Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Andere middeltjes tegen wagenziekte?

Ik heb al mijn hele leven last van wagenziekte. In de loop der jaren is het wel minder geworden, autorijden hier in Nederland gaat best, zeker nu ik als volwassene lekker voorin kan zitten. Maar bij uitstapjes (kermis, pretpark), boottochten en reizen met het vliegtuig ben ik nog steeds aangewezen op Primatour. Alleen, daar wordt ik ook vreselijk slaperig van. Heeft er iemand ervaring met andere medicatie die dat effect niet heeft? Want het kostte me vandaag dus echt moeite om aan boord van de pannenkoekenboot mijn ogen open te houden. En met onze vakantie richting Zwitserland in aantocht ben ik dus naarstig op zoek naar iets waarbij ik helder blijf.
Dank alvast!
Engeltje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

11-07-2011 om 08:40

Engeltje

Helaas hebben antihistaminica nu eenmaal als bijwerking dat je er suf van kan worden. Een zusje van Primatour is Suprimal. Ik ben daarmee groot geworden en gebruik het ook nog steeds. Ik wordt er niet suf van, maar uiteraard hoeft dat niet voor jou te gelden, maar het is het proberen waard. HEt heeft namelijk net een andere werkzame stof dan primatour en de meeste huismerk reisziektepilletjes.

Brianna F

Brianna F

11-07-2011 om 09:32

Cinnarizine

Via de huisarts krijg ik dit voorgeschreven,(bestanddeel van primatour) in hoge dosering, want ik ben echt heel erg luchtziek, met epileptische aanvallen en zo. Dat begin ik 3 dagen van te voren te slikken, 3 x daags. Ik slaap er prima op 's nachts, dus als bijkomend voordeel ga ik uitgerust op reis, maar echt suf word ik er niet van. Op de terugweg weer hetzelfde: drie dagen van te voren beginnen met slikken.

Die andere

Er zijn vziw twee bekende stofjes die als wagenziektemiddel gebruikt worden. Je kan anders even de folder van de Samenwerkende Apotheken over wagenziekte ophalen ergens, daar staat dat in.
Nou ja, en dan dus die andere proberen dan die in primatour zit

Als kind kreeg ik altijd een bepaald middeltje - het is nu niet meer in de handel onder die naam - en toen dat een keer niet verkrijgbaar was kocht mijn moeder Primatour. Dat is bij éen keer gebleven omdat ik er zo suf van werd dat mijn moeder dat een naar idee vond.

Ik gebruikte de laatste tijd altijd eigen merk tabletten van Kruidvat en dan had ik niet echt last van sufheid (hoewel, als ik erg ontspannen in de auto zat viel ik wel snel in slaap), maar die tabletten lijken er niet meer te zijn in die vorm. Maar weer op zoek naar iets anders dus...

Groeten,

Temet

Scopolamine (pleister)

Ik heb het nog nooit gebruikt, maar ik weet dat het ook voorgeschreven wordt voor reisziekte (ik ken het nog als trial tegen misselijkheid na narcose)

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/scopolamine_pleister.aspx?mId=10698&rId=747

Lusitaantje

Lusitaantje

11-07-2011 om 11:22

Cocculine

Cocculine is een homeopatisch middel tegen reisziekte en voor onze zoon die als baby nogal wagenziek was, werkte het uitstekend. Hij huilde niet meer en z´n eten bleef opeens gewoon in z´n maag.

Een tante werd er een beetje rustig van, maar niet extreem slaperig.

Fijne vakantie,

Lusitaantje

Petr@

Petr@

11-07-2011 om 16:18

Polsbandje?

Jaren geleden had een klasgenootje van jongste tijdens een schoolreisje een polsbandje om tegen reisziekte. En ik had wel de indruk dat dit hielp.
Misschien is dat iets voor jou?
https://www.directapotheek.nl/productdetails.asp?ID=230267&IDRubriek=595

(Ik weet niet of het deze was, daar is het te lang geleden voor!)

Polsbandje

Uit de openingsposting krijg ik de indruk dat Engeltje een geroutineerde wagenziektelijdster is, en als mede-slachtoffer meld ik maar even: die bandjes helpen geen bal.

Ik heb het allemaal geprobeerd: watje in oor, bandje, ... alleen gember niet, bedenk ik me nu. Twee dingen helpen echt: voorin zitten (maar niet altijd voldoende) en pillen.
Althans, da's mijn ervaring. Maar niet alleen de mijne, vermoed ik zo.

Groeten,

Temet

oregano

oregano

11-07-2011 om 19:08

Oma weet raad..

Dit las ik vorige week op een site van Oma weet raad en omdat ik het zo bijzonder vond ben ik het niet vergeten.

"Ben je rechts, doe een watje in je linkeroor. Bij linkshandige watje in de je rechteroor... het heeft te maken met je evenwichtsorgaan. Daar wordt je misselijk van. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar bij mij werkt het al jaren"

Of het inderdaad werkt weet ik dus niet.

