Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Linda99

Linda99

03-08-2009 om 21:57

Allergische reactie of kinderziekte?

Dochter van 3 heeft sinds gisteravond flinke rode plekken in d'r gezicht. Vanmorgen was het bijna weg en in de middag vlamde het weer helemaal op. Op d'r armen zag ik ook wat rode plekken maar verder nergens anders.

Het is een voormalig allergie-kind dus daar zijn we eigenlijk nu wel weer een beetje bang voor. Alleen heeft ze nooit eerder op deze manier op iets gereageerd. Of zou het wellicht een beginnende kinderziekte kunnen zijn? Wat ik me van mij oudste herinner is echter dat je dan meestal ook op je lijf rode plekken hebt....

Als het morgen nog zo blijft ga ik uiteraard even langs de HA, maar vroeg me nu al af wat het zou kunnen zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

03-08-2009 om 22:36

Is het misschien

de vijfde ziekte?? meestal gaat het vanzelf over...

Linda99

Linda99

03-08-2009 om 22:53

Geen idee

Oudste heeft de vijfde ziekte gehad en die had ook meteen vlekken op d'r buik. En in het geval van jongste zijn de vlekken begonnen nadat ik d'r weer multivitamine heb gegeven na een tijd zonder. Alleen het verkeerde merk, ik heb tegenwoordig een betere zonder additieven. Dus vandaar mijn twijfel.

Maar als het de vijfde ziekte is, dan kan ze misschien niet naar de crèche morgen(is slecht voor zwangere vrouwen die daar wellicht rondlopen)? Alhoewel ik net lees dat het alleen de week voor de vlekken besmettelijk is.

Nog maar even aankijken morgenochtend in elk geval.

Tirza G.

Tirza G.

03-08-2009 om 23:00

Voormalig?

Hoe kun je op de 3e al een voormalig allergiekind zijn?

Tirza

Linda99

Linda99

03-08-2009 om 23:11

Tirza

Met dank aan alternatieve therapie Ben erg nuchter, toch geprobeerd en dus nu een voormalig allergiekind

Annette

Annette

03-08-2009 om 23:58

Hoi Linda,

Onze dochter had ook die rode vlekken, achteraf denk ik ook dat het de 5e ziekte is geweest. Ze was er gelukkig niet echt ziek van, maar het zag er niet zo gezellig uit allemaal, maar was gelukkig snel over.

Kunnen ze ook maar gehad hebben, nietwaar!

Groeten
Annette

Linda99

Linda99

04-08-2009 om 08:31

Toch?

Nou, de wangen zijn nog volop rood maar ze heeft nergens last van. Grote kans dus dat het inderdaad de 5e is anders zou het wel minder zijn geworden. Zal ze dan in Italië hebben opgelopen.

Thanks voor de reacties!

Tirza (o.t.)

Ook zonder alternatievigheden kun je op je derde een voormalig allergiekind zijn Onze oudste had een zeer stevige KEA als baby, waarbij ik zelfs op dieet moest ivm de bv. Misschien hebben we geluk gehad, misschien heeft ook het heel voorzichtige introduceren van eten een positieve uitwerking gehad, (ik ben niet meer zo stelling ). Maar hoe dan ook, na zijn derde verjaardag heeft hij geen allergische reacties meer gehad (de laatste was ei).

Tirza G.

Tirza G.

04-08-2009 om 13:05

En hoe oud is

je oudste nu? Ik weet niet anders dan dat allergieen (geen intoleranties, maar echt allergieen) altijd in je lichaam/leven blijven. Is het niet als voedselallergie, dan toch wel als eczeem of luchtwegklachten oid.
Het komt en gaat, een KEA wordt vaak hooikoort of eczeem - bijvoorbeeld. Of iets anders leuks uit het brede allergiescala

Tirza

Kari1

Kari1

05-08-2009 om 12:51

Tirza

"Ik weet niet anders dan dat allergieen...altijd in je lichaam/leven blijven...een KEA wordt vaak hooikoort of eczeem - bijvoorbeeld"
Niet helemaal. Waar jij op doelt is een, zoals dat heet, atopische constitutie. Iemand met zo'n aangeboren constitutie heeft een versterkte neiging om allergisch te reageren, is daar gevoeliger voor dan gemiddeld. Of er in het leven van zo'n persoon zich ook daadwerkelijk allergieën zullen ontwikkelen, en wanneer, hoeveel, hoelang, is niet te voorspellen.
Dat hangt af van heel veel factoren, die men nog maar net aan het ontcijferen is. Waarom bij de een koemelk wel en kippenei niet of andersom of allebei? Waarom kat wel en pollen niet? Waarom verdwijnt een bestaande allergie weer (want dat doen ze, gelukkig, ook zeer regelmatig), en wat bepaalt het tijdstip waarop dat gebeurt? De omstandigheden waaronder je met een allergeen in contact komt (leeftijd, al of geen borstvoeding, heb je net een virusje, hoe groot is de initiële hoeveelheid van het allergeen, hoe gaan de vervolgcontacten) spelen daar hoogstwaarschijnlijk een rol bij en bepalen mede of je lichaam het contact met die stof accepteert als "het is OK" of alarm gaat slaan en een allergische reactie inzet.
Het is dus niet zo dat KEA hooikoorts of eczeem wordt. Het is wel zo dat iemand die een koemelkallergie heeft gehad waarschijnlijk een atopische constitutie heeft en dus wat meer kans heeft op het ontwikkelen van andere allergieën - b.v. hooikoorts. Maar dat hoeft helemaal niet.
Kari

Tirza G.

Tirza G.

