan het nu ineens niet zo'n spoed hebben, hoor! En jij weigert een directe afspraak en die van de volgende dag....dan kan ik de reactie wel begrijpen, hoor.
Dan ga je toch ook niet lopen mekkeren dat het 'pas' donderdag wordt omdat het jou maandag en dinsdag niet schikt???

Nog even

"Gaat de arts dan iets geven?"
Ligt eraan. Mijn kind hoestte wekenlang, zonder verdere symptomen. Moet ik erbij zeggen dat-ie juist 's nachts veel hoestte, weet niet of dat nog uitmaakt voor de diagnose. Hij bleek astma te hebben (toen dus nog zonder benauwdheidsaanvallen!) en is inmiddels goed ingesteld op medicatie. Dit zegt verder niets over jouw kind natuurlijk, maar meer als rea op je vraag of de ha iets kan geven tegen hoesten. Soms dus wel.

Koentje

Maria "mekkert" toch niet omdat ze pas donderdag terecht kan? Ik had eerder de indruk dat de huisarts "mekkert" omdat ze niet eerder kon! Verder lijkt het me dat Maria overbelast is en er verder weinig bij kan hebben. Heel begrijpelijk, hebben we allemaal wel eens.

Maria

Maria

18-07-2011 om 14:03

Koentje

Misschien bedoelde je het wel dollend? Ik heb geen spoed. Op de site van de praktijk staat dat je bij hoest pas na drie weken moet bellen (vorige week waren we op vakantie). Dus die weigering is niet nadat ik eerst zei dat het snel moest. Vandaar dat ik zijn reactie niet begrijp.
Of ben je serieus en vind je dat je wel meteen moet kunnen als je een praktijk belt. Als dat zo is, had ik wel later gebeld want ik wist dat het vandaag en morgen niet kon.

Ik mekker inderdaad ook niet dat het pas donderdag kan, ik mekker omdat de reactie van de arts me wat te veel wordt met alles wat ik op mijn bordje heb.

Maria

Maria

18-07-2011 om 14:04

Ja ik ga wel

Maar ik baal toch dat mijn ex nou eens niet een keertje kan doen

Volgende keer

Gelijk zeggen welke dag je graag wilt, dat voorkomt communicatiestoornissen. Ik heb ook wel eens iemand aan de telefoon waarbij je erg moet vissen en wel 3 verschillende opties geeft waarna dan blijkt dat ze zelf pas na 4 dagen kunnen. Dat telefoontje duurt dan onnodig lang om een afspraak te maken.
Dus kan je het beste zelf zeggen wanneer je wilt.( of je huisarts moet vragen: heeft u voorkeur voor een bepaalde dag? Maar hij is wsch niet gewend om patienten zelf aan de lijn te krijgen voor afspraken maken)

Maria

Maria

18-07-2011 om 14:25

Ja karin,

je hebt gelijk, voortaan zal ik het ook meteen zeggen. Maar ik ben gewend dat ze voor dit soort klachten pas na vier dagen of een week kunnen.En nee, hij neemt ook zelf de telefoon nooit op.

koentje

koentje

18-07-2011 om 16:28

Nee, sorry;

ik dacht inderdaad dat je beledigd was omdat het pas op donderdag kon, en niet op woensdag. Ik bedoelde het niet grappig. Als ik geen haast heb met een afspraak benoem ik ook al direct dat ik graag een afspraak voor donderdag of vrijdag wil, omdat...
Maar dat hij het zo zei;'wanneer mevrouw...' is wel een beetje raar dan.

Valkyre

Valkyre

19-07-2011 om 01:55

Verwijzing

Ik weet niet of je zoon wel vaker zo hoest, maar zo ja, dan zou ik toch eens een verwijzing voor de longarts vragen. Ik heb ook astma, en het wekenlange hoesten komt me wel erg bekend voor. Manlief heeft allerlei allergieen, en ook dat uitte zich in hoesten. Nu, met medicatie, voel ik me veel fitter, en manlief ook. Hij hoest (en snurkt!) ook niet meer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bellefleur

Bellefleur

19-07-2011 om 09:36

Karin,

Je baalt omdat je ex niet eens een keertje kan inspringen. Bekijk het zo es: hij is niet voor niets je ex.

