Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

alcohol gebruik kind door ouder

Hallo
Ik ben er pas achtergekomen dat mijn nichtje van net 12 af en toe alcohol aangeboden krijgt door haar moeder. en dan bedoel ik niet een slokje bier of wijn proeven maar echt flesjes smirnof ice speciaal voor haar om op te drinken, ook voordat ze 12 was al. soms 2 op een dag (1x in de maand ofzo, zegt me nichtje.)

Haar moeder heeft zelf een alcoholprobleem en heeft vaker te veel op dan niet genoeg. Ik ben bang dat mijn nichtje dezelfde kant opgaat, alleen in korte tijd al. Daarna slikt mij nichtje ook nog antidepresiva 1 tablet per dag. ze gaat volgend jaar ook naar speciaal onderwijs. 
Ik heb met mijn nichtje gepraat en ze is in de veronderstelling dat het maar hele kleine beetjes alcohol zijn er er weinig in zit enz. en toegegeven dat mama het voor haar koopt. 
Ze hebben zo nu en dan ook onder toezicht gestaan door andere problemen thuis. Haar ouders zijn gescheiden. Maar praten over dingen draait vaak uit op ruzie tussen moeder en vader. Me broer heeft weinig inbreng en is het er dan ook absoluut niet mee eens. tot voor kort had mijn nichtje nog de grootste afkeer als mijn broer/haar vader een biertje opentrok

Wat kan ik hieraan doen, moet ik hier een melding van maken ergens? 

Is er nog een vader in beeld of is die net zo erg als de moeder? Is de moeder jouw zus of schoonzus? Kan je het niet met de moeder bespreken? Misschien valt het allemaal wel mee en mocht nichtje één keer een biertje drinken. Waar ik me zorgen om zou maken is dat een 12 jarige anti-depresiva slikt. Als het allemaal wel zo erg is als je zegt zou ik jeugdzorg erbij halen. Want deze situatie lijkt mij te complex om met een goed gesprek op te lossen.

Tweaky, is de vader van dat meisje jouw broer dus?
En heeft hij co-ouderschap? Of hoeveel tijd is zijn dochter bij hem?

Ik heb even je vorige draadje teruggelezen over de zorgen over je nichtjes.
Als je je daadwerkelijk zorgen maakt over hun veiligheid en welzijn (wat ik me goed kan voorstellen), dan zou ik even bij veilig thuis informeren/advies inwinnen. Dat kan ook anoniem. 
Drank kopen voor je minderjarige kinderen is overigens niet strafbaar. Ze mogen het zelf niet kopen en niet in het openbaar nuttigen, maar als je het ze thuis geeft mag moeder dat zelf weten. Verstandig is het natuurlijk niet. Zeker van die smirnoff ice en dergelijke zooi, dat is zo zoet dat het smaakt als limonade en je er dus makkelijk veel van drinkt.
Ik zou het ook zorgelijk vinden als mijn kind zo jong al aan de antidepressiva zou zitten. 

Ik mag toch aannemen dat als dit meisje antidepressiva slikt, dat op doktersvoorschrift is, en dat ze dat recept niet voor zweetvoeten heeft gekregen.

Ja, dat is zorgelijk, maar ik neem aan dat het nodig is.

Dat je nichtje anti-depressiva op recept krijgt, duidt erop dat ze problemen heeft c.q. depressief is. Ik zie daar wel degelijk een gevaar als daar nog alcohol wordt aangeboden, zeker op die leeftijd. Het kan gebeuren dat (ook al is het niet vaak) het kind merkt dat met alcohol, de problemen niet zo erg lijken. Zo krijgt alcohol een functie voor haar en mede gezien de situatie van haar moeder, kan zich zo een verslaving ontwikkelen .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.