Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

carolien

carolien

19-11-2011 om 09:05

Altijd hoofdpijn op zaterdag, wat kan dat zijn?

Vanmorgen werd ik weer wakker met hoofdpijn. Dit speelt al weken. Ook in de zomervakantie had ik veel hoofdpijn. Wat kan dat toch zijn dat ik altijd hoofdpijn heb op zaterdag? Soms begint het al op vrijdagavond. Komt het door warmte, vermoeidheid na een drukke week, doordat ik juist rust neem op vrijdagavond en zaterdag? Wie heeft een idee? En vooral wat kan ik er aan doen (behalve natuurlijk paracetamol slikken). Nu baal ik er weer zo van dat ik zo'n hoofdpijn heb. Ik wil zo graag dingen doen waar ik door de week niet aan toe kom. Wie herkent dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Isabella

Isabella

19-11-2011 om 09:55

Ja koffie

Is ook het eerste wat in mij opkwam toen ik je berichtje las. Het is geen fabel maar een bewezen iets. Het komt door het cafeïne tekort. Dus als je de hele week op dezelfde tijd opstaat, koffie drinkt (thuis of op je werk) en in het weekend niet kun je daar last van krijgen. De oplossing is dus minder koffie drinken door de week, of meer koffie drinken in het weekend.

carolien

carolien

19-11-2011 om 10:46

Koffie is het niet

Ik drink nooit koffie (bleeehhh), dus dat kan het niet zijn! Ondertussen doe ik wel gewoon wat ik moet doen op zaterdag, maar tjonge wat is het lastig als je zo'n hoofdpijn hebt.
Iemand anders nog een idee?

MoederVan3

MoederVan3

19-11-2011 om 11:44

Stress

Ik herken het wel. Na een week met te veel stress en een heel ontspannen vrijdagavond met een "heerlijk weekrnd gevoel" heb ik het ook wel eens. In mijn geval helpt hard lopen.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2011 om 11:50

Ja hoor

Staat bekend als weekendhoofdpijn, inderdaad juist als je gaat ontspannen. De extremere vorm is het hartinfarct als je na een jaar hard werken eindelijk op vakantie bent.

Guinevere

Guinevere

19-11-2011 om 12:08

Spanning

Hier komt het toch vaak van de spanning na een week werken. De nekspieren zitten vast, slecht voor de doorbloeding, hup, hoofdpijn. Laat je partner (of iemand anders) je even goed losmasseren op vrijdagavond, baat het niet, schaadt het ook niet!

Tihama

Tihama

19-11-2011 om 19:16

Verkrampte nekspieren

Ik kamp er al meer dan mijn halve leven mee: hoofdpijn door verkrampte nekspieren. Er is een relatie met stress, maar dat hoeft niet eens vervelende spanning te zijn. Ik trek ongemerkt continu mijn schouderspieren steeds aan.Ook als ik iets heel leuks in het vooruitzicht heb, krijg ik er last van. Ik ben er op mijn 19e voor het eerst mee bij de huisarts beland. Mijn hoofdpijn heeft geen rechtstreekse relatie met het weekend.

Sinds een klein jaar heb ik een oplossing. De fysiotherapeut heeft me een elastische band gegeven om daarmee bepaalde oefeningen te doen. Zolang ik die oefeningen braaf elke dag doe, weet ik de spieren los te houden en heb ik geen hoofdpijn.

Afgelopen zondag is mijn band stukgegaan. En woensdag barstte ik van de hoofdpijn. Ik heb gisteren pas een nieuwe band gekocht. Man raadde me aan om er vooral 2 te kopen zodat ik er een reserve heb. Ik voelde me gewoon gestraft dat ik binnen een paar dagen in de problemen gekomen ben, maar ja, dat had ik kunnen weten.

Die banden koop je overigens voor 7 euro bij een sportzaak en de oefeningen kosten hooguit 5 minuten per dag. Massages geven wel heel even verlichting, maar binnen een paar minuten is de pijn weer terug. Ik heb vandaag de oefeningen om de paar uur gedaan, want het zat muurvast. En ik draaide alweer sinds woensdag op paracetamol.....

