Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Amandelstenen

In mijn kindertijd zijn mijn amandelen geknipt. Nu klagen de wat ouder wordende pubers over stukjes achter in de keel. Het blijken amandelstenen te zijn. Na de interessante flimpjes op youtube en de lucht van de steentjes, was hun eerste reactie dat die amandelen eruit mochten.
Momenteel gaan we aan de slag met zendiumtandpasta en mondspoelwater om zo de bacteriën in de mond te reduceren.

Nu heeft puber uitgezocht dat amandelen ook een belangrijke functie hebben en dat ze met de leeftijd gaan slinken. Het idee, knippen, ligt weer even in de la. Ik hoop alleen dat een amandelsteen niet gaat leiden tot een keelabces.

Nu kan knippen leiden tot twee weken verhinderd zijn van school of studie of werk. Ook iets om mee te namen in een afspraak met een kno-arts, indien wordt besloten tot verwijdering. Voorlopig worden de nu nog kleine stenen heel voorzichtig met een plat lepeltje eruit geschept.

Ik ben er niet zo gerust over. Des te meer blij dat ik zelf op jonge leeftijd van die dingen verlost was.
Herkennen hier ouders het fenomeen amandelstenen bij hun kinderen? Wat hebben jullie hier tegen gedaan?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-03-2018 om 15:49

Hier zijn amandelen alsnog geknipt

Het slachtoffer was 20, het kostte inderdaad twee weken om weer op te knappen en dat was een flinke tegenvaller. Maar die stinkende dingetjes zijn ook niet alles, ze komen steeds terug.
Knippen is geen wondermiddel, maar dochter heeft wel minder last van steeds weerkerende keelpijn en overvloedige snotaanvallen.

Yaron

Yaron

26-03-2018 om 16:09

Ik heb af en toe amandelsteentjes en regelmatig dikke amandelen, maar ik heb daar, afgezien van wat lastiger kunnen slikken geen last van. Verkouden ben ik meestal maar één keer per jaar en keelpijn heb ik heel af en toe. De amandelsteentjes werk ik eruit met mijn tong, wat soms wel een poosje duurt voor ze eruit zijn. Dit alles is voor mij geen reden de amandelen te laten knippen.

Ava

Ava

26-03-2018 om 16:44

geen stenen

Geen stenen voor zover ik weet en hier bij 1 wel de amandelen eruit. Alleen de neusamandelen, dacht ik. Of halen ze gelijk keel en neusamandelen eruit? Als alleen de neusamandelen eruit gaan, heb je de keelamandelen in elk geval nog.

Wat betreft je te maken afweging bij de arts: neem eventueel mee wat een ontstoken amandel voor de mondflora en daarmee voor het gebit kan betekenen.

Flanagan

Flanagan

26-03-2018 om 17:23 Topicstarter

Gebitsverzorging

Ik was best verbaasd want de ene poetst goed de tanden. De ander ook wel.
Die laatste drinkt veel melk en eet veel kaas.
En toch vind ik dat ik weinig hoor of lees over amandelstenen; net of dit amper voorkomt terwijl zoveel kinderen hun keelamandelen nog hebben, in vergelijking met vroeger. Er bestaan geeneens speciale amandelsteenlepeltjes met een lichtje om ze veilig te verwijderen.

@Yaron, merk je of je amandelen door de jaren heen, inderdaad kleiner zijn geworden zodat er minder groeven in de amandelen zitten en de mate van steentjesvorming geleidelijk afneemt?

Jasmijn

Jasmijn

26-03-2018 om 17:49

Dochter wel gehad

Mijn dochter heeft het wel eens gehad, maar niet jaarlijks. Meer een soort extraatje wanneer ze al keelpijn heeft. Maar nu alweer een hele tijd niet meer (zeker 2-3 jaar niet meer) dus ze heeft geen plannen om ze te laten verwijderen, dat zou ik alleen doen als het heel erg vaak terugkomt

Inanna

Inanna

26-03-2018 om 19:30

Ik heb een tijd veel last gehad van amandelsteentjes, echt heel regelmatig. Zo tussen mijn 15 en mijn 20 sowieso, ik weet niet wanneer het minder werd, maar ik ben nu 41 en kan me eigenlijk niet herinneren wanneer ik er voor het laatst last van heb gehad.