Puck

Puck

11-07-2011 om 19:39

Met temet eens

ik hoor ook tot het illustere gezelschap waar Engeltje en Temet toe behoren en ik ben het geheel met Temet eens. Ook hier van alles geprobeerd: bandjes, homeopathische zooi, watjes, ook de gembercapsules, een "echt" medicijn dat normaal gesproken bij misselijkheid gegeven wordt, noem maar op. En alleen pillen helpen.

Pillen

Ik ben vandaag kort; pillen nemen. Punt. Alleen dat helpt.

Dorry

Engeltje

Engeltje

12-07-2011 om 10:46 Topicstarter

Pillen

Sorry voor de homeopatieaanhangers hier, maar daar trap ik niet in . Net weer een boeiend boek hierover gelezen en echt, als het werkt voor jou dan zit dat alleen maar tussen je oren. Dan kun je net zo goed een placebo nemen. Maar dat geheel terzijde natuurlijk . Gezien mijn houding tegenover homeopathie voel ik aan mijn water dat ik ook ongevoelig ben voor kwarts, polsbandjes en watjes. Dus blijven pillen over. Maar de vraag is dan dus eigenlijk, wat is er op de markt waar ik niet slaperig van word? Google helpt mij niet heel veel verder, tenminste, bij alle alternatieven die ik via het zelfzorgcircuit kan krijgen wordt als bijwerking slaperigheid gemeld. Maar goed, ik kan de huisarts eens vragen of hij iets anders voor kan schrijven. Of gewoon een andere werkzame stof proberen en hopen dat ik daar minder op reageer. Misschien dat eerst maar eens doen.
Bedankt voor alle reacties tot zover!
Engeltje

Lusitaantje

Lusitaantje

12-07-2011 om 11:09

Engeltje

Ben helemaal geen homeopathieaanhanger, maar we kregen de cocculine bij een apotheek is Spanje toen we met een overgevende baby in de auto zaten. De andere pillen die ze hadden waren niet geschikt voor jonge baby´s. En het hielp die keer en volgende keren, dus er zal vast iets in zitten dat verschil maakte. Baby´s van een paar maanden doen niet echt aan tussen de oren denk ik.

En het verschil tussen een maaltijd in z´n maag of een maaltijd door de hele auto heen was voor ons overtuigend genoeg om er toch maar mee door te gaan onderweg. Tante van zoonlief voelde zich, enkele maanden later, ook beter, maar bij volwassenen kan het nog placebo zijn, bij een baby lijkt me dat erg sterk. Dit was overigens het enige homeopatische middel wat we ooit gebruikt hebben. Ik ben niet tegen gewone medicijnen of zo, dit was alleen een positieve ervaring met een reisziektemiddel dat toevallig homeopatisch was.

Groet,

Lusitaantje

Puck

Puck

12-07-2011 om 11:44

Engeltje

Dat er als bijwerking staat dat er slaperigheid kan optreden wil nog niet zeggen dat het ook echt optreedt. Als je dat niet in de bijsluiter wilt hebben staan dan is er denk ik weinig te vinden, want alle histaminica kunnen die bijwerking geven. En als het bij 1 antihistaminicum optreedt wil het nog niet zeggen dat het bij een ander ook optreedt. Ik heb hele ruime ervaring met antihistaminica ivm allergiën en van sommige werd ik wel suffig, van andere niet. Maar het blijft toch echt een kwestie van uitproberen, je huisarts zal je ook niets kunnen geven waarvan hij kan garanderen dat je er niet suffig van wordt. Dus zoals je zelf al zegt: gewoon een andere werkzame stof uitproberen en dan kan je bijv. aan suprimal denken. En het anti-misselijkheidsmiddel dat ik ooit eens kreeg van de verloskundige toen zij het onverstandig vond om reguliere reisziektepillen te nemen was domperidon, gisteren kon ik niet op de naam komen. Maar dat hielp bij mij dus niet.

Puck is me voor

Wou net vrij uitgebreid reageren na.v. je laatste posting, Engeltje, maar Puck heeft alles al gezegd. Je hoeft niet op elk middel even heftig te reageren. Dat geldt voor mij in elk geval niet, van het ene spul wordt ik suffer dan van het andere.

Groeten,

Temet

Scopolamine

Kwam ik voor het eerst tegen toen ik op de afdeling hartchirurgie werkte waar het vaak het enige medicijn was dat bij patienten afdoende hielp tegen misselijkheid na de narcose.

Later kwam ik weer tegen toen ik leerde zeilden. Veel lange afstandszeilers gebruiken het als het slecht weer is. Ik ken weinig mensen die er slaperig van worden.

Ik denk dat het alleen op recept verkrijgbaar is in Nederland maar dat kan je zo opzoeken.

