Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sinilind

Sinilind

22-04-2009 om 17:46

Allergie-testen door prikken

Morgenochtend wordt Sinizoon geprikt voor de allergietesten. Hoe kan ik het beste hem voorbereiden. Ik wil niet zeggen dat het geen pijn of veel pijn gaat doen, ik weet het namelijk niet. Wie heeft ervaring met een kind van 7 en de prikken? Valt het mee? Tegen? Hebben ze er daarna lang last van?
Bedankt
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

22-04-2009 om 20:09

Kijk even een paar draadjes hierboven

Daar staat een vraag over bloedprikken bij kleuters. Een allergietest door prikken komt op hetzelfde neer: bloed afnemen.
Mijn zoon (6 jaar) had geen last na de prik. Dit hangt wel af van hoe goed geprikt wordt. Daarom kiezen wij zover mogelijk niet de schrijfarm uit.

Minet

Minet

22-04-2009 om 20:10

Ervaring

De prikjes op zich zijn niet echt pijnlijk, ze worden vlak onder de huid gegeven.
Echter, de stofjes die allergie veroorzaken gaan dan jeuken op de prikplek, en dat kan wel heel vervelend zijn. Hij mag daar dan echt niet aanzitten, mijn armen werden destijds in gaas gewikkeld omdat alles gigantisch opzette en ik niet wist waar ik het zoeken moest van de jeuk.
Ik mocht toen al veel sneller weer naar binnen en kreeg antihistaminicum toegediend om van de jeuk af te komen.
Ik hoop voor hem dat hij er niet veel last van zal hebben.
Sterkte morgen!

Minet

Minet

22-04-2009 om 20:17

Hmmmm

Sini, je ziet dat je twee totaal verschillende antwoorden hebt!
Laat even weten of hij idd een aantal prikjes krijgt, of dat er bloed wordt afgenomen.

Ilona

Ilona

22-04-2009 om 20:28

Wel vervelend

Hoi Sini,

Mijn zoon heeft al regelmatig testen gehad, en deze prikjestest (mits het gaat om diverse prikjes met vloeistoffen) vond hij veruit het vervelends.

Bij volwassenen prikken ze in de arm, maar kinderarmpjes hebben te weinig vel dus wordt de test op de rug gedaan. En dat maakt het vervelend, je kind ziet niet wat er gebeurd.

Mijn zoon kreeg (twee keer zo'n test gehad) ongeveer 20 prikjes. Eerst een druppeltje vloeistof, dan met een heel kort naaldje een prikje erin. Het ligt natuurlijk ook aan je zoon's pijngrens, maar die van mij vond het heel erg vervelend. Uitleggen zullen ze bij de arts ook wel doen.
Mijn zoon kreeg de prikjes en na, denk ik, 20 minuten gingen ze kijken. Als je zoon allergisch reageert krijgt hij (vaak heel snel) bulten zoals muggenbulten (kwaddels) die enorm jeuken. En krabben mag niet (blazen helpt dan goed). Bij de plekjes die gereageerd hadden werd met een balpen een cirkel getrokken om de muggenbult heen. Vervolgens met plakband een afdruk gemaakt van de cirkel. De grootte van de muggenbult geeft namelijk aan hoe sterk je kind reageert.

De last erna valt wel mee. Als je kind al anti-allergie medicijnen gebruikt zou je die mee kunnen nemen.De hoeveelheid allergeen is echter zo klein, en doordat het alleen net onder de huid wordt gebracht reageert hij zeer waarschijnlijk alleen met die bulten.

Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Oh ja, mijn zoon zat twee uur later (nadat we bij de speelgoedwinkel nog wat gekocht hadden) weer op school. Stoer de cirkels op zijn rug laten zien.

Succes morgen!

Ilona

MaaikeL

MaaikeL

22-04-2009 om 20:45

Jeuk!

Ik heb het alleen zelf gehad maar mijn hele onderarm zwol op en ik had echt afgrijselijke jeuk! Als hij al antihistamine gebruikt zou ik dat zeker meenemen om hem dat na de test direct te geven. Ik vond het niet echt pijn doen maar voor een kind is dat natuurlijk weer anders.