Vogel

Vogel

26-03-2018 om 19:39

Nou ja!

Nooit geweten dat daar een naam voor was! Ik had het als kind en jongere regelmatig, maar net als Inanna kan ik me niet herinneren wanneer het ophield.
Ik heb al mijn amandelen nog en had nou niet echt vaak keelontsteking of ernstige verkoudheden. Ik zou er ook geen operstie voor over gehad hebben om van die steentjes af te komen. Echt fris was het niet maar nou ook weer niet een enorm probleem.

Yaron

Yaron

26-03-2018 om 21:54

Flanagan

Mijn amandelen zijn eerder gegroeid dan gekrompen, voor mijn gevoel in ieder geval. Maar misschien wel met minder groeven, ik heb de steentjes nog maar heel af en toe, één keer in de twee à drie maanden. Ik heb mijn kinderen er nog nooit over gehoord.

Flanagan

Flanagan

27-03-2018 om 16:43 Topicstarter

Dank

Voor julie reacties. Heel wisselend; de ene ondergaat een operatie, de ander zingt het uit omdat ze mogelijk nog klein in omvang voorkomen.
Dochter, ook 20, wilt, zo tot ver mogelijk, het nog even uitzingen omdat de amandelen ook een heilzame functie heeft. Ze let nu wel op met wat ze eet, dus minder yoghurt of kaas. Daarentegen veel groene thee.
Ze had het wel over lichte bloedinkjes door het veelvuldige “lepelen”.

Ik heb een setje gekocht met een lampje, rond staafje met een fijn schepje en een kromme spuit om de groeven zonder al te veel belasting te reinigen. Ze is even zoekende naar een verantwoordelijke manier om met dit ongemak om te gaan.

Hopelijk loopt het met een sisser af. De andere puber houdt stevig de kaken op elkaar; geen soesa aan mijn lijf.
Ook een methode.
Kan veranderen als die een vriendin heeft...

hier

Mijn dochter had er ook last van, had heel erg te maken met hoeveel zuivel ze at en dronk. Toen ze ophield met melk in de ochtend had ze er veel minder last van. Nu al een tijdje helemaal niet meer.

Storm

Storm

27-03-2018 om 22:50

Heilzaam

Heilzaam totdat ze zelf bron van infectie worden, want dan is het een weinig heilzaam meer.

Daarnaast lig je niet zomaar op de operatietafel; dat is de laatste oplossing.

Flanagan

Flanagan

28-03-2018 om 17:55 Topicstarter

Blijde dochter

Vandaag ontving ze het zetje amandelsteenverwijderaar. Een handig lampje zodat ze goed kon zien waar wat zat.
Voorlopig zijn de crypten / groeven leeg. Een hele fijn gedachte.
Ze spoelt nu na het eten ook goed haar mond met water.
Alle beetjes helpen.

Setje inderdaad

Ik ben zelf ook "beholpen" met flink wat crypten in de amandelen, en had veel last van steentjes. Als melkproductliefhebster was het ook niet handig, veel steentjes. Ik heb zo'n setje besteld op internet en gebruik het ongeveer een keer per week. Amandelstenen zijn verleden tijd en ook de wat minder fijne aspect van slechte adem is weg.
Wel goed schoon houden natuurlijk. Zelf maak ik het schoon met 70% alcohol.
Sini

Flanagan

Flanagan

30-03-2018 om 11:46 Topicstarter

Sinilind,

Bedankt, ik zal de opmerking over het schoonhouden doorgeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.