Ik zou dus een afspraak maken met de fysiotherapeut. Wellicht dat die je verder kan helpen.

Tihama

Guinevere

Guinevere

19-11-2011 om 19:28

Mmm tihama

Hmm, ik heb het over Massage hè, niet over massage. Dus echt diepgaand. Ik zit hier af en toe lelijke woorden uit te slaan van "genoegen". Gelukkig is het wederzijds, want mijn man heeft er ook last van dus hij wordt ook geMasseerd. Reken maar dat dat helpt, dagenlang. Verder rekoefeningen, zeer regelmatig.
Een fysio is ook niet gek als dit niet eenmalig is.

Tihama

Tihama

19-11-2011 om 21:53

Massage

Ja, Guinevere: ik weet wat je bedoelt. Je bedoelt de Massages zoals de fysio me geeft (aaaargh) of die van de sportmasseur....Ik heb een aantal adressen van sportmasseurs die wel eens belde. Als het echt heel erg was, ben ik in het weekend meerdere keren gegaan. Elke keer weer die uitroep van de masseur: jeeee, die spieren in je nek zijn echt keihard. Euh, ja, dat wist ik al.

Ik ben er dus mee gestopt. Net van de bank af voelde het enorm opgelucht. Kon ik eindelijk mijn hoofd ook weer naar links draaien (het zit altijd links), maar het duurde nooit lang voor het terugkwam.

Maar de elastische bandoefeningen helpen me wel echt. Ik mag het alleen niet verwaarlozen. Discipline dus, en als ik niet braaf oefen dan krijg ik straf

Tihama

Medical taping

Hoi dames,
Wat je kan helpen:
Als mijn nek/schouders losgemasseerd zijn, zet de fysio er medical tape op. Dit ondersteund de spieren, zodat ze niet gelijk weer in de kramp schieten.
Het helpt mij geweldig!!
Misschien een aanrader voor jullie?
Succes, Amunda

Julie

Julie

20-11-2011 om 15:49

Tihama!

zou je eens een link kunnen sturen van een plaatje van die banden en zou je ook willen uitleggen welke oefeningen je ermee doet?

Ik heb namelijk precies dezelfde klachten als jij.

Alvast bedankt!

Hombre

Hombre

20-11-2011 om 16:13

Migraine

Tientallen jaren last van gehad, geweten aan koffie en spanning. Die hebben er ook vast mee te maken maar uiteindelijk is het gewoon migraine.

Probleem opgelost met propanolol als preventie
Paracetamol/cafeine tabletten als ik iets voel opkomen
Sumatriptan als het echt doorzet (ca eens in de maand)

Twee jaar geen echte hoofdpijndag meer gehad.

Die irritante iphone/ipad handtekening kan ook uit! Settings/OO/Handtekening

Tihama

Tihama

20-11-2011 om 20:52

Toch eerst naar fysio, julie

http://www.perrysport.nl/fitness-accessoires-perry-bodyband_848835.html

Maar ik zou toch eerst naar de fysiotherapeut gaan. Er zijn in de afgelopen 20 jaar twee keer andere oorzaken geweest die de klachten verergerden. Voor een van de oorzaken ben ik door de fysio doorgestuurd en geopereerd. Ik had toen oefeningen kunnen doen tot ik een ons woog, maar dat had niet geholpen. Er zat namelijk een lipoom door mijn schouderspieren. Het heeft een tijd geduurd voor ik daar achter kwam, omdat ik zo gewend was aan pijn in mijn schouder/nek, dat ik niet eens op het idee kwam er mee naar de dokter te gaan....

Ik zou dus niet op eigen houtje alleen aan het oefenen gaan, maar eerst naar de fysio om vast te stellen wat er echt aan de hand is. En als het alleen vastzittende spieren zijn, dan kan de fysio je ook precies de goede oefeningen aangeven.

Tihama

Julie

Julie

20-11-2011 om 21:43

Tihama

dank je wel voor je reactie en de link. Bij mij is de oorzaak vrij duidelijk: teveel achter de pc zitten en te weinig bewegen, maar je hebt gelijk, voor welke oefeningen ik dan zou moeten doen zou ik misschien iemand moeten raadplegen.