05-08-2009 om 15:56

Gelukkig maar

Dan zal het de kift zijn. Hier overgroeit nooit iemand iets. Het verandert alleen. Van KEA naar hooikoorts/astma. Van astma naar eczeem. Van eczeem naar hooikoorts. Of naar appels. Of uien.
Zucht

Tirza

Vic

Vic

05-08-2009 om 16:56

Vlekken

Mijn jongste heeft al verschillende vlekjesvirussen gehad. Soms had de huisarts er wel een naam voor, maar meestal zei hij dat ik maar moest aankijken of het binnen een week weg was. Ze heeft ook al een paar keer netelroos gehad, dat is weer een ander soort vlekken die waarschijnlijk wel iets te maken hebben met allergenen (sinaasappel, pepernoten). Wat je beschrijft klinkt wel als netelroos (het komt en het gaat).

Linda99

Linda99

05-08-2009 om 18:20

Vic

Even gelezen over netelroos, en ik denk niet dat het dat is. Het zijn geen blaasjes-achtige plekken. Maar at het nou precies is weet ik nog steeds niet.

Gezicht is nu minder rood maar armen zitten juist weer meer onder. Buik en rug nog steeds niks. Ze heeft geen jeuk. We blijven nog even afwachten maar...

Jakiro

Jakiro

06-08-2009 om 00:59

Kea (volledig ot)

Wat ik me dan afvraag is als een kind over een KEA "heengroeit" of het dan wel echt een allergie is geweest of een overgevoeligheid. Vziw kom je inderdaad zo goed als nooit over een allergie heen, maar wordt deze alleen maar erger of verandert het in een andere allergie.
Ik verbaas me er namelijk altijd over hoeveel baby's er een KEA hebben en hoe weinig basisschoolleerlingen. Hoe kan dat ?
Iemand zin in een uitleg ?
Jakiro

Linda99

Linda99

06-08-2009 om 08:30

Jakiro

Wat is koemelkallergie?
Koemelkallergie is een abnormale reactie van het afweersysteem in het lichaam, waarbij specifieke antistoffen tegen bepaalde eiwitten in de koemelk gemaakt worden. Deze reactie komt vooral bij zuigelingen veel voor, onder andere omdat het maag-darmkanaal nog niet helemaal is volgroeid. De eiwitten uit de koemelk worden normaal gesproken in het maag-darmkanaal tot steeds kleinere brokjes afgebroken door enzymen. Alleen hele kleine brokjes kunnen door de darmwand heen in het bloed worden opgenomen, om zo te worden vervoerd naar alle cellen in ons lichaam, waar ze als bouwstenen worden gebruikt.
De darmwand is dus eigenlijk een heel fijne filter. Bij zuigelingen met koemelkallergie zijn de gaatjes in dit ‘filter’ (de darmwand) nog te groot en wordt het koemelkeiwit nog onvolledig afgebroken, waardoor er te grote brokstukken eiwit uit de koemelk doorgelaten worden naar het bloed. Daar komt bij, dat de zuigelingen de koemelkeiwitten in flesvoeding in grote hoeveelheden krijgt aangeboden. Daardoor kan er eerder wat mis gaan.
Het lichaam van mensen met een allergische aanleg herkent deze grote brokstukken als ‘vreemd en ongewenst’ en gaat daartegen specifieke antistoffen vormen. Deze specifieke antistoffen hechten zich in het lichaam onder andere aan speciale cellen: de mestcellen.
Deze mestcellen komen overal in het lichaam voor, vooral in de huid en in de slijmvliezen van de luchtwegen en het maag-darmkanaal. Als de baby doorgaat met koemelk
drinken, hechten deze brokstukken eiwit zich aan de antistoffen op de mestcellen. De mestcellen worden daardoor actief en geven hun inhoud vrij aan de omgeving waardoor de baby klachten krijgt. Bij de meeste zuigelingen is koemelk de grootste boosdoener van allergische klachten. Ook bij peuters, kleuters en zelfs bij oudere kinderen of volwassenen kan koemelkallergie voorkomen.

Kan een kind ‘er overheen groeien’?
Koemelkallergie kan in de loop van de jaren spontaan verdwijnen. Het kind kan dan weer koemelk gebruiken zonder klachten te krijgen. De allergische aanleg, het vermogen om allergisch te kunnen reageren, blijft het wel houden. Soms treden er op latere leeftijd weer andere allergische klachten op (bijvoorbeeld
astma of hooikoorts), maar dit hoeft niet. Vaak zal de behandelend arts trachten de ontwikkeling van andere allergieën zo veel
mogelijk tegen te gaan en u daarom adviseren om tevens een aantal preventieve maatregelen te nemen.
(van: stichting voedselallergie)
------------------------------------------------

Deze tekst vond ik wel verhelderend. Geeft trouwens voor mij wel weer duidelijk aan dat ik bij peuterlief moet blijven opletten
(alhoewel ik dat al een beetje deed toen ik dit draadje startte)

Oh, en weer wat meer ontopic: de vlekken trekken alweer weg. In elk geval gaat het gezicht erg goed en armen worden ook minder. Bij de vijfde ziekte zouden de vlekken een dag of 10 blijven. Dus was het dat dan wel? Maar bij een allergie, blijven vlekken dan een paar dagen?

Kari1

Kari1

06-08-2009 om 15:06

Jakiro

"Vziw kom je inderdaad zo goed als nooit over een allergie heen, maar wordt deze alleen maar erger of verandert het in een andere allergie."
Nee, gelukkig is dat anders. Lees mijn posting voor Tirza en de uitleg van Linda.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.