Asa Torell

Asa Torell

22-04-2009 om 20:49

Ah gos

Rot voor hem hoor, al die gezondheidstoestanden. Ikzelf heb prikken in de arm gehad als tiener en gelukkig had ik maar kleine reacties, daar herinner ik me eigenlijk niks van - in tegenstelling tot wat ik hierboven lees. De prikken zelf vond ik wel echt flink zeer doen ( ) omdat ze zo vlak onder je huid moeten, heel anders dan een vaccinatieprik in een spier bijvoorbeeld. En dan is het ook nog een hele reeks, dus na de eerste prik is vooral het vooruitzicht op al die andere vervelend...
Dus ja, als mijn kind als 7-jarige die prikken kreeg zou ik wel zeggen dat het vast flink wat pijn gaat doen en dat hij in mijn hand mag knijpen . Sterkte dus morgen!

Asa Torell

Asa Torell

22-04-2009 om 20:52

Uiteraard

hangt het natuurlijk wel van je kind af, als hij van het vooruitzicht op de pijn niet kan slapen zou ik vast voorzichtiger zijn dan wat ik hierboven schrijf.

MariaV

MariaV

22-04-2009 om 20:55

Dochter mag maandag ook

Dank voor het starten van dit topic en dank voor alle antwoorden. Onze dochter van 3 mag maandag namelijk ook aantreden voor de prikjestest, en ik weet ook niet hoe vervelend het gaat worden. Gelukkig heeft ze een hoge pijngrens. Anderhalve week later komt er dan nog een test met inhalatie-allergenen (pollen, huisstofmijt enzo), weet iemand wat zo'n test inhoudt?
Maria

Minet

Minet

22-04-2009 om 21:09

Inhalatietest

Hier heb ik onlangs nog ervaring mee.
Ze moet een aantal keren diep in- en lang uitademen in een apparaat, met een klem op de neus. Voor kinderen hebben ze hier een leuk programmaatje voor, iets met een beer en een ballon als ik het goed heb. Het kind kan dus op een beeldscherm zien hoelang het nog moet blazen.
In het apparaat wordt steeds een hogere concentratie allergenen gehangen, ik dacht in een soort vernevelaartje. De sterkte wordt opgevoerd totdat de uitademingscuve een bepaalde vorm krijgt, voldoende om te weten hoeveel allergenen er nodig zijn om het kind benauwd te laten worden.
Tussendoor kreeg ik ook nog een keer ventolin, daarna nogmaals de test om te kijken of het effect had.
Succes maria!

Tirza G.

Tirza G.

22-04-2009 om 22:25

Niet direct een anti-histaminicum geven!

De huid moet de tijd krijgen om te reageren, daar gáát het nou juist om. Als je meteen een anti-histaminicum geeft, verstoor je de uitslag. Je blijft na de prikken een half uur tot een uur in het ziekenhuis, dan bekijken ze de reacties. Je kunt er dus ook heel naar van worden en dan is het fijn als ze in kunnen grijpen. Daarna kun je wel wat geven tegen de jeuk, maar dat doet het ziekenhuis misschien zelf ook wel. Wel even overleggen! Soms worden de prikplekken afgeplakt om een eventuele latere reactie vast te stellen.

Tirza

Lys Lionne

Lys Lionne

22-04-2009 om 22:32

Van alles door elkaar?