Tihama

De vinger op de zere plek! Ik had zo'n elastiek, door de osteopaat aangeraden - waar ik maar 4x ben geweest.
Maar dit draadje moedigt me aan om weer eens actie te ondernemen tegen mijn frequente hoofdpijn: ook door verkramping, 1 scheve schouder en daardoor altijd stijve nek en rug enz. Scheve houding..

Ik vraag me af of ik mijn schouder juist wel of niet moet trainen, zou bijv tennis te heftig zijn?

En waaraan was je precies geopereerd?

Bedankt iig en to, sterkte met de pijn, zo naar!

app-sent

Tihama

Tihama

22-11-2011 om 20:06

Vertigo

Nou, hele verhaal is een beetje lang, maar ik denk dat het nuttig kan zijn voor sommigen, dus toch maar.

Ik had een jaar of 5/6 geleden al tijden last van enorme pijn in mijn schouder. Alsof een reus me in mijn schouder kneep en naar beneden drukte. Maar dat was in een periode van enorme werkdruk gecombineerd met een terminale moeder, dus ik nam aan dat het gewoon allemaal psychisch was. Ik ging af en aan naar een fysiotherapeut en sportmasseurs. Iedereen masseerde erop los, maar heel veel loste het niet op. Dat verbaasde me niet, want ik dacht dat het allemaal psychisch was en die oorzaken kon ik toen niet oplossen.

Toen mijn moeder eenmaal overleden was en de rust op mijn werk ook weergekeerd was, besloot ik toch nog maar eens grondig het traject met de fysio in te zetten. Ik kwam bij een andere fysiotherapeut en die voelde even en zei toen: "Dat is geen spierknoop, dat is iets anders". Dus de volgende dag zat ik bij de huisarts en nog een week later bij de dermatoloog. Die stelde vast dat ik een joekel van een lipoom dwars door mijn spierweefsels had. Hij maakte dus een afspraak voor een verwijdering onder algehele narcose, aangezien naar zijn zeggen dergelijke lipomen meestal enorm vervlochten zaten door het weefsel heen. Dat bleek ook te kloppen. Alles is daarna opgestuurd voor onderzoek, maar was verder goedaardig.

Dat lipoom drukte dus op allerlei zenuwen in mijn schouderblad waardoor de pijn versterkt werd.

Ik heb dit later uitgebreid besproken met de huisarts. Ik heb me erover verbaasd dat ik zo overtuigd kon zijn dat het psychisch was, dat ik zelfs niet gekeken heb naar een mogelijk lichamelijke oorzaak. Ik begrijp ook niet dat geen van de fysiotherapeuten (2 verschillende) en de sportmasseurs (ook 2 verschillende) het in die periode ervoor niet onderkend hebben.

Ik heb overigens ook een lichte scoliose in mijn rug, gecombineerd met een erg holle rug, dus ik was mijn leven lang al gewend aan rugklachten. Het verbaasde me dus niet eens.

De reden dat ik dit hele verhaal nu schrijf, is vooral omdat ik wil waarschuwen dat je niet je eigen diagnoses moet stellen zonder artsen of fysiotherapeuten te bezoeken. Ik denk trouwens dat je ook beter eerst naar je huisarts kunt gaan voor je naar de fysio gaat. Ook al mag je rechtstreeks gaan.

Tihama

Mensendieck therapie

Ik had/heb ook snel last van mijn nek en schouders, en daardoor hoofdpijn. Ben daar in mijn jonge jaren voor bij de Mensendiecktherapeute geweest. Mijn rechterbeen bleek iets korter dan het linker, waardoor ik wat scheef stond, en dat doet je nek ook geen goed. Heb daar oefeneningen moeten doen en kreeg een inleghieltje aangemeten. Dat helpt goed moet ik zeggen. Al jaren doe ik die oefeningen niet meer, maar dat zou ik eigenlijk wel moeten. Ik trek namelijk net als Tihama mijn schouders altijd op, en dat leerde ik af door die oefeningen. Hmm, goed voornemen voor volgend jaar... En tot die tijd manlief eens in de zoveel tijd lief aankijken, die kan geweldig goed Masseren...
Engeltje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.