Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marjoleine64

Marjoleine64

03-07-2012 om 20:19

Allergie verminderen door koolhydraatvrij dieet?

De titel zegt het al, heeft iemand hier wel eens van gehoord? Mijn broer vertelde mij dat hij dit eens gehoord had, en gewoon uitgeprobeerd, en het helpt bij hem. Het gaat dan (in zijn geval) om hooikoorts, waar hij na verloop van tijd niet alleen in het hooikoorts-seizoen maar heel het jaar door last van had. Ik ook dus... De remedie die bij hem werkt is om een week lang echt helemaal koolhydraatvrij te eten, dus geen brood/aardappelen/rijst etc, geen zoete spullen, maar ook geen fruit. Wel (meer) groente, noten, vlees, zuivel etc. Na die week waren zijn klachten vrijwel weg, en dat komt maar heel langzaam weer terug als je weer normaal gaat eten (met beperkt suikers, wel fruit behalve banaan). En een nieuw weekje dieet lost dan het probleem weer.
De verklaring zou zijn dat een candida-schimmel in de dikke darm bij sommige mensen door de darmwand heen groeit en dan een allergische reactie oproept. Een week op dieet zou die schimmel voldoende terugdringen.
Ik vind het verhaal voldoende geloofwaardig klinken om zelf te proberen, maar ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit kennen?
Marjoleine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
quetzl

quetzl

03-07-2012 om 21:37

Moeilijk verhaal

Omdat het niet 100% is aangetoond is het lastig, maar bij mij heeft het wel zo gewerkt. Ik ben koolhydraatarm gaan eten om een andere (medische) reden en tot mijn grote verbazing namen mijn allergieën enorm af.

Petr@

Petr@

03-07-2012 om 23:43

Mmm...

Ik heb in april en mei het Dukan dieet gevolgd (alleen eiwitten eten)en heb heel weinig last van hooikoorts gehad. Omdat ik mee wilde doen met de Marikenloop in mei ben ik weer koolhydraten gaan eten.
Er was voor mij duidelijk een verschil tussen last van hooikoorts voor en na de Marikenloop, dus ik vind het wel grappig nu dit te lezen.
Volgend jaar dus maar weer aan het Dukandieet tegen de tijd dat de hooikoortstijd begint

Mea Proefrok

Mea Proefrok

04-07-2012 om 09:54

Ik kan het ook aanbevelen. Heb er zelf baat bij gehad voor mijn artritis.

Brianna F

Brianna F

04-07-2012 om 10:06

Ook ja

wel geen allergie, maar helemaal migrainevrij door kh vrij dieet.

Tinus_p

Tinus_p

04-07-2012 om 11:17

Appels

Marjoleine:
"De remedie die bij hem werkt is om een week lang echt helemaal koolhydraatvrij te eten, dus geen brood/aardappelen/rijst etc, geen zoete spullen, maar ook geen fruit."
T candida-verhaal is beruchte kwak-onzin. Door t zo dratisch te doen, kom je nooit te weten, of t aan de koolhydraten ligt, of aan iets anders. Zo is bv 'appel-allergie' bepaald niet zeldzaam: 1-2% van de mensen schijnt er hooikoortsachtige klachten van te krijgen. Best kans, dat je vriend dus best tegen brood en aardappels kan.
Of omgekeerd, dat hij niet tegen brood kan maar wel tegen fruit.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-07-2012 om 20:46

Bedankt

Kennelijk werkt een dergelijk dieet voor sommige mensen tegen uiteenlopende ongemakken. Of dat nu helemaal wetenschappelijk onderbouwd is doet er eigenlijk niet zoveel toe vind ik, proberen kan in dit geval helemaal geen kwaad... Vooralsnog merk ik weinig verandering bij mezelf, maar ik eet dan ook nog (met mate) koolhydraten bij het avondeten. Geen brood, geen appels of ander zoet fruit.
Tinus, ik begrijp wat je zegt, maar hoe wetenschappelijk is die 'appel-allergie' die jij noemt? Ik ken inderdaad mensen die daar last van hebben (of van kiwi's, of bananen), maar dat is acute last nadat ze een appel gegeten hebben, niet continue chronische jeuk in ogen/neus/keel zoals bij hooikoorts of huisstofmijt-allergie.
Marjoleine

Appelallergie

die appelallergie kan zelfs nog verschillen per ras appel. De ene appelsoort is allergener dan de andere. Zelfs dat ikan de moeite waard zijn om uit te zoeken als je graag appels eet en het vermoeden van allergie hebt. Ik ben het wel met Tinus eens, dat het nogal de moeite waard is om uit te zoeken welke specifieke voedingsmiddelen je moet mijden in plaats van jezelf een heel breed beperkend dieet op te leggen. Op de lange duur is het veel moeilijker vol te houden.

