Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Angststoornis (uitstrijkje)

“Goede” avond iedereen,

Ik wilde even van mezelf afschrijven want ik word heeeeeeelemaal gek in mijn hoofd. In 2016 heb ik op eigen aanvraag een uitstrijkje laten doen. Dit bleek pap 2 te zijn (HPV werd destijds niet bepaald). Nu zei de dokter toen dat mijn lichaam dit zelf zou opruimen in bijna alle gevallen. Maargoed, niet meer bij stil gestaan. Toen zwanger geworden en door alle drukte niet meer aan gedacht tot de Zelftest van het bevolkingsonderzoek in mijn bus lag. Ik werd compleet overspoeld door angst. Door mijn angststoornis en hypochondrie en de helse week wachten destijds heb ik het altijd vooruit geschoven. Ik at en sliep niet meer in die week. Nu was ik uiteraard bang voor hetzelfde verloop. Ik heb de Zelftest gedaan en een hele week niet geslapen of gegeten terug. Ik kreeg de brief en jawel er stond in: U heeft HPV, gelieve een uitstrijkje te laten maken bij de huisarts. Ik ben flauwgevallen van dat bericht. Zoveeel vragen. Betekent dit dat ik al heel lang het hpv virus heb en dit nu helemaal doorgegroeid is naar kanker. Kan het zijn dat ik het recent van mijn Partner van 13 jaar heb opgelopen? Is het zo dat mss ik toen hpv al had met mijn pap 2 resultaat en dit nu echt funest is. Ik heb het uitstrijkje laten doen een week geleden en ben ondertussen al 2 kilo afgevallen van de stress. Het zit 24:7 in mijn hoofd en weet met mijn eigen echt geen blijf. Pfff. Sorry voor het elle lange verhaal. 


Bel morgenochtend je huisarts en vertel dit.

Oliev

Oliev

27-09-2023 om 20:18 Topicstarter

Die is hier van op de hoogte. Medicatie pakken zoals Xanax of een SSRI wil ik niet. Dus het zal toch uitzitten van de stress zijn tot mijn uitslag. Ben gewoon hartstikke bang.

Je huisarts heeft wel al antwoorden op een deel van je vragen.
Waarom wil je geen SSRI's? Je klachten klinken veselijk belemmerend. Ga je dan in elk geval wel naar een psycholoog?

Oliev

Oliev

27-09-2023 om 20:30 Topicstarter

Ja, ik ga “helaas” elke twee weken naar een psycholoog. Het ging heel goed en ik maakte veel vooruitgang tot ik dit op mijn pad kreeg. Heb een enorme terugval nu. 

Oliev

Oliev

27-09-2023 om 20:31 Topicstarter

Ik ben een hypochonder en heb dus ook heel veel angst voor de bijwerkingen van deze medicaties. 

Kan je psycholoog je nu dan niet wat concrete tips geven?

hpv kan zich wel 20 jaar inactief houden in je lichaam. HPV betekent níet dat je kanker hébt. HPV kán tzt kanker veroorzaken, het is geen garantie, belofte of zelfs dreigement.
Realistisch gezien kun je ook met een HPV negatief en schoon uitstrijkje nog steeds bv baarmoederkanker ontwikkelen.
Je krijgt nu gewoon controle dmv uitstrijkjes en zo houden ze je celvorm in de gaten. Het is niet meer, het is niet minder.
Het protocol is dat in 1e instantie ze enkel testen op HPV. Is die positief, dan volgt de rest van het onderzoek. Maar het zegt niets over het hebben van kanker op dat moment.

ik heb jaren terug ook die zelftest gedaan, vanuit 'oh lekker handig om t thuis te doen. Zelfde verhaal, dus kon alsnog naar de huisarts voor uitstrijkje. Was niks aan de hand. Veel mensen hebben dat virus bij zich, dat is idd niet hetzelfde als kanker hebben. Ik heb net als iedereen om de zoveel jaar een uitstrijkje. En dat doe ik dan wel netjes, hoe irritant ik dat onderzoek ook vind. 

Marit

Oliev

Oliev

28-09-2023 om 04:32 Topicstarter

Marit! schreef op 27-09-2023 om 22:20:

ik heb jaren terug ook die zelftest gedaan, vanuit 'oh lekker handig om t thuis te doen. Zelfde verhaal, dus kon alsnog naar de huisarts voor uitstrijkje. Was niks aan de hand. Veel mensen hebben dat virus bij zich, dat is idd niet hetzelfde als kanker hebben. Ik heb net als iedereen om de zoveel jaar een uitstrijkje. En dat doe ik dan wel netjes, hoe irritant ik dat onderzoek ook vind.

