Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

K. Dootje

K. Dootje

13-10-2011 om 14:28

Allergie dieren

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met een zware allergie. Bij mijn vriend is het zo dat hij erg allergisch is aan paarden. Omdat ik vroeger nog paardreed en dochter ook enthousiast is over dieren, zijn we een paar keer gaan rijden. Omdat we weten van de allergie van vriend, kleden we ons uit aan de voordeur (binnen uiteraard) en gaan we meteen douchen. De kledij gaat meteen de wasmachine in.

Kan het toch zijn dat ondanks deze voorzorgsmaatregelen er zoveel “paardendeeltjes” binnen komen dat hij er een heel weekend ziek van is? Hij neemt medicatie voor astma, puft een keer extra met ventolin nu we paardrijden maar zegt dat hij er erg ziek van is achteraf. Wat dan betekent dat hij een heel weekend in bed ligt.

Het lijkt me moeilijk te geloven, één huisarts had gezegd dat de kans klein is dat ik genoeg ‘stof’ zou meebrengen naar huis. We borstelen de paarden niet achteraf of zijn er verder niet intensief mee bezig. Ook in een andere context kom ik soms bij paarden (op bezoek) en streel ze dan ook maar daar heeft hij nog nooit last van gehad.

Maar de vraag is dus of je zo allergisch kan reageren dat je via kledij of lichaam na contact met het dier waar iemand allergisch aan is, een zware reactie doet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

13-10-2011 om 17:33

Ja, dat kan. Een zware allergie is dan ook beperkend voor het hele gezin.

Zonder meer

En in aanvulling op Kaatje: ik heb regelmatig meegemaakt dat naaste familie of vrienden zich niet in de astma-patient konden verplaatsen. Jij vraagt al "Het lijkt me moeilijk te geloven" - maar je laat wel ruimte .

Weet je wat altijd het meeste indruk op mij maakt? Als we écht in een prikkelvrije omgeving zijn. Vaak zie ik dan mijn man en onze astma-zoon helemaal opbloeien. Als ze op 2000 meter in de bergen zijn krijgen ze echt makkelijker lucht!

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar mijn man wordt heel zwijgzaam en wil niet meer aangeraakt worden. Al zijn energie gaat naar het ademen. En dat kan dagen duren na een blootstelling. Ik draag dan ook al sinds ik hem ken, 21 jaar nu, geen parfum en ik gebruik geen geparfumeerde crème of zeep.

Zijn familie, vooral de aangetrouwden, konden maar moeilijk begrip opbrengen, en hij is dan ook vaak voortijdig vertrokken van bijeenkomsten. Kan me nog een Kerstontbijt herinneren waar zwager luid verkondigde dat het "psychisch" was.

goede vraag dus, goed dat je hem stelt, en jammer voor jou dat we bevestigend moeten antwoorden...

Tirza G.

Tirza G.

13-10-2011 om 22:14

Binnen?

Hier een zeer paardenallergische dochter. Mijn zus 'zit' in de paarden zoals dat heet. Als zij bij ons op bezoek komt, doucht ze thuis, kleedt zich hier in de garage uit en trekt andere kleren aan - van hier, die komen nooit bij haar thuis. En dochter is altijd blij als ze na 3-4 uur weer opbobbert. Als ik lees, dat de paardenkleding van jou binnen komt (omdat je je binnen omkleedt), dan zie ik het probleem wel ja.

Tirza

Allergenen

Onze longverpleegkundige vertelde me dat de allergenen van de honden en katten waarvoor mijn oudste zo allergisch is, nog 3 maanden in huis blijven zweven. Dus zelfs als je je aanpak aanpast, kan hij er nog een tijdje last van hebben.

Asa Torell

Asa Torell

14-10-2011 om 11:08

Niet superallergisch

Man hier is niet zo allergisch als in bovenstaande reacties. Maar wel geldt ook voor hem dat hij reageert op huisgenoten die bij dieren (in zijn geval vooral katten) in de buurt geweest zijn, bijna alsof hij zelf bij de katten was. En in ieder geval voor die kattenharen geldt dat er maar verrekte moeilijk vanaf te komen is, wassen is niet voldoende. Een stapel uitgeleende babykleren (toen had ik van te voren niet zo nagedacht... ik herken wat rodebeuk beschrijft over niet serieus nemen, tot mijn schaamte ook bij mijzelf; evengoed zou ik geneigd zijn zo'n zwager een mep te verkopen) is hier wel eens speciaal in de droger bij mijn ouders gegaan om er van af te komen.

