Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

03-03-2011 om 22:41

Alvleesklierkanker

Heb je met alvleesklierkanker een reële kans om te genezen? Ik heb al even gegoogeld, maar lees daar weinig goeds.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

03-03-2011 om 22:55

Oei

Bedoel je een reeele kans in de zin van zoveel procent geneest? Alvleesklierkanker heeft in de regel geen geweldige prognose helaas

Tirza

Vic

Vic

03-03-2011 om 23:07

Daar was ik al bang voor

Ik hoorde vandaag dat een juf op school het heeft. Ze wordt niet geopereerd maar krijgt wel chemo/bestraling. De afgelopen drie jaar zijn twee andere leerkrachten aan een ernstige ziekte overleden. Ongelooflijk in een team van 20 mensen, dat gaat toch tegen alle statistieken in?!

Inderdaad oei

Paar keer in mijn omgeving meegemaakt.
Mijn tante heeft dankzij vroegtijdige zeer experimentele behandeling nog 4 jaar van haar kleinkind kunnen genieten, maar dat werd door de arts als uniek beschouwd.

Anonix

Anonix

04-03-2011 om 07:32

Helaas

Hier was er, met operatie (meer 'n noodgreep) en chemo, geen redden meer aan. Ik zou willen dat het anders was, maar het is echt vreselijke vorm van kanker om te krijgen. Heel agressief en op het moment van ontdekking vaak al zo vergevorderd dat er niks meer aan te doen valt.

De operatie zelf is ook behoorlijk gevaarlijk (ik geloof dat 10% van de patiënten die niet overleeft). Dus dat doen ze alleen als het echt moet.

En 3 van de 20 binnen een paar jaar ernstig ziek is statistisch volkomen onverantwoord. Wat een vreselijke klap moet dat voor het hele team en alle ouders en kinderen zijn! Sterkte.

Julie

Julie

04-03-2011 om 08:33

6 weken

Mijn broer heeft dit helaas gekregen, 7 weken later was hij er niet meer.....zo ontzettend snel kan deze rotziekte gaan (hij was 30)

Yura

Yura

04-03-2011 om 09:31

Erg

Julie, wat verschrikkelijk zeg en zo jong om deze ziekte te krijgen. Veel sterkte met dit verlies. Onlangs was het bij een bekende van mij binnen 4 dagen na de diagnose al over, daar was wel gezegd dat ze niks meer konden doen, maar een paar weken hadden we toch nog wel verwacht. Ik lees hierboven wel over operaties en chemo's, ik neem aan dat er in die gevallen dan toch nog een sprankje hoop is.

Uitstel

..is dat meer dan hoop, Yura.
Door de aard van de aandoening en de ligging van de alvleesklier is erbij ontdekking vaak weinig meer te hopen..

Sommigen lukt het om langer uit te stellen. Een mooi voorbeeld is Randy Pausch, google maar eens.

Uitstel inderdaad

De kans op genezing van alvleesklierkanker is nog altijd zo ontiegelijk klein. Ik heb in mijn kring al vier mensen verloren aan deze vorm van kanker. Het gaat zo akelig snel, dat je zelfs al blij bent met dat uitstel.

Julie

Julie

04-03-2011 om 11:33

Patrick swayze

Patrick Swayze had het ook hé, hij heeft er nog 1 jaar en 9 maanden mee geleefd, dat kan dus ook.

Anonix

Anonix

04-03-2011 om 12:19

Inderdaad

De chemo was hier inderdaad uitstel, verlichting van de klachten door afname van de tumoromvang. Hoop is er nooit echt geweest. De operatie was een noodgreep omdat de tumor van alles dichtdrukte.

Steve Jobs heeft trouwens al vanaf 2004 alvleesklierkanker, in een zeldzame -minder agressieve- vorm.

En hier

was het op 5 december vastgesteld dat het alvleesklierkanker was, op 1 januari is mijn schoonmoeder overleden.

Het kan snel gaan, het kan een tijdje duren maar ik ken geen verhalen van mensen die het echt jaren overleven....