Marit

Heb jij ook wel eens een pap 2 gehad dan? 

stond er volgens mij niet in. Hpv virus was aangetroffen. Maar je doet er vooral goed aan om dit via de huisarts te doen, voor mij nooit zo'n zelftest meer, ik kreeg de zenuwen vooral toen ik alsnog moest.

Oliev

Oliev

28-09-2023 om 08:42 Topicstarter

Marit! schreef op 28-09-2023 om 06:54:

stond er volgens mij niet in. Hpv virus was aangetroffen. Maar je doet er vooral goed aan om dit via de huisarts te doen, voor mij nooit zo'n zelftest meer, ik kreeg de zenuwen vooral toen ik alsnog moest.

Hoelang heb jij moeten wachten op je uitslag van het uitstrijkje van de huisarts? 

Bij PAP2 zijn enkele cellen die er iets anders uitzien dan normaal. Omdat je HPV positief bent ben je doorverwezen naar de gyn.
Dit is absoluut niet iets om je zorgen over te maken. Normaal bij PAP2 doen ze niets.
Ik heb 1x PAP4 CIN 3 gehad en daaruit voorvloeiend een Lisexisie en daarna een Conisatie.

Pap 2 kan ook veroorzaakt worden door een verstoorde ph waarde, schimmelinfectie of gewoon een paar cellen willen opvallen. Ik had 17 jaar geleden pap5. Dus echt een kwaadaardige cervixtumor. Zeer agressief, maar gelukkig nog minuscuul en geen uitzaaiingen. The worst case scenario is bij mij goed afgelopen en ik ben na 2 operaties 100% genezen. 

HPV komt trouwens heel veel voor. 80-90% van de bevolking raakt minstens één keer in hun leven besmet. Het merendeel merkt het helemaal niet. Een heel klein deel krijgt kanker, een nog kleiner deel overlijdt aan de gevolgen van kanker. Misschien heel klinisch weergegeven, maar ik wilde je alleen maar geruststellen. Al weet ik dat dat heel lastig is met een angststoornis. 

Oliev

Oliev

28-09-2023 om 13:17 Topicstarter

Fély schreef op 28-09-2023 om 13:14:

Pap 2 kan ook veroorzaakt worden door een verstoorde ph waarde, schimmelinfectie of gewoon een paar cellen willen opvallen. Ik had 17 jaar geleden pap5. Dus echt een kwaadaardige cervixtumor. Zeer agressief, maar gelukkig nog minuscuul en geen uitzaaiingen. The worst case scenario is bij mij goed afgelopen en ik ben na 2 operaties 100% genezen.

HPV komt trouwens heel veel voor. 80-90% van de bevolking raakt minstens één keer in hun leven besmet. Het merendeel merkt het helemaal niet. Een heel klein deel krijgt kanker, een nog kleiner deel overlijdt aan de gevolgen van kanker. Misschien heel klinisch weergegeven, maar ik wilde je alleen maar geruststellen. Al weet ik dat dat heel lastig is met een angststoornis.

Bedankt voor je reactie. Had jij klachten met je pap 5? Ja ik ben vooral bang omdat het in 2016 pap 2 was en daarna niet meer gecontroleerd tot nu vanwege zwangerschappen etcetera 

Oliev schreef op 28-09-2023 om 13:17:

[..]

Bedankt voor je reactie. Had jij klachten met je pap 5? Ja ik ben vooral bang omdat het in 2016 pap 2 was en daarna niet meer gecontroleerd tot nu vanwege zwangerschappen etceteraI


Ik had helemaal geen klachten. In Duitsland ga je elk jaar naar de gynaecoloog voor een uitstrijkje. Ik was al 3 jaar niet geweest, omdat ik in Nederland ook maar elke 5 jaar ging. Spontaan besloot ik toch te gaan en het was foute boel. 

Ik heb eigenlijk altijd onrustige cellen gehad na de pubertijd. Variërend van pap 2 tot pap 3 nogwat. Maar heb mij nooit druk gemaakt. Pas op mijn 40ste kreeg ik dan baarmoederhalskanker. Persoonlijk maak ik me meer zorgen om borstkanker. Al mijn nichten, tantes, oma en mama hebben hormoongerelateerde borstkanker gehad. Gelukkig is geen van hen eraan gestorven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.