Ik heb het idee dat er hier van alles door elkaar gehaald wordt. Er zijn namelijk meerdere allergieën en dus ook meerdere manieren om allergietesten of te nemen:
Inhalatieallergenen (stuifmeelkorrels, huidschilfers van -huis-dieren, huisstofmijten e.d.) worden onderzocht d.m.v. een huidtest. Er worden op de rug of binnenkant vd onderarm allerlei stofjes op de huid gedruppeld en dan wordt er door het druppeltje heen een krasje of prikje in de huid gegeven. Zo'n 20 minuten later wordt bekeken of er een reactie (bultje, roodheid, jeuk) opgetreden is en door welke stof.
Contactallergenen (parfum, wasmiddel, -haar-verf, shampoo, nikkel etc. etc.) worden getest met een plakproef. Hierbij worden op de rug pleisters met de te onderzoeken stof geplakt. Na 24 uur wordt bekeken of er een reactie opgetreden is, na 72 uur nogmaals.
Vervolgens kan er nog een RAST-test gedaan worden. Bij deze test wordt er bloed afgenomen en wordt er gekeken of het IgE gehalte hierin verhoogd is en door welk inhallatieallergeen dit dan veroorzaakt wordt.
En er is ook nog een bronchiale histaminetest. Hierbij moet je een hoeveelheid allergenen inademen via een apparaat en wordt er gekeken hoe je luchtwegen hierop reageren (zoals Minet beschreven heeft).

Lys Lionne

Lys Lionne

22-04-2009 om 22:35

Herstel

Bij de bronchiale histaminetest moet je histamines inademen, geen allergenen....die moet je namelijk inhaleren tijdens een bronchiale provocatietest.

Asa Torell

Asa Torell

22-04-2009 om 23:00

Aha

Zoals het bij mij ging lijkt dus op geen van de gevallen die Lys beschrijft. Ik kreeg echt prikken met een flinke naald ipv. krasjes. Kennelijk is het veranderd, dus mijn posting maar gewoon negeren Sinilind!

Mari

Mari

22-04-2009 om 23:49

Beiden

Mijn dochter heeft als 2 jarige een allergie test gehad, toen was het met prikken. Het kind heeft werkelijk geen kick gegeven, want het was zo'n fijne dunne naald, dat het geen pijn deed (ik heb het zelf ook gehad).
Toen ze 9 was heeft ze een krasjes test gehad. Beiden zijn absoluut niet te vergelijken met bloed afnemen. Met bloed afnemen gaat de naald door de huid en in de ader. Met de krasjes test wordt de huid net even gebroken en dan een druppel vloeistof er op. Dochter vergelijk het met even knijpen. De jeuk na een reactie vond ze vervelender.
Overigens moet je na afloop geen antihistamine geven op eigen houtje. De reacties kunnen soms pas veel later komen. Dochter ging direct na de test op scouting kamp. Ik werd de volgende dag gebeld door de leiding dat nr. 13 toch een reactie had gegeven (gelukkig ook nog niet onder de douche geweest).

gr. Mari

(Janneke)

(Janneke)

23-04-2009 om 08:20

Is die priktest niet hetzelfde als die krasjestest?

Ik ben ook voor vanalles en nog wat allergisch en al diverse allergietesten gehad (krasjestest, plaktest, inhallatietest, bloedonderzoek), maar nog nooit een allergiestest waarbij ze moeten prikken in de huid. (wil niet zeggen dat het her niet is natuurlijk) Zowel bij de huisarts als in het ziekenhuis.

Maar ik vermoed dat die priktest dezelfde is als die krasjestest. En dan hoef je je niet druk te maken hoor. Dat stelt niets voor. Je zoon zal dan op zijn arm of rug diverse druppeltjes krijgen, daarin zetten ze dan een klein krasje/prikje (voel je nauwelijks). Bij een allergene reactie zal het gaan jeuken en rood worden. Hoe groter de plek, hoe groter de allergie is. Dat jeuken is wat vervelend omdat je niet mag krabben. Geen medicijnen geven, want dat geeft een vertekend beeld. Neem iets mee voor hem...een boekje of zo, dat geeft wat afleiding.

Sinilind, wat voor allergie wordt er vermoed? En waar moet je zijn, huisarts of ziekenhuis?

Sterkte vandaag!

Succes

en sterkte !!!!!