Pelle

Soms dan denk ik dat het lijf eigenlijk gewoon kan worden gezien als een soort machine. Sommige boutjes kan je snel weer ff aandraaien, andere zijn al onderin gevallen en in het geval van de alvleesklier merk je het pas als ie heel erg losgetrild is en dan kan je er ook nog eens niet bijkomen.

Dat zie je ook in het stervensproces, dat we gewoon uit onderdelen bestaan en dat het altijd maar de vraag is welk onderdeel wanneer het loodje legt. Sommige onderdelen kun je vervangen of ze groeien weer aan, andere zijn volstrekt irreparabel. En bij kanker krijg je dan ook nog eens het gevoel (nou ja, bij ALS ook wel) dat ze binnen gewoon een feestje aan het vieren zijn op kosten van de baas.

Emmawee

Emmawee

04-03-2011 om 21:42

De symptomen...

...zijn nogal vaag en zouden op van alles kunnen wijzen. Mijn moeder had wat buikklachten en besloot wat rustiger aan te doen met eten, liet haar sherry staan. Dat hielp wel een beetje en bijkomend voordeel: ze viel heerlijk af! Ze zag er toen goed uit, maar voelde zich nog niet lekker. Ging met galstenen en geelzucht het ziekenhuis in en met alvleesklierkanker weer naar huis. Binnen 10 maanden was het afgelopen.
Jeetje Vic, wat een nare situatie op school! Sterkte.
Groeten, Maw.

Vic

Vic

04-03-2011 om 23:25

Wat vreselijk

Wat een nare verhalen allemaal. Het grijpt me allemaal erg aan, en ik moet ook steeds denken aan de juf van oudste die 1,5 jaar geleden overleed. Begin december werd ze ziek, en op de eerste schooldag na de kerstvakantie is ze overleden. Dat terwijl ze juist een paar jaar daarvoor kanker had overwonnen. Wat een rotziekte is het toch.

Biene M.

Biene M.

05-03-2011 om 10:42

Jeetje vic

Wat vreselijk voor het team en de kinderen op die school! Veel sterkte.

Ook hier ervaring: mijn vader én zijn moeder zijn er vijf jaar na elkaar aan overleden. Bij mijn oma dachten ze eerst hartziekte (ze was 85 en te zwaar) en toen diabetes. Nadat de juiste diagnose gesteld was is ze binnen enkele maanden op heel nare wijze weggeteerd.

Bij mijn vader werd eerst aan geelzucht gedacht, de tumor knelde o.a. zijn galwegen af. Hij is geopereerd om een bypass aan te leggen, om de laatste tijd wat draaglijker te maken. Hij overleed drie maanden nadat de diagnose gesteld was, vier maanden nadat de eerste klachten optraden. Achteraf gezien voelde hij zich al een paar maanden wat vermoeider dan anders en had hij wat last van maagzuur dat omhoog kwam, maar dat weet hij eraan dat hij sinds kort een zwaardere functie had waarvoor hij meer uren maakte terwijl hij al wat ouder (58) was.

koentje

koentje

05-03-2011 om 16:08

Mijn ex-schoonzus

is hier volledig van genezen!!!!!!!!!!!
En ze had een flinke tumor!

Vic

Wat erg! Heel veel sterkte!
Hier nog een ervaring. Bij mijn schoonvader begon het ook met een verdenking op diabetes. Toen een tijd later eenmaal duidelijk werd wat het wél was, was er eigenlijk al niets meer aan te doen. Hij heeft nog 9 maanden geleefd daarna en nog net onze jongste zoon meegemaakt. Is gelukkig wel rustig overleden.
Dus helaas ik kan je ook al geen positiever verhaal geven

klaver

klaver

07-03-2011 om 11:38

Nog een genezing

mijn schoonzus (50 jaar; diagnose 1,5 jaar geleden) lijkt ook te zijn genezen. Ze is bestraald in Kuala Lumpur met een minitieuze robot.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.