Gnar asa

..ik schreef toch niet hoe het afgelopen is? Ik geloof dat de littekens toch wel aardig genezen zijn na 18 jaar...
We hadden vanaf 2 uur wakkergelegen, nou ja mijn toen vriendje terwijl hij steeds minder lucht kreeg - en ik deed mee uit solidariteit, in het stoffige huis uit 1910 waar we Kerst vierden.
En onmiddellijk na het ontbijt zijn we vertrokken. Ik kan me herinneren dat we in ons studentenhuis nog hebben moeten zoeken naar Iets Eetbaars, in 1993 waren alle winkels dicht op 1e Kerstdag. En op 2e Kerstdag. We konden ook niet naar mijn ouderlijk huis want dat had ook oud stof, maar dan uit 1930. "Ja, maar ik heb net nog stofgezogen!" zeggen ze dan..

Zwager en schoonzus zijn alweer meer dan 10 jaar gescheiden. Schoonzus is ook astmatisch.

K. Dootje

K. Dootje

14-10-2011 om 20:54

Bedankt

Inderdaad zoals ik vreesde, er zijn meer mensen met dergelijke ervaringen. Het is niet dat ik zijn reactie erop wil onderschatten, ik heb hem vroeger in ademnood gezien in een huis met meerdere honden en katten, best eng. Een kanttekening is dat vriend soms onder de dekens gaat liggen bij problemen dus vandaar is mijn vraag niet zo gek. Maar feit is dat ik het gewoon nooit heb willen zien, ik ben gek op dieren maar dat gaat dus niet goed samen met de allergie van vriend.

Het is denken dat als je elkaar graag genoeg ziet, je alles overwint of dat het niet zo’n vaart zal lopen maar dat is niet altijd zo natuurlijk. Zeker nu ik er voor de tweede keer helemaal doorheen zit en dingen wil doen die me rechthouden en op meerdere fronten tegen de muur loop, is die allergie één van die muren. En de vraag of we samen verder kunnen piept sinds een paar maanden om het hoekje (niet alleen voor die dieren uiteraard.) Maar dat is een ander onderwerp.

Het 'ik heb gestofzuigd' ken ik. Je huis wordt niet properder maar je wervelt alles lekker om iedereen heen. Of ze denken dat het oké is als de honden in de tuin zitten. Meestal snappen ze het wel als we het uitleggen.

Bedankt voor jullie reacties.

K. Dootje

K. Dootje

14-10-2011 om 21:27

De antwoorden

op jullie vragen...

rodebeuk:
Zoveel verschil merk ik niet als we aan zee zijn, ervan uitgaand dat daar ook de lucht beter is dan in het binnenland, in de stad, in de bergen komen we niet dus daar heb ik kijk op. Het is niet zo dat hij geen adem heeft maar dat hij zich algemeen ziek voelt. Dat van die katten en honden lijkt op je verhaal van 1910, ik heb hem toen naar de bus gebracht zodat hij naar huis kon, ik was verondersteld op die honden en katten te passen en had hem uitgenodigd.

super allergisch:
Ik heb me dit ook gerealiseerd de afgelopen dagen, dat we onze spullen in de auto laten en dat het een probleem kan zijn als we samen ergens heen moeten want normaal doen we dat met de auto waar ik mee rijd. Omdat we momenteel een paar maanden niet samen weggaan (om rust in de tent te brengen), zit hij nooit in die van mij dus dat is afwachten.

Dat de allergenen niet uit de kleren zijn met de wassen, daar had ik niet aan gedacht. Dus ons omkleden daar ter plaatse zou misschien een betere oplossing zijn, en de kleren dan wassen bij mijn moeder ofzo.

Dat het opbouwt weet ik, ik ben zelf licht allergisch aan katten, vooral aan speeksel dan, bij gewoon aanraken heb ik er weinig last van maar het is wel erger dan pakweg 10 jaar geleden. Dat hoor ik ook vaak van vriend, dat het altijd moeilijker wordt. Wat ons erg opvalt is dat hij aan alles allergisch is behalve aan vogels, die werden bij hem thuis gekweekt dus daar zat hij volop tussen. Zal wel toeval zijn maar het valt wel op.

Anneque:
Ik hoorde dat het zelfs tot een jaar kan duren voor het uit je huis is als je zelf die dieren in huis had. Het is zo klein, het zit natuurlijk overal tussen.

Zucht. Het is niet anders, het is alleen jammer voor dochter dat ze binnenkort waarschijnlijk zal moeten stoppen met haar nieuwe sport.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.