MariaV

MariaV

23-04-2009 om 09:43

Duidelijk lys

Dat is een duidelijk overzicht, Lys, bedankt. De bloedtest heeft onze dochter al gehad, die gaf sterk verhoogde IgE-waarden aan. Maar toen was ze volgens de arts te jong om daar specifieke allergieën op te plakken. Wij hadden daar ook geen behoefte aan, het was goed te hanteren met antihistamine. Nu, ruim een jaar later, krijgt ze toch de prikjes- en de ademtest omdat de klachten (eczeem, benauwdheid) toenemen en ze heel vaak ontstekingen in het KNO-gebied heeft. Ik denk eigenlijk dat het huisstofmijtallergie is, maar we zullen het wel merken. In elk geval vind ik de aanloop naar de testen (nu dus) echt niet leuk, ze mag 10 dagen van tevoren geen antihistamine meer nemen en daardoor slaapt ze heel slecht door jeuk en hoesten. Ik heb inmiddels al aardige wallen onder mijn ogen...
Maria

MariaV

MariaV

23-04-2009 om 09:44

Succes voor sinizoon

Sorry, nog vergeten. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

23-04-2009 om 16:03

Welke antihistamine?

Welke antihistamine gebruiken jullie kinderen? Onze zoon krijgt al jaren dagelijks bij het naar bed gaan een dosis. We hebben nooit een test laten doen, maar het is in ieder geval duidelijk dat huisstof(mijt) en pollen problemen veroorzaken.
In eerste instantie kreeg onze zoon Ceterizine, maar daar was hij 's morgens nog heel suf van. Toen hebben we een paar jaar Desloratedine (Aerius) gebruikt, maar ook dat lijkt hem nog wat te versuffen, hoewel we dat alleen merken als we het 's ochtends geven ipv 's avonds. In de hooikoortsperiode heeft hij de antihistamine vooral overdag nodig, dus 's avonds blijven geven was niet echt een optie, maar de sufheid was wel echt een probleem.
Sinds een paar weken gebruikt hij nu Telfast, een tabletje 's ochtends en een 's avonds. Hij is inderdaad minder suf, maar hij niest en snottert wel nog steeds veel. Nu deed hij dat in deze periode ook met andere antihistaminica, ik denk niet dat dat een teken is dat Telfast slechter werkt. Ik zou alleen zo graag weer eens een lange wandeling met hem maken, zonder het risico te lopen dat hij helemaal dichtslaat (wat vaak gebeurt). Heeft iemand nog ervaring met andere/betere antihistamine? Ik wil eigenlijk nog niet beginnen met cortisonenneusspray, omdat dat de groei negatief kan beinvloeden, en hij is al niet zo groot.
groeten,
jose

Jose

vraag eens na of de neusspray de groei echt veel beinvloed. Het kan best zijn dat het nauwelijks opgenomen wordt, maar alleen lokaal werkt.

Annet

Annet

23-04-2009 om 22:12

Engelandvaarder

Hier gebruiken zowel dochter als man: Xyzal vanaf dat het hooikoortsseizoen begint. Als de klachten toch weer erger worden, nemen ze ook nog Nasonex (neusspray)
De combinatie werkt daarna voldoende tot aan het eind van het seizoen.

Lys Lionne

Lys Lionne

23-04-2009 om 22:31

Cortisonen

Je moet echt structureel serieus hoge doseringen van cortisonen gebruiken wil dat de groei kunnen remmen. Dat was hier jarenlang wel het geval en idd, groei is een paar jaar achtergebleven, maar lijkt nu toch wel weer bij te trekken.

MariaV

MariaV

24-04-2009 om 12:27

Fijn sini

Fijn dat de honden en katten niet de deur uit hoeven. Kregen jullie duidelijke instructies over hoe je met de stof- en huisstofmijtaalergie kunt omgaan?
Maria

Asa Torell

Asa Torell

24-04-2009 om 20:37

Nou

In elk geval gelukkig dat het meeviel met de beestenallergieen. Hopelijk kunnen jullie vanaf nu gericht aan de slag gaan met alleen maar verbetering voor je jochie tot gevolg.

Mooi

dus gewoon meer dweilen en stof afnemen en antihistamine, zal wel ceterizine of aerius zijn. Ceterizine is milder dan aerius aangezien ik die wel mak nemen tijdens de zwangerschap (alle andere merken niet).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.