Succes,

Mariel (ook vaak wagenziek, andere oplossing is zelf rijden)

Mythbusters vandaag

Bij de Mythbusters vandaag waren niet-farmaceutische remedies tegen wagenziekte aan de orde. Grappig was het te zien dat de placebo (vitamine B12) bij één van hen gewoon werkte Hoe dan ook, van de alternatieven (waaronder polsbandje) was er maar eentje die werkte: gember. Het valt te proberen.

Valkyre

Valkyre

12-07-2011 om 21:53

Brrr

Ik word al misselijk als ik het woord "pretpark" eet. Tijdens de zwangerschap had ik ook van die polsbandjes - hielp geen klap. Ik kan alleen maar zeggen: zoveel mogelijk zelf rijden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

an mien

an mien

14-07-2011 om 08:36

Frankrijk

Wij kopen als we in frankrijk zijn altijd een paar doosjes mercalm voor dochter, zij wordt daar veel minder slaperig van.
Dit middel is alleen in frankrijk te koop.
2x een half pilletje en we zijn zonder ziek kind in zuid frankrijk, voor een ritje door de bergen neemt ze 3/4 pilletje.

An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Engeltje

Engeltje

15-07-2011 om 22:58 Topicstarter

Cinnarizine

Ik heb gisteren bij de apotheek Cinnarizine gekocht, dat ga ik de komende weken eens uitproberen. Aangezien we ook door Frankrijk komen zal ik nog eens speuren naar Mercalm. Bedankt voor de tips allemaal!
Engeltje

Onno

Onno

18-07-2011 om 22:43

Verstandig

Waarom begin je niet met een homeopatisch geneesmiddel? Als dat werkt hoef je niet dat zware geschut in te zetten. Medicijnen zijn echt niet zonder gevaar, zeker als het om kinderen gaat.

Jawel hoor

"Medicijnen zijn echt niet zonder gevaar, zeker als het om kinderen gaat."

Jawel hoor, wagenziektemedicijnen zijn volmaakt onschuldig voor kinderen, en dat weet ik want ik heb ze altijd gehad en er niks aan over gehouden, sterker nog, ik heb er erg veel baat bij gehad. En er zijn ook heel veel andere mensen die er baat bij hebben.

Natuurlijk is op deze bewijsvoering wel iets aan te merken, maar voor zover ik kan zien komt deze geheel overeen met de bewijzen die jijzelf altijd aandraagt voor de werkzaamheid van homeopathie en andere alternatieve therapieën, dus het lijkt mij dat jij mijn argument niet kan ontkrachten.

Overigens, je zegt: "Waarom begin je niet met een homeopatisch geneesmiddel? Als dat werkt hoef je niet dat zware geschut in te zetten" waarmee je stelt a) dat de mogelijkheid bestaat dat een homeopathisch middel niet werkt en b) dat de mogelijkheid bestaat dat als een homeopathisch middel niet werkt, een regulier middel ('zwaarder geschut') wel werkt. Dat ben ik geheel met je eens, maar het verbaast me wel dit van jou te horen.

Groeten,

Temet

Engeltje

Engeltje

19-07-2011 om 12:41 Topicstarter

Onno

zie mijn reactie hierboven onder de titel 'Pillen'. En het ging niet om mijn kinderen, die hebben nergens last van. Ikzelf daarentegen wel.
Engeltje

Onno

Onno

19-07-2011 om 20:26

In jou geval

In jou geval zou ik zeker voor homeopathie kiezen, werkt fantastisch, volkomen veilig en geen last van al die nare bijwerkingen die je van gewone medicijnen wel krijgt.

Puck

Puck

20-07-2011 om 08:30

Onno

En welke middelen raadt jij dan aan? Ik heb 2 homeopatische middelen geprobeerd, 1 vrij verkrijgbaar en 1 op advies van een medicus en beide hielpen geen fluit.

Onno

Onno

20-07-2011 om 16:16

Onno

Mirabele dictum

Onno

Onno

20-07-2011 om 16:17

Onno

Mirabile Dictu

Puck

Puck

20-07-2011 om 19:48

Onno, en nu een echt antwoord

Onno, nu stel ik eens een gewone vraag waarop je normaal kunt antwoorden en dan kom jij met Vergilius op de proppen. Wonderlijk hoor. Of eigenlijk lijkt het er weer eens op dat je gewoon weinig zinsvols weet te zeggen.

Primavera

Primavera

27-07-2011 om 22:46

Maar wel erg treffend, puck

Puck, je kunt zeggen wat je wil, maar ik vindt Onno's citaat juist bijzonder treffend.
Vergilius gebruikte de uitdrukking 'mirabile dictu' in de Aeneis boek 4 (180 - 190) in de beschrijving van een plaag in de vorm van een gevederd monster, wat krijsend rondvliegt, steden verschrikt en mensen allerlei praatjes laat geloven door laster, leugens en feiten op slinkse wijze met elkaar te verweven.
Ik zie toch een zekere familiariteit met onze huismeeuw
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.