Klaartje

Klaartje

19-07-2011 om 20:56

Nou bellefleur

Hij is dan wel de ex van Maria, maar niet de ex vader van kind. Natuurlijk baalt ze als hij niet bijspringt als ze zelf zorg geeft aan een ouder. Soms wordt het gewoon even te veel. Lang hoesten kan inderdaad duiden op allergie of astma.

Maria, hoe gaat het nu?

Heeft de huisarts je (zoon) kunnen helpen?

Maria

Maria

21-07-2011 om 17:20

Anneque

Hoi, lief dat je er nog even op terugkomt. Ja er is toch een vermoeden van allergie. We hebben een soort pufgeval gekregen voor als het op vakantie heel erg wordt en na de vakantie gaan we uitzoeken of hij een allergie ergens voor heeft. Huisarts was ook vanochtend niet bepaald het zonnetje in huis maar ik was er nu op voorbereid en kon het bij haar laten.

Maria

"Huisarts was ook vanochtend niet bepaald het zonnetje in huis maar ik was er nu op voorbereid en kon het bij haar laten." Groot gelijk.
Nog één (misschien overbodige) tip: je zoon zal wel iets van ventolin /salbutamol hebben gekregen? Ik weet niet of de arts het erbij gezegd heeft, maar het is belangrijk dat hij na het puffen goed spoelt en liefst ook even zijn tanden poetst. Dat laatste zeker wanneer je 's avonds/'s nachts een pufje geeft: het is de pest voor zijn tanden en dan zou het de hele nacht inwerken (hier door schade en schande wijs geworden helaas).

Tirza G.

Tirza G.

22-07-2011 om 11:36

Anneque

Dat heb ik nou werkelijk nog nooooooit gehoord, dat het slecht is voor je tanden. Dochter puft al 15 jr salbutamol en heeft een prachtig gebit. Spoelen doe je niet voor je gebit, dat doe je voor je keel. Het neerslaan van het (microscopische) poeder in je keel kan leiden tot een schimmelinfectie, omdat het evenwicht in de keelholte wordt verstoord. Spoelen is dan ook eigenlijk niet voldoende, je moet gorgelen en uitspugen.

Tirza

Tirza

Heb het niet zelf verzonnen, ben vermanend toegesproken door de tandarts toen ik vorige maand met een onverwacht gaatje bij hem kwam. Zoon heeft een sterk gebit, snoept weinig en we poetsen goed (quote van diezelfde tandarts). Alleen poetste ik zijn tanden niet na inhaleren, en, nogmaals, volgens de tandarts was dat zeer ws de boosdoener. Overigens heb je gelijk dat alleen spoelen niet voldoende is, je moet idd ook uitspugen. Hierin ben ik óók door ervaring wijs geworden, zoon werd zo hees als het maar kon van dat spul. Blijf het wel vreemd vinden dat huisartsen (althans de 3 met wie wij te maken hadden) zo slecht op de hoogte zijn hiervan en/of vergeten patiënten hiervoor te waarschuwen.

Fiorucci

Fiorucci

22-07-2011 om 13:15

Anneque

Het is hier de standaard waarschuwing van onze huisarts, eerst inhaleren 'savonds, en dan poetsen, niet andersom.

Tirza G.

Tirza G.

23-07-2011 om 14:01

Suiker

Er zit suiker (lactose) in aerosols als vulmiddel. Maar dat is zo minimaal weinig (micro-grammen ofzoiets) dat 'men' er aan twijfelt of dat de oorzaak is. Er wordt meer gedacht in de richting van de verandering van de speekselsamenstelling, die ook verantwoordelijk is voor de keelpijn/schimmelinfectie. Daarvoor zou het gorgelen en spoelen genoeg moeten zijn. En dan is het natuurlijk het handigst om te tandenpoetsen na het inhaleren. Dan ben je toch bezig

Tirza

Valkyre

Valkyre

24-07-2011 om 00:44

Ook

Ik was ook steeds hees van m'n inhaler. Toen heeft de astmaverpleegkundige me geleerd niet m'n hoofd naar achter te buigen tijdens het inhaleren, maar het iets naar voren te knikken. En inderdaad goed gorgelen en spoelen, maar dat deed ik al. Nooit meer hees geweest sindsdien (2 jaar)!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.