Uiting van allergie

Een allergie hoeft zich niet altijd acuut en in de vorm van jeukende mond en/of ogen te uiten. Je kunt ook last van je ingewanden krijgen, of eczeem of jeuk op andere plaatsen op je lichaam enz.

Naora

Naora

06-07-2012 om 21:03

Vragen

Mijn eerste reactie: yes, dat ga ik proberen! Hier in het voorjaar ernstige hooikoorts (behalve dit jaar, dankzij 80% minder berkenpollen in de lucht). En de rest van het jaar regelmatig galbulten.
Mijn tweede reactie: maar maar maar... Wat eet ik dan als ontbijt, en wat mag ik drinken? Lunch en avondeten kan ik wel verzinnen, denk ik.
Dus wat eet je broer dan als ontbijt? En mogen een wijntje of een biertje, als je geen water, melk en thee meer kunt zien?
En wat ik me verder afvroeg, hoe snel of langzaam komt het weer terug? Is dat een kwestie van weken? Of dagen?

Groetjes, Naora.

Marjoleine64

Marjoleine64

07-07-2012 om 10:42

Naora

Ik heb maar zeer beperkt antwoorden...
Ontbijt: yoghurt, kwark, noten (geen pinda's).
Drinken: juist géén alcohol tijdens die week. Als het warm is vind ik zelf koude munt- of citroenthee een heel aangenaam alternatief voor water of frisdrank. Koffie ook met mate.
Mijn broer beweerde dat het maanden duurt voordat het terugkomt, hij heeft voldoende aan 2-3 keer per jaar een week streng dieet zonder koolhydraten. En de rest van het jaar matig met 'witte' koolhydraten, dus volkorenbrood eten wel, weinig taart/koekjes etc. Liever geen bananen in zijn geval, maar wel ander fruit.
Marjoleine

Naora

Naora

08-07-2012 om 18:35

Wauw...

Maanden?! Wauw... Het is het proberen zeker waard! Ik ben vrijdagavond begonnen. Het is te doen tot nu toe. De boterhammen die vriend eet zijn vrij gemakkelijk te negeren. Het chocoladetoetje waar dochter mee de supermarkt uitkwam iets minder
Ik ben erg benieuwd!

Proberen waard...

Ik ben bijna 3jaar geleden begonnen met een koolhydraatarm/eiwitverrijkt dieet om af te vallen.
Viel goed af, en bijkomend pluspunt was dat m'n fibromyalgie klachten zoveel minder werden dat ik bijna nooit meer medicijnen inneem.

Als ik op vakantie ben en toch te veel koolhydraten eet, merk ik het vrij snel.

Deze zomer ben ik "het dieet" wel aardig zat en eet weer wat meer koolhydraten maar het gaat nog steeds aardig goed.

Je zou kunnen proberen om het te doen. En na een tijdje bijvoorbeeld 2weken lang 1snee brood per dag toe te voegen. Kijken wat het met je doet.
Daarna een extra stuk fruit toevoegen etc etc.

Ik hoop dat het bij jou ook helpt

Lactose?

Door andere klachten ben ik er via huisarts en ziekenhuis achter gekomen dat ik lactose intolerant ben en ook fructosemalabsoptie heb.
Sinds ik lactosehoudende producten niet meer gebruik (of samen met tabletten met lactase gebruik) en ook geen appels, peren, druiven en mango's meer eet heb ik ook geen hooikoortsklachten meer en ben ik ook van mijn netelroos af.

Ik zou je adviseren niet zomaar een heel aantal voedingsmiddelen of alle koolhydraten te verwijderen uit je voeding. Probeer (in overleg met je arts) uit te vinden wat bij jou klachten geeft.
Het kan heel nuttig zijn een uitgebreid eet en klachten dagboek bij te houden over een langere periode. Dus nauwkeurig voedingsmiddelen (bijv. welk ras appel) en hoeveelheden(gegeten gewicht) en tijdstip opschrijven. Verder ook nauwkeurig opschrijven wat voor klachten je hebt en ook in het geval van hooikoorts de pollenmetingen van die dag er bij vermelden. Ook vermelden als je die dag ergens was waar je normaal niet bent (dag strand/bos, vakantie).

Naora

Naora

17-07-2012 om 18:59

Hmm

Ik geloof niet dat ik veel verandering heb gemerkt op allergie gebied. In de lente, als de berken goed gaan bloeien ga ik het nog eens proberen. Dan merk ik pas echt goed of iets helpt of niet. Dan zou een vermindering van de klachten met de helft al heel wat zijn. Terwijl ik nu in deze periode de helft niet zou opmerken. Daarna een weekje geen lactose is ook wel te doen.
Wiske, het gaat om een korte periode iets testen. Daar ga ik niet voor naar een arts hoor! De meeste allergieslachtoffers hebben alleen last van allergie en hebben niet perse een of andere intolerantie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.